MissTeller Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg fikk diagnosen Ulcerøs kolitt for tre år tilbake, og tenkte jeg kunne dele noen erfaringer med andre som lever med det samme. I og med at det ikke ennå er funnet en kur for dette får vi bare rotte oss sammen og gjøre det beste ut av det. Ingen tilfeller virker til å være helt like, men noens triks kan kanskje bli en annens redning. Uansett kan det bare være godt å lese om det. Min UC dukket opp etter jeg hadde roet ned en livsstil med dårlig kosthold og mye festing som innebar både alkohol, røyking og annen rus. Jeg hadde en tøff periode hvor jeg var plaget av mye stress og angst, og hadde en god del symptomer som etterhvert gjorde at jeg tok en tur til legen. Deriblandt disse: - kvalme - slapp og trett - oppblåst - følte at jeg ville på do flere ganger om dagen men ingenting kom ut - etterhvert begynte det å dukke opp slim som var litt orangeaktig og luktet vondt, og deretter også blod - kunne bli akutt dårlig, som om jeg var blitt matforgiftet og jeg måtte bare løpe på do og legge meg nedpå. dette skjedde spesielt ofte i sammenheng med alkohol, som ikke trengte å være de store mengdene. gjerne etter et glass eller to. * det kan være litt vanskelig å skille hvilke symptomer som hører til hva, i og med at jeg også hadde angst, og omsider fikk beskjed om at jeg også hadde en betennelse i spiserøret. Uting kommer sjelden alene.. Legen tok hvertfall da en såkalt fecal-test, en avføringsprøve som viste at jeg hadde tilløp til UC så hun sendte meg videre til Kolonskopi ved Ullevål sykehus. For de som ikke har tatt den, går den ut på at de fører en slange med et kamera opp i endetarmen for å se etter betennelser og ta prøver. Etter denne fikk jeg påvist UC nederst i tykktarmen. Da hadde jeg gått i 5mnd med symptomer. Legene satte meg med eneste gang på stikkpillene Pentasa og rektalskummet Colifoam. Dette roet heldigvis utbruddet. Spesielt Colifoamet var fantastisk. En fin kilde til informasjon i denne tiden var LMF - Landsorganisasjonen mot fordøyelsessykdommer som man finner på www.lmfnorge.no Det hjalp også å søke opp engelske tekster om emnet på nettet. Se:Inflammatory bowel disease IBD (felles betegnelse for Ulcerøs kolitt og Chrons). Endret 14. april 2009 av MissTeller
MissTeller Skrevet 14. april 2009 Forfatter #2 Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg slapp heldigvis å legge ut tarmen, men fortsatte å ha ganske hyppige utbrudd på tross av medisinering. Det sies at stress kan være en faktor, og det stemmer godt i mitt tilfelle. Jeg innså at det ikke var nok å bare bruke medisinene jeg hadde fått, men at det krevdes en del endringer i hverdagen, tankemønster og kosthold. Dette er noe av det jeg har brukt for å holde UC i sjakk: - YRKE: på denne måten er det heldig at jeg fikk sykdommen i så ung alder siden jeg lettere kunne skifte retning i valg av utdannelse. jeg har alltid vært tiltrekt av en kreativ gesjeft, men den jeg gikk i møte innebar mange korte tidsfrister, å alltid måtte være tilgjengelig og stor vekt på det sosiale og kontaktbygging. Jeg bestemte meg for å slutte i retningen jeg var på vei til å studere kunst. Dette gir meg større anledning til å bestemme over min egen arbeidsdag. jobbe mer i gode perioder og mindre i de ikke så gode. jeg valgte dermed også bort en godt lønnet jobb for noe som er mer usikkert økonomisk, men som jeg vet kommer til å lønne seg for meg i det lange løp siden jeg er veldig interessert i faget. - KOST: ta seg god tid med maten, mindre måltider oftere, mye fett gjør avføringen løsere så jeg holder meg unna mye junkfood, ved utbrudd mister vi mye vann så jeg drikker mye og får i meg mye salt- vi skal visst kunne spise dobbelt så mye salt som andre, ha god kjøkkenhygiene- magene våre er mer ømfintlig for bakterier siden vi bruker sterke medisiner og er såre, oppvarmet mat fra dagen før gjør meg ofte oppblåst, sport knekkebrød og rugsprø har aldri laget noe ugang, man må allikevel spise mat man kan kose seg med slik at ikke maten blir et stressmoment i seg selv, cola og nyco fungerer noen ganger ved utbrudd, noen ganger kan man bli litt engstelig av å føle ubehag og da kan det være greit å roe seg ned på en kopp sitronmelisse-te eller Paracet/Paracetamol (aldri Ibux, den kan fremme utbrudd), ved utbrudd går vi også glipp av mange vitaminer og andre næringsstoffer som er viktig å fylle på i gode perioder- jeg bruker å kjøpe en pakke som heter "Alt i ett" som man finner i hvilkensomhelst butikk og den tar jeg så ofte jeg husker, de som plages med lavt jerninnhold skal visst være forsiktig med å ta tilskudd fordi det kan fremme utbrudd men dette bør sjekkes nærmere, koffein kan gi meg mageknip, alkohol gjør meg plutselig fryktelig dårlig dagen derpå men merkelig nok kan det bedre formen underveis-mulig det er fordi det er beroligende - spesielt humle i øl, en bitteliten stram en kan være fin hvis det føles ut som jeg begynner å reagere på noe mat, mye sukker får meg også ut i uføre, sushi derimot er helt fantastisk med syltet ingefær og soyasaus- da får man i seg gode omegafettsyrer og ingefær virker lindrende mot kvalme, jeg har vært borti en som påstår å ha byttet ut medisiner med 3 omegapiller daglig for å holde UC i sjakk (jeg har ikke testet det ut ennå), på helsekosten får man tak i noe som heter "loppefrø" som jeg påstår har en god virkning på min tarm - disse frøene skal svelle i vann og drikkes og legger seg som et beskyttende lag rundt mage og tarm - hvert et forsøk og til slutt søte melkeprodukter - dette har lenge vært foreslått fjernet fra kosten og jeg mener å merke bedring ...hmm var det noe mer da mon tro.. - TRENING: trim får blodomløpet i gang og stimulerer mage og tarm til å fungere. jeg merker det er godt å få beveget seg, men i dårlige perioder fungerer det ikke å presse seg for mye da kan jeg plutselig bli dårlig. passer også på å få inn nok vann og salt. Yoga og meditasjon skal visst gjøre underverker, men jeg har ikke helt tålmodighet til det ennå. - HVERDAG: legg inn et kvarter ekstra når man skal være et sted, ta seg tid til en rolig frokost, ha ting på faste plasser så man slipper å løpe rundt etter nøkler, ha alltid mat du liker å spise i skapet, kjøp et pilleskrin på apoteket selv om det kan se litt groteskt ut så gjør det slik at man slipper å tenke på det, alltid ha kveldene fri for jobb og gjøremål så langt det lar seg gjøre, legge seg litt tidligere for å ligge å lese, prøv en dag hvor du gjør alt i ett-hakk roligere tempo enn man pleier, ikke vent med gjøremål til siste liten da kan de legge seg å irritere- bare gjør det, man trenger ikke være venn med alle - bruk tid på de du bryr deg om, når man har utbrudd kan det være godt å få tankene over på noe annet: en film, en tv-serie, bok, blad, kryssord, spill...enkel stimuli, når man skal ut er det betryggende å alltid ha en ekstra truse med i veska samt colifoam for de som trenger det, er man veldig oppblåst en dag kan man ikke holde det inne for alltid - da blir det ofte bare værre, søvn er den beste medisin:) med unntak av middagshvil- da våkner jeg ofte opp og ikke føler meg bra. - SAMLIV: det er ganske sjenerende å ha en betent tarm og det som følger med. jeg lever i et samboerforhold hvor han vet hva jeg sliter med og støtter meg i det. jeg tror ikke han synes det er ekkelt, hvertfall ikke nå når han har blitt vant til at det kan ligge en boks med rektalskum på badet, men det går allikevel litt ut over sexlivet. jeg har ikke sex når jeg har utbrudd for det er ikke akkurat det som slår meg da samtidig med at det gjør meg enda mer oppblåst og jeg blir redd for at jeg skal proppe. En ting jeg også har gjort helt klart er at det ikke skal noe opp i nr2. No can do..i say Endret 15. april 2009 av MissTeller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå