Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg har bestemt meg for å trene litt ekstra nå før bikinisesongen, nå osm jeg er så flink med kostholdet. Jeg er ikke så veldig godt trent, men har trent en gang i uken siden jul, og har i det siste begynt å jogge. (2 uker nå, 3-4 ganger i uka ) Jeg kan jogge 30-40 minutter i strekk, det er akkurat passe. Jeg blir sliten, men ikke utmattet, og det er ikke før jeg har jogget såpass at jeg føler jeg får noe nytte av det. Dessuten elsker jeg det, så jeg har ikke lyst til å jogge mindre! Men de siste dagene har jeg fått litt vondt i knærne, og i nedre del av ryggen (det kan ha noe å gjøre med at jeg har litt dum sovestilling..). Men dette med knærne bekymrer meg litt. Har jeg tatt for hardt i? Jeg har gode joggesko, og jogger på mykt terreng så langt som det er mulig. Går i nedover- og oppoverbakker. Jeg setter ned hele først, og tramper ikke hardt. Løper ikke så veldig fort heller. Jeg er ikke supertynn (1.72 m og 75 kg), men er slett ikke overvektig, og tror ikke at disse (veldig små) plagene har noe med at jeg veier for mye å gjøre. Jeg er forresten 19år! Kan disse plagene utvikle seg til noe verre, eller er det bare det at jeg ikke er så vant med å løpe ennå?
galskap Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 hey=) jogging er en form for trening som har stor belastning på knær og rygg. veldig viktig med godt skotøy og å løpe minst mulig på asfalt. sliter selv med knærne og er anbefalt å trene noe annet enn jogging. hva med å sykle/svømme? eller har du prøvd intervall løping? det skal være en av de beste treningsformene for å forbrenne fett. så om du feks kombinerer intervall og styrke så skjer ting relativt fort=) håper det hjalp litt=D
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Kan hende det er lurt å variere treningen litt, svømming som blir foreslått her er jo kjempebra. Sykling kan noen ganger være hardt for ryggen og tildels knærne, men det er verdt et forsøk for variasjonens skyld.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Kan hende det er lurt å variere treningen litt, svømming som blir foreslått her er jo kjempebra. Sykling kan noen ganger være hardt for ryggen og tildels knærne, men det er verdt et forsøk for variasjonens skyld.
Gjest Lance Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Kan hende det er lurt å variere treningen litt, svømming som blir foreslått her er jo kjempebra. Sykling kan noen ganger være hardt for ryggen og tildels knærne, men det er verdt et forsøk for variasjonens skyld. Sykling gir langt mindre belastning på kroppen enn jogging. Hvis du har en skikkelig racer sitter du selvsagt krumbøyd og er litt stiv de første minuttene etter en treningstur, men så går det over. Når du jogger får du støtbelastning på leddene, og særlig kneet ditt kan få en belastning på opptil 4-5 ganger (din kroppsvekt) x tyngdeakselrasjonen. Husk på at det er kraft og ikke vekt vi snakker om. Til vanlig betyr å veie noe det samme, men det er fordi vi vanligvis befinner oss på jordoverflaten, der vi konstant blir utsatt for tyngdekraftens akselrasjon. Fordi vi får en motkraft fra bakken vi står på holder vi oss på plass. Når man sykler får man mye lavere belastning på kneet, selv når man spurter alt man kan. Det er noen som allikevel får belastningsskader i kneet av sykling, det skyldes nesten utelukkende at de sykler med for tunge gir i oppoverbakker. Du skal ha en pedalfrekvens på 80-90 omdreininger per minutt i oppoverbakker.
BillyBoy Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 (endret) En kollega som hadde problemer med den ene leggen når han løp fikk jeg sparket avgårde til en fysioterapaut. Fysioterapauten fant ut at han brukte beina på en slik måte at det slet veldig når han løp. Det endte med en tur på en løpelab, der han fikk spesialtilpassede såler. Det koster litt, men hvis du er motivert til å løpe og synes det er gøy ville jeg investert såpass. Tror han måtte ut med 1700 kroner for testen og skoene. SATS-medlemsskap koster mange tusen i året, så det setter det kanskje i perspektiv Endret 17. april 2009 av BillyBoy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå