Gå til innhold

Pollenallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en av mange her i landet som har pollenallergi men fortsatt ikke merket noe. Tenkte jeg skulle gå til legen og få tabletter/nesespray snart. Bare sånn for sikkerhetsskyld.

Noen flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er en av mange her i landet som har pollenallergi men fortsatt ikke merket noe. Tenkte jeg skulle gå til legen og få tabletter/nesespray snart. Bare sånn for sikkerhetsskyld.

Noen flere?

Jeg har merket noe i noen uker allerede, selv om jeg er mest allergisk mot bjørk, og det ikke har kommet enda. Men jeg skal utenlands noen uker, så jeg regner med at de har kommet lenger i blomstringen der. Og at det er full bjørke-fest her når jeg kommer tilbake.

Jeg skal ta kortisonsprøyte. Tok det i fjor også. Skjønner ikke at ikke flere tar det. Det hjelper mye bedre enn tabletter, nesespray og øyedråper til sammen, og har effekt nærmest umiddelbart, og i over en måned. Og det er IKKE farlig når man ikke bruker det mer enn én gang per år.

Skrevet

Men får alle som vil ha det kortisonsprøyte da?

Skrevet
Men får alle som vil ha det kortisonsprøyte da?

Sålenge man er sunn, frisk og rask tror jeg vel det. Men man må jo spørre fastlegen først siden man må kjøpe det på resept, og så få sprøyten satt. Men jeg har også lest artikkel av en lege som ikke skjønner hvorfor det ikke brukes mer. Jeg hadde ingen problemer med å få det da jeg spurte i hvert fall. Og det funker som bare søren!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet kun allergisk mot bjørkepollen, men har reagert allergisk på et eller annet i ca 1 mnd nå.

Hos meg slår ikke pollenet ut med rennende nese/øyne, men på astma. Begynner å bli lei av å våkne opp potte tett i bryst og luftveiene om morgenen nå, så skal inn å få tatt nye allergitester i morgen.

Skrevet
Jeg er i utgangspunktet kun allergisk mot bjørkepollen, men har reagert allergisk på et eller annet i ca 1 mnd nå.

Hos meg slår ikke pollenet ut med rennende nese/øyne, men på astma. Begynner å bli lei av å våkne opp potte tett i bryst og luftveiene om morgenen nå, så skal inn å få tatt nye allergitester i morgen.

Samme her.

Skrevet

Ble trøtt og slapp for halvannen måned siden, så begynte på medisiner da. Bor i Oslo.

Skrevet
Ble trøtt og slapp for halvannen måned siden, så begynte på medisiner da. Bor i Oslo.

Jeg har også kjent det noen uker nå, men for min del er det nysing som er symptomene.

Skrevet

Sønnen min har allergi, så jag følger med på varslingen.

Han har vært bitterlitt snufsete noen uker, men tror det er mest forkjølelse.

Men ser ikke at varslingen for pollon er høy ennå på denne linken

http://www.pollenvarslingen.no/forsiden/varsel.aspx

Noen som hvet hva Salix er for noe ?

Har ikke sett den der tidligere på dette varslet.

Er det forresten andre nettsider med pollonvarslel ?

Er ikke sikker på om denne er mest troverdig. Har ikke pollonallergi selv, men vil gjerne følge ekstra med pga sønnen vår. Virker som han har blidt bedre med årene, men reagerer heller mindre på flere ting...

Bjørk, gress på topp med burot (3-4 kryss), osp, or, nøtter, egg, hest (1-2 kryss) litt lavere og kryssallergi med gå gullerot, nøtter og mandler, som han ikke må spise av det jeg hvet.

Skrevet

Dette står i pollenvarselet om salix:

"Salix er en fellesbetegnelse på selje, pil og vier, og har vid utbredelse på landsbasis"

Skrevet

Til de som har vært allergisk i en måneds tid nå: det er ikke gåsunger dere er allergisk mot? Jeg har så å si kun pollenallergi mot gåsunger, bjørk og gress.. Og den siste måneden så har det vært en god del gåsunger på trærne som jeg reagerer på med snufsing og kløende og rennende øyne...

Skrevet

Jeg har en liten pause i allergisesongen akkurat nå... (endelig)

Jeg har reagert kraftig på or og hassel i år, men salix har jeg heldigvis ikke reagert på.

Nå venter jeg i spenning på bjørkesesongen, som normalt sett er den verste for meg... den begynner vel om en ukes tid, tror jeg.

Og til deg som lurer på hva Salix er.

Det som blir betegnet som "Salix" med tanke på pollenspredning, er det som kalles gåsunger på folkemunne. :)

Skrevet
Jeg har en liten pause i allergisesongen akkurat nå... (endelig)

Jeg har reagert kraftig på or og hassel i år, men salix har jeg heldigvis ikke reagert på.

Nå venter jeg i spenning på bjørkesesongen, som normalt sett er den verste for meg... den begynner vel om en ukes tid, tror jeg.

Og til deg som lurer på hva Salix er.

Det som blir betegnet som "Salix" med tanke på pollenspredning, er det som kalles gåsunger på folkemunne. :)

Takk for svar.. Heldigvis har ikke sønnen vår fått utslag på det også.

Synes det holder med det han har jeg.. men han har nå heldigvis blidt bedre med årene så kanskje han vokser av seg noe.

Han startet som 2 åring med kraftig astma allergi og innleggelse. Men har de siste årene sluppet astmamedisinene og bruker kun tabletter og dråper ved behov. Han har reagert svært lite de siste årene tross i at det skulle vært kraftig spredning her vi bor. Så jeg håper han er over det værste...

Skrevet

Og DER var tydeligvis bjørkepollenspredningen i gang... :sukk:

Det er nesten så jeg kan si nøyaktig klokkeslett da de første pollenkornene nådde meg, så brått og kraftig kom reaksjonen i dag.

Nå har det altså startet for alvor på østlandet folkens, så fram med allergimedisinene, og skalk lukene! :forkjola:

Skrevet
Og DER var tydeligvis bjørkepollenspredningen i gang... :sukk:

Det er nesten så jeg kan si nøyaktig klokkeslett da de første pollenkornene nådde meg, så brått og kraftig kom reaksjonen i dag.

Nå har det altså startet for alvor på østlandet folkens, så fram med allergimedisinene, og skalk lukene! :forkjola:

Hvor bor du?

Jeg bor i Oslo og har ikke merket noe speielt enda.

Skrevet
Hvor bor du?

Jeg bor i Oslo og har ikke merket noe speielt enda.

Vil ikke si akkurat hvor jeg bor, men hører til "Østlandet med Oslo"...

Jeg var også helt fin i dag, fram til mellom klokken 16-17... da sa det jaggu meg "pang", øynene hovnet opp, og nesen tetnet. :(

Skrevet
Vil ikke si akkurat hvor jeg bor, men hører til "Østlandet med Oslo"...

Jeg var også helt fin i dag, fram til mellom klokken 16-17... da sa det jaggu meg "pang", øynene hovnet opp, og nesen tetnet. :(

Jepp, jeg bor i Oslo, og tidlig i ettermiddag ble jeg plutselig så trøtt at jeg ikke var sikker på om jeg turde å kjøre hjem fra jobb.

Bjørkepollen er for øvrig det jeg reagerer kraftigst på. Så nå blir det sterk opptrapping av medisiner framover.

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke merket noe enda. Har fått meg legetime på mandag, og skal da grine meg til å få medisiner som faktisk virker.

Har fått Zyrtec i alle år, men jeg kjenner null effekt av dem. Jeg har så heftig pollenallergi at jeg ikke klarer å være ute om sommeren, og det er omtrent like ille å være inne. Pollen finnes jo overalt.

Har også prøvd alt det der med å vaske håret før man legger seg, men ingenting har gjort noe forskjell :(

Ifjor ville ikke fastlegen gi meg pollenallergi medisiner engang... har ny fastlege nå, og takk gud for det!

Skrevet

Jeg bor i trondheim og har først og fremst bjørkepollenallergi og jeg begynte å merke det sånn smått ca 14 dager før påske. Mye nysing og kløe i nese og øyne og så var jeg veldig tung i hodet. Jeg reiste hjem til familien på påskeferie, der også fastlegen min er, og da fikk jeg endelig tablettene mine! :) Nå er jeg tilbake i trondheim igjen og kjenner det veldig sterkt! Nyser og klør både her og der hele tiden! :forkjola: Skikkelig vondt!

Tok kortisonsprøyte i fjor, funket kjempebra! Eneste jeg merket var at jeg ble litt øm i hånda jeg stakk i. (Aldri kjent det når jeg har tatt sprøyte før) Fikk ikke tatt d i påska i år, var ingen ledig time til meg. Jeg fikk bare tablettene. Jeg skal reise hjem igjen snart, kanskje jeg får tatt sprøyta da :)

Skrevet
Jeg bor i trondheim og har først og fremst bjørkepollenallergi og jeg begynte å merke det sånn smått ca 14 dager før påske. Mye nysing og kløe i nese og øyne og så var jeg veldig tung i hodet. Jeg reiste hjem til familien på påskeferie, der også fastlegen min er, og da fikk jeg endelig tablettene mine! :) Nå er jeg tilbake i trondheim igjen og kjenner det veldig sterkt! Nyser og klør både her og der hele tiden! :forkjola: Skikkelig vondt!

Tok kortisonsprøyte i fjor, funket kjempebra! Eneste jeg merket var at jeg ble litt øm i hånda jeg stakk i. (Aldri kjent det når jeg har tatt sprøyte før) Fikk ikke tatt d i påska i år, var ingen ledig time til meg. Jeg fikk bare tablettene. Jeg skal reise hjem igjen snart, kanskje jeg får tatt sprøyta da :)

Fikk du sprøyte i hånda?

Jeg bruker å få i rompa jeg... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...