mysan Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Disse førti årene hvor disse 600 000 menneskene vandret rundt i ørkenen og hele den historien der - hvorfor klarer ikke arkeologer og historikere å finne spor etter dem? Ingen ting som bekrefter bibelens fortelling om dette. Jeg har nettopp sittet og sett et program på National Geographic om akkurat dette- hvem var israelittene og hvor kom de fra? I Kanaan bodde kananeerne, som levde i bystater under Egyptisk styre. Dette systemet kollapset og ble utslettet og de kananeerne som overlevde flyktet opp i høyden. Arkeologene fant beviser på at det er disse som er israelittene. Det er samme folk under ny identitet. De ble senere det som i dag heter jøder. De var ikke monoteistiske, det er funnet masse figurer av de samme gudene som kananeerne i bystatene tilbad, med de fant også et sted i Egypt som het Ywh, hvor det kan virke som om kananeiske slaver som klarte å rømme fra Egypt fant den monoguden som fikk navnet YHWH og som de tok med seg forkynnelsen om inn i Kanaan. Det var en times program og veldig interessant, i hvert fall for meg som elsker slike historiske oppklaringer og mulige forklaringer på ting. Jeg anbefaler virkelig alle å se dette programmet, det kommer garanter i reprise, NG sendre jo programmene sine flere ganger. Dette het Bibelens begravde hemmeligheter.
KR-øst Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Disse førti årene hvor disse 600 000 menneskene vandret rundt i ørkenen og hele den historien der - hvorfor klarer ikke arkeologer og historikere å finne spor etter dem? Ingen ting som bekrefter bibelens fortelling om dette. Jeg har nettopp sittet og sett et program på National Geographic om akkurat dette- hvem var israelittene og hvor kom de fra? I Kanaan bodde kananeerne, som levde i bystater under Egyptisk styre. Dette systemet kollapset og ble utslettet og de kananeerne som overlevde flyktet opp i høyden. Arkeologene fant beviser på at det er disse som er israelittene. Det er samme folk under ny identitet. De ble senere det som i dag heter jøder. De var ikke monoteistiske, det er funnet masse figurer av de samme gudene som kananeerne i bystatene tilbad, med de fant også et sted i Egypt som het Ywh, hvor det kan virke som om kananeiske slaver som klarte å rømme fra Egypt fant den monoguden som fikk navnet YHWH og som de tok med seg forkynnelsen om inn i Kanaan. Det var en times program og veldig interessant, i hvert fall for meg som elsker slike historiske oppklaringer og mulige forklaringer på ting. Jeg anbefaler virkelig alle å se dette programmet, det kommer garanter i reprise, NG sendre jo programmene sine flere ganger. Dette het Bibelens begravde hemmeligheter. Ikke så mye dette, men noe iallefall. Magazinet Des.1993 BREV. 1887 var et gjennombruddsår for bibelsk arkeologi.Da ble Tell-el-Amarnabrevene funnet. Det er en samling brev fra egyptiske vasalkonger. Disse kongene skrev til farao og bad om hjelp mot sine fiender, fremfor alt mot habiru-folket. Brevene er skrevet til farao Aknaton, som regjerte 1377-1361 f.Kr. Det er nøyaktig den tid man tror at Moses og Josva levde.Brevene beviser to ting: til dels at det litterære nivået var svært høyt allerede på denne tiden, og også at et folk, som til forveksling var lik Bibelens hebreere, herjet i Kanaans land på 1300-tallet før Kristus. Bl.a. skriver kong Arad-Hiba av Jerusalem: Habiru holder på å erobre faraos festning. Ikke en eneste av min herre kongens guvernører er igjen. Alle er omkommet. Om bare farao ville sende hjelp! Kommer ikke forsterkninger i år, blir alle kongens land ødelagt. Kongens land går over i Habirus hender. Etter å ha erobret byen Rubuda forsøker de nå å innta Jerusalem. Folkets Framtid 08.10.1999. HELLERISTNINGER. "I de siste årene er det flere ganger gjort funn i Israel som kaster lys over Bibelens fortellinger. På Karkom-fjellet i Sinai-ørkenen, et fjell som noen mener er fjellet der Moses fikk de ti budene av Gud, er det gjort interessante funn , ifølge Misjonsblad for Israel. På toppen av fjellet har en funnet nesten 45000 helleristninger. Mange av disse viser tilbeding. Det er også funnet helleristninger med bilde av slanger og en stav, og også bilde som ligner på to steintavler, noe som stemmer med Bibelens fortellinger om Moses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå