Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #1 Del Skrevet 15. juli 2003 Hei Jeg har vært i endel brylluper hvor samme etter min mening idiotiske tradisjon går igjen. Det dreier seg om der gjestene klirrer på glassene og bruden og brudgåmmen må opp på stolene for å kysse, og der alle guttene går frem og kysser bruden når brudgommen er på toalettet og omvendt. Jeg VIL IKKE være med på dette i mitt eget bryllup!Kommer til å ha stort skjørt, langt slør, og høye hæler, pluss att det vil være polstrede puter på stolene. Her blir det ett skikkelig pes og holde balansen, og veldig slitsomt. Jeg GRUER meg skikkelig og har virkelig ingen lyst. Kan jeg be toastmaster informere om dette, eller er det veldig sært????Samme gjelder meg tradisjonen med kyssing av bruden. Kommer itl å ha slør i kam, som kommer til å gli nedover hvis alle skal ta meg rundt hodet for å kysse meg. Er jeg veldig vanskelig her????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 15. juli 2003 #2 Del Skrevet 15. juli 2003 Tror det bare er klirring i glass som er vanlig i Norge. Og du gjør som du vil. Ja! Informer toastmasteren deres om dette. Når skal dere gifte dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. juli 2003 #3 Del Skrevet 15. juli 2003 Mange over 40 år vet ikke om klirre-"readisjonen", som er fra Danmark. Dere kan jo derfor si ifra til vennene deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 15. juli 2003 #4 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg var heller ikke så begeistret for denne tradisjonen før bryllupet og tenkte at det må bli mye pes med kjole og slør og alt sammen. Men jeg visste at noen ville begynne å klirre på glassene og at det ikke var noen vei utenom. Men da det skjedde var det bare gøy - med mye latter og morsomme kommentarer. Og det var ikke noe problem å komme seg både opp og ned på stolen, og alt satt der det skulle hele tiden. Hvis du er HELT bestemt på at du ikke vil ha dette, får du få toastmasteren til å melde ifra om dette høyt. Det er jo tross alt deres dag, så da får gjestene bare godta det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #5 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg har selv skikkelig "angst" mot dette, da jeg er sikker på at jeg kommer til å bryte av beina.... :oops: Med stor kjole, høye heler og slør.... jeg kommer nok jeg til å gi beskjed om at jeg ikke klatrer opp på noen stol for å kysse min mann. Da kan vi heller reise oss å kysse, alle får jo sett oss da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 15. juli 2003 #6 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg hadde også dødsangst for dette - ikke bare klirret de i glassene, de klappet i bordet og trampet med føttene - hørtes ut som om en flokk bøffel var løpsk! Men det var bare moro!!! Vi klatret ikke opp på stolene - vi nøyde oss med å reise oss i offentlig anskuelse. Det går nok bra skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camie Skrevet 15. juli 2003 #7 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg har selv skikkelig "angst" mot dette, da jeg er sikker på at jeg kommer til å bryte av beina.... :oops: Med stor kjole, høye heler og slør.... jeg kommer nok jeg til å gi beskjed om at jeg ikke klatrer opp på noen stol for å kysse min mann. Da kan vi heller reise oss å kysse, alle får jo sett oss da. Mitt innlegg....glemte å logge inn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #8 Del Skrevet 15. juli 2003 Dere må vel ikke absolutt opp på stolen, kan dere ikke reise dere og kysse da? Ellers er denne tradisjonen ganske nymotens, så det er ikke sikkert noen tenker på å gjøre det engang. Og det med kyssing når den andre er på toalettet har jeg aldri opplevd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juli 2003 #9 Del Skrevet 15. juli 2003 Dette er ganske nytt, ja. Alltid noen unge som setter igang - og de litt mer voksne skjønner ikke helt hva som skjer. Det blir ganske morsomt - både med kyssing når en er på toalettet og kyssing på stol. Vi har også hatt sang "vi vil se bruden kysse svigerfar" + tramping eller banking i bordet som skulle få begge foreldreparene opp på en stol for å kysse. Det hele skaper litt liv og avslappet stemning under en ellers ganske så formell middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 15. juli 2003 #10 Del Skrevet 15. juli 2003 + tramping eller banking i bordet som skulle få begge foreldreparene opp på en stol for å kysse. Å selv bli kommandert opp på stolen for å kysse synes jeg høres supert ut, slør og kjole eller ei - men jeg tror det ville blitt uggen stemning om foreldrene måtte kysse :o ... fungerer kanskje der hvor kjernefamilier forblir intakt, men ikke ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 15. juli 2003 #11 Del Skrevet 15. juli 2003 Vi måtte bare opp på stolen en gang vi og det gikk så greit så.. Det er ikke alle som er like aktive på den fronten, så det er ikke sikkert dere har så mye å engste dere for kanskje?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #12 Del Skrevet 15. juli 2003 takk for svar og støtte!! Vi gifter oss 24.04.2004 , og jeg kommer til å be toastmaster informere de andre om att det IKKE ER LOV Å STÅ PÅ STOLENE!!He-eh..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*marte* Skrevet 15. juli 2003 #13 Del Skrevet 15. juli 2003 Å selv bli kommandert opp på stolen for å kysse synes jeg høres supert ut, slør og kjole eller ei - men jeg tror det ville blitt uggen stemning om foreldrene måtte kysse :o ... fungerer kanskje der hvor kjernefamilier forblir intakt, men ikke ellers. Tror ikke det ville blitt så godt mottatt i dagens mange skillsmissefamilier nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. juli 2003 #14 Del Skrevet 15. juli 2003 De gikk opp på stolene første gang, og restene av gangene, sto de på gulvet, bøyde seg ned under bordet, snudde seg vekk fra gjestene, gikk ut på gangen osv. Med polstra stol tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen å gå opp med høyhelte sko.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmia Skrevet 15. juli 2003 #15 Del Skrevet 15. juli 2003 Gjør som oss....... Nekt,og kryp under bordet istedenfor.. Da gir de seg med å klirre på glassene. hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 16. juli 2003 #16 Del Skrevet 16. juli 2003 Vi hadde også helt panikk for dette, både fordi det er tungvindt å skulle opp på stolene i fin stasen, og fordi vi ikke synes noe om denne klirre-i-glassene-tradisjonen. Men hos oss "glemte" faktisk gjestene alt sammen, til vår stole glade! Så man kan faktisk være så heldig at det ikke skjer selvom toastmaster ikke er informert! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 16. juli 2003 #17 Del Skrevet 16. juli 2003 Jeg er helt enig meg personen som startet tråden. Synes det er kjempeteit at vi må gjøre noe for folk klirrer i glass, eller klinker på glass med skje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silja Skrevet 16. juli 2003 #18 Del Skrevet 16. juli 2003 har også hatt kjempeangst for disse tradisjonene -som er veldig vanlig hos oss. Men vil ikke opplyse om at det er uønsket -føler ikke det er "riktig" -for vår del... Er jo i utgangspunktet en ikke planlagt ting, som plutselig skjer Har fått tips om å ta av skoene under middagen, da slipper jeg å balansere med de høye skoene iallefall! bare igjen å holde sstyr på stor kjole med slep og slør -men min kjære har lovet å støtte og hjelpe meg, så dermed har jeg tro på at også jeg skal klare det -så mange andre ahr jo det!!!!! husk på at for gjestene, er dettte en artig ting -kan bli lang "sitting" Min svigerfar gleder seg alt, sa følgende til sin kone: "Ja, da skal vi kysse heftig!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bollapinnsvin Skrevet 16. juli 2003 #19 Del Skrevet 16. juli 2003 Vi var oppe på stolene ørten ganger i løpet av middagen, etter hver tale og litt til. Selv med litt høye hæler, polstrede stoler og langt slep var dette ikke noe stort problem. Men vi var kanskje ikke så grasiøse der vi klatret opp og ned. Synes det var morsomt, jeg. Etter følelsesladde og tårefylte taler var det bare godt å få ledd litt. Synes kanskje det virker litt sært at toastmaster informerer på forhånd om at man ikke vil dette... Det var et godt tips det der med å ta av skoene under middagen. Støtt dere til hverandre, så går det så bra, så. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 16. juli 2003 #20 Del Skrevet 16. juli 2003 Men hvorfor er det sært om man får toastmaster til å informere om dette på forhånd da? Er det ikke det som er jobben hans/hennes? Å informere om hvordan brudeparet har lagt opp løpet under middagen? Og hvorfor er det galt om man ikke vil opp på stolene da? Litt respekt må man da ha for at andre ikke vil ha det på samme måte som en selv. Jeg synes personlig disse skikkene er upassende i et bryllup og jeg klirrer konsekvent ikke på glasset selv om andre gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå