Gå til innhold

Reductil ( den man får på resept ) - trenger råd

Anbefalte innlegg

Gjest Slimmi
Skrevet

Hei!

Jeg har fått Reductil 15mg, og skal sette igang fra i dag av. Tok første pillen klokken 08.00 og vil nå gjerne gjøre dette på en ordentlig og effektiv måte.

Jeg spiser sunt til dagen - ikke noe brødmat,men fiberrike knekkebrød, drikker minimalt med kullsyreholdige drikker ( E-stoffer ), minimalt med Pasta,men når jeg spiser pastamat, går det i fullkornsvariantene ), melkeprodukter ( melk,yogurth ) spiser/drikker jeg kanskje et par ganger i året, og dressing / sauser har jeg for lenge siden skiftet ut med lettrømme.

Grønnsaker går det en del av, også frukt ( men mindre enn grønnsaker ), og når jeg får lyst på noe snack, tar jeg meg gjerne en grapefrukt og et eple. Drikker mye, både vann og Fun-saft hver dag, og er nok på linje med de "anbefalte 2-3 literene per dag.

Har relativt god kontroll med inntak av mat,med andre ord Jeg har likevel lagt betraktelig på meg over en forholdsvis kort periode, og skal nå ned igjen til "normalen". Jeg har målt stoffskifte, og det er helt OK. Jeg har fått mine barn, og lever et aktivt liv, med fysisk aktivitet og godt familieliv.

Derfor lurer jeg på et par ting, som forhåpentlig noen der ute kan hjelpe meg å få svar på :) :

1. Hvilken type mat bør jeg satse på nå når jeg har begynt på disse pillene, for mest mulig effektiv virkning??

2. I helgene blir det gjerne 3 glass vin om fredagen og 2-3 om lørdagen - er dette OK, eller skal jeg nå holde meg helt unna alkohol?? ( jeg elsker god vin - det er mitt "godteri" ! Om vi isåfall skal i selskap, og jeg ønsker å ta meg et par glass vin, vil jeg da ødelegge Reductil-behandlingen??

3. Aktivitet er en selvsagt ting, og likeså er godt vanninntak - dette har jeg jo likevel drevet med - men er det bestemte aktiviteter som er anbefalt??

4. Dere som har brukt/bruker Reductil - kunne dere gitt meg et eksempel på hvordan en dagsmeny ser ut hos dere, så jeg får en idè??

Bare for å ha sagt det - jeg orker ikke svar fra folk som mener det er tullete å bruke tabletter for å slanke seg. - "Alle" vet at dette ikke er noen lettvint løsning, men når du gjør "alt riktig", og kiloene likevel setter inn, er dette en måte som kan hjelpe kroppen & hodet til å tilpasse seg litt anderledes??

Jeg er ikke på leting etter en " quick fix" - jeg prøver å være litt i forkant så ikke jeg utvikler livsstilsykdommer pga. vektøkning. Skal jeg da vente til jeg blir smellfeit OG har utviklet disse sykdommene for deretter søke hjelp, eller skal man tenke litt i forkant ? Jeg velger å være i forkant.

Når Reductilen har hjulpet meg tilbake til " meg", vil kroppen også være innstilt på en annen modus i forhold til mat og forhåpentlgvis forbrenning - og på den måten kanskje hjelpe meg til å ta kontroll over uønsket vektøkning? - Jeg krysser fingrene.

Håper på gode svar - det er flere av oss som bruker dette, det vet jeg. Kanskje vi kan hjelpe hverandre og fortelle hvordan det går, og heie på hverandre med tips & tricks?? Jeg skal forresten ned 18-20 kg.

Klem fra Slimmi :)

Videoannonse
Annonse
Gjest svanungen
Skrevet

Hei,

Har gått på Reductil i et drøyt år nå. Begynte på 10mg, men økte til 15 mg før jul (da hadde 10 mg mistet litt av effekten følte jeg, og trengte et ekstra dytt). Bare så det er sagt, Reductil er ikke noen vidunderpille. Og det er bare ca 40% den virker på...

Om den virker på meg, er jeg faktisk ikke sikker på. Men jeg var veldig bestemt på at den SKULLE virke dajeg startet, og bestemte meg for dette bare skulle gå. La om til et sunnere kosthold og økt trening, og noen kilo har sakte men sikkert forsvunnet. I perioder jeg ikke har vært like flink, stopper vektreduksjonen opp.

Mitt beste råd er å snakke med legen. Og være dønn ærlig på hva du spiser og hvor mye du beveger deg. Utfra det du skriver her, så ser det ut til at du spiser fornuftig og sunt, og at du har litt aktivitet i hverdagen. Men hvordan er måltidene lagt opp? Hvordan trener du?

Jeg har perioder da jeg virkelig sliter med kostholdsmotivasjonen, og hvor veien til en sjokolade er veldig kort... Da stopper vektreduksjonen naturlig nok opp. Men ellers kan en typisk dag se slik ut:

Frokost: 2-3 grove knekkebrød eller 1-2 grove brødskiver med pålegg (ost, kjøttpålegg, lett syltetøy, makrell i tomat etc)

Mellom: 1 skive med ost, eller 1 frukt

Lunsj: 2 brødskiver med egg og fiskepudding/reker eller annet pålegg

Mellom (før trening hvis jeg trener rett etter jobb): 1-2 fullkornsknekkebrød uten pålegg eller 1-2 gulrøtter samt 1 frukt

Middag: kyllingfilet/fisk/kjøtt med grønnsaker. Av og til pitabrød eller pasta. Evt omelett eller 1/2 grillkylling uten skinn med ananas

Kvelds: frukt

Ved senere trening blir gjerne mellommåltidet mellom lunsj og middag fjernet/redusert, da tar jeg heller dette etter trening (til kvelds).

Drikker ikke brus/saft, men har et glass melk til frokost, og ett glass juice til lunsj. Ellers kun vann, minimium 2 liter hver dag.

Trener minst 4 ganger i uka, mye spinning. Men også ellipse og tredemølle, samt prøver å få minst 1 god styrkeøkt i uken. Har i tillegg et mål om å sykle til jobb ca 2 ganger i uken, og gå litt tur utover dette.

Dette er eksempel på en dag jeg er flink. I helgene kan det bli utskeielser, men prøver å begrense meg. Er veldig motivert nå, så håper det vises på vekten etterhvert!

Har forresten ikke tatt Reductil denne uken... Har slitt litt med hodepine i det siste, og ville forsøke å kutte ut pillene for å se om det kunne hjelpe. Mulig jeg er bittelitt mer sulten (hvis jeg kjenner godt etter), men det kan like gjerne være fordi rutinene er endret i forhold til påskeferien. Hvis det ikke skjer noe større endringer, så skal du ikke se bort fra at jeg legger Reductilen på hylla fremover, og ser hva som skjer. Ny legetime i juni, så får evt ta det opp da.

Lykke til, håper du kan bruke Reductilen som ekstra motivasjon, og at du vil se resultater!

Gjest Slimmi
Skrevet

Tusen takk,Svanungen !!

Jeg er overimponert over hvor mye du klarer å ta tak dette - så mye trening kommer jeg ikke til å få tid til på mange år - det vil ta for mye tid med full småbarnsfamilie og en mann som reiser mye ifm. jobben,rett og slett!

Ble veldig motivert over å se hva du spiser-at man faktisk kan spise mat som smaker,selv om man kjører Reductil! =)

Reductilen ser ut til å begynne å ha en effekt på meg allerede - ikke iform av annet enn mye veske som forsvinner ( Har tisset som en gal,siden oppstart!! ;) ), pluss at jeg overhodet ikke føler meg sulten i det hele tatt. Jeg er allikevel bevisst på at jeg skal spise, for dette er jo tross alt noe som også skal lære kroppen til å behandle maten litt anderledes også + den mentale delen av mat/spising.

Jeg er aktiv iform av at jeg går mye turer,trener litt styrke, og er generellt aktiv. Tok på meg en skritteller,for morro skyld over en uke, for å se hvor mange skritt jeg i gjennomsnitt har, og gjennomsnittet viste at jeg faktisk går 16000 skritt i døgnet, og det er jo ikke så aller verst?! :)

Jeg skulle gjerne syklet til jobb, men med barn som skal til barnehage og SFO før jobb og hentes etterpå, blir dette fort en ganske komplisert løsning for meg. Det er praktisk vanskelig at mannen min henter og bringer dem isteden - han har en jobb som gjør at han må være på jobb på mange ukurante tider.

Jeg har stor respekt for piller, og er en slik type som heller går og legger meg tidlig enn å ta en Paracet, om jeg får feber eller vondt, så jeg vil jo helst klare meg uten Reductil så snart som mulig. Samtidig er jeg forferdelig glad for at jeg har fått muligheten til å benytte meg av dette tiilbudet/hjelpemiddelet , istedenfor å bli mer og mer frustrert over vekt og resultatløs slanking.

Foreløpig har jeg ikke merket noe til bivirkninger i det hele tatt, og det er jo også bra!!

Ser ikke for meg noe sylfideresultat, bare for å ha sagt det, men du og du så godt det skal bli å få komme tilbake i klærene mine!! :)

Jeg er motivert som bare F, og kommer til å skrive inn her for å gi info om vektnedgang til dem som måtte være interesserte. :)

Gjest svanungen
Skrevet

Så bra at du fikk noe ut av innlegget mitt!

Reductilen har absolutt vært et bra hjelpemiddel for meg, men jeg innså fort at det ikke hjalp noe om jeg ikke fulgte det slavisk. Var veldig flink i starten, følte jeg merket mye virkning og gikk litt ned i vekt. Men etterhvert merket jeg mindre til Reductilen, kroppen vente seg vel til en ny hverdag. Gikk uansett på 10mg i 9 mnd før jeg følte det var nødvendig å forsøke 15 mg, og det var greit å kunne ha den ekstra motivasjonen at man har muligheten til å få en sterkere variant.

Tror at det som er hovednøkkelen til varig vektreduksjon er gode vaner/rutiner og varige endringer. For meg nytter det ikke å gå over til kun å spise grønnsaker/dip i helgene, da blir det til slutt en kjempesprekk. Jeg kan heller ikke gå på en eller annen vidunderdiett, det ender på akkurat samme måten (been there, done that). Nå har jeg brukt over 2,5 år på et mer varig opplegg, og selv om det går sakte, så går det på sikt nedover. Har stått MYE stille underveis, men det får heller være. Det viktigste er at det ikke går oppover igjen!! Om jeg skal bruke 5 år på disse kiloene, så vil jeg heller det og BLI nede, enn å bruke 1-2 år på vektreduksjonen, for så å gå opp igjen alt og mer til... Sånt er jeg ferdig med!

Det aller beste rådet jeg kan gi til andre, enten man bruker Reductil eller ikke, er å jobbe beinhardt med motivasjonen og psyken. ALT er relatert til tanker, følelser og motivasjon... Jeg har nå startet på ny giv etter påske (etter en veldig dårlig kostholdsperiode), og jobber skikkelig med meg selv. Skal kunne gå innom butikken uten å kjøpe sjokolade. Skal kunne lage en rask og god middag uten å ty til usunne løsninger. Men jeg skal også kunne leve. Gå på besøk til venner/familie uten at det blir problemer med kostholdet. Skulle kunne spise dessert/kake/snop, men LITT og kun av og til... Det blir ikke tomt for sjokolade neste uke... :ler:

Lykke til Slimmi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...