Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har riktignok våknet mye før, men har aldri hatt problemer med å sove.

Problemet er ikke å få sove i seg selv, for det går, men jeg våkner etter å ha lagt meg etter nattevakt, sover 3-4 timer og that's it.

Sov tre-fire timer fra natt til mandag og til i natt, og har også sovet elendig i natt, når jeg egentlig burde være stuptrøtt.

Nå skulle jeg vært på tidligvakt, men klarer knapt å åpne øynene og er bare nødt til å sove snart.

Dette kom med våren, kanskje det har en sammenheng med at vi stilte klokka ?

Syns det kom omtrent på den tiden.

Før det, så var det aldri noe problem.

Hva skal jeg gjøre med dette her, da ?

Jobber både natt og dag jeg, og er helt avhengig av å få sove og klare å snu døgnet riktig vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, sånn har jeg hatt det en stund, og det er slitsomt! En periode måtte jeg bruke innsovningstabletter for å få tatt igjen søvnen, heldigvis gikk det tilbake til "normalt" etter hvert. Men når du sovner, men våkner igjen, er det kanskje ikke noe hjelp i innsovningstabletter. Synes du skal ta det opp med lege før det utvikler seg til et mer kronisk problem!

Lys er sikkert viktig. Prøv å få dagslys på dagtid hver dag, ha det mørkt når du skal sove (samme når på døgnet det er), få tak i blendingsgardiner om det trengs. Hvis du har mulighet for å dempe belysningen på arbeidsplassen om natta er kanskje det også lurt, ikke vet jeg.

Har du jobba nattevakt i mange år? Det kan være lurt å tenke over om det er bra for deg å fortsette med det hvis du ikke klarer å få løst søvnproblemene. Det er helseskadelig å ikke sove skikkelig, og folk som jobber nattevakt og skift har økt risiko for diverse sykdommer, blant annet brystkreft.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg våkner av lys, og særlig sol/dagslys. Så hos meg er det en tykk svart lystett rullgardin som går fra taket og ned, pluss tjukke gardiner til å tette igjen på sidene. Har jeg ikke dette våkner jeg når sola står opp, og det er ganske slitsomt fra nå og til et stykke utpå høsten.

Det har å gjøre med at kroppen slutter å produsere søvnhormoner når det er lyst, og hos noen er det mer markert enn andre. Jeg vet ikke om det gjelder deg, men hvis det gjør det er altså dette et tips.

Gjest ZZZZZZita
Skrevet

Litt andeledes situasjon her: Jeg har lenge levd på gj.snittlig 4-4,5 timer søvn om natten. Jeg har vanlig jobb med "normal arbeidstid", 3 barn og mann med tilhørende aktiviteter/ansvar.

Dette høres ut som galskap, ikke sant?? Jeg blir rett og slett ikke trøtt om kvelden - det hører til sjeldenhetene at jeg sover "normal nattesøvn" på mer enn 5 timer - da har jeg sovet "lenge ".

Mann og barn har supergode sovehjerter!

Andre som har det slik??

Skrevet

Mennesket er ikke skapt for å snu døgnet hele tiden. En stabil døgnrytme med 7-8 timers søvn hver natt er det sunneste. Det å snu døgnet ofte øker på lang sikt risikoen for diverse sykdommer.

At du nå har problemer med å snu døgnet kan kanskje være en reaksjon på at du i lengre tid har drevet rovdrift på deg selv ved å snu døgnet i hytt og pine.

Skrevet

Har ikke jobbet natt mer enn noen måneder, så så veldig rovdrift har jeg vel ikke rukket å drive enda.

Problemet har kommet i det siste, etter at det ble lysere tider, noe som får meg til å lure på om det har med lyset å gjøre, ja.

I natt fikk jeg riktignok heller ikke sove selv om det var bekmørkt ute.

Skrevet

Har en søster som jobber som deg. Dag/kvelds og nattevakter. Hun snur døgnet herlt rundt. Finnes ikke trøtt når hun må sove og er trøtt når hun bør være våken. Det eneste jeg vet hun gjør er at hun legger seg med en gang hun kommer hjem fra nattevakt, tvinger seg i seng, på med øyemaske(for å lage det mørkt) inn med sov i ro i ørene (for å unngå å bli distrahert) og sovner tilslutt noen timer. Hun prøver å legge seg litt tidlig den kvelden for å ta igjen, men ikke for tidig slik at hun våkner om natten.. Det funker for henne i den grad at hun ikke blir helt døgnvill.. :natti:

Skrevet

Jeg legger meg alltid med èn gang jeg kommer hjem fra nattevakt, og pleier da å få sove i ca 6 timer.

Den dagen jeg er ferdig på nattevakt og skal snu døgnet rett over på tidligvakt, pleier det gå helt fint å sove de seks timene, for så å sove hele natta igjen.

Men, nå har det altså blitt kortet ned til 3-4 timer de dagene jeg har flere nattevakter etter hverandre, og det er da det blir problemer.

Siden det gikk helt fint før, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det plutselig skulle bli et problem....

Skrevet

Lyset, standard problem hos meg og det der.

Jeg har alltid hatt søvnproblemer, så jeg valgte å utnytte det i jobbsammenheng ;)

Veksler mellom hvilende og våkende vakter, og lys er drepen for dagsøvn.

Pass på å ha det mørkt i rommet.

Kom deg raskest mulig hjem, med minst mulig aktivitet.

Gjerne solbriller på turen hjem.

Eller omvendt, gå en lang tur og få slappet av i kroppen. Det funker ikke for meg, jeg blir bare mer sliten av det.

Skrevet

OK, da skal jeg prøve å stenge ut alt som kan minne om lys, kanskje det er der roten til problemet ligger.

Skrevet

Får bare sovet 4-5 timer pr natt og jeg har ingen barn eller mann å skylde på...er b-menneske, og drikker alltid cola/kaffe om kvelden. Kjipt....er alltid uopplagt på jobb og trett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...