Gå til innhold

Livmorbetennelse - skal jeg sterilisere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var hos dyrlegen i går, og den ene hunden min har livmorbetennelse. Det var på et tidlig stadie, og verken kommer ut, så de har derfor satt henne på antibiotika-kur og er rimelig sikre på at hun blir helt bra.

De satt opp steriliseringstime på mandag, men jeg er usikker. Både dyrlege og oppdretter (som er dyrlege) mener at det ikke er noe hast med å sterilisere. Men sjansen for at hun får livmorbetennelse etter neste løpetid er jo stor, og neste gang kan det jo bli verre? Jeg tenker uansett at det kanskje ikke er nødvendig å operere allerede til neste uke. ja, jeg kvier meg nok litt. Steriliserte den forrige tispa mi i fjor, og synes det var fælt:(

Så kjenner jeg også litt på at det ikke blir noe utstilling med det første **** og, jeg har ei tispe med stort potensiale. Det er kjempegøy å stille henne! Hun fikk HP første gang hun ble stilt i JK på 9 mnds dagen sin *skryte* så har jeg ikke stilt henne på et år snart pga jeg har vært opptatt med bekkenløsning og fødsel og amming. Og har gleda meg sååå til å stille henne i mai og juni. Det kommer litt i skyggen av det faktum at hunden min faktisk er syk, jeg vet det. Men må innrømme at det gnager allikevel:(

Og hvordan blir det å stille henne fremover da? Får hun stygg pels og blir stusseligere?

Ville dere sterilisert, og hvor fort ville dere gjort det? Dyrlegen mente altså at det burde gjøres, at det ikke var noen hast, men at det var greit å få gjort det.

Endret av Rafi
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pest_*
Skrevet

Hei der!

Jeg ville nok sterilisert henne:) Da er du på den sikre siden... Det er viktigere at hun ikke blir syk (kanskje dør hun) enn at hun stilles ut. Det er nå min mening.

Gjest Wacmoc
Skrevet
Hei der!

Jeg ville nok sterilisert henne:) Da er du på den sikre siden... Det er viktigere at hun ikke blir syk (kanskje dør hun) enn at hun stilles ut. Det er nå min mening.

Signerer :)

God bedring til henne forresten :klemmer:

Skrevet

Det er jo en vurderingssak, men jeg ville nok sterilisert. Men hvis du vil stille henne i sommer, så er det jo ikke verre enn å vente til du har fått med deg noen utstillinger før du setter opp time. For det er jo en kjensgjerning at noen får dårlig pels etter kastrering. Sette opp time i juli istedenfor, hun får vel ikke ny løpetid før det?

Skrevet

Jeg ville sterilisert, uten tvil. Hvor raskt kommer an på hvor ofte hun har løpetid. Som regel anbefaler de sterilisering midt mellom to løpetider, men vet ikke om det blir noe annerledes ved livmorbetennelse?

Skrevet

hun har hatt 2 løpetider med 9 mnds mellomrom (er bare 1 år og 9 mnd). Siden det ikke er noe kritisk nå, og dersom antibiotikakuren tar dette så lurer jeg på å vente til sensommeren. hun får ikke løpetid før tidligst august. Da får vi med oss våren og sommeren med utstillinger. Og livet hennes er jo ikke i fare på noen måte.

Dersom jeg velger å ikke sterilisere er sjansen stor for at hun vil få livmorbetennelse igjen etter neste løpetid. Men hun trenger ikke å få det. Dersom hun får det, kan det arte seg likt som denne gang, eller det kan bli akutt og livsfarlig. Jeg har hørt om tisper som aldri har fått det igjen, men jeg vet ikke om jeg tør gamble med det. Hadde noe skjedd, hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

Så er det dette med forsikringen da. Får jeg fortsatt dekket det på forsikringen dersom jeg venter? For jeg får i hvert fall dekket det nå....

Skrevet
Så er det dette med forsikringen da. Får jeg fortsatt dekket det på forsikringen dersom jeg venter? For jeg får i hvert fall dekket det nå....

Snakk med dem og si vet anbefaler å vente til dere er sikker på at denne betennelsen er ute av verden?

Om du ikke skal bruke henne i avl, og vet anbefaler kastrering så hadde jeg ikke vært i tvil om det hadde vært min hund.

Skrevet

Ja det vil jeg tro at du får, men snakk med forsikringsselskapet uansett for å være sikker.

Gjest rangi, ikke innlogget
Skrevet
Ja det vil jeg tro at du får, men snakk med forsikringsselskapet uansett for å være sikker.

Det er slett ikke sikkert du får noe på forsikringen hvis du ikke steriliserer henne nå. Noen forsikringsselskaper har etterhvert blitt ganske gode til å finne måter å unngå utbetalinger på. Du må rett og slett ringe og høre med dem.

Jeg ville nok sterilisert nå, hadde ikke tatt sjansen på at hun ikke fikk pyo ved neste løpetid.

Skrevet

en annen ting er at hun har så bra gemytt. så er så redd hun skal forandre seg..

Gjest Gjest_emma_*
Skrevet

Jev ville sterilisert henne nå,av den enkle grunn at jeg har jobbet som dyrlegeassistent og set hvor utrolig sjuke dem kan bli av livmorbetennelse! Har aldri hørt om eller erfart selv at tisper har forandret seg til det negative etter sterilisering

Skrevet

Da er hun sterilisert! Antibiotikaen virket ikke, så da var det bare å få operert henne. Nå ligger hun her og piper stakkar. Ikke noe koselig de første dagene etter en sånn operasjon:(

Gjest Wacmoc
Skrevet
Da er hun sterilisert! Antibiotikaen virket ikke, så da var det bare å få operert henne. Nå ligger hun her og piper stakkar. Ikke noe koselig de første dagene etter en sånn operasjon:(

Bra du fikk sterilisert henne :)

Håper hun blir bedre etterhvert :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...