Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble frastjålet mitt bankkort og siden har jeg ikke sett det. Kjipe saker for jeg er livredd for at noen kan misbruke det. Jeg snakket med banken jeg har og de sa at siden jeg har sperret det så kan ingen misbruke, MEN jeg vet jo at man ikke trenger kode for å betale for seg i parkeringshus eller på nett eller i taxi...Men spørsmålet er om man kan gjøre dette etter det er sperret også? Ville jo egentlig ikke tro det, for det er jo sperret.. MEN om det kan misbrukes på den måten etter en sperring, er jo hele vinninga gått opp i spinninga...Da kan det fortsatt misbrukes og jeg må gjøre noe drastisk!

Tanken har slått meg å bytte bank. Utrolig kjipe saker siden jeg gar veldig gode kriterier i den banken jeg er idag.

Mitt spørsmål er da, hvordan går jeg frem og bytter bank. I ogmed at jeg meldte kortet stjålet skulle de sende meg et nytt ett. Om jeg bytter bank, må jeg fysisk ta ut pengene og sette dem inn i en annen eller ordner bankene dette seg i mellom? Eller kan jeg bare ha den banken jeg har idag, også la den stå tom?

noen som kan anbefale noen banker? Har postbanken idag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et sperret kort kan i enkelte tilfeller misbrukes i terminaler som er offline, typisk parkeringsautomater og drosjer. Kortet skal ikke kunne misbrukes på nett eller i butikker osv.

Hvis kortet ditt er sperret så vil du få tilbake pengene som evt. skulle bli tappet fra kontoen din etter at kortet ble sperret.

Det du evt. kan gjøre er å åpne en ny konto i Postbanken og be om et nytt Visa-kort på den nye kontoen. Kortet følger den enkelte konto, og ikke bank.

Det skal være helt unødvendig å bytte bank. I de aller fleste tilfeller så skjer det ingenting etter at et kort blir sperret, men som nevnt noen få ganger opplever man misbruk i offline terminaler. Men, det er ikke noe å være så fryktelig redd for

Skrevet

Selvfølgelig trenger du ikke bytte bank.

Er kortet sperret, går det ikke an å bruke det. Ferdig arbeid. Hvordan tror du et kort fungerer egentlig? Når du trekker kortet, så sendes det en forespørsel til banken for å få ut penger, enten du nå trenger å trykke koden eller ikke. Ettersom kortet er merket som sperret, vil ikke banken betale ut penger når kortet brukes.

Så nei. Det er klin umulig for noen å hente ut penger fra din konto med det kortet. Selv om de hadde kjent koden, kunne de ikke tatt ut penger.

Himmel... Bytte bank: kontakt en bank og be om å åpne en konto. Kontakt gamle bank, og be dem avslutte kontoen din. Ta enten pengene ut fysisk, og sett dem inn i den nye banken selv, eller be den gamle banken overføre dem, mot et gebyr. Men det er altså totalt unødvendig.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvorfor bytte bank? Hvis banken har sperret kontoen, så skal det ikke være mulig å bruke kortet til netthandel eller betale parkering med. Og hvis så skjer, så er det vel banken som må ta ansvaret for dette, ettersom kontoen allerede er sperret.

Men hvis du er usikker så er det kanskje bedre å faktisk avslutte kontoen og heller åpne en ny konto med nytt bankkort i den samme banken. Da er det jo ikke noen sammenknytning mellom gammel konto/kort og ny konto/nytt kort, og du slipper stresset med å bytte bank.

Men spør banken din om hva de mener. De har garantert erfaring med dette! :)

Skrevet

Er litt småstressa, beklager det altså......Dette skjedde lissom midt oppi alt og jeg hadde en stoor sum penger på kontoen. Grunnen til at jeg spør angående bruk eter sperring, er nettopp fordi det er veldig delte meninger angående disse offline maskinene som da feks parkeringshus og taxi. jeg har også hørt det at selvom kortet er sperret så kan kortet brukes i disse ja.

Men ja jeg drar innom posten etterpå og ordner meg et nytt kontonummer og kort, så er jeg helt sikker:) Takk for hjelp folkens.

Er redd for pengene, det tok en del timer før jeg oppdaget at det var vekke før jeg fikk sperret det....

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Er kortet sperret, går det ikke an å bruke det. Ferdig arbeid. Hvordan tror du et kort fungerer egentlig? Når du trekker kortet, så sendes det en forespørsel til banken for å få ut penger, enten du nå trenger å trykke koden eller ikke. Ettersom kortet er merket som sperret, vil ikke banken betale ut penger når kortet brukes.

Så nei. Det er klin umulig for noen å hente ut penger fra din konto med det kortet. Selv om de hadde kjent koden, kunne de ikke tatt ut penger.

Vær så snill. Har du ikke peiling så la trenger du ikke svare. Et sperret kort kan brukes i off line terminaler. Ferdig arbeid.

Skrevet
Vær så snill. Har du ikke peiling så la trenger du ikke svare. Et sperret kort kan brukes i off line terminaler. Ferdig arbeid.

Jammen, hvor skal pengene komme fra da? Kortet er jo sperret... Og ev. uttrekk etter den tid skal tilbakebetales...

Skrevet

Himmel... Bytte bank: kontakt en bank og be om å åpne en konto. Kontakt gamle bank, og be dem avslutte kontoen din. Ta enten pengene ut fysisk, og sett dem inn i den nye banken selv, eller be den gamle banken overføre dem, mot et gebyr. Men det er altså totalt unødvendig.

Tullprat.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jammen, hvor skal pengene komme fra da? Kortet er jo sperret... Og ev. uttrekk etter den tid skal tilbakebetales...

Pengene trekkes fra kontoen kortet var tilknyttet. Det er normalt kortet, og ikke selve kontoen, som sperres. Terminaler som er off line har ingen dekningskontroll, eller kontroll for om kortet er aktivt eller sperret for den saks skyld, og transaksjonen går dermed som normalt. Først når brukerstedet melder inn trekket, og transaksjonen dukker opp på den aktuelle kontoen blir det oppdaget.

Pengene får man tilbake ja, så ikke krise sånn sett. Men jeg reagerer bare på at noen sier at det er klin umulig, for det er langt fra sant.

Skrevet

Som flere allerede har påpekt, så stemmer ikke dette. Kortet kan fortsatt brukes i de terminalene som ikke umiddelbart tester kortet opp mot kontoen (kjenner ikke faguttrykkene for dette akkurat).

Etter at jeg ble frastjålet kortet mitt, ble det til stadighet misbrukt i parkeringshus. Dette ble trukket fra min konto. Kortet var for lengst sperret, men det kunne brukes i slike terminaler frem til kortets utløpsdato.

Hvorfor uttale seg så skråsikkert og surt når du ikke har peiling selv?

Skrevet

Men når det gjelder slike offline, feks parkeringshus da..Da er det jo kjempe enkelt og misbruke det da. Si at jeg finner et slikt kort, sperret ja, men jeg kan jo bruke det på parkeringshus osv for evig tid da..Vil det aldri bli oppdaget???? Da lønner det seg jo å bytte konto for min del som er fradtjålet, ellers kan jeg bli utsatt for dette støtt og stadig....

Skrevet
Men når det gjelder slike offline, feks parkeringshus da..Da er det jo kjempe enkelt og misbruke det da. Si at jeg finner et slikt kort, sperret ja, men jeg kan jo bruke det på parkeringshus osv for evig tid da..Vil det aldri bli oppdaget???? Da lønner det seg jo å bytte konto for min del som er fradtjålet, ellers kan jeg bli utsatt for dette støtt og stadig....

Kan du ikke bare opprette en ny konto i samme bank?

Skrevet
Jeg snakket med banken jeg har og de sa at siden jeg har sperret det så kan ingen misbruke, MEN jeg vet jo at man ikke trenger kode for å betale for seg i parkeringshus eller på nett eller i taxi...Men spørsmålet er om man kan gjøre dette etter det er sperret også?

Men når det gjelder slike offline, feks parkeringshus da..Da er det jo kjempe enkelt og misbruke det da. Si at jeg finner et slikt kort, sperret ja, men jeg kan jo bruke det på parkeringshus osv for evig tid da..Vil det aldri bli oppdaget????

Har du tilfeldigvis funnet en annen sitt kort og lurer på om du kan bruke det i offline-terminaler? Det høres veldig sånn ut på måten du formulerer deg og bruker eget stjålet kort som påskudd for å spørre.

Jeg vil anbefale deg å holde deg for god for å misbruke andres kort på den måten. Og er ikke du jusstudent? Neppe bra å få en flekk på rullebladet da. ;)

Skrevet

hehehehehe neida, jeg ser av formuleringen at det nesten kan se slik ut gitt.... Men det var nok mer formuleringen enn noe annet. Det jeg tenker på er nemlig det at dersom noen der ute i den vide verden sitter med mitt bankkort nå (noe de trolig gjør de drittsekkene!!!!) og jeg IKKE bytter konto, så kan de jo misbruke kortet mitt i offline terminaler. Hva er muliugheten for at disse blir tatt? Det er jo et meget teit system at man faktisk kan stjele til seg kort for så å misbruke dem på den måten. Sett at man er en som reiser mye taxi eller parkerer i parkeringshus, da er det jo ypperlig å stjele kort og misbruke dem på denne måten. Man kan reise langt med taxi nemlig, eller parkere lenge i byen (for det er dyrt begge to). Mitt spørsmål var da, er det vanskelig å oppdage dette og ta vedkommende som misbruker det? Er det ikke video og slikt i parkeringsanlegg som kan fange opp dette? Eller andre måter? Må jo innebære et rimelig stort tap for banken, dersom jeg ikke bytter konto (hvilket vedkommende på telefonen fra banken aldri nevnte noenting om) og jeg krever erstatning for alle de gangene vedkommende som har stjålet kortet mitt misbruker det i et parkeringsanlegg....Det var bare der skoen trykket altså....

Jeg skal som sagt reise til banken etterpå og høre med dem og bytte altså, men ville bare høre her, erfaringer ol.

Skrevet
hehehehehe neida, jeg ser av formuleringen at det nesten kan se slik ut gitt.... Men det var nok mer formuleringen enn noe annet. Det jeg tenker på er nemlig det at dersom noen der ute i den vide verden sitter med mitt bankkort nå (noe de trolig gjør de drittsekkene!!!!) og jeg IKKE bytter konto, så kan de jo misbruke kortet mitt i offline terminaler. Hva er muliugheten for at disse blir tatt? Det er jo et meget teit system at man faktisk kan stjele til seg kort for så å misbruke dem på den måten. Sett at man er en som reiser mye taxi eller parkerer i parkeringshus, da er det jo ypperlig å stjele kort og misbruke dem på denne måten. Man kan reise langt med taxi nemlig, eller parkere lenge i byen (for det er dyrt begge to). Mitt spørsmål var da, er det vanskelig å oppdage dette og ta vedkommende som misbruker det? Er det ikke video og slikt i parkeringsanlegg som kan fange opp dette? Eller andre måter? Må jo innebære et rimelig stort tap for banken, dersom jeg ikke bytter konto (hvilket vedkommende på telefonen fra banken aldri nevnte noenting om) og jeg krever erstatning for alle de gangene vedkommende som har stjålet kortet mitt misbruker det i et parkeringsanlegg....Det var bare der skoen trykket altså....

Jeg skal som sagt reise til banken etterpå og høre med dem og bytte altså, men ville bare høre her, erfaringer ol.

Kjære, vakre vene, nå må du slappe av. Du kan da ikke ta slik på vei for noe sånt, det hørtes ufattelig slitsomt ut.

Du trenger aldeles ikke bytte konto. Sannsynligvis sparer du deg selv for mye bry ved å ikke gjøre det (rapportering til arbeidsgiver etc.) Har du sperret kortet, så kan det fremdeles brukes i offline-terminaler, men i så fall blir ikke du ansvarlig. Det tapet tar banken.

Når det gjelder kamera etc. i parkeringshus, så finnes nok det, men politiet har nok altfor mye å gjøre til at noe slikt blir prioritert. Men bekymre deg nå ikke for det da. Så lenge du har rapportert kortet stjålet, og det ikke blir brukt med pin-kode, er du ikke ansvarlig for noe.

Skrevet

I verste fall kan visa-delen brukes til kortet løper ut, så til evig tid blir det uansett ikke. Og på de fleste slike brukersteder er det også overvåkningskamera, så ved flittig bruk risikerer man å bli tatt. Så de fleste som stjeler kort bruker det til så mye som mulig det første døgnet, også kvitter de seg med kortet.

Da jeg ble frastjålet mitt kort ble det brukt 3-4 ganger før jeg sperret det, og jeg behold konotnummeret og det har aldri hendt igjen. I banken sa de også at kortet kunne brukes etter sperring, og at det var opp til meg om jeg ville bytte konto eller ikke. Å bytte bank er ihvertfall ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg var innom posten ja, og de ville ikke la meg bytte konto.... Trodde kanskje jeg valgte dette selv, men det gjorde jeg tydeligvis ikke. De så ikke hensikten med slikt bytte. Så da får jeg stole på det, og håpe at de støtter meg like mye dersom pengene skulle bli borte..... jepp jeg stresser,for den studenten jeg er så har jeg ikke så god råd og hvertfall ikke råd til å leve uten penger i den tiden det tar for dem å eventuelt erstatte.

Skrevet

Hvis de ikke vil gi deg ny konto ville jeg nok vurdert å bytte bank, men da pga dårlig service.

Skrevet

Du kan både åpne ny konto og bestille kort fra nettbanken din i Postbanken, men det er unødvendig å bytte konto når du har sperret kortet ditt.

Skrevet
Du kan både åpne ny konto og bestille kort fra nettbanken din i Postbanken, men det er unødvendig å bytte konto når du har sperret kortet ditt.

Visa-delen på kortet kan fortsatt brukes, selv om det er sperret, og selv om man får igjen pengene tar dette 2-3 måneder. Så har man en trang økonomi kan det være kritisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...