Gå til innhold

Babylånerne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette konseptet?

Tenåringspar som "låner" eneboliger og babyer, for å klare seg selv.

En ting er jo disse tenåringene som "har så lyst på baby", men de voksne menneskene som "låner" bort ungene sine, da?!

Programmet går på NRK3 nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er et veldig merkelig konsept. For all del, det er en super sjanse for ungdommene å få en smakebit på familielivet, men likevel.

Jeg tror ikke jeg ville ha lånt vekk ungen min til noen som så vidt klarer å ta vare på seg selv. Nå fikk jeg ikke med meg hvor lenge de skulle låne babyene, men regner med det er over noen dager, dag og natt, for ellers vil de jo ikke få inntrykk av hvordan det er å ha barn.

Skulle likt å sett et intervju med foreldrene til barna som blir lånt vekk. Hva får dem til å gå med på noe slikt? Blir de godt betalt kanskje?

Skrevet

Glemte helt å fortsette posten etter at jeg hadde sett programmet ferdig!

Man startet med intervjuer av disse ungdommene som strengt talt ikke var særlig representative for sin aldersgruppe synes jeg.. Her forklarte 14(!!)-åringene at det er klart at de både ville ha og hadde planer om å skaffe seg egne barn innen umiddelbar fremtid. (Det var par på 14-15, 17 og 19. Alle virket igrunn som 14-åringer mentalt).

Så flyttet de inn i hver sin enebolig på den samme gaten. Inni huset var alt flatpakket, og det fantes ikke mat. Så dermed måtte de igang med å sette sammen sengen osv i tillegg til å dra for å handle inn mat til middag i en uke osv.

Deretter var det faktisk noen småintervjuer med de foreldrene til babyene. Her sier de at hvis de være med på å lære disse ungdommene noe om familielivet og livet med barn, så var de fornøyd.

Ungdommene fikk dag nr. 2 en bag med en "gravid-drakt" som de måtte ha på seg hele tiden i 48 timer. Etter at disse 48 timene var gått, ringte det på døren og vips her var babyen. (Dette har ikke jeg sett, for det kommer i episode 2).

Hvis jeg forstod hele konseptet riktig, så skal disse ungdommene ha totalansvaret for babyene i 3 uker i strekk. Hvem er det som vil være vekk fra babyen sin i 3 hele uker da?! Det er klart at det er kamerateam og voksne tilstede hele tiden, men det er ungdommene som har "ansvaret"..

Synes tanken bak er god i teorien, men helt horribel i praksis.. Må innrømme at jeg liker det opplegget med den dukken mye bedre! Da får jo tenåringspar ansvar for en dukke, som kommer til å våkne kl. 4 om natten osv. Da må de mate, dulle, kose og leke med dukken. Når prosjektet er ferdig så plugger man dukken til en pc, og man får vite hvor gode "foreldre" tenåringene har vært til dukken. Altså, om de har orket å stå opp om natten, om dukken har fått mat regelmessig osv. Men i dette tilfelle er det jo et ekte barn! Nei, jeg tror ikke jeg liker det i det hele tatt egentlig..

Skrevet

Ganske sært opplegg, ja. Men alle har en barnepike, og foreldrene til ungen kan følge med på det som skjer hele tiden. De kan også hente ungen sin når de vil, hvis de ser at det skjer ting de ikke er ok med. De får også gå inn og snakke med tenåringene når som helst. Så det er jo ganske trygt, men hvordan de klarer å være vekke fra babyen sin skjønner jeg ikke, men tror det bare var for tre dager? At de får eldre barn og tenåringer etterhvert?

Skrevet
Jeg tror ikke jeg ville ha lånt vekk ungen min til noen som så vidt klarer å ta vare på seg selv.

Ikke glem at det er kameramenn fra nrk der som passer på ungene. Det er egentlig kameramennene som har ansvaret. :P

Skrevet (endret)
Ikke glem at det er kameramenn fra nrk der som passer på ungene. Det er egentlig kameramennene som har ansvaret. :P

Hø? Kameramenn fra nrk? Det er sant at nrk har kjøpt serien, men de har da ikke egene kamerafolk der. Og dessuten så er det ikke så mange kamerafolk. De fleste kamerane er festet på veggen. Det er bare en kameramann der noen ganger. (Jeg snakket med ei jente som var deltager tidligere)

Endret av Iero
Skrevet

Men de har jo barnepiker, og DE er der hele tiden og har det overordnede ansvaret.

Skrevet

Jada, siste episode var litt mer oppklarende og betryggende enn den første! De har jo allerede hentet én baby, og de blir passet bedre på enn først antatt ;) Når det gjelder kameramenn så er nok de fra BBC og ikke NRK :fnise:

Ja, de skal ikke ha denne babyen så lenge som jeg trodde heller. Om noen dager så får de flere barn og eldre barn. Samt må arrangere barnebursdag og sånn ;)

Skrevet

Jeg var veldig negativ når jeg hørte om det, men etter å ha sett programmet der de fikk babyene - synes jeg det var ganske interessant (ikke at jeg ville lånt bort babyen min .... men).

Det er en "faglig" ansvarlig barnepike tilstede hele tiden - som har det overordnede ansvaret for sikkerhet og alt sånt. Men hun kan ikke svare på noe - de må selv lese det i babymanualen.

Men de griper inn med en gang det er noe som ikke er trygt.

Foreldrene sitter og følger med på monitorer hele tiden - og kan gripe inn, evt. hente barnet når som helst. (I tillegg er det jo kamerafolk der)

Tror nok disse barna blir passet på og fulgt med på mye bedre enn mange barn ellers enten i barnehage/hos dagmamma el.

Tror nok det var noen unge som fikk en aha-opplevelse - for de måtte plutselig sette seg og sitt litt i bakgrunnen - og ikke alle taklet det like bra.

Skrevet (endret)
Men de har jo barnepiker, og DE er der hele tiden og har det overordnede ansvaret.

Hva er da poenget? De skal jo se om de klarer å ta seg av barna selv!

Jada, siste episode var litt mer oppklarende og betryggende enn den første! De har jo allerede hentet én baby, og de blir passet bedre på enn først antatt ;) Når det gjelder kameramenn så er nok de fra BBC og ikke NRK :fnise:

Ja, de skal ikke ha denne babyen så lenge som jeg trodde heller. Om noen dager så får de flere barn og eldre barn. Samt må arrangere barnebursdag og sånn ;)

Det var betryggende, og oppklarende.

Kanskje ikke så dårlig konsept likevel. Greit for ungdommene å få prøvd seg på ulike aldersgrupper. Håper de får noen skikkelig trassige 2-åringer å passe på!! :ler:

Edit:

Leste innlegget til LilleBille etter jeg hadde postet.

Ser poenget med barnepikene, særlig hvis de bare skal være flue på veggen og bare gripe inn når det er høyst nødvendig.

Men blir det realistisk da?

Endret av silvius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...