Sukkertoppen Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 (endret) Hva slags erfaringer har dere med ektepakt? Endret 19. april 2009 av Sukkertoppen
Noli Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Dette burde dere nok ha snakket om før dere ble samboere/avtalte ekteskap, men.. I hverdagen har det vel stort sett lite å si, det er når dere evt. skilles det betyr noe. Med mindre dere velger å ha delt økonomi i ekteskapet da. Tror nok det smarteste for din del er å ta dette opp med en uavhengig advokat.
Sukkertoppen Skrevet 14. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2009 Dette burde dere nok ha snakket om før dere ble samboere/avtalte ekteskap, men.. I hverdagen har det vel stort sett lite å si, det er når dere evt. skilles det betyr noe. Med mindre dere velger å ha delt økonomi i ekteskapet da. Tror nok det smarteste for din del er å ta dette opp med en uavhengig advokat. Vi kommer ikke til å ha delt økonomi. Dette er fordi det er veldig stor forskell på inntektene våre, han bruker lite på seg selv og jeg bruker noe mer. Men er ikke advokathjelp veldig dyrt da? Noen her må vel ha inngått en ektepakt?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Jeg skal gifte meg i september, og samboern min fortalte meg i går at han ønsket å inngå en ektepakt. Han forklarte meg at dette var lurt, spesielt for han siden han kommer til å motta en større arv enn meg. Han har også en mye bedre betalt jobb enn det jeg har, så han har opparbeidet seg en liten formue. Vi har ikke felles økonomi, og siden jeg er student er det han som betaler det meste av utgiftene våre nå. Jeg begynner i jobb i juli, og da skal vi dele på utgiftene. Hva slags erfaringer har dere med ektepakt? Jeg ble personlig litt paff, men jeg skjønner jo at dette kan være fornuftig. Er nok litt uvitende på hva som skjer hvis man skiller seg fra hverandre. Han forklarte meg at mannen var den tapende part, som hans far hadde vært da foreldrene hans skilte seg. Vi skal også kjøpe leilighet sammen etter hvert, hvordan gjør man det med lån, bør man betale på hvert sitt lån? Liker ikke at alt skal være separat, synes ikke man blir den enehten jeg hadde forestilt meg når man blir gift. Er nok litt naiv Happy.gif Det man tar med seg INN i samboerskapet/ekteskapet tar man også med seg UT av det. Det skal altså ikke medregnes i et eventuelt oppgjør. Det samme gjelder arv og personlige gaver man erverver etter ekteskapsinngåelse. Alt dere erverver sammen er sameie, og skal deles likt ved skilsmisse. Dersom dere ønsker at noe skal være utenom sameie (feks at han skal ha huset ved skilsmisse, og at huset derfor ikke skal medregnes i delingen av sameiet), må dette stå i en ektepakt. Jeg anbefaler dere å lese ekteskapsloven (det bør vel ALLE som skal gifte seg gjøre...). Hvis det er vanskelig å skjønne kan dere kontakte Jusshjelpen, en gratis instans som kan gi råd og tips. Kanskje dere ikke har behov for ektepakt likevel?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Vi kommer ikke til å ha delt økonomi. Dette er fordi det er veldig stor forskell på inntektene våre, han bruker lite på seg selv og jeg bruker noe mer. Men er ikke advokathjelp veldig dyrt da? Noen her må vel ha inngått en ektepakt? Jeg anbefaler på det sterkeste at skal det først være snakk om ektepakt eller annen fordeling av økonomi og verdier, da bruk advokat. De utgiftene dere nå har i forbindelse med å sette opp slike avtaler med advokat, vil du antakelig være glad for hvis det hele skjærer seg senere. Det er jo derfor man setter opp slike avtaler, ikke sant ... Jeg hadde også stusset skikkelig på dette med ektepak hvis sambo hadde trukket det inn. Virkelig lurt ... men sånn er jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå