Gå til innhold

Sjalusi, fordel eller ulempe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner godt på meg at jeg er bare så sjalu på forloeden min at det har blitt et problem for oss tidligere. Leste en historie fra virkelighet i en ukeblad her om dagen hvor ei dame hadde fått ødelagt selskaps forholdet sit til mannen på grunn av hennes sjalusi, det kjente jeg meg litt i igjen, det virket som en tankevekker for meg!

Jeg og han treffes hver 2-3 uke fortiden pga jobben hans, savner han masse, blir sjalu på alle han snakker med, min far. søster og mor, vil nesten ikke delta i temaet de prater om, blir alvorlig, misunner alle som får prata med han, enkelte ganger vil jeg at han skal holde seg unna hele verden, og bare snakke med meg.

Hvor vanlig er det å være sjalu? hvor begynner det, og hvor avslutter den?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalusi er bortkastet energi og begynner med at man er usikker på seg selv og/eller ikke stoler på kjæresten sin, og det er forkastelig.

Skrevet

Litt sjalusi er sunt i et forhold ellers må det være helt dødt..! Sjalusi slik du beskriver det er ikke bra i det hele tatt og det er noe du bør jobbe med ellers så mister du han.

Skrevet

Sjalusi helt ut av det blå er en uting og vitner om usikkerhet og dårlig selvtillitt.

Skrevet

Det kommer nok ann på hva man legger i ordet sjalusi. Sjalusi kan være en følelse som gnager litt i magen, men som man ikke handler på. Sjalusi kan også være en overveldende følelse som man ikke klarer å la være å handle på. Den ene er for meg ok den andre ikke.

Jeg kjenner feks et lite stikk av sjalusi når min mann skal ut med de 20 jentene på jobben, og det bare er en annen man på det kontoret. Jeg blir litt sjalu med tanken på at de kommer til å gi ham masse oppmerksomhet i løpet av kvelden, og at mange av dem nok er pene etc. For meg er dette sunn sjalusi, for meg viser dette at jeg er redd for å miste ham og ikke tar ham som en selvfølge. Jeg viser ikke sjalusien noe særlig til ham, og den er ikke så sterk at jeg ikke ønsker ham å gå på festen feks. I stedet sender jeg han kanskje en melding i løpet av kvenden hvor jeg tøyser med at han må huske at han har en delig kone hjemme i senga ;) Han setter også pris på denne lille sjalusien min, og det gjør at han føler seg begjæret av meg.

Sjalusi på denne måten er en helt naturlig følelse som vi har arvet med oss fra våre forfedre og var noe som var hensiktsmessig for menneskets tidlig utvikling. Sjalusi er altså helt naturlig. Likevel kan sjalusi ofte bli overdrevet og veldig lite hensiktsmessig. Sjalusi som går lenger enn eksempelet mitt over er uhensiktsmessig sjalusi som ikke gagner noen av partene.

Skrevet
Sjalusi helt ut av det blå er en uting og vitner om usikkerhet og dårlig selvtillitt.

ENIG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...