Gå til innhold

Bordplassering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det sånn at svarfristen har gått... så da har eg satt meg ned og sett på de som har tenkt seg å komme....og er skikkelig i tvil....er jo så vanskeligt fordi folk i familien har trøbbel seg imellom.

Ok skal prøve å forklare...

På min side har eg ikke far(mor følger meg opp) så har ho kjæreste....så har eg en søster, en mormor, og besse(kona til bestefar som døde). Så da har eg faktisk tenkt å ha det utradisjonelt og ha fra min høyre side: Min søster, mor, kjæreste til mor, Mormor, Besse.

Men problemet kommer med gubben sin side. Han har mor og far, 3 søstre, en farfar+kjæreste, farmor, mormor+kjæreste, Stefar(til svigermor)+kone.

Dette er jo mye større og vanskeligt...fordi vi vil gjerne ha like mange på "store" bordet på min side sånn som hans, sånn at vi havner i midten!

Så da er det også sånn at farmor og farfar ikke kan sitte ved siden av hverandre...og farfar vil være ved kjæresten sin side(syns ikke ho passer på store bordet), så vil jo mormor sitte ved sin kjæreste(ikke passer han heller på store bordet)......til slutt så er det sånn at gubben og søskene har best forhold til stefar(til svigermor) og kona hans....kaller dem jo besteforeldre!

Så da har vi kommet på å ha fra gubben sin side : Far, mor, Stefar(til svigermor)+Kona, farmor

ka syns dere???? Er så redd at folk blir sure....men nu er det ikke lett når folk ikke vil sitt ved siden av hverandre osv.

HJELP!

Skrevet (endret)

Dette gir ikke svaret, men i utgangspunktet er dette de gamle reglene: Brudens foreldre skal sitte nærmest brudeparet, og brudgommens foreldre på utsiden. Forloverne skal ha hverandre til bords. Gifte/samboere sitter ikke ved siden av hverandre (hvis de har småbarn gjør man likevel ofte unntak). Hvis både biologisk forelder og steforelder er tilstede, er det den biologiske forelderen som har "rangen" (sorry...)

Opprinnelig var det altså ikke slik at brudens familie satt på brudens side og motsatt. Farmor og farfar sitter ikke ved siden av hverandre, uansett om de er sammen eller ei, så det er ikke noe problem. (De skal egentlig ikke sitte sammen med kjærestene sine heller...) Det samme med andre besteforeldrepar og foreldrepar, de sitter ikke sammen uansett.

Les "skal" som "slik var det". Dere gjør selvfølgelig som dere vil ;)

Hvis du vil ha din søster ved siden av deg, kan dette kanskje være et utgangspunkt. Hvis lenge dere 1) planlegger 12 personer ved toppbordet, 2) "dine" nærmest dere og 3) annenhver "din" og "hans" utover er det ikke til å komme utenom at to av "hans" blir sittende ved siden av hverandre (ikke at det behøver å være noe stort problem).

Besse

Hans farfar

Din mormor

Hans far

Din mor

Brudgom

Du

Din søster

Hans mor

Din mors kjæreste

Hans mormor

Hans farmor

Hm, det er en vanskelig kabal, ja...

Endret av Stillest vann
Skrevet

Jeg har vel ikke så mye svar å gi jeg heller, men vil bare si at dere ikke må finne på å skille gifte/samboere. Det er ordentlig gameldags og hvem vil vel ikke sitte med sin kjære på en slik dag?!

Skrevet

Ja vi har nok ikke tenkt å skille gifte/samboere....eg er ikke så veldig tradisjonell sånn sett...derfor har eg valgt søstra som også er min forlover ved min side. Men det er snakk om at noen av de besteforeldre til samboer min som blir sure...hvis dem ikke får sitte på det STORE bordet.

Hadde eg hatt tradisjonelt...siden vi er islandske, så hadde folk i kirken satt seg...Kvinner på høyre og menn på venstre :skratte:

Så nei er absolut i tradisjonell sånn sett.

Skrevet
Da var det sånn at svarfristen har gått... så da har eg satt meg ned og sett på de som har tenkt seg å komme....og er skikkelig i tvil....er jo så vanskeligt fordi folk i familien har trøbbel seg imellom.

Ok skal prøve å forklare...

På min side har eg ikke far(mor følger meg opp) så har ho kjæreste....så har eg en søster, en mormor, og besse(kona til bestefar som døde). Så da har eg faktisk tenkt å ha det utradisjonelt og ha fra min høyre side: Min søster, mor, kjæreste til mor, Mormor, Besse.

Men problemet kommer med gubben sin side. Han har mor og far, 3 søstre, en farfar+kjæreste, farmor, mormor+kjæreste, Stefar(til svigermor)+kone.

Dette er jo mye større og vanskeligt...fordi vi vil gjerne ha like mange på "store" bordet på min side sånn som hans, sånn at vi havner i midten!

Så da er det også sånn at farmor og farfar ikke kan sitte ved siden av hverandre...og farfar vil være ved kjæresten sin side(syns ikke ho passer på store bordet), så vil jo mormor sitte ved sin kjæreste(ikke passer han heller på store bordet)......til slutt så er det sånn at gubben og søskene har best forhold til stefar(til svigermor) og kona hans....kaller dem jo besteforeldre!

Så da har vi kommet på å ha fra gubben sin side : Far, mor, Stefar(til svigermor)+Kona, farmor

ka syns dere???? Er så redd at folk blir sure....men nu er det ikke lett når folk ikke vil sitt ved siden av hverandre osv.

HJELP!

I mitt bryllup skal ingen sitte par, bortsett fra brudeparet. Jeg skal ha pappa på min andre side, han skal ha svigermor som bordkavaler, og omvent på brudgommens side, der skal min mor sitte med brudgommens far. Forloverne skal sitte sammen, og resten blir satt hulter til bulter, med mann ved siden av dame så langt det går. Det er jo mannen/kona du prater med hjemme, litt teit å sitte til bords med den du alltid ellers har ved din side. Til kaffen kan gjestene sitte hvor de vil.

Skrevet
I mitt bryllup skal ingen sitte par, bortsett fra brudeparet. Jeg skal ha pappa på min andre side, han skal ha svigermor som bordkavaler, og omvent på brudgommens side, der skal min mor sitte med brudgommens far. Forloverne skal sitte sammen, og resten blir satt hulter til bulter, med mann ved siden av dame så langt det går. Det er jo mannen/kona du prater med hjemme, litt teit å sitte til bords med den du alltid ellers har ved din side. Til kaffen kan gjestene sitte hvor de vil.

En liten digresjon: Jeg syns det er forferdelig om jeg ikke får sitte sammen med samboeren min i slike settinger. Da blir jeg fryktelig utilpass, og kan egentlig dra hjem rett etter middag, siden humøret og energien er borte. Oftest er jo den ene i et par mindre kjent i bekjentskapskretsen og familien til brudeparet enn den andre, og det er skikkelig kjipt å bli sittende så langt unna den man kjenner at man ikke kan få snakket sammen er utrolig lite OK.

Skrevet
En liten digresjon: Jeg syns det er forferdelig om jeg ikke får sitte sammen med samboeren min i slike settinger. Da blir jeg fryktelig utilpass, og kan egentlig dra hjem rett etter middag, siden humøret og energien er borte. Oftest er jo den ene i et par mindre kjent i bekjentskapskretsen og familien til brudeparet enn den andre, og det er skikkelig kjipt å bli sittende så langt unna den man kjenner at man ikke kan få snakket sammen er utrolig lite OK.

Hjelpe meg..

Hvordan tror du vi enslige har det i bryllup da? Vi må sitte alene hele tiden, vi, tenk. Og overlever helt fint. Det er direkte trist hvor avhengig enkelte er av å klynge seg til sin partner... Selv da jeg var samboer klarte jeg meg helt utmerket uten å være klistret til ham i brylluper. Jeg skjønner virkelig ikke at det er et problem.

Skrevet
Hjelpe meg..

Hvordan tror du vi enslige har det i bryllup da? Vi må sitte alene hele tiden, vi, tenk. Og overlever helt fint. Det er direkte trist hvor avhengig enkelte er av å klynge seg til sin partner... Selv da jeg var samboer klarte jeg meg helt utmerket uten å være klistret til ham i brylluper. Jeg skjønner virkelig ikke at det er et problem.

Jeg skjønner virkelig ikke va som er problemet med å plasere par sammen.

Hvorfor ikke ha det hyggelig de timene en skal være i bryllup å få sitte ved siden av sin mann/samboer, kommer sikkert ikke til å treffe så mange av disse gjestene igjen uansett som dere så desperat skal la meg bli kjent med.

Er det ikke viktigere at alle koser seg en at det ser fint ut med mann-dame, mann-dame bortover bordene?!

Skrevet
Jeg skjønner virkelig ikke va som er problemet med å plasere par sammen.

Hvorfor ikke ha det hyggelig de timene en skal være i bryllup å få sitte ved siden av sin mann/samboer, kommer sikkert ikke til å treffe så mange av disse gjestene igjen uansett som dere så desperat skal la meg bli kjent med.

Er det ikke viktigere at alle koser seg en at det ser fint ut med mann-dame, mann-dame bortover bordene?!

Hæ? :klø: Hvor har du lest at det er et problem å sette par sammen? Det er det at enkelte ser det som et problem at par IKKE blir satt sammen jeg synes virker utrolig uselvstendig og tafatt.

Og mann-dame-mann-dame? Det står det da ingenting om. Jeg er selv sterkt imot at man skal tvinge inn denne regelen, ettersom det betyr at jeg som enslig blir tvunget sammen i et unaturlig "par" med en eller annens skjeløyde fetter.

Skrevet
Hjelpe meg..

Som singel er man da heller ikke invitert i brylluper der man ikke kjenner noen...

Gjest regine ii
Skrevet
Som singel er man da heller ikke invitert i brylluper der man ikke kjenner noen...

Det kan man vel bli! Brudeparet kan faktisk ha gode venner som både er single og ikke nødvendigvis del av en "gjeng". Kanskje ikke veldig vanlig, men definitivt ingen umulighet.

Jeg har vært invitert i bryllup og deltatt, der jeg kun kjente brudeparet. Har og vært i bryllup hvor jeg kjente en/to av de andre gjestene såvidt, i tillegg til brud/brudgom.

Det går fint an, men kommer selvsagt an på ens egen innstilling til det hele!

Skrevet (endret)

Det vil jeg ikke komme til å ta hensyn til. Hvordan skulle det gå, da må jeg jo høre med alle hvem de kunne tenke seg å sitte ved siden av. Ikke gjennomførbart.

Endret av Kaylee
Skrevet
Det vil jeg ikke komme til å ta hensyn til. Hvordan sulle det gå, da må jeg jo høre med alle hvem de kunne tenke seg å sitte ved siden av. Ikke gjennomførbart.

Joda, det er så definitivt gjennomførbart.

Par splittes ikke, og single settes sammen med folk de kjenner fra før av.

Skrevet

Jeg har vært i mange bryllup hvor jeg bare kjenner brudeparet, og da egentlig bare bruden. Og ender dermed opp med å sitte med fremmede hele kvelden, med unntak av de fem minuttene bruden har til overs til hver av de ørten gjestene.

Når par settes sammen, blir det fort til at de stikker hodene sammen og ikke er særlig sosiale mot oss andre som sitter i nærheten. Så om man som singel blir satt på et bord med masse par, blir man rimelig ensom der. Jeg har absolutt hatt det kjekkest i bryllup hvor par ikke har sittet rett ved siden av hverandre, men gjerne over bordet eller et par stoler borte.

Skrevet
Joda, det er så definitivt gjennomførbart.

Par splittes ikke, og single settes sammen med folk de kjenner fra før av.

Nei, for meg er dette ikke gjennomførbart. Jeg kommer ikke til å undersøke om det er noen som må ha kona/mannen ved sin side. De fleste er ikke avhengige av å ha kona/mannen til bordkavaler. Jeg ønsker ikke at alle skal sitte par, synes ikke det blir et like sosialt selskap da.

Skrevet
Når par settes sammen, blir det fort til at de stikker hodene sammen og ikke er særlig sosiale mot oss andre som sitter i nærheten. Så om man som singel blir satt på et bord med masse par, blir man rimelig ensom der. Jeg har absolutt hatt det kjekkest i bryllup hvor par ikke har sittet rett ved siden av hverandre, men gjerne over bordet eller et par stoler borte.

Det tror jeg også, ønsker derfor ikke at par sitter sammen i mitt bryllup.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

TS - i ditt tilfelle ville jeg nok plassert hele besteforeldregenerasjonen et annet sted enn hovedbordet. Det bør de jo ha forståelse for, i og med at det er en del nye partnere inn i bildet. De fleste bryllup jeg har vært i er det foreldre og søsken ved hovedbordet, mens forlovere og besteforeldre sitter på nærmeste bord.

Men over til avsporingen. Jeg er gift. Jeg synes det er helt opp til brudeparet om man plasserer par sammen eller ikke. Jeg synes det er veldig hyggelig å sitte med min mann, og veldig hyggelig å sitte med helt fremmede. Jeg ser også på sistnevnte som veldig positivt, da mange som kommer i bryllup ikke kjenner mange, enkelte er enslige, og så videre.

Skrevet
TS - i ditt tilfelle ville jeg nok plassert hele besteforeldregenerasjonen et annet sted enn hovedbordet. Det bør de jo ha forståelse for, i og med at det er en del nye partnere inn i bildet. De fleste bryllup jeg har vært i er det foreldre og søsken ved hovedbordet, mens forlovere og besteforeldre sitter på nærmeste bord.

Ja dette var faktisk ikke dum ide....skal jammen tenke på dette nøye! Takk for svar :)

Til avsporingen...Har vært i bryllup alene og som par.....syns at brudepar skal gjøre som dem vil, men skal nok si meg enig i det at eg syns det er koseligt hvis man har samboer at man får sittet ved siden av hverandre. Klart er det vanskeligere når man er alene og ikke kjenner noen......men nu er eg sånn at eg kan begynne å snakke med ukjente folk ikke noe problem! Bare for man er alene betyr ikke at man ikke kan være sosial.

I vår bordplassering har eg tenkt mer på kem som kan ha noe å snakke om, ikke nødvendigvis at dem er par eller single.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Jeg har vel ikke så mye svar å gi jeg heller, men vil bare si at dere ikke må finne på å skille gifte/samboere. Det er ordentlig gameldags og hvem vil vel ikke sitte med sin kjære på en slik dag?!

Skjønner jo det, men jeg trodde det var kos å prøve å blande ihvertfall familiene litt. Er vel kjekt om de blir litt kjent, siden de fra nå av skal ha mer med hverandre å gjøre? Og noen synes kanskje det er kjekkere å snakke med noen andre enn dem man snakker med hver dag? Men mulig jeg tar feil.

Jeg skal ihvertfall skille litt par. Har en del vennepar som ikke kjenner andre, men da passer jeg på å plassere dem i nærheten av hverandre, kanskje på andre siden av bordet. Jeg liker tradisjoner jeg, og skjønner ikke at man på død og liv IKKE skal følge dem fordi det er "gammeldags". Noen liker det også, vet du.

Som singel er man da heller ikke invitert i brylluper der man ikke kjenner noen..

hva med f.eks forlovers partner, de ender jo opp alene. Vi vil ende opp med minst to sånne. Og har du virkelig det inntrykket? At folk ikke inviterer single mennesker? Jeg var i bryllup til ei vennine i fjor der vi var minst 10 single damer over 20.

Skrevet

hei TS!

Hmm... ingen lett oppgave det der...

i bryllupet til mannen og meg hadde vi samme problem med folk som ikke ville sitte ved hverandre innad i familien.

vi løste det slik at vi ikke hadde noe familie ved hovedbordet men på de to "tarmene" som gikk ned rett foran oss to. på den måten kunne vi sette mine foreldre med ryggen til hverandre. hehe.. skjønner? dette er jo bare gjennomførbart om man har en sånn E med ekstra arm som vi hadde da... :sjenert:

siden du sier at dere ikke har tenkt å være så tradisjonelle så har dere jo ganske frie hender? dvs at dere ikke MÅ ha nærmeste familie i nærheten...

Avsporingen: vi satte ingen samboere/kjærester/gifte ved siden av hverandre i vårt bryllup, det vi gjorde var å heller ha de i nærheten av hverandre: typ tvers ovenfor eller på skrå for hverandre. det funket veldig fint og gav en mulighet til å kunne mikse "single" og "opptatte" på en fin måte. de var nær nok til å kunne skravle sammen samtidig som at de "minglet" med nye spennede hyggelige mennesker. :jepp:

Lykke til TS, det er alltid vanskelig med bordplassering, men det er rart hvordan det plutselig åpenbarer seg en super løsning! :fnise:

:goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...