Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg skal betale for varer til en nettbutikk som ligger i England, og nå ønsker butikken VISA informasjonen min. Altså kortnummeret, utløpsdato og den 3 sifrede sikkerhetskoden for å trekke beløpet fra kontoen min. Er dette normal prosedyre?
Zzyzx Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Det er normal prosedyre, ja. Hvilken butikk er det?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Dette er en butikk som fører interiørartikler. Men når man handler på nettet så er vel dette stort sett den informasjonen man trenger av kortet for å handle. Jeg er skeptisk jeg!!!
Zzyzx Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Jeg har handlet på nett siden jeg vet ikke når, så lenge man holder seg til seriøse butikker så skal det ikke være noe problem. Det du kan gjøre er å sjekke om de lagrer kortinformasjonen hos seg selv, det er ikke så bra.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Så og si all netthandel betales med kort. Noen lar det gå via paypal, men de aller fleste steder må du gi kortinfo direkte til brukerstedet. Det er helt normalt. Er du ubekvem med det får du heller la være å handle på nett. Et annet alernativ kan gjerne være å et eget kort til netthandel, tilknyttet en egen konto. Og så overfører du kun penger til kontoen i forkant av nettkjøp. Om du da skulle handle på et useriøst nettsted som vil svindle deg så er det lite penger de kan få tilgang til.
Pingting Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Som andre nevner: dette er helt normalt. Et annet alternativ som kan være greit, er å bruke kredittkort når man handler på nett. Jeg gjør ofte dette selv når jeg er i nettbutikker jeg ikke har vært i før. Det er tryggere både med tanke på om de forsøker å svindle fra deg penger, eller om du ikke får varene du har rett på.
Gjest SmallTalk Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Det er helt vanlig at man oppgir kortnummer, utløpsdato og cvc-kode når man bruker VISA-kortet til å handle på nettet med. Så lenge du handler fra et kjent firma, så skal det ikke være noe problem. Men hvis du bruker VISA-delen på det vanlige bankkortet ditt, og du har mye penger på den kontoen kortet er tilknyttet, så kan det lønne seg å bruke et Mastercard e.l til å handle med istedenfor. For hvis firmaet skulle vise seg å være useriøst risikerer du ihvertfall ikke å få kontoen din tappet.
GlaJenta88 Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Henger meg på de andre jeg. Ja, det er helt normalt å opplyse om dette. Men jeg bruker konsekvent kredittkort når det gjelder netthandel selv. Hadde ikke følt meg trygg ved å opplyse om detaljer ved mitt vanlige bankkort.
Nique Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Jeg bruker visadel på bankkortet mitt, men er forsiktig med hvilke nettbutikker ejg bruker. Foretrekker at butikken har et "Veryfied by Visa" eller noe lignende, slik at dobbel bekreftelse fra meg må til for å bruke kortet mitt. Ikke opplevd noe misbruk så langt, det blir flere og flere nettbutikker hvor du må bruke kode/passord (BankID) i tillegg for å få bruke visa nå, takk og lov for det.
flickan Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 I tillegg kan det være lurt å sjekke at URL-adressen er en https-adresse, og ikke en vanlig http. Les mer om det her.
flickan Skrevet 14. april 2009 #11 Skrevet 14. april 2009 Fant forresten denne siden da jeg googlet temaet. Den skal vistnok kunne brukes for å sikre om nettbutikkene er seriøse. (trykk på "howard" til høyre på siden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå