Gå til innhold

Penger til bryllupsreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brudeparet ønsker seg penger til bryllupsreise, siden de har vært sammen en stund og har "alt".

Først reagerte jeg litt. Synes det var litt merkelig og tacky og ønske seg penger, særlig da mange har lyst å gi noe konkret som brudeparet kan bruke i flere år fremover. Men etter å ha vent meg til tanken synes jeg det er flott at de ønsker seg det de har mest lyst på, og som kommer til å gi dem varige minner.

Brudgommen er min fetter, jeg er gift og er invitert med følge. Vi er ikke særlig nærme - men er på kaffebesøk hos hverandre kanskje 2-3 ganger i året. Bryllupet er standard. Tre retter, alkohol til maten, sørge for overnatting og transport selv.

Hvor mye gir man? Jeg mener vi skal gi 1000, min mor mente ca 700 da tanker/onkler gir 1000. Er det virkelig frekt å gi like mye/mer som tanter/onkler selv om vi tjener en del mer enn de fleste av dem?

Hvordan gir man? Gir man kontanter? En sjekk? Overfører til en konto og gir kun kort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bryllupet er standard. Tre retter, alkohol til maten, sørge for overnatting og transport selv.

Hvor mye gir man? Jeg mener vi skal gi 1000, min mor mente ca 700 da tanker/onkler gir 1000.

Sånn i utgangspunktet er det vel skikk og bruk å gi omtrentlig kuvertprisen per pers. Altså er dere to personer som kommer og kuvertprisen er f.eks. 800,- er bør man da gi 1600,- Dette er jo ingen fasit, men en pekepinn mange bruker.

Skrevet

Jeg synes 1000 kr høres ut som en veldig fin sum :)

Dette med at man skal gi for kuvertprisen er jo egentlig helt umulig med tanke på at man ikke aner hvilken kuvertpris brudeparet har...

Skrevet
Jeg synes 1000 kr høres ut som en veldig fin sum :)

Dette med at man skal gi for kuvertprisen er jo egentlig helt umulig med tanke på at man ikke aner hvilken kuvertpris brudeparet har...

1000 kroner er en veldig fin sum. Og nei et er ikke frekt å gi mere enn tanter og onkler.

Vi forventer en mindre gave av de som har dårligere råd enn andre.

Men vi forventer ikke noen store gaver, egentlig.

Skrevet

Trodde det var vanlig med gaver på rundt 300 pr par jeg...men mulig jeg er på vidda, vi har alltid spleiset med andre par, og bare betalt, så husker ikke hva vi har betalt på gaver til andre...blir gledelig overrasket om vi får 4-500 fra hvert par,og enda mer hadde jo vært veldig bra da :jepp:

Skrevet (endret)

I bryllup vi må reise til (fly?) og betale for overnatting selv gir vi for mindre, men bruker å ligge på rundt 800 og vi har begge vært studenter da...

Forresten en veldig kjekk idè å ønske seg penger, det blir nok en fin bryllupsreise :)

Endret av Mariajenta
Skrevet

Så lenge ikke alle driver og spør hverandre hva de andre gir, så er det umulig å gradere det etter slektskap. Gi det dere føler for, uavhengig av hva tantene gir. Det vil vel ikke være synlig for de andre gjestene hvilket beløp folk gir?

Hvis jeg hadde vært brudeparet, så hadde jeg spurt om et kontonummer jeg kunne overført til. Det er mye greiere enn å gå inn i en bank med en konvolutt med en haug av penger for å sette inn.

Skrevet

Takk for mange svar!

Kuvertprisen tenker jeg skjeldent på, også hvorvidt vi må reise og betale hotell+fly. Vi pleier å gi etter hvor nærme vi er brudeparet, og har gitt 4-5000 til brudepar der en av oss har vært forlover. Men her er det som sagt litt ut i slekta.

Trur vi gir 1000 til bryllupsreise, kanskje jeg kjøper en liten ting i tillegg. Ville nok følt meg ganske simpel om vi som par gir under 1000 kroner, selv om kuvertprisen i dette tilfellet er lav og vi betaler både reise og opphold.

Det var en lur ide å be om et kontonummer, da trenger jo heller ingen andre å se hva jeg gir, og både jeg og brudeparet slipper jobben med å gå i banken og bære på større summer. (hva gjør man med pengegaver tro - sprer dem rundt på gavebordet?).

Skrevet

Det er vanlig at de som åpner kortene skriver summen i et hjørne og samler sammen pengene en av konvoluttene

Skrevet

Da vi giftet oss, fikk vi gaver for ca 1000 av forlovere og kanskje søsken.

Søskenbarn med følge og vennepar og slikt fikk vi omtrent 500 kr fra.

Jeg synes dere er rause som gir 1000 kr, det blir helt sikkert satt pris på. Selv hadde jeg kanskje slått meg sammen med andre (søsknene mine el.l.) og laget en fellespott med en litt større summ (men med ca 500 kr per par).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...