Gjest Gjset i dag Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Exen og jeg har kommet frem til en avtale om bidrag etc. Nå vil jeg gjerne høre hva dee synes om avtalen vår.Ex, tjener ca 850000 kr i året og jeg har en årsinntekt på ca 132000. Han vil gi meg 6000 kr i barnebidrag, da skal jeg dekke sfo, klær og ting ungen vår trenger. Er det store ting, som regulering,kostbare fritidsutstyr, skal deles(er det egentlig ikke vanlig med å bidrag på de tingene som kommer utenom etter økonomi, altså at han betaler en større del enn meg, siden han har så mye høyere årsinntekt.Hva gjør dere?) Videre skal vi eie huset i sammen, jeg og barnet vårt får bo der, han betaler halvparten av låneutgiftene og jeg betaler det samme+kommuinale avgifter som en slags husleie. Jeg må dekke enkel opppussing selv, men nødvendig vedlikehold, skal han være med å spleise på. Videre får jeg invetarer i huset(hvitevarer, billige møbler)han får alle datamaskinene sine(jobber med data) Han overtar bilen. (ca 70.000)Han skal betale inntil 20.000 kr på ny bil til meg. Vi har felles foreldreansvar/rett, barnet bor fast hos meg, men har samvær med far ca 2-3 netter i uken.Håper på mange innspill, takk for svar.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Høres ut som om du har gjort et varp! Tror ikke det er så veldig mange som kommer så godt ut av det!
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 du kan jo bare sette inn tallene i bidragsveilederen til nav, så ser du om du har kommet bedre ut av det enn du har krav på selv får jeg ca 2000 i mnd og betaler ALT til gutten selv, og må tom betale ca 1000 kr i mnd for flybilletter for at han skal besøke faren... og jeg sover i stua
Gjest ts Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 du kan jo bare sette inn tallene i bidragsveilederen til nav, så ser du om du har kommet bedre ut av det enn du har krav på selv får jeg ca 2000 i mnd og betaler ALT til gutten selv, og må tom betale ca 1000 kr i mnd for flybilletter for at han skal besøke faren... og jeg sover i stua I følge kalkulatoren kommer jeg bra ut av det. Men slike offentlige tjenster, viser ofte et minimum mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 ...og de fleste vil vel ikke yte mer enn et minimum... de jeg kjenner får ikke mer enn det kalkulatoren viser, men flaks for deg at det finnes unntak
missluna Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 det er jo greit nok at din x tjener veldig bra, men jeg tror nok du skal være veldig takknemlig for at du får så mye. Hadde han vært tverr og gått gjennom det offentlige istedefor at dere tar det privart, så hadde du fått MYE mindre penger. 6000 kr i mnd bør holde i lange baner. Jeg har selv en gutt på snart 4 år, som jeg har alene på fulltid og jeg får ikke mer enn rundt 1000 kr i mnd og DET skal liksom dekke alt. Så klag ikke
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Ekstremt bra for deg, denne avtalen. Men var jeg deg, ville jeg sørget for å øke egen inntekt, for denne avtalen kan du ikke basere deg på i lengden. Han kan når som helst "besinne" seg, og da faller en viktig inntektskilde for deg bort! Tenk hvis han stifter ny familie, da vil nok evt ny partner sette foten ned for den pengestrømmen som forvinner ut av redet og inn i ditt hjem. Så skaff deg høyere lønn og gjør deg uavhengig av han. Huset bør dere selge, ikke lurt å eie noe sammen, få deg din egen leilighet i stedet.
Gjest ts Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 det er jo greit nok at din x tjener veldig bra, men jeg tror nok du skal være veldig takknemlig for at du får så mye. Hadde han vært tverr og gått gjennom det offentlige istedefor at dere tar det privart, så hadde du fått MYE mindre penger. 6000 kr i mnd bør holde i lange baner. Jeg har selv en gutt på snart 4 år, som jeg har alene på fulltid og jeg får ikke mer enn rundt 1000 kr i mnd og DET skal liksom dekke alt. Så klag ikke Nei nei, jeg klager ikke. Ville bare høre litt med dere jenter. Føler meg fornøyd selv:)
Gjest fisk Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Du er HELDIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tror det er mange som misunner deg
Gjest ts Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Ekstremt bra for deg, denne avtalen. Men var jeg deg, ville jeg sørget for å øke egen inntekt, for denne avtalen kan du ikke basere deg på i lengden. Han kan når som helst "besinne" seg, og da faller en viktig inntektskilde for deg bort! Tenk hvis han stifter ny familie, da vil nok evt ny partner sette foten ned for den pengestrømmen som forvinner ut av redet og inn i ditt hjem. Så skaff deg høyere lønn og gjør deg uavhengig av han. Huset bør dere selge, ikke lurt å eie noe sammen, få deg din egen leilighet i stedet. Jeg har tenkt mye i de baner selv. Han har faktisk fått ny samboer(som er ganske arg)Men, jeg har ingen muligheter til å kjøpe meg egen leilighet nå(går på attføring)Grunnen til at han gjør dette, er ikke bare for min skyld,også i høyeste grad for barnet vårt. Jeg har bidratt mye når vi var gift, med tanke på hans karriere, og han synes vel at jeg fortjener litt høyere bidrag av den grunn.Slik at barnet vårt kan vokse opp i bardomshjemmet sitt og fortsette på samme skole etc. Huset vi bor i er lite og ikke plass til han og hans nye samboer og barn(+ vårt felles barn)Men, uansett, jeg satser på å komme i utdanning slik at jeg etter endt utdannelse vil være mer selvhjulpen, det er det som er målet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Jeg har tenkt mye i de baner selv. Han har faktisk fått ny samboer(som er ganske arg)Men, jeg har ingen muligheter til å kjøpe meg egen leilighet nå(går på attføring)Grunnen til at han gjør dette, er ikke bare for min skyld,også i høyeste grad for barnet vårt. Jeg har bidratt mye når vi var gift, med tanke på hans karriere, og han synes vel at jeg fortjener litt høyere bidrag av den grunn.Slik at barnet vårt kan vokse opp i bardomshjemmet sitt og fortsette på samme skole etc. Huset vi bor i er lite og ikke plass til han og hans nye samboer og barn(+ vårt felles barn)Men, uansett, jeg satser på å komme i utdanning slik at jeg etter endt utdannelse vil være mer selvhjulpen, det er det som er målet mitt. Det er bra:) Du må være ekstremt smart nå, og spare det du kan, så mye du kan, og legge opp en plan for å bli økonomisk selvstendig og uavhengig, så fort som overhodet mulig! Stå på! Målet ditt må være å kunne leve helt uavhengig av hans bidrag, hvis han opprettholder sitt høye bidrag, bør du heller etterhvert sette det på en sparekonto til barnet og betale for ditt og barnets livsopphold med egne tjente penger.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 hvis han opprettholder sitt høye bidrag, bør du heller etterhvert sette det på en sparekonto til barnet og betale for ditt og barnets livsopphold med egne tjente penger. Jeg var enig med deg helt hit. Hvorfor skal hun forsørge barnet alene? Faren har også forsørgeransvar. Og selv om man kunne klare seg uten bidraget, vil det kunne gi barnet en bedre oppvekst. Bedre bolig, fritidsaktiviteter, en mor som ikke er dønn utslitt. Det er viktigere enn masse penger når man blir voksen, mener jeg.
Nigo-san Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 (endret) Dette er en skikkelig gullkantet avtale! Virkelig, slikt er av de sjeldne. Hadde ikke din eksmann vært så rundhåndet, så hadde du falt i den klassiske kvinne-fella der man legger til rette, ordner og fikser uten lønn mens dere er gift, og så ikke får mer enn et huslån du knapt klarer å betjene når skilsmissen er et faktum. Det finnes nok av dem der ute. Du er virkelig heldig! Men det er godt å høre at du satser på å være selvhjulpen etterhvert. Gjest over, det er enhver forelders plikt å kunne forsørge sine egne barn. Klart man skal dele på utgifter, men hvis for eksempel 6000 skulle være halvparten av hva barnet koster hver måned, har man det dyreste barnet i historien. Antagelig går dette til livsopphold for TS også. Utgifter i forbindelse med hus, og egenvalgte aktiviteter for barna, må de fleste besørge av egen inntekt. Jeg må si jeg godt forstår at den nye samboeren er litt arg, det ville jeg vært hvis jeg var i hennes sko også. Eksen din er jo på grensen til dumsnill Og derfor er det viktig at du ikke baserer deg på dette bidraget, det er nesten for godt til å kunne vare. Men bruk det for det det er verdt, bruk samværet barnet har med faren for det det er verdt (fritid og mulighet til å utdanne deg videre), så kan du om tre år si- med et bredt glis- at nei, far trenger ikke spleise på nytt ishockeyutstyr, for det har du allerede kjøpt. Det er litt godt for selvfølelsen også, det. Lykke til! Endret 17. april 2009 av Nigo-san
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå