Daria Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Jeg ser til stadighet diskusjoner her inne vdr å gi kjæreste/samboer passord til pc, lese hverandres mail osv, og ser at mange mener at det er en selvfølge at man gjør, det handler om tillit, "vi har ingen hemmeligheter for hverandre" osv. Tenker dere som gjør dette noen gang over avsenderens privatliv og hemmeligheter? Når jeg sender mail og meldinger til venninner, er de kun beregnet på mottaker -at de stoler 100% på partnerne sine og ikke har hemmeligheter for dem, betyr ikke at jeg nødvendigvis vil fortelle partneren deres alt...
Bomull Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Det handler igjen om tillit. Om jeg hadde gitt min samboer tilgang til FB/MSN/mail osv, stoler jeg på at han ikke leser mail og meldinger fra andre uten å konferere med meg først. Jeg ville aldri gitt denne tillatelsen uten at jeg visste det var greit for avsender. Min sambo har ikke passordene mine, rett og slett fordi han ikke husker sånt. Jeg har min sambos sitt, men benytter dem kun etter avtale med han hvis jeg trenger det (det hender jeg må bruke hans mail, men FB/MSN har jeg aldri hatt noe øsnke/behov for å bruke).
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Enig med deg, Daria. Min samboer har riktignok passordet til min FB, men han ville aldri gå inn i innboksen der. Han ville aldri gå inn på min FB uansett, at han har passordet er kun en tilfeldighet fordi han skulle fikse noe for meg der. Jeg kunne også godt gitt han passordet til mailboksen min hvis jeg ville han skulle sjekke noe for meg mens jeg ikke hadde tilgang til nett. Men det er fordi jeg vet han aldri vil lese privat mail fra venner,han ville bare ha sjekket det han skulle og så logget seg ut. Man skal respektere venners privatliv, og derfor skal ikke samboer/ektefelle lese mail, msn, sms osv.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Helt enig med Daria. Jeg vil IKKE at mine venners kjærester skal lese meldingene jeg har sendt til min venn. Om jeg vet at en venn har for vane å la kjæresten lese eposter og meldinger, så er det fint lite jeg sender av meldinger til vedkommende. Jeg synes det er veldig respektløst overfor avsenderen å la andre lese meldinger som er sendt til deg og bare deg. Jeg har samme problemet med venner i forhold hvor de "forteller hverandre alt". Jeg vil ikke at kjæresten din skal vite alt om meg, tenk! Jeg har mistet nærheten til flere venner etter at jeg fant ut at alt jeg sa til dem, gikk videre til kjæresten. Og da kan de glemme at jeg forteller dem noe som helst fortrolig. Alt jeg sier til dem da, er ting jeg også kunne sagt til kjæresten deres - som jeg gjerne ikke kjenner særlig godt, og derfor kun pjatter med.
Suzy Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Samme tanke har jeg alltid når jeg leser slike tråder... Jeg kunne ikke tenke meg å dele passord til mailen min osv med noen - kanskje Facebook, for det er mer overfladisk tross alt, men mail er privat. Det ville være som å si at det er ok å åpne andres post. Ikke akseptabelt for meg. Jeg vet jeg har følt meg litt utsatt når venninner snakker mye med mennene sine - har ikke lyst til at disse karene skal vite alt mulig om meg. Det er jo mellom meg og venninna og det har hendt jeg ahr presisert det også.
Rosalie Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Helt enig med Daria. Når jeg forteller noe til noen i fortrolighet forventer jeg at det blir hos denne personen. Og PMer og e-post ser jeg på som personlig post og medier man kan bruke til fortroligheter.
Gjest Lily1 Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Jeg har ikke passord på min data, det er en data som blir brukt av hele familien, og hvem som helst kan gå inn og lese mailen min når det passer dem. Det samme gjelder min mobiltelefon... hvem som helst kan gå inn og lese meldingene som ligger der. Men jeg stoler på at de som har tilgang til min data og mobil ikke leser det som ligger der inne. Akkurat som de stoler på at jeg ikke leser mailen deres, sms-ene deres, eller dagbøkene deres. Men dette vet familie og venner om! De vet at Mail og sms er like personlig som postkort for min del, og sender ingenting personlig pr mail eller sms. Det tar vi ansikt til ansikt, pr brev, eller pr telefon. Men jeg er enig med dere, det er viktig at avsender vet at det de skriver kan bli lest av andre, og at de tilpasser innholdet av det de sender til det.
MRN Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Mtt innlegg om passord og Facebook m.m. Jeg er enig med gjest 10:53. Får jeg vite at jenta som jeg chatter med enten deler kontoen eller sier ting videre, så endrer premissene for et vennskap seg drastisk. Jeg kan ikke lenger stole på henne, og "degraderer" henne til "casual chatting", hvor jeg alltid har i tankene at det jeg forteller henne, det kan enten typen hennes lese (fordi han vet passordet) eller at hun sier ting videre selv. Lily1: Da har vi forskjellig syn Jeg kan være svært personlig over sms og MSN. Det er fordi jeg ser det som en-til-en-samtale, bare at det er skriftlig.
Queen B Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 (endret) Blir aldri aktuelt at den jeg er sammen med får tilgang til min facebook, MSN eller mobil. (lærte en forferdelig lekse et par år siden). Selv om man er i et forhold, er jeg også en privatperson. Jeg har krav på et privatliv som ikke angår kjæresten. Jeg har ingen forpliktelser å måtte dele alt. Det jeg skriver av sms'er eller meldinger er kun mellom meg og mottaker. Jeg forventer samme lojalitet i retur av mottaker. Dvs at h*n ikke videresender eller viser uvedkommende mine meldinger. Endret 15. april 2009 av Queen B
Gjest Lily1 Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Lily1: Da har vi forskjellig syn Jeg kan være svært personlig over sms og MSN. Det er fordi jeg ser det som en-til-en-samtale, bare at det er skriftlig. Msn er jeg ikke på, men er ikke det chat da? Det er jo i såfall en skriftlig samtale som pågår der og da, en aktiv kommunikasjon, og det blir noe annet enn når det er snakk om passiv kommunikasjon som sms og mail. Men som sagt, vi er ikke uenige, det er bare at vi bruker teknologien på forskjellige måter, Jeg gjentar at jeg mener det viktigste er at avsender er klar over mottakers syn rundt dette. Så lenge mottaker er tydelig på at mail kan bli lest av andre, synes jeg det blir feil at avsender legger ansvaret over på mottaker hvis det viser seg at kjæreste/samboer/ektefelle/barn har lest noe som var ment å være privat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå