Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Min mann har særkullsbarn som skal konfirmeres. Biomor sier at faren må betale gildet, siden han har best råd. Finnes det regler for dette? Konfirmanten ønsker at vi leier egen stue/sal på en restaurant, med firrett, middag, dessert og kaffe til gjestene, alkoholfritt. Problemstillingen er ikke aktuell før til neste år, men vi bør vel begynne å planlegge litt. Det blir max 20 gjester fra "oss"/farfamilie, stort og smått iberegnet, kanskje opptil dobbelt så mange gjester fra morfamilien. Er det den med best råd som skal betale alt, eller skal vi betale etter hvor mange gjester vi stiller med? Evt insistere på partytelt i hagen med catering? (Vi har også fellesbarn som skal konfirmeres et par år senere, men da vil vi nok satse på middag hjemme, det blir færre gjester og alle kjenner hverandre godt, slik at ingen behøver å føle seg mistilpass. Jeg skjønner at særkullsbarnet ønsker en mer nøytral grunn ved å bruke restaurant i stedet).
LilleBille Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Kostandene til konfirmasjon kan dekkes inn via Særtilskudd - Utgiftene skal fordeles mellom foreldrene forholdsmessig ut fra hvor store inntekter de har. Men det er vel også rimelig at det tas hensyn til antall gjester i fordelingen.
Gjest bbb Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Som nevnt her kan man få særskilt tilskudd fra bidragsforelder ja. Men synes også man kan ta hensyn til antall gjester fra hver side dersom dette er meget skjevt. Synes forøvrig fire retter på restaurant er en rimelig råflott konfirmasjon, særlig når ikke foreldrene er enige om både festen og betalingen. Dersom dere absolutt må ha "nøytral grunn" så er det vel bedre med gryterett eller koldtbord på det lokale ungdomshuset el.l.?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 60 gjester til en 4-retters restaurantmiddag? Nå vet jeg ikke noe om hva slags økonomi hverken dere eller biomor har, men et slikt gilde er da vel ikke normalt til en konfirmasjon. Nøytral grunn forstår jeg jo, og skal man ha latterlige 60 gjester så er det vel ikke mange som har plass til det hjemme hos seg selv uansett. Utgiftene bør deles mellom mor og far, og både partenes inntekt og gjester fra hver side bør tas med i betraktning. Når det gjelder konfirmanten så er det riktignok hans/hennes dag, men det høres ut som at h*n trenger en tur ned på jorden igjen. 30 gjester og koldtbord på grendahuset er vel mer normalt en 60 gjester til 4 retter på restaurant... (hadde familiene hatt økonomi til det er jo selvsagt en så flott feiring helt flott, men hadde familien hatt penger til det hadde vel denne tråden trolig ikke blitt startet)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 60 gjester høres mye ut, men hvis alt av besteforeldre, tanter og onkler med barn stiller + begge foreldre har nye familier med barn, så blir det vel gjerne mange:) Enig i at gryterett på grendehuset høres mer realistisk ut.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Min mann har særkullsbarn som skal konfirmeres. Biomor sier at faren må betale gildet, siden han har best råd. Finnes det regler for dette? Konfirmanten ønsker at vi leier egen stue/sal på en restaurant, med firrett, middag, dessert og kaffe til gjestene, alkoholfritt. Problemstillingen er ikke aktuell før til neste år, men vi bør vel begynne å planlegge litt. Det blir max 20 gjester fra "oss"/farfamilie, stort og smått iberegnet, kanskje opptil dobbelt så mange gjester fra morfamilien. Er det den med best råd som skal betale alt, eller skal vi betale etter hvor mange gjester vi stiller med? Evt insistere på partytelt i hagen med catering? (Vi har også fellesbarn som skal konfirmeres et par år senere, men da vil vi nok satse på middag hjemme, det blir færre gjester og alle kjenner hverandre godt, slik at ingen behøver å føle seg mistilpass. Jeg skjønner at særkullsbarnet ønsker en mer nøytral grunn ved å bruke restaurant i stedet). En kilde til konflikt. Man fordeler utgifter, og den som har best råd betaler mest. Nå hadde vi like dårlig råd begge to. Lik inntekt,men jeg hadde valgt å kjøpe bolig til oss, så jeg hadde mere utgifter. Når vi la frem regnskapet, så ble summen rett og slett delt. Endte med at jeg som mor måtte ta opp banklån for å få til konfirmasjon. At man skal ta hensyn til hvor mange gjester som kommer fra hver fam.bør man se bort ifra i mange tilfeller. Hva om en av foreldre ikke er Norsk, og det ike kommer noen fra den fam? hva om den ene har liten eller ingen fam? Til oss var det ikke kontakt med farfam etter brudd, og det dukket ikke opp en kjeft til konfirmasjonen, så det kom gjester kun fra morfam. Det er en selvfølge at far deler regning med mor. Det er mye jobb med en konfirmasjon, og det er den som barnet bor hos som har jobben. Nå er det ganske vanlig å leie lokaler til konfirmasjon. Man skal være sammen i mange timer, og sitte rett opp og ned på en stol i en trang stue eks..ikke kjekt. Noen har stor plass, og kan ta det hjemme,andre bor trangere. Og hvem skal ha jobben hjemme den dagen? Syns foreldre skal ha fri med konfirmanten den dagen. Vi vlagte å ha middagen ute på dagen. Etter vurdering,så ble det ikke så dyrt. Man bør tenke på at det skal handles,kokes,vaskes,serveres. Det er mye jobb. DA er det kjekt å gå til dekket bord. Vi hadde kaffen hjemme.
Gjest SmallTalk Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Tror ts mente å skrive forret, hovedrett og dessert, og ikke 4-retters... Uansett, så er det ikke riktig at far skal betale alt pga at han har bedre råd. Jeg kjenner ikke til reglene rundt det med særtilskudd o.l, men det mest rettferdige må vel være at hver forelder betaler for sin familie. Eventuell en 50-50 fordeling. Synes forøvrig at 60 gjester hørtes mye ut!
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Uansett, så er det ikke riktig at far skal betale alt pga at han har bedre råd. Jeg kjenner ikke til reglene rundt det med særtilskudd o.l, men det mest rettferdige må vel være at hver forelder betaler for sin familie. Eventuell en 50-50 fordeling. Det mest rettferdige er vel at den forelderen som har best råd, betaler mest, uavhengig av antall gjester fra hver side. Men den som betaler mest må jo da også ha mest å si når det gjelder hvilket prisnivå man skal legge seg på. Ellers blir det fort urimelig kostbart når det er snakk om flere barnekull, først særkullsbarn og deretter fellesbarn, kanskje 4 - 6 barn som skal konfireres i løpet av få år....
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Din mann har ikke særkullbarn .han har barn. DU har stebarn.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 Din mann har ikke særkullbarn .han har barn. DU har stebarn. Hva så ? Har hun ingen ting hun skulle sagt da eller?? Synes dette var en rimelig tåpelig kommentar..
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 Hva så ? Har hun ingen ting hun skulle sagt da eller?? Synes dette var en rimelig tåpelig kommentar.. Det er et temmelig klinisk uttrykk. Jeg hadde ikke likt å bli kalt særkullsbarn.
blåmeisa Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Hei! Jeg er skilsmissebarn og husker godt min konfirmasjon! Vi hadde det i min hjemby, mine foreldre bodde ikke i samme by. Her ble det bestemt at hver foreldre betalte for "sine" gjester. Og for at ikke det skulle bli for mange gjester (noe som ofte ikke er nødvendig) ble det min slekt og oppover, dvs for meg til besteforeldre etter det ble faddere fra dåpen med fam invitert i mitt tilfelle var det tanter og onkler... Synes 40 stk fra en side av familien høres veldig mange ut...? vi er normalt stor familie, men vi nærmer oss ikke 40 på noen av sidene
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Din mann har ikke særkullbarn .han har barn. DU har stebarn. TS sin mann har særkullsbarn. TS har stebarn. Spiller ingen rolle om du liker ordene eller ikke, og innlegget ditt har ingen relevans i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Jeg synes konfirmanten bør betale selv. De tjener som regel sinnsykt mye penger på den dagen. Utgift til inntekts ervervelse kalles det vel?
Kamikatze Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 TS sin mann har særkullsbarn. TS har stebarn. Spiller ingen rolle om du liker ordene eller ikke, og innlegget ditt har ingen relevans i denne tråden. Konfirmantens mor lever, så stemor er hun ikke. Men, la oss akseptere at disse haltende ordvalgene i denne sammenhengen fungerer til å beskrive problemstillingen. Har mor for dårlig råd til å betale konfen, bør ikke hun være kostnadsdrivende heller. Put your money where your mouth is. Partytelt eller grendahus med enten catering, eller egeninnsats fra morssiden omkring mat, pynt og servering er et mulig scenario. At jentungen ønsker restaurant virker litt urealistisk, og litt urettferdig overfor fellesbarnet, som skal ha mer moderat opplegg. At der kommer mange slektninger må vel bare være en fordel. Det forteller jo bare konfirmanten at til tross for familieoppløsningen, har hun en stor slekt i ryggen, når det gjelds. Det er konfirmanten som feires, og da får stridsøkser og millimetermål begraves til etter sammenkomsten. Noen må sikkert ta opp lån for å dekke utgifter til slike ting som konfirmasjoner. Andre er bevisst på at unger blir fjortiser og sparer i årevis til slike ting som barnas konfirmasjon og bryllup. Den biten handler ikke om rettferdighet, men om hvordan man disponerer sine midler.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #16 Skrevet 18. april 2009 Hva kan det egentlig koste da? Hvis man regner f.eks en kuvertpris på kr 300 (?), og har 30 gjester, skulle gi 300 x 30 = 9000 kr, det er da ikke allverdens? I tillegg kommer utgifter til bunad, hvis det er aktuelt, men det er jo ikke alle som konfirmeres i bunad. Hvis man har en kostnadsramme på 15 - 20s far 000 så må vel de fleste mennesker klare å spare opp til dette? Barnets mor ønsker sikker å betale noe, men barnets far bør vel egentlig betale mest, og være glad for at han har råd til det:) :)
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #17 Skrevet 18. april 2009 Min mann har særkullsbarn som skal konfirmeres. Biomor sier at faren må betale gildet, siden han har best råd. Finnes det regler for dette? Konfirmanten ønsker at vi leier egen stue/sal på en restaurant, med firrett, middag, dessert og kaffe til gjestene, alkoholfritt. Problemstillingen er ikke aktuell før til neste år, men vi bør vel begynne å planlegge litt. Det blir max 20 gjester fra "oss"/farfamilie, stort og smått iberegnet, kanskje opptil dobbelt så mange gjester fra morfamilien. Er det den med best råd som skal betale alt, eller skal vi betale etter hvor mange gjester vi stiller med? Evt insistere på partytelt i hagen med catering? (Vi har også fellesbarn som skal konfirmeres et par år senere, men da vil vi nok satse på middag hjemme, det blir færre gjester og alle kjenner hverandre godt, slik at ingen behøver å føle seg mistilpass. Jeg skjønner at særkullsbarnet ønsker en mer nøytral grunn ved å bruke restaurant i stedet). Jeg lurer på om det er samme spørsmål i hjem der foreldre bor sammen? Hvem som har best råd til å betale konfirmasjon. Det er et felles barn, man vet mange år i forveien at konfirmasjonen kommer, og det går an å planlegge. regningen deles mellom mor og far. Det er dyrt, det krever planlegging,og arb. Om far vil legge i ekstra penger er noe annet. Mange gjør det pga mor jobber mye med den dagen. Huset skal vaskes og shines, det skal bakes, planlegges, ut og prøve klær,kansje sy bunad,invitasjoner sendes.... Det høres enkelt ut,men det er mye arbeide med en konfirmasjon. De fleste fedre betaler, og kommer til duket bord....gjestene drar og mor sitter igjen med arbeidet. To av mine kjente forlangte at far stilte opp to dager i forveien, og ble med. De kjørte og hentet stoler, pyntet ute, vasket vinduer,kjørte og handlet mat. Laget mat,organiserte. De var ikke klar over at det var så mye jobb, og så tilbake med glede på den dagen snere.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #18 Skrevet 18. april 2009 Holder en knapp på restaurant jeg, så slipper man alt strevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå