Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Hva er dine formeninger, erfaringer etc? Nevn gjerne konkrete byer, bygder eller steder og hvorfor dette stedet er best:)
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Hva er dine formeninger, erfaringer etc? Nevn gjerne konkrete byer, bygder eller steder og hvorfor dette stedet er best:) Det beste er å bo forholdsvis nære barnets øvrige familie. Onkler, tanter og besteforeldre. Både for at barnet skal få god kontakt med familien sin, men også for at foreldrene skal kunne ha mulighet for litt avlastning i ny og ne... Anbefales på det varmeste! Ellers er det jo fint med litt natur i nærheten, kanskje noen dyr ikke for langt unna, og fine, bilfrie steder å leke. Men dette finnes jo de fleste steder i dette landet.
Gjest Wacmoc Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Det beste er å bo forholdsvis nære barnets øvrige familie. Onkler, tanter og besteforeldre. Både for at barnet skal få god kontakt med familien sin, men også for at foreldrene skal kunne ha mulighet for litt avlastning i ny og ne... Anbefales på det varmeste! Ellers er det jo fint med litt natur i nærheten, kanskje noen dyr ikke for langt unna, og fine, bilfrie steder å leke. Men dette finnes jo de fleste steder i dette landet. Enig. Jeg har vokst opp med å se besteforeldre og og tanter og onkler m/barn 4 ganger i året. Gjorde meg ikke godt nå som jeg er eldre, da jeg føler meg veldig utillpass og "prektig" når jeg er med dem, og klarer aldri å slappe av..
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Enig. Jeg har vokst opp med å se besteforeldre og og tanter og onkler m/barn 4 ganger i året. Gjorde meg ikke godt nå som jeg er eldre, da jeg føler meg veldig utillpass og "prektig" når jeg er med dem, og klarer aldri å slappe av.. Selv har jeg hatt både og... Det merkes stor forskjell, ja. Mitt barn har heldigvis alle sine innen hyggelig avstand, og har veldig god kontakt med alle.
Gjest strykebrett Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror også det er viktig å bosette seg der det er mange andre barn i nærheten. Koselig å kunne bare ringe på til kompisene i husene rundt i stedet for å være avhengig av at foreldrene skal kjøre og slikt etter skole og barnehage.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror også det er viktig å bosette seg der det er mange andre barn i nærheten. Koselig å kunne bare ringe på til kompisene i husene rundt i stedet for å være avhengig av at foreldrene skal kjøre og slikt etter skole og barnehage. Har du eksempler på noen slike steder da?
Caramba Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Der mor og far trives og hvor man har et lite nettverk rundt seg. Vi har bodd midt i Oslo med et barn og hatt mange parker og lekeplasser rundt oss, men nå GLEDER vi oss til å flytte litt ut av byen til hus med hage og mer landlige omgivelser. Alt går, så lenge foreldrene gjør det beste ut av det man har tilgjengelig.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Har du eksempler på noen slike steder da? Kristiansand. Men hvis du ikke har noe som helst familie der vil jeg jo ikke anbefale det. Jeg bor i Oslo, men har cirka 50 % av familien samt fire gode barndomsvenner der, så kommer garantert til å etablere meg der til slutt, selv om jobben min ikke finnes der for øyeblikket.
Gjest strykebrett Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Har du eksempler på noen slike steder da? Ett borettslag med mange barn og lekeplass er jo fint vil jeg tro. Ilsvikøra i rondheim er ett fint sted å bo med barn syns jeg, hvis du ville ha ett helt konkret eksempel
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Har du eksempler på noen slike steder da? Sånne steder finnes over alt! Det er sikkert lettest å finne dem i ganske nye byggefelt, der de fleste som flytter inn er par med barn eller planer om barn. Igjen, bo i nærheten av familie er det lureste. (Dette med andre barn lar seg stort sett gjøre uansett sted.)
Gjest A Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Vestfold byene: Tønsberg, Larvik, Sandefjord Billige boliger, rolig men likevel urbant, barnevennlig, kort vei til Oslo, bra arbeidsmarked, +++
Gjest Kouklis Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Flere av stedene på Nedre Romerike har mye av dette. Nærhet til byen, nærhet til naturen, mange nyetablerte steder (=mange barn). Men jeg er enig med andre her, det viktigste er å ha familie i nærheten (venner finner man). Nedre Romerike er forøvrig dyrt for mange.
Gjest kk Skrevet 15. april 2009 #13 Skrevet 15. april 2009 Mine barn er vokst opp i blokk. Et område med mange blokker og skog i nærheten. Ikke et godt sted pga overvekt av fremmedspråklige. Nå bor jeg i et område med enebolig og småhusbebyggelse. Skogen og marka rett utenfor. Venner i nærområdet. Egen terrasse og gress. Synd at mine barn ikke fikk oppleve det da de vokste opp.
Malama Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Det med nærhet til familie er sikkert gode greier. Jeg bor med mann og barn 37 mil unna mine foreldre/søsken og 40 mil unna hans foreldre/søsken. Ikke i samme retning heller nei... "Drømmen" er å flytte "hjem", men vi har det nå fint her vi bor også, og gjør vårt beste for å skape et forhold mellom barn og besteforeldre. (Nå er han så liten enda at han ikke husker dem fra gang til gang uansett da, men han reagerte i alle fall med et smil da han hørte mamma på telefonen i dag, vi har vært der i påska.) Jeg er oppvokst nært mine besteforeldre, mannen er oppvokst langt unna sine (hans familie kommer fra et område ikke så langt fra mine foreldre, men hans foreldre flyttet altså da han var liten) Han har et helt greit forhold til sin bestefar, som er den eneste gjenlevende, likevel, samt tanter og onkler, så han ser ikke helt problemet... Og faktsik har jeg opplevd at jeg slapper mye mer av og finner det naturlig å besøke hans tanter og onkler "alene" (dvs, vi tre, uten hans foreldre), jeg ville ikke funnet på å besøke mine tanter/onkler uten at mamma og pappa er med... Det har bare blitt sånn, siden vi alltid bor hos mine foreldre når vi er der, men besøker også hans slekt. Min slekt treffer vi når de besøker mamma og pappa, eller vi besøker dem, men da drar også mine foreldre. Så forhold til slekta kan man som voksen ha greit selv om man ikke vokser opp i nærheten av dem. Men i fasen av livet med små barn ser jeg helt klart fordelen av å bo nært familien, med et godt nettverk av venner i samme livssituasjon. Men for dem av oss der det ikke er så lett å få til, så gjør man som best man kan.
GlaJenta88 Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 Nå er jeg kanskje ikke helt objektiv, men jeg signerer denne for det Vestfold byene: Tønsberg, Larvik, Sandefjord Billige boliger, rolig men likevel urbant, barnevennlig, kort vei til Oslo, bra arbeidsmarked, +++ Dette hvis du ville ha konkrete steder så klart. Ellers så er jeg enig med de andre her om at det viktig med et godt nettverk rundt seg. Om det er gode og nære venner eller familie. Vi er heldige, og har omtrent hele familien i gangavstand fra der vi bor nå. Vi har dessuten en del venner som går gravide og som har fått barn allerede, kort vei til barnehage, daglivare, barneskole osv. Dette fører jo til at området er en magnet for barnefamilier, og det er mange barn i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Nå er jeg kanskje ikke helt objektiv, men jeg signerer denne for det Dette hvis du ville ha konkrete steder så klart. Ellers så er jeg enig med de andre her om at det viktig med et godt nettverk rundt seg. Om det er gode og nære venner eller familie. Vi er heldige, og har omtrent hele familien i gangavstand fra der vi bor nå. Vi har dessuten en del venner som går gravide og som har fått barn allerede, kort vei til barnehage, daglivare, barneskole osv. Dette fører jo til at området er en magnet for barnefamilier, og det er mange barn i nærheten. vil gjerne ha konkrete steder ja:)
GlaJenta88 Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 vil gjerne ha konkrete steder ja:) Ja.. Og da signerte jeg jo Vestfoldbyene, Larvik, Sandefjord, Horten eller Tønsberg. Er selv født og oppvokst i Vestfold og stortrives her. Er også glad for at vi har valgt å slå oss til ro her. Men dette kommer jo også litt an på hva du driver med og hva du er utdannet som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå