Gå til innhold

Hva er du for noe

Gjest Methuselah

Agnostiker  

43 stemmer

1. 1. Troende atheist

• Religiøs
      10
    • Agnostiker
      12
    • Atheist
      21

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker at en Gud dømmer meg for synder jeg ikke tror på. Jeg vil ikke bli kalt umoralsk for noe jeg ikke synes er umoralsk, jeg vil ikke måtte si unnskyld for noe jeg ikke angrer på og jeg trenger ikke tilgivelse. Sånn sett er det ganske befriende å ikke måtte forholde seg til en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si litt om hvorfor det føles befriende for deg? Tror du at ingen kan dømme deg for handlingene dine som du har innsett at det ikke finnes noen guder?

Hva jeg mente med at det er befriende? Litt vanskelig å forklare.

Det har ikke så mye med det å bli dømt av noen, for min del.

Men når jeg trodde, så tvilte jeg også, og det gjør jeg ikke lenger.

Jeg stoler på at min egen fornuft og samvittighet fungerer like bra til å fortelle meg hva som er riktig eller galt å gjøre, som en religion.

Jeg mener at religiøs tro opprettholdes mye av frykt for hva som kan hende om man slutter å tro. F.eks. føles det tryggere å tro at man kommer til himmelen etter at man dør, enn å tro at det ikke er noe mer etter døden.

Men jeg synes det er bedre å bare akseptere at det er mange ting vi ikke kan vite eller forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at en Gud dømmer meg for synder jeg ikke tror på. Jeg vil ikke bli kalt umoralsk for noe jeg ikke synes er umoralsk, jeg vil ikke måtte si unnskyld for noe jeg ikke angrer på og jeg trenger ikke tilgivelse. Sånn sett er det ganske befriende å ikke måtte forholde seg til en gud.

Det er kanskje befriende inntil oppgjørets time.Skulle like å se deg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud dømmer deg ikke. Mennesker dømmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje befriende inntil oppgjørets time.Skulle like å se deg da...

Det forstår jeg godt. Du må leve etter ulogiske regler fordi du er redd for oppgjørets time, mens jeg ikke er redd fordi jeg er så sikker på at den timen aldri vil komme og at det hele er en myte for å skremme folk til å følge reglene.

Jeg kan på samme måte si at jeg gleder meg til du innser at du har kastet bort livet ditt på en ikke-eksisterende gud, men det er faktisk ikke tilfellet. Jeg hadde foretrukket at du kunne blitt frigjort fra frykten din og tatt fornuft til deg. Jeg vet at dette er det eneste livet jeg har og at jeg må gjøre det beste ut av det, mens du tror at du får et fantastisk liv etterpå hvor alt er fryd og gammen, bare man ikke er homo eller jobber på søndag (jeg vet ikke hvilke regler du velger å følge og hvilke som du mener ikke teller for deg), og det synes jeg er veldig trist.

Gjesten over meg: Er du kristen? Det går vel imot religionen din å si at Gud ikke dømmer oss. Hvis du derimot ikke er religiøs så er det riktig det du sier.

Endret av firewater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TAPERE!

Ganske oppsiktsvekkende at pollen nå viser at 50 % av de som leser i dette forumet regner seg som ateister!Dette minner litt om alle de som kaller seg avhoppere fra en eller anne sekt,og som stort sett ikke er opptatte av annet enn nettopp sekten de har "forlatt".Eller tapere som det heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske oppsiktsvekkende at pollen nå viser at 50 % av de som leser i dette forumet regner seg som ateister!Dette minner litt om alle de som kaller seg avhoppere fra en eller anne sekt,og som stort sett ikke er opptatte av annet enn nettopp sekten de har "forlatt".Eller tapere som det heter...

Du mener de som har kommet seg vekk fra f eks Scientology-kulten som har drept mennesker og prøver å advare andre om hvor farlig sekten er og hvor hjernevasket de i sekten er blitt? Jeg tror ikke det er mange som ser på sånne mennesker som tapere. Det samme gjelder de som kom seg ut av Nazi-Tyskland og prøvde å advare resten av verden om de forferdelige verdiene som partiet spredde i årene før invasjonen av Polen. For noen tapere, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever alle etter "regler", du skulle bare vist! Som ikke troende føler jeg rett og slett ikke at jeg ikke føler at noe dømmer, blir kalt umoralsk, å trenge å si unnskyld eller få tilgivelse. Det slipper ingen unna.

Bare at noen kaller det GUD, er det ingen befrielse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker. Jeg tenker at jeg tror det er 'noe' uten at jeg kan definere dette 'noe's rolle eller innvirkning på oss.

Jeg tror IKKE at bibelen/koranen eller eventuelle lignende bøker har svaret, selv om de muligens har sitt urspring i ett eller annet som menneskene hadde en nærmere kontakt med en gang i tiden. Jeg tror IKKE at det finnes en gud som dømmer eller krever tilbedelse. Skulle jeg ta feil, er det greit. Jeg VIL ikke tilbe en gud som dømmer eller krever tilbedelse. Det byr meg i mot.

Men som sagt; jeg aner ikke. Kanskje finnes det en høyere kraft/intelligens, kanskje ikke - derfor er jeg agnostiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist. Jeg tror ikke det finnes noen gud, og jeg er av den oppfatning at religion er noe av det verste som har skjedd med denne rasen. Det hindrer oss i å bruke vårt fulle potensiale til å løse de reelle problemene vi står overfor. I stedet kives mange, både sekter og nasjoner, over konflikter som i sin natur er religiøst fundert og totalt fiktive. De er virkelige bare i kraft av de destruktive effektene de har. De desidert verste er midtøstens ørkenreligioner, men jeg gir ikke fem øre for de andre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hvis alle hadde levd etter New Age filosofien hadde sikkert verden vært et fint sted.

Likeledes hvis alle levde som buddhister - verden ville antakelig vært fredelig da også.

Hadde alle vært JV ville nok også verden vært et godt sted å leve.

Det er vel konfliktene og maktsyken blant folk som er det største problemet, og det finner man jamen i rikt monn utenfor religionene også.

Mennesker er mennesker og det er vel gjerne de mest maktsyke som ender opp med makta her og der og som i sin tur sørger for forskjellene i verden når det kommer til ressurser osv...

Noen ganger gjemmer de seg bak en religion eller en gud, andre ganger gjemmer de seg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært JV ville nok også verden vært et godt sted å leve.

Takk for tilliten Mysan.Selv om også Jehovas vitner sliter med personlige ufullkommenheter,så ville det ihvertfall bli dårlig med kriger.Vi har ikke så mye som en sprettert hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann 41

Forskningen på feltet viser at det er de sterkeste som kommer seg ut fra sekter, tapere blir igjen.

At disse bruker sin kompetanse for å hjelpe andre, forteller om kvaliteten disse menneskene har.

Kan du begrunne dine synspunkter litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Da jeg var liten trodde jeg på Gud fordi jeg var opplært til det. Senere tenkte jeg at alle religioner egentlig tror på samme Gud. Så gikk jeg gradvis over til å ikke tro i det hele tatt, uten noen dramatikk. Har aldri vært noen aktiv kristen. Antar at det samme har skjedd med flere enn meg.

Er ikke veldig opptatt av dette, men har bekjente som er religiøse, og jeg forstår dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er agnostiker.

Vokste opp med søndagsskole og kristne kor. Historiene var fine, og jeg liker å synge, men oppdaget etterhvert at det var akkurat bare det for meg, spennende historier og sangglede!

Men sånn generelt så kan jeg godt tro på at det finnes mer der "ute" som vi ikke kan ta eller føle på, bare ingen "gud" eller "opphøyd makt" på den måten f.eks. kristendommen tenker.

Har full respekt for at noen tror annerledes, men jeg ser nok også på tr/religion/ikke-tro som noe veldig privat, så det er ikke noe jeg snakker mye om med muslimske el. kristne venner.

Det største problemet jeg har med religion er egentlig den menneskeskapte delen av det, alle fordommene i bibelen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laidback nihilodeterminist

Jeg er nihilist og determinist.

Jeg tror at naturen i praksis er determinert, selv om vi ikke kan tegne opp perfekte regler for hvert enkelt elektrons posisjon til enhver tid, så er posisjonen tilfeldig med en fast middelverdi for hvor elektronene befinner seg.

Med nihilist mener jeg ganske enkelt at jeg ikke tror det finnes noen mening med tilværelsen, eller at jeg finner noen argumenter for at det eksisterer høyere regler for at noe er verdt mer enn noe annet, alt er subjektivt, men våre subjektive oppfatninger er statistisk fordelt og noen oppfatninger deler vi oftere enn andre (f.eks at det er galt å drepe, kontra at det er galt med kontantstøtte).

Jeg har byttet syn og merkelapp ofte, og etter det lille jeg har forstått av filosofipjatt, så er nihilisme den betegnelsen som passer best. Jeg sier det ikke i det daglige, fordi det forveksles lett, og mennesker generelt er veldig lettprovoserte. Vi trenger absolutisme for å ha det godt.

Jeg har stor forståelse for Mysans dør på gløtt til at det kan være noe "mer." Jeg tror ikke det er noe mer i den forstand at jeg tror det må ligge naturlover som beskriver alt. Eller i hvert fall er det den forklaringen jeg syns er deiligst. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på "noe mer", da det virker som noe som ikke styres av naturlovene, og det tror jeg virkelig ikke er mulig. Jeg forstår ikke helt hvorfor folk mener at vårt univers må bestå av minst én ting som er magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Jeg er troende, men kaller meg ikke religiøs. Det er så mye diskusjon rundt det begrepet at jeg velger å la være til jeg har satt meg inn i hva det egentlig betyr og hvorfor kristne er imot å bli kalt religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...