Gå til innhold

Hva er du for noe

Gjest Methuselah

Agnostiker  

43 stemmer

1. 1. Troende atheist

• Religiøs
      10
    • Agnostiker
      12
    • Atheist
      21

Anbefalte innlegg

Gjest Methuselah

Hva er du er du troende agnostiker eller atheist

bare for og si det. Religiøs gjelder ikke bare kristendommen men alle tros rettninger. Tross alt det finnes andre religioner en kristendommen i verden

personlig er jeg nok en agnostiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg vil kalle meg religiøs.

Men er vanskelig å putte meg selv i en bås der, kjenner jeg. Ateist er jeg ialle fall IKKE. Jeg kan godt kalle meg agnostiker.

Og mange agnostikere lever jo i praksis som ateister, men velger å ikke være skråsikker på at det ikke finnes en transcendent virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig er jeg nok en agnostiker

Hvorfor er du agnostiker? Mener du at sannsynligheten for at det eksisterer guder er ca like stor som sannsynlighten for at det ikke eksisterer guder, og i så fall, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah
Hvorfor er du agnostiker? Mener du at sannsynligheten for at det eksisterer guder er ca like stor som sannsynlighten for at det ikke eksisterer guder, og i så fall, hvorfor?

Jeg trenger ikke forklare meg for vesner som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke forklare meg for vesner som deg

Er det ikke lov å spørre? Om du ikke tåler å få meningene dine satt på prøve anbefaler jeg at du holder de for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Methuselah
Er det ikke lov å spørre? Om du ikke tåler å få meningene dine satt på prøve anbefaler jeg at du holder de for deg selv.

Hvordan kan du sette meningene mine på prøve når jeg ikke har gitt noen mening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du sette meningene mine på prøve når jeg ikke har gitt noen mening ?

Du sa du var agnostiker. Det er en meningsytring. Han spurte deg om hvorfor den kategorien er mest aktuell for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Ateist. Er vel på grensa til å vere antiteist. Men eg har ikkje sett meg nok inn i religionar og påverknaden dei har på samfunn og individ osv, til å gjere meg opp ei meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er vel lei av at det hele tiden nevnes, men sterk og svak ateisme spiller en rolle her. Alle agnostikere er svake ateister, i den forstand at de ikke tilber en Gud. Enten de tenker "Det går ikke an å vite" eller "Jeg er usikker.." så er de svake ateister, altså ikke-teister, altså at de ikke har en tro på en gud. Sterk ateisme er en tro om at Gud(er) ikke eksisterer. Antiteist går vel mer ut på holdning til tro og troende - en antiteist vil fortsatt være en ateist i denne situasjonen hvor man forsøker å kartlegge tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er vel lei av at det hele tiden nevnes, men sterk og svak ateisme spiller en rolle her. Alle agnostikere er svake ateister, i den forstand at de ikke tilber en Gud. Enten de tenker "Det går ikke an å vite" eller "Jeg er usikker.." så er de svake ateister, altså ikke-teister, altså at de ikke har en tro på en gud. Sterk ateisme er en tro om at Gud(er) ikke eksisterer. Antiteist går vel mer ut på holdning til tro og troende - en antiteist vil fortsatt være en ateist i denne situasjonen hvor man forsøker å kartlegge tro.

Før var jeg en tviler - nå er jeg ikke riktig sikker lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agnostiker.

Jeg tror det er noe der ute, men jeg vet ikke hva.

Samme her, er "noe" der, men tror ikke det er det vi tenker på som "gud"

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er troende unten at jeg følger en enkelt religion. Jeg har mer tro på at de ulike religionene tilber den samme guden til syvende å sist. Men er man religiøs da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I disse dager er det gjerne sånn at religiøs betyr at man tilhenger en spesifikk religion og følger de eventuelle reglene og rutinene til den religionen. Du er vel bare troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist. Tror ikke det eksisterer noen gud(er).

Det føles egentlig befriende.

Trodde på Gud når jeg var yngre. Har både gått på søndagsskole og konfirmert meg i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist. Tror ikke det eksisterer noen gud(er).

Det føles egentlig befriende.

Kan du si litt om hvorfor det føles befriende for deg? Tror du at ingen kan dømme deg for handlingene dine som du har innsett at det ikke finnes noen guder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...