Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå innsett at jeg trenger en ny mp3spiller. Valget står da mellom iPod eller andre produkter. Til min overraskelse er iPoden faktisk billigere enn "tvilsvarende" produkter jeg finner i butikken. Men, jeg merker også at jeg kan litt lite om iPoden, men i det siste har jeg hørt mange klager om iPod fra folk rundt meg. Blant annet problemer med å overføre en sagn fra iPoden til pc, og problemer med at man må bruke samme pc hver gang (?). Er det noe jeg burde vite om iPod, altså, trenger man noe spesiel programmvare, f.eks. iTunes? Ellers, er det noen andre fordeler/ulemper?

Mitt krav til en eventuell mp3spiller om noen vil anbefle noe annet er: ca 8 GB og skjerm hvor det er lett og velge sanger/album/artist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en 3. generasjons iPod nano. Den er jo pen og alt det der, men jeg kommer neppe til å kjøpe iPod igjen... Jeg opplever den som "tungvinn" i bruk i forhold til f.eks. de Creative-spillerene jeg har hatt tidligere. Med iPoden er det f.eks. vanskelig å lage spillelister direkte på spilleren - du kan legge til en og en sang i en slags favorittliste, men du får ikke laget tittel eller noe på denne listen, og du må inn på pcen for å få slettet den igjen. Synes også det var mye bedre søkefunksjon på Creative-spillerene, det gikk raskere å finne igjen enkeltsanger og artister.

iTunes er et helt kapittel for seg - makan til drittprogram. Nettbutikken er ok, men for håndtering av filer er det så teit at jeg knapt gidder å bruke det. Det finnes andre programmer du kan bruke i stedet, men med fare for å ødelegge spilleren din... Jeg har prøvd to forskjellige tror jeg, og ingen av dem fungerte optimalt med min iPod. Det aller mest tullete er selvsagt at du ikke kan koble iPoden til en hvilken som helst pc og overføre musikk fram og tilbake.

Edit: En ting til: Øreproppene som fulgte med var kjempedårlige, de sitter ikke i ørene i det hele tatt., og jeg har hørt mange klage på dette. Jeg gikk ut og kjøpte nye samme dag jeg fikk spilleren. (Men jeg tror kanskje Apple også har begynt å selge sånne in-ear-saker nå...? I så fall er det en stor forbedring.)

Endret av Miel
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min ipod nano. Etter litt knoting i begynnelsen med itunes fant jeg ut at det gikk an å bruke winamp til å overføre sanger osv. Da avinstallerte jeg rett og slett itunes og dataen min har det mye bedre. :fnise: (alle sangene blir lagret én gang når du laster dem ned og en ekstra gang i en spesiell itunes-fil. Det tar litt plass når jeg har over 1000 sanger lagret på dataen.) Det funker veldig fint, og det er også mulig å overføre musikk fra andre pc til ipod så lenge de ikke har itunes installert selv (og den nyeste versjonen av winamp selvfølgelig).

Enig med Miel at øretelefonene er forferdelig dårlige så det må kjøpes ekstra dersom du er over middels interessert i god lyd. Jeg bruker enda øretelefonene til min gamle creative-spiller fra nitten-pil-og-bue. :ler::hjerte:

Jeg synes det er veldig lett å finne frem til sanger eller artister på ipoden. Jeg har enda ikke satt meg inn i om det er noen søkefunksjon, men det ligger jo alfabetisk uansett, alt etter om det er artist, album eller sangtittel du er ute etter.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er veldig lett å finne frem til sanger eller artister på ipoden. Jeg har enda ikke satt meg inn i om det er noen søkefunksjon, men det ligger jo alfabetisk uansett, alt etter om det er artist, album eller sangtittel du er ute etter.

Nei direkte vanskelig å finne fram er det jo ikke, det var bare så himla mye bedre med Creative. :ler: (Pluss at jeg kunne lage så mange spillelister jeg ville, navngi dem osv.)

Det skal sies at jeg var superfornøyd med iPoden min i begynnelsen jeg også, men nå irriterer den meg bare mer og mer - spesielt fordi den nekter å funke med noe annet enn iTunes. (Winamp er forsøkt.)

Endret av Miel
Skrevet
Nei direkte vanskelig å finne fram er det jo ikke, det var bare så himla mye bedre med Creative. :ler: (Pluss at jeg kunne lage så mange spillelister jeg ville, navngi dem osv.)

Det skal sies at jeg var superfornøyd med iPoden min i begynnelsen jeg også, men nå irriterer den meg bare mer og mer - spesielt fordi den nekter å funke med noe annet enn iTunes. (Winamp er forsøkt.)

Jeg har jo ikke noen annen erfaring med slike nymotens mp3-spillere jeg da. Min siste var en liten creative uten oversikt over sanger. Måtte liksom trykke meg frem til sangene jeg ville høre.

Spillelister hadde vært bra å ha, men jeg har den alltid på ''random'' så da er det liten vits egentlig.

Hadde du avinstallert itunes da du prøvde med winamp? Jeg skulle nemlig overføre sanger fra bror sin data - han bruker itunes - og ipoden min kom automatisk opp i itunes. Da jeg trykket meg helt ut av itunes ble ipoden utløst fra dataen i samme slengen. Så det funket ikke, gitt.

Gjest Grafica
Skrevet

Selvfølgelig funker den ikke med noe annet enn iTunes, iTunes er laget for iPoden tross alt...

Hva man liker best er helt opp til enhver person. Personlig elsker jeg iTunes og synes det er kjempeenkelt å lage lister (du kan lage lister i iTunes og legge inn på iPoden, Miel, du vet det?) og sortere musikken. Jeg har hatt Creative og syntes det var noe forbanna herk (for ikke å glemme at begge de to creative-spillerne jeg har hatt måtte inn til service 3 ganger hver, før jeg forlangte å få igjen pengene). Så hva som er best, er helt opp til en hver person.

PS: Eneste ipoden du ikke kan lage lister til er iPod shuffle. Dette naturlig nok siden den ikke har skjerm.

Skrevet

Jeg har 2 iPoder, og er kjempefornøyd. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt noe annet, så jeg har ikke noe å sammenlikne med, men jeg synes både iTunes og iPodene (en nano og en shuffle) er veldig enkle og oversiktlige i bruk :)

Gjest Christabelle
Skrevet

Du kan lage navngitte spillelister på iTunes også.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Selvfølgelig funker den ikke med noe annet enn iTunes, iTunes er laget for iPoden tross alt...

Eh, jo...

Selvfølgelig funker iPod med noe annet enn iTunes. Hittil har jeg brukt MediaMonkey, winAmp og SharePod. Funker fint det. Er ikke noe problem å bruke iTunes heller, og du kan fint bruke den på så mange pc-er du bare vil (bare sørg for at iTunes er innstilt på manuell håndtering).

Selv har jeg en iPod Classic 80GB, og er fornøyd med den. Jeg valgte den fordi jeg ville ha stor lagringsplass, og jeg har ennå tilgode å finne en mp3-spiller med over 100GB lagringplass (er vel 120 som er "minst" nå?) til under 1800,- utenom iPod. Så for min del var det prisen som avgjorde.

Skulle jeg hatt en liten en kunne jeg gjerne prøvd noe annet, siden jeg ikke er noe fan av Apple, men jeg nøler ikke med å investere i en ny iPod igjen hvis jeg trenger en ny en med stor plass.

Gjest linuxnazi
Skrevet

Hvis du ikke allerede har kjøpt en, så vil jeg anbefale en mp3 spiller av Cowon, iAudio. Disse modellene scorer kjempehøyt på bass og god lyd i tester, og jeg fikk min like billig som en iPod, eller litt billigere. På komplett.no får du en skikkelig bra en til rundt 1000 lappen. Dette er kvalitet for folk som har peiling.

I tillegg er det så sykt bra med denne spilleren, at den leser av frie formater, og dukker opp som en fjernbar disk i både windows og linux, dvs du trenger ikke installere noe drit for å få over musikken, og ikke noe tull med rhythmbox osv (linux) for å bruke iPoden din.

Gjest linuxnazi
Skrevet

Hva man liker best er helt opp til enhver person. Personlig elsker jeg iTunes og synes det er kjempeenkelt å lage lister (du kan lage lister i iTunes og legge inn på iPoden, Miel, du vet det?) og sortere musikken. Jeg har hatt Creative og syntes det var noe forbanna herk (for ikke å glemme at begge de to creative-spillerne jeg har hatt måtte inn til service 3 ganger hver, før jeg forlangte å få igjen pengene). Så hva som er best, er helt opp til en hver person.

PS: Eneste ipoden du ikke kan lage lister til er iPod shuffle. Dette naturlig nok siden den ikke har skjerm.

Klart at du liker iPod - designhore :ler:

Jeg liker designen på iAudioen min også, jeg da. Minimalistisk og kul. Men si meg: hvor mange systemressurser bruker iTunes da? Der er det mye greiere om du kan bruke en uavhengig spiller, vettu, som er både stiligere og bedre enn iTunes.

Gjest Grafica
Skrevet

Designhore faktisk :roll: Jeg har en ipod nano førstegenerasjon som jeg synes er gørrstygg, og som er oppripa og ser skikkelig sliten ut. Men den funker, og det er det viktigste. Jeg har aldri trengt å ha den inne til service, slik som jeg måtte med de to Creative-spillerne jeg hadde... ;)

Skrevet
Klart at du liker iPod - designhore :ler:

Jeg liker designen på iAudioen min også, jeg da. Minimalistisk og kul. Men si meg: hvor mange systemressurser bruker iTunes da? Der er det mye greiere om du kan bruke en uavhengig spiller, vettu, som er både stiligere og bedre enn iTunes.

ca 4-5% så absolutt ikke så mye.

Om man skal ha en enkel og grei mp3 spiller som man skal bruke til å høre musikk på, så anbefales iPod. Om du er typen som sitter og irriterer deg grønn over at

1)Du ikke kan spille .ogg-filer

2)Må støtte, eh, det grusomme storselskapet Apple (!!!)

3)Du ikke får hørt hele frekvensrekken nederst i det soniske lydbilde, og kan navngi de frekvensene som du mister

-Burde du kansje se etter noe annet. Men for de som vil ha musikk enkelt, greit og i kvalitet er iPod veldig bra. Den er også solid (har mista min i asfalten flere ganger (særlig typisk i løpefart til bussen), har noen riper men ingen større skader).

Skrevet
(alle sangene blir lagret én gang når du laster dem ned og en ekstra gang i en spesiell itunes-fil. Det tar litt plass når jeg har over 1000 sanger lagret på dataen.)

Skal bare skyte inn at dette kan det gjøres instillinger på i iTunes, du kan enten velge at iTunes organiserer musikken i et bibliotek, eller at du gjør det selv. Den vil da ikke lage disse duplikatene.

Ellers er jeg fornøyd med min 1. gen iPod nano, syns ikke det er knotete i det hele tatt. Men det er vel smak og behag.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet
(du kan lage lister i iTunes og legge inn på iPoden, Miel, du vet det?) og sortere musikken.

Seff vet jeg det, men det er nettopp det som irriterer meg, at jeg liksom må planlegge det. Jeg vil kunne lage ORDENTLIGE lister mens jeg sitter på bussen, eller på hytta uten tilgang til pc på flere dager...

Jaja, smak og behag. Nå har jeg prøvd iPod, den er grei, men jeg kjøper ikke det neste gang.

Gjest Gjest_L_*
Skrevet
Noen av disse du vil anbefale?

Sorry, jeg bruker bare de minste spillerene uten video... (U serien, har en U2, ville gjerne hatt en ny U3) Har hørt at 7eren faktisk ikke er så bra, fordi menyknappene er så hypersensitive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...