Gå til innhold

Hva står egentlig alle partiene for?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Spørsmål det kan være lurt å stille seg:

- Er jeg for kollektiv, eller privat godefordeling?

- Er jeg for å la noen tjene langt mer enn andre, eller bør det fordeles mer rettferdig(eks gjennom skatter/avgifter for å dekke velferdstilbud)

- Vil jeg at velferdstilbudene vi har idag skal fullfinansieres av det offentlige, eller skal man ha flere private løsninger? dette fordrer at noen vil ha råd, andre ikke. innebærer private skoler, eldrehjem osv.

- Er jeg mest opptatt av kollektiv velferd, eller individuell velferd?

- Hva er viktigst for deg: legge tilrette for industrien på industriens premisser samtidig som vi innfører moderate miljøtiltak, eller tunge statlige pålegg for å redusere utslipp/få nye teknologiske løsninger pga miljøtrusselen?

her vil alle partier bortsett fra frp støtte mer miljøvennlige løsninger, men det er forskjell på partiene på hvor mye de vil la industrien styre rammebetingelsene.

- Er jeg for at vi betaler skatter for å sikre offentlig velferd(skole/eldreomsorg/utdannelse/helse++++), eller synes jeg enkelte/flere/alle offentlige velferdstilbud bør sikres privat og dermed være opp til den enkelte?

det finnes selvsagt mange flere spørsmål og saker enn dette, men dise er hovedtrekkene og forskjellene på de ulike fløyene.

Utover det går man gjerne på enkeltsaker hvis man er i tvil mellom to nærliggende partier.

Lengre opp i ditt innlegg skriver du at du kan regne på effektene de ulike politiske valg får. Hvordan regner du ut slike effekter?

I tillegg til de spørsmålene her kan vel folk også spørre seg om hva slags filosofi de de står for. Liker de for eksempel Platon, Aristoteles, Sokrates, Thomas Acquinas, Kant eller Rousseau best, for så å spørre seg hvilke av partiene som snakker om filosofi og mer visjonsrettede tanker for hva slags samfunn de ønsker. Hvis det finnes reflekterte partier i dette landet da, det er jo ikke sikkert.

Gjest Gjest
Skrevet

En metode kan være å lage en liste med konkrete spørsmål som sier noe om partienes hodning til spørsmål du synes er viktige og finne ut hva partiene mener om desse spørsmålene.

Jeg vet naturligvis ikke hva du mener og legger vekt på. Dette er bare eksempel:

- For eller mot oljeborring utenfor Vesterålen.

- Holdning til formueskatt og arveskatt.

- Bør Norge trekke seg ut av Afghanistan?

- For eller mot EU-medlemskap

- For eller mot selvbestemt abort

Gjest Gjest
Skrevet
En metode kan være å lage en liste med konkrete spørsmål som sier noe om partienes hodning til spørsmål du synes er viktige og finne ut hva partiene mener om desse spørsmålene.

Jeg vet naturligvis ikke hva du mener og legger vekt på. Dette er bare eksempel:

- For eller mot oljeborring utenfor Vesterålen.

- Holdning til formueskatt og arveskatt.

- Bør Norge trekke seg ut av Afghanistan?

- For eller mot EU-medlemskap

- For eller mot selvbestemt abort

1. For oljeboring

2. Synes ikke noe om arveskatt, vil ha den fjernet

3. Norge er medlem i NATO. Det vil si at vi må opprettholde de forpliktelser et slikt medlemskap innebærer. Derfor kan man ikke bare stikke av fordi noen mener det er feil. Jeg synes ikke det er riktig av NATO å være i Afghanistan! Derfor må Norge si i fra mer til NATO om hva lillemann mener, noe som er helt fraværende i dag.

4. For EU og medlemskap der, ja

5. For selvbestemt abort - selvsagt- hvem skal ellers bestemme om ikke en selv?

...så hva bør jeg stemme?

Skrevet
De vet ihvertfall at de vil ha fri innvandring.

.....og det er selvfølgelig mer enn nok til å sky dette partiet som pesten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...