Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere startet en diskusjon om nedlastning er lovlig eller ikke, og der var det mange sprikende svar. Denne gangen er spøsmålet om programvaren Spotify er lovlig?

For de som ikke kjenner til Spotify er det et program hvor du kan søke opp artister/album/sanger og høre på disse. Man får ikke lastet ned sangene, man får kun høre på dem. Er dette lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har tidligere startet en diskusjon om nedlastning er lovlig eller ikke, og der var det mange sprikende svar. Denne gangen er spøsmålet om programvaren Spotify er lovlig?

For de som ikke kjenner til Spotify er det et program hvor du kan søke opp artister/album/sanger og høre på disse. Man får ikke lastet ned sangene, man får kun høre på dem. Er dette lov?

Spotify er helt lovlig.

Skrevet

Ettersom jeg har skjønt, har artistene som er tilgjengelige på Spotify, gitt samtykke til det. Om ikke det er slik, så er det hvertfall slik at de kan velge å ikke la musikken sin være tilgjengelig der i varierende grad. Regner ikke med at Spotify hadde hatt så mye musikk tilgjengelig om det var noe fishy med konseptet...

Skrevet

Jeg forstår det slik at du "betaler" ved at du hører på reklameinnslagene som kommer innimellom. Evt. kan du abonnere (da betaler du) for å slippe å høre reklame.

Skrevet

Artistene får også betalt når de spilles på Spotify, i tillegg til at de har gitt sitt samtykke.

Skrevet

Helt lovlig. Grunnen er at musikken er kryptert når den overføres og når den lagres på disken (hører du en sang mange ganger blir den bare lastet ned en gang). Musikken blir først dekryptert når du hører på den. Det kan plateselskapene godta for da kan du ikke lage kopier selv. Jeg betaler 99 i måneden selv. Da slipper jeg reklameavbruddene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...