Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Uggerugga
Skrevet

Jeg skrev en kommentar som anonym på en blogg, og fikk et truende innlegg tilbake fra en innvandrer om at han skulle finne meg! Kan de finne ut det? Det er ikke eieren av bloggen jeg ble truet av, men en annen anonym som kommenterte på bloggen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Uggerugga
Skrevet

Er det virkelig ingen her inne som vet det? Tør ikke legge meg, jeg nå!

Skrevet

Om du var helt anonym og ikke har oppgitt noen som helst opplysninger om deg selv (slik at man kan resonnere seg frem til hvem du er) er du nok trygg. Regner også med at du ikke har oppgitt personalia.

Det er teknisk mulig å finne ip-adressen til en pc som skrev bloggen, men dette er ganske ufarlig. For å finne ut hvilken ip-adresse som ble brukt av hvilken abonnent (ditt bredbåndsabonnement) må man kontakte nettleverandøren din, og de gir ikke ut dette uten videre, kun på oppfordring/rettslig ordre fra politi der det foreligger mistanke om kriminalitet, så slapp av :) Det er veldig usannsynlig at denne personen skulle få tilgang til det.

Du skriver jo ikke hvor alvorlig trusselen var, men hvis du føler virkelig ubehag så kan du skrive til eieren av nettstedet. Virkelig alvorlige trusler og der man kanskje har mistanke om at man kjenner til personen kan man jo også sende til politiet.

Blir jo litt generelt det her, men vanskelig for utenforstående å vurdere enkelttilfeller. Som tommelfingerregel vil jeg nok si at de fleste trusler på nett er ment for å skremme. Desverre finnes det mange idioter på nett som ikke innser at å fremsette trusler faktisk er ulovlig i seg selv.

Skrevet (endret)

Ingen grunn til å bli sønvløs av hva man skriver som anonym eller andre anonyme skriver. Det eneste man legger igjen av spor er IP-addressen og vedkommende klarer ikke å koble denne til personalia eller addresse eller noe annet.

Endret av skrue
Skrevet

Jeg trodde ip adresser vanligvis var flytende.

Det har jeg forstått på moderatorene her inne, når de snakker om å nekte enkelte gjester adgang.

Så hvis det stemmer kan jo ikke ts bli funnet av den som truer h*n.

Ts. Personen nok ikke hvem du er, så du kan sikkert trygt logge deg på. Men ta kontakt med de som eier nettstedet der du ble truet, og spør, så er du helt sikker. :)

Og du kan jo gå på biblioteket el. og logge deg på, hvis du er redd at h*n skal finne deg.

Men antagelig har personen fått max uttelling for kommentaren sin, å skremme deg ordentlig. Jeg har ingen tro på at personen ønsker å finne deg.

Skrevet
Jeg trodde ip adresser vanligvis var flytende.

Det har jeg forstått på moderatorene her inne, når de snakker om å nekte enkelte gjester adgang.

Så hvis det stemmer kan jo ikke ts bli funnet av den som truer h*n.

Ts. Personen nok ikke hvem du er, så du kan sikkert trygt logge deg på. Men ta kontakt med de som eier nettstedet der du ble truet, og spør, så er du helt sikker. :)

Og du kan jo gå på biblioteket el. og logge deg på, hvis du er redd at h*n skal finne deg.

Men antagelig har personen fått max uttelling for kommentaren sin, å skremme deg ordentlig. Jeg har ingen tro på at personen ønsker å finne deg.

Stemmer at ip'en normalt er flytende, dvs. man får en tilfeldig ip adresse når man kobler til sitt bredbåndsmodem til leverandøren. Kobler man ut, og så inn igjen får man ofte en ny adresse. Men nettleverandør loggfører hvilken abonnent som benytter hvilken ip adresse til enhver tid, men dette er ikke noe man bør være redd for siden den informasjonen ikke kan deles ut til andre enn politiet ved skjellig grunn til kriminelle forhold. Mao, privatpersoner på nett kan fortsatt ikke finne ut hvem du er med mindre man selv legger ut info som kan identifisere en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...