Gjest tjukkebolla Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Jeg har aldri i mitt liv hatt et normalt sunt kosthold. I oppveksten var det Corn Flakes med melk og sukker (1-2 spiseskjeer!) til frokost, brødskive med nugatti eller sjokade var også hverdags, og gjerne junk til middag med brus til. Godteri ble det så godt som hver dag. Aktivitet i fritiden ble ikke noe særlig oppmuntret. Til tross for dette var jeg slank som barn og ungdom. MEN som voksen kom alle kiloene for fullt. Har prøvd i flere å snu denne onde sirkelen, men det er pokker meg ikke lett når man har så dårlige vaner fra barnsben av. Jeg syns det er dritvanskelig å få en oversikt over hva et sunt kosthold inneholder. Klart jeg vet at man må ha proteiner, sunt fett, og noen karbohydrater må man også ha. Og jeg vet sånn tålig hvilke varer som inneholder det forskjellige, og hva jeg må styre unna når det gjelder sukkerinnhold. Og jeg har lest masse om trening, kondisjon og styrketrening. Men det er å sette sammen det hele, og sette teori ut i praksis jeg sliter noe inni hampen med. Og så er det en sukkeravhengighet som henger igjen selv om jeg har sluttet å spise godteri og brusdrikking annet enn jul og påske. De dagene jeg klarer å spise utelukkende sunt, spiser jeg lite, kanskje altfor lite, ikke fordi det ikke er godt, men fordi jeg blir så utrolig fort mett da. Så når jeg sprekker (en sprekk kan vare i flere dager) overspiser jeg, av og til har jeg ikke magebunn føles det som. Ikke fordi den usunne maten smaker noe bedre, for det gjør den ikke, men det er akkurat som om forbindelse mellom munn, mage og hjerne ikke fungerer lenger...... Skulle ønske jeg hadde lært dette mens jeg var liten og måtte spise det som ble servert. Noen råd/oppmutringer?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 1. Slutt å bli forbannet på deg selv når du ikke får til å spise bare sunt. Det kommer ikke noe godt ut av å være oppgitt over seg selv, det er viktig å heller prøve å fremme positive ting og bygge opp under interessen for kosthold. Lese inspirerende, relativt fornuftige oppskrifter, kjøpe råvarer av god og fristende kvalitet o.l. Når det gjelder trening og aktivitet må en bare begynne med noe som føles greit. For meg hadde det antagelig vært umulig å begynne å trene på et treningsstudio, men jeg liker å gå turer, så kan presse meg litt på å gå lenger/fortere/mer bakker o.l, jeg kan dra og svømme og etter hvert har det dukket opp interesse for yoga så jeg kanskje finner veien til et treningssenter likevel til slutt. 2. Man blir kanskje fortere mett av å spise sunt, men hva legger du egentlig i "sunt"? Jeg pleier å holde meg mett lenger når jeg spiser sunt enn om jeg spiser mat med mye sukker/raske karbohydrater og fyllstoffer, men jeg føler ikke jeg spiser lite eller må kompensere med overspising av godteri (selv om jeg spiser det også)... Kan være lurt å ta en reality check på hva som egentlig er sunt og hvor store mengder mat du bør spise. Gjerne i samråd med en ernæringsfysiolog e.l.
Gjest ts Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 1. Slutt å bli forbannet på deg selv når du ikke får til å spise bare sunt. Det kommer ikke noe godt ut av å være oppgitt over seg selv, det er viktig å heller prøve å fremme positive ting og bygge opp under interessen for kosthold. Lese inspirerende, relativt fornuftige oppskrifter, kjøpe råvarer av god og fristende kvalitet o.l. Når det gjelder trening og aktivitet må en bare begynne med noe som føles greit. For meg hadde det antagelig vært umulig å begynne å trene på et treningsstudio, men jeg liker å gå turer, så kan presse meg litt på å gå lenger/fortere/mer bakker o.l, jeg kan dra og svømme og etter hvert har det dukket opp interesse for yoga så jeg kanskje finner veien til et treningssenter likevel til slutt. 2. Man blir kanskje fortere mett av å spise sunt, men hva legger du egentlig i "sunt"? Jeg pleier å holde meg mett lenger når jeg spiser sunt enn om jeg spiser mat med mye sukker/raske karbohydrater og fyllstoffer, men jeg føler ikke jeg spiser lite eller må kompensere med overspising av godteri (selv om jeg spiser det også)... Kan være lurt å ta en reality check på hva som egentlig er sunt og hvor store mengder mat du bør spise. Gjerne i samråd med en ernæringsfysiolog e.l. Ja, når jeg mener at jeg spiser sunt, så spiser jeg f.eks. Frokost: knekkebrød med litt magerost og noen skiver med epler på, evt kiwi Eller: brød (butikkkjøpt hvor jeg har sjekket på ingredienslisten at inneholder mer enn bare hvetemel) med kokt skinke og en skive gulost og paprika, evt med hardkokt egg og kaviar Eller: kornblanding ala 4-korn, Axa Müsli Frukt.... med ekstra lett melk, og kanskje litt opptint bær... ikke sukker Lunsj: Salat med det jeg måtte ha lyst på... bønner, egg, skinke, reker.... noe som tilsetter proteiner i alle fall Eller Omelett med grønnsaker i. Evt brød Middag: Som regel en eller annen type fisk, som regel med poteter og grønnsaker, men tilbehøret avhenger jo av hva jeg lager av fisken, men er påpasselig med fettet. Har sjeldent fet saus ved siden av. Av og til blir det en pastarett med tomatsaus og noe med proteiner, sopp, bønner.... Mellommål og evt kveldsmat blir frukt, nøtter. Er ikke alltid jeg får plass til noen mellommål både pga tid og matlyst. Dette er vel og merke menyen når jeg klarer å holde et sunt kosthold. Det ser vel ikke urealistisk ut å holde dette på daglig basis? Ser at det ikke er mye kjøtt her, men er ikke så veldig glad i kjøtt. Liker kjøttdeig og pølser liksom, og pølser skal man jo ikke ha, og kjøttdeig/karbonadedeig fordøyer jeg ikke noe særlig bra.
Gjest ts Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 1. Slutt å bli forbannet på deg selv når du ikke får til å spise bare sunt. Det kommer ikke noe godt ut av å være oppgitt over seg selv, det er viktig å heller prøve å fremme positive ting og bygge opp under interessen for kosthold. Lese inspirerende, relativt fornuftige oppskrifter, kjøpe råvarer av god og fristende kvalitet o.l. Når det gjelder trening og aktivitet må en bare begynne med noe som føles greit. For meg hadde det antagelig vært umulig å begynne å trene på et treningsstudio, men jeg liker å gå turer, så kan presse meg litt på å gå lenger/fortere/mer bakker o.l, jeg kan dra og svømme og etter hvert har det dukket opp interesse for yoga så jeg kanskje finner veien til et treningssenter likevel til slutt. Jeg liker også å gå tur . Gikk på treningsstudio et par tre måneder for et par år siden, men så ble jeg bare støttemedlem etter det, og det har jeg ikke råd til akkurat nå. Har årskort i svømmehallen som jeg bruker flere ganger i måneden også
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Begynn med å telle kalorier. Finn ut hvor mye du greier å bruke i løpet av en dag. Også spiser du ca 1000-1500kcal mindre en det du bruker, dat går du ned med litt over et kg i uka. Det er bra at du svømmer og går turer. Men det er mye bedre hvis du kan jogge i stedet for å gå. De aller fleste vil greie å slenge inn 45min med jogging hver dag. Svømming er bra, prøv å bruk det månedskortet ditt litt oftere. Er mye enklere å fokusere på kcal en det er å vite hva slags matvarer som er sunne osv. Holder du deg unna junk, godteri og ligger i kcalunderskudd vil du gå ned i vekt. Hvor mye veier du og hvor høy er du?
Gjest strykebrett Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 (endret) Kanskje det hadde vært noe for deg å melde deg på ett kurs, type Grethe Roede eller noe? Der treffer man jo flere i samme situasjon, pluss at man har anledning til å spørre om ting man lurer på underveis. Har ikke prøvd selv men har en del venner med gode erfaringer. Kanskje noen her inne som har prøvd og kan dele sine erfaringer? Endret 14. april 2009 av strykebrett
Chanel.No5 Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Begynn med å telle kalorier. Finn ut hvor mye du greier å bruke i løpet av en dag. Også spiser du ca 1000-1500kcal mindre en det du bruker, dat går du ned med litt over et kg i uka. Det er bra at du svømmer og går turer. Men det er mye bedre hvis du kan jogge i stedet for å gå. De aller fleste vil greie å slenge inn 45min med jogging hver dag. Svømming er bra, prøv å bruk det månedskortet ditt litt oftere. Er mye enklere å fokusere på kcal en det er å vite hva slags matvarer som er sunne osv. Holder du deg unna junk, godteri og ligger i kcalunderskudd vil du gå ned i vekt. Hvor mye veier du og hvor høy er du? 1000-1500 per dag er for mye, det anbefales å ha ett underskudd på ca 500 kalorier for dagen (trekk det fra ditt daglige kaloribehov), dette gir deg en nedgang på ca 0,5 kilo per uke.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 1000-1500 per dag er for mye, det anbefales å ha ett underskudd på ca 500 kalorier for dagen (trekk det fra ditt daglige kaloribehov), dette gir deg en nedgang på ca 0,5 kilo per uke. Nja, Lotte, over 1000 er for mye, men ikke 500-1000, det ene gir en vektnedgang på 0.5 kg i uken, mens den andre gir 1. Og det er sunn vektnedgang.
Chanel.No5 Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Nja, Lotte, over 1000 er for mye, men ikke 500-1000, det ene gir en vektnedgang på 0.5 kg i uken, mens den andre gir 1. Og det er sunn vektnedgang. Enig her, men så over at en nevnte en minus på 1000-1500 kalorier og det var det jeg kommenterte..
Gjest gath Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Ja, når jeg mener at jeg spiser sunt, så spiser jeg f.eks. Frokost: knekkebrød med litt magerost og noen skiver med epler på, evt kiwi Eller: brød (butikkkjøpt hvor jeg har sjekket på ingredienslisten at inneholder mer enn bare hvetemel) med kokt skinke og en skive gulost og paprika, evt med hardkokt egg og kaviar Eller: kornblanding ala 4-korn, Axa Müsli Frukt.... med ekstra lett melk, og kanskje litt opptint bær... ikke sukker Lunsj: Salat med det jeg måtte ha lyst på... bønner, egg, skinke, reker.... noe som tilsetter proteiner i alle fall Eller Omelett med grønnsaker i. Evt brød Middag: Som regel en eller annen type fisk, som regel med poteter og grønnsaker, men tilbehøret avhenger jo av hva jeg lager av fisken, men er påpasselig med fettet. Har sjeldent fet saus ved siden av. Av og til blir det en pastarett med tomatsaus og noe med proteiner, sopp, bønner.... Mellommål og evt kveldsmat blir frukt, nøtter. Er ikke alltid jeg får plass til noen mellommål både pga tid og matlyst. Dette er vel og merke menyen når jeg klarer å holde et sunt kosthold. Det ser vel ikke urealistisk ut å holde dette på daglig basis? Ser at det ikke er mye kjøtt her, men er ikke så veldig glad i kjøtt. Liker kjøttdeig og pølser liksom, og pølser skal man jo ikke ha, og kjøttdeig/karbonadedeig fordøyer jeg ikke noe særlig bra. jeg synes at denne menyen ser veldig bra ut, så fremt du ligger på mellom 1800 - 2000 kalorier. du kan jo gjerne legge til litt grovt brød e.l til lunchen. men hva er grunnen til at du ikke klarer å holde denne dietten? er det fordi du føler en trang til å overspise - eller er det fordi du har behov for noe litt søtt i tillegg? er det førstnevnte så kan det jo tenkes at du har en form for spiseforstyrrelse, og da burde du absolutt søke hjelp. men om du "sprekker" fordi du nekter deg noe søtt, så ville jeg lagt inn en litt sunn dessert hver dag. dette er jo grunnen til at så mange faktisk ikke sprekker....... spiser man for lite sprekker man mye fortere, og jeg tror du må bruke god tid på å omstille hjernen din til et nytt kosthold. jeg spiser ikke slankemeny, men jeg spiser ganske/veldig sunt fordiom. men det tar tid å omstille seg selv til å venne seg til et annet type kosthold, og hele poenget må jo være at det ikke må være for ekstremt. ikke straff deg selv med mat, hverken ved å nekte eller overspise.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Punkt 1: Sett deg små delmål og gå for mindre justeringer først. Det vil virke som en mindre utfordring enn en total omlegging og sannsynligheten for at du får det til over tid er mye større Punkt 2: Ikke heng deg opp i detaljer. Du vet trolig mer enn nok om hva som IKKE er sunt (les: sukker og nugatti) til at du kan gjøre mindre justeringer på egenhånd. Man trenger ikke være ekspert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå