Gå til innhold

Han gav meg passorden til sin facebook

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirret_*
Skrevet

For 5 måneder siden, så gav min samboer passordet sitt til sin facebook, for å bevise for meg at han ikke har noe å skjule og får å hjelpe meg med å stole på han... (han har vært utro i det fleste forhold før, og jeg har sliti litt med å stole på han)

Jeg har syntes at det var betryggende å ha passordet der, ikke at jeg sjekker facebooken hans hele tiden, men titter innom innimellom bare...

Jeg hadde ikke vært der på 3 måneder, så jeg tenkte å ta turen inn i går for en titt, men nå har han byttet passord...

Jeg syns det var litt ekkelt da jeg trodde han kansje han har noe å skjule..

Jeg konfronterte han med dette, og han ble irritert fordi jeg prøvde å gå inn på hans facebook, dette var like privat som f.eks mail og mobil...

Jeg er vandt fra tidligere forhold at vi holder sånne ting åpne for hverandre, men han er vandt til andre ting... Han ble ganske sint og irritert og mente at jeg ikke stolte på han siden jeg hadde prøvd å gå inn på siden hans.

Jeg mener at han ikke burde ha gitt meg passordet fra starten av hvis han ikke ville at jeg skulle gå inn på siden hans.

Er det vanlig at man har passordet til samboeren/kjæresten sin på facebook??

Er det jeg som overreagerer her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For 5 måneder siden, så gav min samboer passordet sitt til sin facebook, for å bevise for meg at han ikke har noe å skjule og får å hjelpe meg med å stole på han... (han har vært utro i det fleste forhold før, og jeg har sliti litt med å stole på han)

Jeg har syntes at det var betryggende å ha passordet der, ikke at jeg sjekker facebooken hans hele tiden, men titter innom innimellom bare...

Jeg hadde ikke vært der på 3 måneder, så jeg tenkte å ta turen inn i går for en titt, men nå har han byttet passord...

Jeg konfronterte han med dette, og han ble irritert fordi jeg prøvde å gå inn på hans facebook, dette var like privat som f.eks mail og mobil...

Jeg er vandt fra tidligere forhold at vi holder sånne ting åpne for hverandre, men han er vandt til andre ting... Han ble ganske sint og irritert og mente at jeg ikke stolte på han siden jeg hadde prøvd å gå inn på siden hans.

Jeg mener at han ikke burde ha gitt meg passordet fra starten av hvis han ikke ville at jeg skulle gå inn på siden hans.

Om det er vanlig å ha passordet til typens facebook/mail vet jeg ikke, men tviler litt på det, og for meg/oss er det ikke vanlig/normalt.

Jeg har ikke et ønske om å ha disse passordene fordi hans private post interesserer meg ikke og angår heller ikke meg.

Jeg kan forstå nysgjerrighet/ mistenksomhet hvis det er snakk om en lang historie med utroskap og uvanlig mye tid på nettet med stadig nye bekjentskaper, men her har jeg ikke den problemstillingen, så jeg kan bare svare ut fra hvordan jeg har det og vil ha det i mitt forhold i dag.

Om min samboer hadde spurt meg om passordet til mailen min, uten noen videre hensiktsmessig årsak bak, ville jeg trodd han var smårar. Jeg har koden til visa'n hans, (diskuteres også heftig på forumet i disse tider), av praktiske årsaker, men mobilen, posten og mailen hans er rett og slett privat,- det samme gjelder i motsatt tilfelle.

Skrevet

Jeg synes ikke det er du som overreagerer. Hvis han gav deg passordet sitt, så må han også godta at du titter innom der, om det var det dere ble enige om.

Jeg og samboern vet hverandres passord av forskjellige grunner, og vi synes det er greit å gjøre det sånn, men selvfølgelig får det være opp til hver enkelt å velge hva de vil gjøre.

Skrevet (endret)

Aldri igjen om jeg noensinne gir mitt passord ut til en kjæreste.

Et par år siden gav jeg ut min epost passord til min daværende kjæreste. Det var en tillittserklæring (hvor i helsikkes teit var jeg??). Det jeg ikke viste var at han daglig var inne for å sjekke for "mistenksom virksomhet". Jeg har aldri gitt ham grunn til å være mistenksom og har aldri vært utro av noe slag.

Men tilfeldighetene råder: en vakker dag dukker det opp en søt, uskyldig epost fra min gamle-kjæreste i min innboks. Dette leser min daværende kjæreste og blir rasende av sjalusi. Han skriver svar til denne stakkars fyren, at han kan drite og dra. Så blir han rasende på meg, beskylder meg for å være utro og gud vet hva. Så har jeg stakkars gamle-kjæresten som ringer meg og lurer på hva galt han har gjort og hvorfor jeg tar sånn på vei... Først da forstår jeg hva min daværende kjæreste har gjort.

Det er misbruk av tillitt på det groveste. Jeg hev ham på dør.

Poenget: aldri ut gi passord (eller PIN kode for den sags skyld til kjæresten)

Endret av Queen B
Skrevet

Min samboer har passord på både pc, og mobil. Reagerer litt på det da det er bare vi to i huset. Om jeg skal låne hans pc (har skjedd når jeg hadde feil på min), så kommer han å logger på. Har jeg glemt mobilen min og må låne hans for å ringe. Må han komme å slå koden, slik at jeg kommer inn på tlf. Sitter da nærmest og følger med at jeg bare ringer.. Synes det er litt teit..

Men andre ting som , facebook, nettby, og andre fora som man deltar på på nett synes jeg man skal holde for seg selv.

Skrevet

Siden han først har gitt deg passordet, for at du skal kunne få mer tillit- så synes jeg det er rart at han reagerer som han gjør..

Mannen min har ikke mitt passord på facebook, han har aldri spurt etter det. Men han satt en dag å kikket gjennom disse morsomme filmene som noen legger i fra seg der inne. Jeg har ikke problemer med det.

Nå det gjelder andre koder , til visa kort - så kan jeg hans og han kan mitt. Det er felles :)

Skrevet

Dette er vel noe dere som par må finne ut av, men jeg synes reaksjonen hans er noe rar. Ga han deg passordet for at du ikke skulle sjekke det...? :klø: Uansett, jeg synes det er noe galt med tilliten om man føler behov for å ha hverandres passord og pinkoder. Stoler man ikke nok på hverandre til å klare seg uten synes jeg man burde finne en ny partner man klarer å stole på.

Skrevet

Jeg har alle passordene til samboers pc, visa, mail, facebook, mobil osv.. Og han har mine... Jeg har ikke noe å skjule og heller ikke han.. Men det er selvfølgelig helt opp til hver person å dele dette..

Men at han skulle bli sur for at du sjekker, med tanke på historien hans, synes jeg er teit...

Skrevet

På generelt grunnlag blir det sagt at barn har rett til privatliv, også på nettet. Det ligger i det at foreldrene ikke skal\bør\har rett til fullt innsyn i bl.a. mailen til barna. For ordens skyld, jeg mener IKKE at foreldre ikke skal følge med på hva barna driver med.

Det er altså "selvsagt" at barn skal få ha sitt digitale privatliv, på tross av mobbing, pedofile, telefon"terror" og alle de andre mer eller mindre kjente og ukjente farene vi har omkring oss.

Man får også kjøpt telefoner som videresender alle tekstmeldingene til en hvilken som helst telefon, samt samtalelogger etc. Man får altså en "kopi" til sin egen telefon av all inn- og ut-trafikken på denne telefonen som selges over disk i Norge.

Hvor vil jeg med disse resonnementene? Jo, dersom man tillater at barn har sitt digitale privatliv bør man vel kunne forvente at voksne også får det? Eller er han mindre til å stole på enn et barn?

Dersom man kjøper en slik telefon jeg nevnte, for å overvåke partneren som man mistenker er utro eller lignende, da vil jeg påstå at man har helt andre problemer i forholdet enn bare utromistanken. Da er vi vel såpass ute i periferien at forholdet kanskje ikke spesielt sunt i utgangspunktet?

Jeg for min del hadde aldri godtatt innsyn i min facebook på den måten som blir beskrevet. Jeg hadde heller aldri krevd et slikt innsyn, og jeg hadde heller aldri tatt imot tilbudet om slikt innsyn. Dersom et slikt innsyn er det som må til for at man skal stole på at partneren ikke er utro, ja, da er man tilbake til telefonen; da har man helt andre problemer i forholdet enn akkurat det overvåkningsmessige.

Jeg hadde aldri funnet meg i å bli behandlet som et barn, jeg ville aldri behandlet et jente som et barn. Dersom jeg måtte fulgt med på facebook (og da måtte man jo fulgt med på sms og mail også siden er det kommunikasjon på samme måte) for å være trygg på partneren min, er det helt sikkert at det hadde blitt en rimelig brå slutt på det forholdet.

Det som beskrives her er rett og slett grunnleggende mangel på enhver form for tillitt vil jeg påstå. Kan godt hende noen deler sms, mail og facebook, men det er på ingen måte noe man kan kreve, og derfor heller ikke noe man kan bli sur for om man ikke får en del av - selv om han først delte sin facebook, for så å ombestemme seg.

Skrevet

Nei.

Ja.

Skrevet
Nei.

Ja.

Slik kan man også si det ja...Rema1000-style ;)

Skrevet

Det er ikke vanlig (i mitt forhold, ihvertfall) at kjærester har passord til hverandres facebook så de kan passe på at den andre ikke er utro. Nå har jeg ikke noe å skjule, samtidig som han stoler på meg (og omvendt). Men hvis han absolutt har lyst til å sjekke mail/sms/facebook, så kan han bare gjøre det. Jeg har ikke passordbeskyttet mobilen, og passordet ligger lagret på PCen både på mail og facebook.

Men siden typen din nå har godtatt at dere skal overvåke hverandre, så er det jo litt mistenkelig at han plutselig har endret passord. Kommentaren hans, tyder gjerne på at han har ombestemt seg, men "glemt" å fortelle deg det. Kanskje han var redd for at du skulle bli sur, uten at det trenger å bety at han var utro mot deg. Men for all del, han har jo vært utro mot alle sine ekser, så hvorfor skulle han ikke være utro mot deg? Og uansett, kan han jo slette all mistenkelig aktivitet etter hvert, eller lage en ekstra "fake" profil til utroskapheter.

Skrevet

Sambo har passordet mitt og jeg har hans, men vi er sjeldent/aldri innom for å sjekke :) vi mener bare at det er greit å ha muligheten, for oss er det en tillitserklæring.

Skrevet

Jeg har typens Facebook-passord, og han har mitt. Tror ikke han sjekker min, men jeg er innom hans av og til. Ikke for å "overvåke" han eller noe (typen er nesten aldri på facebook), men fordi jeg er nysgjerrig rett og slett. Fint tidsfordiv å se på profiler som jeg ikke har tilgang til selv og sånt...

Skrevet

Jeg har samboerens passord til det meste, men det er fordi han har spurt meg om å logge på for ham/sjekke mail for ham osv..

Har aldri logget meg på hans facebook eller lignende med mindre han har bedt meg om å sjekke noe for han, ligger ikke til min personlighet å drive med overvåkning.

Men som svar til deg virker det en smule underlig å gi deg passordet som bevis på tillit, får så å skjelle deg ut når du spør hvorfor han har skiftet passord...Da hadde mine alarmbjeller ringt.

Skrevet

Jeg vet passordet som min bedre halvdel bruker til det meste online. Jeg har aldri bedt om det. Det har heller vært fordi han har ville at jeg skulle logge på, enten for å sjekke noe eller den slags. Jeg misbruker det ikke.

Han vet ikke mitt passord, men jeg har ikke problemer med å si det, f.eks, eller at han titter litt, hvis min konto er pålogget. Det er forsåvidt sjeldent, men som sagt.

Skrevet

Jeg hadde tidligere ikke noe klart standpunkt på dette, sikkert fordi jeg aldri har vært i et forhold. Men etter å ha lest forum (spesielt dette, men også fra diskusjon.no), så har jeg bestemt meg.

Jeg kommer ikke til å gi ut passordet. Spesielt Facebook, Nettby og diverse forum (som er aktuelt for meg). Det er fordi jeg er meg, og det er min identitet vi snakker om. Ved å gi vekk passordet, så gir jeg også samtidig vekk "eneretten" på at det jeg sier er meg. Gud som jeg hater account sharing. Hvem sitter bak den andre enden? Er det den jenta som jeg har kontakt med, som har type, og som jeg er veldig klar over, eller er det faktisk typen som sitter og leser og finner spor etter ev. utroskap? (Og som da misoppfatter, fordi jeg er aldri utro, og det er ikke min oppgave å gjøre utro heller.)

Hvis hun vil absolutt se profilen (Facebook/Nettby) "fra min side", så kan vi gjerne gå over meldingene sammen. Jeg har ingenting å skjule der. Skulle det bli spørsmål, så sitter jeg ved siden av og svarer med en gang. Det er et scenario jeg ser for meg. Når det gjelder forum, så er det en smal sak å lese alle postene jeg har skrevet.

Bloggene mine er synlig for alle, dog har jeg forskjellige nick på forskjellige plassene. Spesielt et sted *må* jeg ha for meg selv.

Som sagt, på profilene, så får hun finne seg i å se det fra "sitt" ståsted.

Hadde jeg vært i et forhold, så hadde jeg av og til latt henne lese den nyinntikkende sms'en, om mobilen tilfeldigvis lå nærmest. Kanskje også svart på mobilen, om hun sa hvem som ringte, og jeg lot henne få svare. Det er også sånne scenarioer jeg har tenkt på.

Nytt for meg var deling av PIN-kode. Det har jeg ikke tenkt på før. Men ser ikke det store problemet med det. Særlig ikke ved delt konto og delt visa-kort. Da er det en selvfølge.

I det store og det hele synes jeg det er en uting med deling av passord.

Til TS; Du får gjøre det opp din egen mening når det gjelder først å ha fått passord, for så å ha mista rettigheten til kontoen hans. Det er ikke sikkert at han har gjort noe galt, men siden du ikke brukte det på 3 måneder, og det er 5 måneder siden du fikk det...

Skrevet

Du har ikke noe med å ha passord til hans private steder å gjøre, like lite som du har noe med å snoke i hans telefon.

Han valgte å gi deg ut fordi du var utrygg pga noe han hadde gjort tidligere, du fikk tilgang og sjekket jevnlig, det syns jeg var fint gjort av han, men hadde du forventet full tilgang til evig tid ?

Jeg er ikke interessert i at kjærester skal kunne logge seg inn på min facebook eller mail og sjekke når de skulle føle for det, ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi det rett og slett er min sak hva jeg prater med mine venner og bekjente om.

Skrevet

Nei, det er vel ingen grunn til å reagere?

Jeg har min forlovedes passord, men bruker det sjeldent gitt.

Det er jo i grunn hans sak.

Grunnen til at jeg har passordet er fordi jeg opprettet facebook siden hans, for han for en god stund siden, så har han ikke byttet.

Skrevet
Jeg har samboerens passord til det meste, men det er fordi han har spurt meg om å logge på for ham/sjekke mail for ham osv..

Har aldri logget meg på hans facebook eller lignende med mindre han har bedt meg om å sjekke noe for han, ligger ikke til min personlighet å drive med overvåkning.

Slik er det her også, vi har full tilgang til hverandres mail / facebook / tlf, men så vidt jeg vet er det ingen av oss som går inn med mindre det er for å hjelpe den andre med å sjekke noe ;)

Når det gjelder situasjonen din TS, så skjønner jeg samboeren din jeg. En ting er at du for lenge siden har fått passordet som en mulighet. Men at du plutselig lenge etter bare skal gå inn og titte uten videre hadde jeg ikke likt. Man må jo ha muligheten til å ha et privatliv selv om man er i et forhold, uten at det betyr utroskap etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...