Gå til innhold

Katt

Gjest Snart kattemamma?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart kattemamma?
Skrevet

Hei!

Lurer på hva som trengs når man skal pleie katten

foruten vanlig for/kattesand o.l?

Tenker på ormekurer og sånne nødvendige ting for helsen..

Pris for ormekur og hvor ofte?

Ellers hva det koster for kastrering/sterilisering av han/hunn-katt?

Er det nødvendig/hensiktsmessig å kastrere hann-katter?

Og til sist, med tanke på avlivning om det skulle være nødvendig p.g.a påkjørsel/sykdom,- hvordan gjøres det, og hva er prisen?

Gleder meg til å få katt, men begynte å tenke litt på at det er mye ansvar å ha et dyr, selv om katter er kjent for å være nokså selvstendige og kan ta vare på seg selv mye av tiden,- vil jo gjøre dette riktig og rett for katten's del!

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet
Hei!

Lurer på hva som trengs når man skal pleie katten

foruten vanlig for/kattesand o.l?

Kos, børsting, leking osv

Tenker på ormekurer og sånne nødvendige ting for helsen..

Pris for ormekur og hvor ofte?

Husker ikke prisen, men jeg gir "mine" 2 ganger i året.

Ellers hva det koster for kastrering/sterilisering av han/hunn-katt?

Er det nødvendig/hensiktsmessig å kastrere hann-katter?

1600 om jeg husker rett.. Jeg syntes det er nødvendig å kastrere hann katter da det er alt for mange katter som blir avlivet pga uhell med hunn-pusen.

Og til sist, med tanke på avlivning om det skulle være nødvendig p.g.a påkjørsel/sykdom,- hvordan gjøres det, og hva er prisen?

Det gjøres hos Dyrlege. Da jeg avlivde gamlepus tror jeg vi betalte 1500, var noe undersøkelser og sånne ting først. Tror det koster 800 til vanelig, er faktisk ikke sikker.

Gleder meg til å få katt, men begynte å tenke litt på at det er mye ansvar å ha et dyr, selv om katter er kjent for å være nokså selvstendige og kan ta vare på seg selv mye av tiden,- vil jo gjøre dette riktig og rett for katten's del!

Håper på svar :)

Skrevet

- Katten trenger børster, en klotang hvis den skal være innekatt, en klorepinne, diverse leker (laserpenn er populært hos oss), kanskje et klatrestativ (de e kjempedyre på dyrebutikk, men Ellos har noen rimeligere). Mange katter reagerer på Catnip spray, dette kan du kjøpe og spraye på kattens leker og klorepinnen. Ha sandkasse inne til katten selv om den skal være utekatt - er du heldig klarer du å få katten til å gå på do på kasse, og slipper sinte naboer som er lei av å få bæsjet ned eiendommen sin.

- Ormekur tror jeg kan koste en hundrelapp, omtrent - men det er lenge siden jeg har kjøpt, så jeg er ikke sikker. Kjøp Profender, den er kjempesmart! Du slipper å lure katten til å spise noe den er skeptisk til, istedet får du en bitteliten flaske med dråper du skal dryppe i nakken på den. Superenkelt. :) Katten skal vaksineres en gang i året, dette kan koste rundt 400 kroner. Gi katten mye tørrfôr, og gjerne et par kuler Hill's T/D om dagen. Disse fungerer som tannbørster, og sørger for at tennene holder seg rene lenger. Følg med på kattens tenner, blir det mye tannstein må du investere i en tannrens. Da må katten dopes ned, og det er dyrt. Regn med en tusenlapp. Dette er nødvendig, for vondt i tennene kan spre seg til hele kroppen og gjøre katten alvorlig syk - og uansett, ingen vil vel gå rundt med konstant verk i tennene.

- Prisen på kastrering varierer. Det er dyrere å kastrere en hunnkatt enn en hannkatt. Prisen varierer fra klinikk til klinikk, men du kan regne med oppimot en tusenlapp for en hannkatt og rundt 1500 for en hunnkatt. Da er det mye billigere å betale 700 kroner for en ferdig vaksinert, chippet og kastrert katt fra Dyrebeskyttelsen! (Bare ID-chippingen kan fort koste 600 kroner.) Alle katter skal kastreres, med mindre de er rasekatter og skal brukes i avl. Det er altfor mange katter, og altfor få gode hjem, så inntil det er flere gode kattehjem enn katter må vi gjøre alt vi kan for å redusere kattebestanden. Og en katt som ikke er kastrert VIL produsere unger et eller annet sted - bare fordi man som hannkatteier ikke får kattungene i fanget, betyr ikke det at de ikke finnes.

- Avliving gjøres hos veterinær. Da setter veterinæren en overdose sovemiddel i en blodåre. Noen ganger får de en slags bedøvelse først, andre ganger settes overdosen direkte. Overdosen er som regel av stoffet pentobarbital.

Anbefaler deg å skaffe katt fra Dyrebeskyttelsen eller lignende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...