Gjest kassapiken Skrevet 14. april 2009 #1 Del Skrevet 14. april 2009 Hei! Jeg har jobbet nærmere fulltid på Kiwi siden juni i fjor og har et lite spm om lønn. Fant denne informasjonen på en side (butikksjef.com) som gjelder bl. a. Kiwi: "6. mai 2008 Trinn Pr. time Pr. måned Ungdom under 18 år kr 95,49 kr 15.518,- Lønnstrinn 1 (18 år) kr 119,48 kr 19.416,- Lønnstrinn 2 kr 120,33 kr 19.554,- Lønnstrinn 3 (25 år) kr 122,41 kr 19.892,- Lønnstrinn 4 kr 126,00 kr 20.475,- Lønnstrinn 5 kr 128,38 kr 20.862,- Lønnstrinn 6 kr 144,67 kr 23.509,- Fagbrevtillegget er kr 8,- pr time. UB-tillegg Man-fre fra kl 18 +21,- Lørdag fra kl 13 +42,- Lørdag fra kl 16 +84,- Litt om lønnsregulering: En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn. De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3." Jeg har fått lønn på lønnstrinn 1, men jeg er 23 og har generell studiekompetanse fra vgs i tillegg til 3-årig privat utdanning etter det. Skulle jeg hatt lønnstrinn 3 da? Det er den siste setningen jeg ikke skjønner, hva mener de med den? Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kassapiken Skrevet 14. april 2009 #2 Del Skrevet 14. april 2009 Hvordan ville dere tolket den siste setningen? Bør jeg spørre sjefen, eller stole på at de gjør rett? Blir veldig glad for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 14. april 2009 #3 Del Skrevet 14. april 2009 Du skal ha lønnstrinn tre hvis butikken du jobber i følger tariff, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*MEDUSA* Skrevet 14. april 2009 #4 Del Skrevet 14. april 2009 Ja det skal du Og du har rett på etterbetaling på diff. hvis du har husket å levere inn papirene på dette da Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. april 2009 #5 Del Skrevet 14. april 2009 Hei! Du skal ikke stole blindt på sjefen når det gjelder lønnssatser nei.. Jeg har jobba i Kiwi selv, og lå på feil lønnstrinn i et par år pga sjef som ikke satte meg opp. (men fikk heldigvis tilbakebetalt dette da jeg fikk ny sjef som ville at vi skulle få den lønna vi hadde krav på) Spør sjefen du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kassapiken Skrevet 14. april 2009 #6 Del Skrevet 14. april 2009 Tusen takk for svar, skal nok undersøke dette nærmere ja... men kanskje det kun gjelder hvis jeg er organisert noe sted? Er fagorganisert innen for min egentlige utdanning, men ikke som butikkansatt. Og ikke gjennom LO. Hmm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #7 Del Skrevet 14. april 2009 Om du er organisert eller ikke spiller ingen rolle. De kan ikke gi deg lavere lønn av den grunn. Jeg mener du skal ha lønnstrinn 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 14. april 2009 #8 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jo, fagorganisasjonen forhandler frem tariffene, men de gjelder bare for fagorganisasjonens medlemmer. Er du uorganisert, skal du forhandle frem din egen lønnsavtale. På de fleste butikker gir man lønn etter tariff til alle, men er du uorganisert er eneste "offesielle" kravet at du får minst minstelønn for arb.tagere over 18 år i Norge. Aner ikke hva den er på. Endret 14. april 2009 av Noli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #9 Del Skrevet 15. april 2009 Jo, fagorganisasjonen forhandler frem tariffene, men de gjelder bare for fagorganisasjonens medlemmer. Er du uorganisert, skal du forhandle frem din egen lønnsavtale. På de fleste butikker gir man lønn etter tariff til alle, men er du uorganisert er eneste "offesielle" kravet at du får minst minstelønn for arb.tagere over 18 år i Norge. Aner ikke hva den er på. Det finnes ikke minstelønn i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 15. april 2009 #10 Del Skrevet 15. april 2009 Nei, da kan de jo i teorien betale deg så lite de vil, så lenge du godtar det. For tarifflønn har man bare krav på som organisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookiemonster Skrevet 15. april 2009 #11 Del Skrevet 15. april 2009 Ta kontakt med handel & kontor, eller se: www.handelogkontor.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 9. august 2009 #12 Del Skrevet 9. august 2009 Ta kontakt med handel & kontor, eller se: www.handelogkontor.no Kan man som enkeltperson melde seg inn i Handel og Kontor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #13 Del Skrevet 9. august 2009 Kan man som enkeltperson melde seg inn i Handel og Kontor? Huff så dårlig betalt, jeg hadde ikke orket å jobbe for den lønnen. Får voksne menner bare 120 kr i timen? Det må da virke demotiverende!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #14 Del Skrevet 10. august 2009 jeg mener å huske at satsene har gått opp i år, men de har ikke oppdatert den siden der. men de står et annet sted på nettet. kan så om jeg finner den. men jeg har nå 124kr timen. som er trinn 1, tror jeg. har klaget for jeg skal også ha trinn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 11. august 2009 #15 Del Skrevet 11. august 2009 Flere og flere butikker har åpent på søndager... er det noen som veit hva lønnstilegget på søndag er? Bør jo være høyere ennå lørdag skulle en tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå