Gjest Help Skrevet 14. april 2009 #1 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg vil utdanne meg innenfor noe kreativt derfor har jeg sett litt ut landskapsarkitekt eller produktdesign. Hvilke av disse virker mest spennende?Hva gir mest igjen til samfunnet? Og greiest å få jobb innenfor? Bor i en liten by så spørs det hvilke av dem jeg vil få enklest jobb innenfor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 14. april 2009 #2 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg vil utdanne meg innenfor noe kreativt derfor har jeg sett litt ut landskapsarkitekt eller produktdesign. Hvilke av disse virker mest spennende?Hva gir mest igjen til samfunnet? Og greiest å få jobb innenfor? Bor i en liten by så spørs det hvilke av dem jeg vil få enklest jobb innenfor.. Nå er jeg ikke kompetent annet enn til synsing, men jeg synser litt alikevel, inntil du får bedre svar av andre. Jeg synes at produktdesign er mest matnyttig. Hvor får egentlig landsskapsarkitekter jobb? I Norge er mest mulig uberørt landsskap det som trekker turister. Produktdesign er også der det er rom for flest gründere. Men kanskje den utenlandske konkurransen er størst i dette yrket? Produktdesignere kan få jobb på småplasse i bedrifter som Tine, gardsmatutsalg, slakterier og andre landbruksforedlingsvirksomheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ipiah Skrevet 14. april 2009 #3 Del Skrevet 14. april 2009 vanskelig med jobber innen landsskapsarkitektur, men når jobben først er fått da er det en veldig spennende og utfordrende jobb. Tjener vel egentlig bra i den jobben i tillegg, så lenge du er dykitg da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 14. april 2009 #4 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg kjenner et par landskapsarkitekter. De arbeider med å tegne parkanlegg, uteområder ved store hoteller, offentlige bygg, boligkomplekser, osv. De fleste store arkitektkontor har landskapsarkitekter i staben. Ved store utbygginger er jo uteområdene også en del av det arkitektkontoret har ansvaret for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 14. april 2009 #5 Del Skrevet 14. april 2009 Ok så da sliter landskapsarkitekter med å få jobb altså, i hver fall om det er bygge stopp? Jeg tenker også litt på det med å jobbe utenlands eller samarbeid med utlandet, da er vel produktdesign bedre alternativ? Men ja dette har vel også størst konkurranse... Ja og når det gjelder å jobbe med prosjekter som skal nå "deadline", gjelder dette begge utdanninger? Jeg tenker at det er lett å bli utbrent om jeg må jobbe 24 timer for å bli ferdig med noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #6 Del Skrevet 14. april 2009 Begge yrkene er nok ofte prosjektbasert, men ettersom det gjerne er store/omfattende prosjekter har man vel litt tid til å fordype seg, det er ikke sammenliknbart med å jobbe i f eks dagsmedia eller reklamebyrå... Når det gjelder landskapsarkitektutdanningen tror jeg det kan være verdt å tenke over at i utlandet er ofte denne utdanningen mer en ingeniørutdanning (det finnes vel forøvrig landskapsingeniørutdanning i Norge også nå?). Jeg kjenner blant annet en østerrisk landskapsarkitekt som jobber med beregning av rasfare i fjell. Så utdanningen er ikke superkompatibel når man søker jobb utenlands - MEN det vil nok alltid være behov for dyktige landskapsarkitekter med den kompetansen man får i Norge. Hvor tenker du å evt gå produktdesign? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 14. april 2009 #7 Del Skrevet 14. april 2009 Takk for svar:) Ja det finnes ett studie som heter Landskapsingeniør, men dette er på en måte mindre kreativt da tegning ikke er i utdanningen og det krever heller ikke realfagene så det er litt rart at de kaller utdanningen "ingeniør". Uansett så liker jeg å være ute og å lære mer om naturen og miljøet som kanskje er mer givende. Med produktdesign tenkte jeg at det passer til markedsføringen jeg har fra før men jeg vet ikke hvor lett det er å ha jobber innenfor dette. Samtidig tenker jeg at dette krever mer arbeid og mer "press" da man er nødt til å ha nye ideer og alltid være bedre enn sine konkurrenter. Var veldig vanskelig dette:o Hva ville dere gått for og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 14. april 2009 #8 Del Skrevet 14. april 2009 Hvis man ikke trives med å ha press å produsere nye ideer hele tiden - vet ikke om jeg hadde valgt noen av disse to? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 15. april 2009 #9 Del Skrevet 15. april 2009 Hva mener du med produktdesigner? Tenker du på produktdesigner som i form av designer, eller tenker du på produktdesigner i form av produktingeniør? Jeg for min del hadde nok heller blitt landskapsarkitekt enn produktdesigner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 15. april 2009 #10 Del Skrevet 15. april 2009 Med produktdesigner mener jeg en som designer produkter som kopp, vase, stol,bil osv...Da mener jeg kanskje mer det estetiske utseende enn ingeniør varianten som er mer teknisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 20. mai 2009 #11 Del Skrevet 20. mai 2009 Med produktdesigner mener jeg en som designer produkter som kopp, vase, stol,bil osv...Da mener jeg kanskje mer det estetiske utseende enn ingeniør varianten som er mer teknisk hei Jeg har selv søkt på landskapsarkitet i ås dette året. Sånn som jeg har forstått det så virker det ikke så vanskelig å få jobb innen dette yrket. Man begynner jo alltid i det små, men når man har fått litt erfaring så kan man gjøre andre spennende ting også. Man kan bli prosjektleder, man kan jobbe i vegvesenet, jobbe som arealplanlegger osv. Det er nok en krevende utdannelse, men jeg tror man får lettere jobb enn som produktdesigner i Norge. Enkelte jeg snakker med sier det er ganske godt betalt også. Det jeg liker med utdannelsen er at den er veldig allsidig, og så lenge man har den utdannelsen så er det mye spennende man kan gjøre. Jeg ville gått for landskapsarkitekt;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #12 Del Skrevet 20. mai 2009 hvis du hadde vært ferdig utdannet i dag, ville jeg valgt landskapsarkitektur, da det er flere (dog ikke mange) utlyste stillinger innen det fargfeltet enn det som finnes for produktdesigner (hvor utlystes stillinger er tilnærmet lik 0). Men du må også huske på at markedet forandrer seg og det sannsynligvis er 5 år til du skal ut på jobbmarkedet ( hvis det er master du har tenkt å ta). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå