Gå til innhold

Snart 4 år gammel og sover med leselyset på..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor normalt/unormalt dette er?

min gutt som blir 4 år i sommer, var en stund i 2-årsalderen umulig å legge, og det endte med at vi fikk en orning med at leselampen kunne være på mens han sover i tillegg til at døren hans er åpen så jeg kan høre når han roper el.

dette har vi bare fortsatt med (egentlig av at gammel vane er vond å vende og at jeg rett og slett ikke har tenkt videre over dette). Men i dag fikk jeg en kommentar der det ble spørsmål om det egentlig er vanlig at en så stor gutt sover med lyset på og døra åpen. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter måtte ha lys på og døra på gløtt til hun var 10 år. Jeg slokket lyset etter at hun var sovnet.

Det skal ikke være helt bra å ha på for sterkt lys, men jeg aktet ikke å tvinge henne til å sovne i mørket når hun var redd.

Skrevet

Jeg er sikker på at det finnes en million forskjellige sovearrangementer for barn - minst!, og jeg mener at man bør finne det som passer hvert enkelt barn best. Og hva er egentlig normalt? Det er jo så mange måter å gjøre ting på, og jeg tror at de fleste foreldre IKKE har det sånn at de leser en liten bok, sier god natt og gir klem, skrur av lyset, går ut og lukker døren. Mange barn har noe lys på, og alle barn jeg kjenner har døra åpen.

Velg det som passer ditt barn best. Trives han best med lys på og åpen dør så er vel ikke det noe problem?

Om du med leselys tenker på en lampe som lyser sterkt rett over hodet hans, så kanskje dere kan ta han med på shopping og la han velge seg en vegglampe med mer dus belysning som dere heller kan bruke?

Skrevet
Jeg er sikker på at det finnes en million forskjellige sovearrangementer for barn - minst!, og jeg mener at man bør finne det som passer hvert enkelt barn best. Og hva er egentlig normalt? Det er jo så mange måter å gjøre ting på, og jeg tror at de fleste foreldre IKKE har det sånn at de leser en liten bok, sier god natt og gir klem, skrur av lyset, går ut og lukker døren. Mange barn har noe lys på, og alle barn jeg kjenner har døra åpen.

Velg det som passer ditt barn best. Trives han best med lys på og åpen dør så er vel ikke det noe problem?

Om du med leselys tenker på en lampe som lyser sterkt rett over hodet hans, så kanskje dere kan ta han med på shopping og la han velge seg en vegglampe med mer dus belysning som dere heller kan bruke?

Det var vegglampe jeg mente. Sånn en med bare dus belysning ja.

Det som det ble diskusjon av var at h*n som kommenterte dette mente at h*n (som ikke ennå har barn selv) ikke ville hatt det sånn hos seg da h*n ikke ønsket at sin fireåring skulle være noen "baby-unge".. Da ble jeg ganske forbanna og i dus om det egentlig er unormalt i denne alderen og at jeg har gjort en "feil" i oppdragelsen her og laget meg en "baby-unge", eller om det faktisk var vanlig (som jeg ikke kunne skjønne at det ikke var). derfor jeg lurte. Sånn er det å være alenemamma og bli usikker på seg selv ;)

Skrevet
Det var vegglampe jeg mente. Sånn en med bare dus belysning ja.

Det som det ble diskusjon av var at h*n som kommenterte dette mente at h*n (som ikke ennå har barn selv) ikke ville hatt det sånn hos seg da h*n ikke ønsket at sin fireåring skulle være noen "baby-unge".. Da ble jeg ganske forbanna og i dus om det egentlig er unormalt i denne alderen og at jeg har gjort en "feil" i oppdragelsen her og laget meg en "baby-unge", eller om det faktisk var vanlig (som jeg ikke kunne skjønne at det ikke var). derfor jeg lurte. Sånn er det å være alenemamma og bli usikker på seg selv ;)

Nei, vet du hva!... H*n der høres relativt umoden ut og har tydeligvis null peiling på barn! Dette skal du ikke tenke mer på. Du gjør nok det samme som de fleste hadde gjort i din situasjon, og som veldig mange også gjør når barnet deres ikke liker mørket (hvilket barn liker egentlig stummende mørke? Jeg kjenner ingen!). Kos deg med tanken på at du gjør helt rett og så kan du godte deg litt på denne personens bekostning når h*n får barn selv og oppdager at ting ikke ble helt sånn som det var tenkt ut på forhånd ;) .

Skrevet

Det viktigste er vel at barnet og du har funnet en ordning som funker og at han føler seg trygg. At en fireåring har på litt lys synes jeg er helt uproblematisk.

Skrevet

Hvis lyset på og døra oppe er det som skal til for at din sønn skal føle seg trygg, er det vel ikke noe galt i å ha det sånn? Jeg fikk sovne så mye jeg ville med lyset på i oppveksten, og enda hvis jeg våkner av mareritt finner jeg trygghet i at jeg kan skru på lyset ;)

Skrevet

Jeg vet om voksne som sover med lyset på, så du kan nok ta det helt med ro.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg sov med lyset på til jeg var mye eldre enn gutten din i alle fall. Hvis det er noe trøst kan jeg fortelle deg at jeg jobbet i et veldig gammelt bygg før der det gikk mengder av spøkelseshistorier. Jeg var den eneste som jobbet der som ikke var redd for å gå runden ved stengetid å slukke alle lysene, dette til tross for at jeg var livredd for mørket da jeg var barn.

Ingenting å bekymre seg for :)

Skrevet

Jeg er 21 og ikke snakk om at jeg skal ha det mørkt når jeg sover...

Skrevet

Har også en 4- åring som sover med leselys på og døren åpen. En sjelden gang har hun slukket lyset selv før hun sovner. Jeg slukker før jeg legger meg, men våkner hun om natten slår hun det som regel på igjen.

Storesøster har akkurat begynt å slå av lyset før hun sovner, men det er ikke alltid hun gjør det. Hun sover også med døren åpen, men det er fordi hun sover i en annen etasje enn meg.

Slike ting bør barn få regulere selv synest jeg. Det blir nok mennesker av de også ;)

Skrevet

Jenta mi blir 4 til sommeren, og sovner også med liten leselampe på. Hun vet at jeg kommer og slukker det når hun har sovnet, og det er helt greit for oss begge. Hun er virkelig redd for å ligge i mørket, redsel er noe annet enn "dårlig vane".

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg sov med lyset på til jeg var ganske stor. Nå har jeg lyset på utenfor rommet og døra på gløtt. Jeg er godt over 20 :sjenert:

Gjest Araminta
Skrevet
Jeg vet om voksne som sover med lyset på, så du kan nok ta det helt med ro.

Signerer.

Skrevet (endret)

Jeg sov med lyset på til jeg var ca 10. Jeg var ikke mørkeredd, jeg bare likte at lyset sto på om natten (helt til jeg plutselig slo helt om, og ville ha det helt bekmørkt i stedet.)

Skjønner ikke hva som skulle være problemet med at en fireåring har på lyset, hvis ungen sover bedre når lyset er på må da det være helt greit.

Endret av Gåsemor
Skrevet

Er det ikke frustrerende når andre absolutt skal ytre sine meninger og forsøke å vippe deg av pinnen, når du vet best selv?

Noen barn er myke, og noen er beintøffe. Likevel ønsker noen at alle skal følge samme opplegg.

La sønnen din sove på det viset han føler seg trygg.

Skrevet

Gutten vår på snart 12 har litt lys på om natta. Han er veldig mørkredd, men jeg regner med han vokser det av seg.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

min gutt som blir 4 år i sommer, var en stund i 2-årsalderen umulig å legge, og det endte med at vi fikk en orning med at leselampen kunne være på mens han sover i tillegg til at døren hans er åpen så jeg kan høre når han roper el.

dette har vi bare fortsatt med (egentlig av at gammel vane er vond å vende og at jeg rett og slett ikke har tenkt videre over dette). Men i dag fikk jeg en kommentar der det ble spørsmål om det egentlig er vanlig at en så stor gutt sover med lyset på og døra åpen. Hva mener dere?

Det viktigste er at barnet føler seg trygg og innebærer det lys på så syns jeg du skal la han ha dette :)

Gjest Araminta
Skrevet

De vokser det av seg, og gjør de ikke det, så er det da sannelig mange andre ting å bekymre seg over, som barn (og voksne) kan ta mer skade av.

Gjest Mor med tenåringer
Skrevet

Jeg håper virkelig at dette er normalt, for selv sov jeg gjerne med lyset på i hele oppveksten min (var ikke mørkredd). Sover gjerne med lyset på som voksen også(er fortsatt ikke mørkredd). Vanligvis er det av nå.

La barnet ditt få gjøre dette om han ønsker, om det ikke er noe problem for deg. Jeg tviler på at det er uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...