Gå til innhold

Universet og vår lille planet - Guds skaperverk

Anbefalte innlegg

Så man bør helst være enfoldige som bittesmå barn, som heller ikke evner og se forskjell på godt og ondt. Hvorfor vil gud ha menneskene så enfoldige?

Yepp! Riktig gjettet! Og det kan du lese om i Matt. kap.19:13-15, Mark. kap.10:13-16, og Joh. kap.3:3-7 (hele kapittel 3 er en fordel å lese!) :jepp: og legg da spesiellt merke til vers 21?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, der står det om slangen i paradiset, men ikke et ord nevnes som sier at slangen er satan. Han snakker til ham som om han er et dyr, at han skal krype langs marken og at kvinnens ætt alltid skal knuse hans ætts hode...

Ville han ha bannlyst alle slanger og ormer på den måten, hvis det tross alt bare var satan som hadde 'forkledd' seg og lurt Eva på denne måten? Det kunne jo strengt tatt ikke verdens slanger noe for, verken da eller nå... eller er alle slanger og ormer satans yngel, bokstavelig talt?

Nei! For å finne ut av det, må du helt på andre siden av bibelen, til den bakerste fortellingen, som kalles Johannes`s Åpenbaring kap.20 vers 2. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er allmektig, fullkommen og allvitende må han allikevel ha forutsett det.

Har man hørt eller lest litt om Judas evangelie så styrker også det oppfatningen om at han kun gjorde som han måtte. Og at Konstantin ikke ville ha med Judas evangelium i bibelen er ikke for meg noen målestokk på hvorvidt dette er mindre troverdig enn de andre. Konstantin hadde sin agenda.

Du må ikke glemme at Jesus kom til jorden for å ofre seg for oss.

Hans ærend var ikke avhengig av Judas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at den boka du graver i, har sannheten?

Tror du ikke muslimene, buddhistene, hinduene og alle de andre også mener at de finner sannheten i sine kilder?

Antakelig ber de og får svar og blir bønnhørt de også, akkurat som dere.

Hvorfor tar man ikke også høyde for at det er veldig tilfeldig hvilken tro man kommer til å tilhøre all den tid de i stor grad faktisk er geografisk plassert?

Fortjener du et evig liv i paradiset kun fordi du var så heldig at du ble født i den kristne delen av verden? :klø: Hva med de som er født og oppvokst i fjellene i India?

Derfor har vi misjonærer i fjellene i India.

Ellers kan jeg trøste deg, og disse i andre fjell, og eventuelt i ukjent jungel, med følgende:

Rom. 1,18-22

Rom. 2,12-16

Rom. 7,8

Rom. 5,13-16

Joh. 9,41

Joh. 15,22-24

Luk. 12,47-48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes.

Hva mener du med det?

Du gjentar stadig at vi bør tilegne oss lærdom om vitenskap, ved å lese selv.

Når noen spør etter svar om Gud, er du ikke enig i at en bør tilegne seg lærdom om dette ved å lese selv da?

Hvorfor denne forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp! Riktig gjettet! Og det kan du lese om i Matt. kap.19:13-15, Mark. kap.10:13-16, og Joh. kap.3:3-7 (hele kapittel 3 er en fordel å lese!) :jepp: og legg da spesiellt merke til vers 21?

Nei! For å finne ut av det, må du helt på andre siden av bibelen, til den bakerste fortellingen, som kalles Johannes`s Åpenbaring kap.20 vers 2. :)

Jeg får lese Bibel i morgen. Nå er det House ;)

Nei, men jeg mener allikevel at den allvitende gud med evighetsperspektiv måtte se hva som kom til å skje. OG jeg har sett Judas evangelium.

Derfor har vi misjonærer i fjellene i India.

Ellers kan jeg trøste deg, og disse i andre fjell, og eventuelt i ukjent jungel, med følgende:

Rom. 1,18-22

Rom. 2,12-16

Rom. 7,8

Rom. 5,13-16

Joh. 9,41

Joh. 15,22-24

Luk. 12,47-48

Dette vet jeg, men det er ingen målestokk på hvorfor denne religionen er mer sann enn de andre. Alle religiøse tror de sitter med sannheten, alle tror alle andre er vantro og forledet av satan eller hva han heter de forskjellige stedene, og alle ber og alle føler at de blir bønnhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lese Bibel i morgen. Nå er det House ;)

Nei, men jeg mener allikevel at den allvitende gud med evighetsperspektiv måtte se hva som kom til å skje. OG jeg har sett Judas evangelium.

Dette vet jeg, men det er ingen målestokk på hvorfor denne religionen er mer sann enn de andre. Alle religiøse tror de sitter med sannheten, alle tror alle andre er vantro og forledet av satan eller hva han heter de forskjellige stedene, og alle ber og alle føler at de blir bønnhørt.

Og dette er helt bibelsk, men den siste opplysningen din, har ikke jeg fått noen beviser for eller vitnesbyrd om. Derfor vet jeg ikke hvor du har denne opplysningen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at alle mener de sitter med sannheten? Det er jo innlysende - ellers hadde de ikke hatt troen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at alle mener de sitter med sannheten? Det er jo innlysende - ellers hadde de ikke hatt troen sin.

Nei, det var ikkedet siste.

Men at alle ber og blir bønnhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har man da lest i alle mulige slags forbindelser hvor religion og bønn beskrives i en eller annen sammenheng. Enten det er historier fra Asia, om det er New Age det snakkes om, diverse retninger innen kristendommen, katolisisme osv... The Secret, folk som mener at universet gir deg alt du vil ha... de er like overbevist som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest.

Jeg ser at han sier *la de små barn komme til meg* og noe om at de som ikke kommer til gud med et barns sinn... eller hvordan det nå var, ikke vil få se riket, eller... men jeg lurer fremdeles på hvorfor han vil ha menneskene naive og enfoldige som små barn...

Jeg skjønner at de er lettere å lede på den måten og at de ikke stiller spørsmål, men godtar det de får beskjed om, og det betyr sikkert både fred og fordragelighet, det, men så kjedelig da...?

I Åpenbaringen fant jeg *den opprinnelige slange, satan*, så den er grei, men i og med at den opprinnelige slangen altså var satan og han dømte hele hans ætt til å bli knust under menneskets fot eller slått ihjel eller hva det nå var, så vil jo det si at alle slanger og ormer regnes som satans yngel.

Den er forsåvidt nokså spennende som en fictionfortelling, den boken, men jeg har veldig vanskelig for å ta den bokstavelig og som forteller av den ultimate sannhet. Og jeg har faktisk prøvd i tidligere år, men jo mer jeg tenker og grubler og lærer nye ting om dette og hint, desto mer avstand blir jeg nødt til å ta fra det bibelen lærer. Jeg er kanskje ikke enfoldig nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest.

Jeg ser at han sier *la de små barn komme til meg* og noe om at de som ikke kommer til gud med et barns sinn... eller hvordan det nå var, ikke vil få se riket, eller... men jeg lurer fremdeles på hvorfor han vil ha menneskene naive og enfoldige som små barn...

Jeg skjønner at de er lettere å lede på den måten og at de ikke stiller spørsmål, men godtar det de får beskjed om, og det betyr sikkert både fred og fordragelighet, det, men så kjedelig da...?

I Åpenbaringen fant jeg *den opprinnelige slange, satan*, så den er grei, men i og med at den opprinnelige slangen altså var satan og han dømte hele hans ætt til å bli knust under menneskets fot eller slått ihjel eller hva det nå var, så vil jo det si at alle slanger og ormer regnes som satans yngel.

Den er forsåvidt nokså spennende som en fictionfortelling, den boken, men jeg har veldig vanskelig for å ta den bokstavelig og som forteller av den ultimate sannhet. Og jeg har faktisk prøvd i tidligere år, men jo mer jeg tenker og grubler og lærer nye ting om dette og hint, desto mer avstand blir jeg nødt til å ta fra det bibelen lærer. Jeg er kanskje ikke enfoldig nok...

Jeg vet ikke om det har så mye for seg, og drive med all denne løpingen frem og tilbake i skriften. Det som står der, er bare skrift. Bokstaver etter hverandre i lange rekker, som kan leses av alle som har lært og lese. Min mentor sa en gang at jeg IKKE skulle prøve og forstå det som sto der, - med hodet? Du må forstå det med hjertet! Fra da av ble det veldig mye lettere og forstå hva som EGENTLIG står i bibelen. Det står en mengde hemmeligheter der, som ikke skal åpenbares før tiden er inne! Det står en masse hemmelige beskjeder og endel hint som kan få den som leser (med hjertet) inn på riktig spor av det man søker.

Derfor kan jeg ikke på noen måte si meg uenig i NOE av det du skriver, med unntak av at slanger og ormer er satans yngel. De stakkars ormene og slangene har sin plass i naturen de, - som alle andre skapninger. Nei den ætt det er snakk om, går omkring her på jorda og ser ut som vanlige mennesker. Derfor er det interessant at du nevner fiction, fordi du aner ikke hvor langt dette i virkeligheten strekker seg. Og at du ikke vil ta den bokstavelig er også godt og høre. Det forholder seg nemlig slik, - at noe er billedlig (lignelse og metafor) og noe er bokstavelig og kan forstås rett ut som det står. Men man må ha Den Hellige Ånd som medhjelper. Og da blir det viktig for meg å presisere, at du godt kan få hjelp av Ham selv om du ikke er kristen og selv om du er ufrelst, hører Gud din bønn!

Så spør vi da, både du og jeg: Er denne boken en forteller av den ultimate sannhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Hei! Dersom du observerer jorda, og sammenligner den med de andre planetene vi har rundt oss, vil du legge merke til en ganske stor forskjell på dem. Alle planeter i solsystemet har hel kappe utenpå, ingen kontinent. Prøv så å se for deg jorda, hvis du tar vekk alt vannet, hvordan vil du si den ser ut da?

Ganske skrukkete og sprukken, med kontinentalplater etc. etc. ikke sant? Dette kommer av at vår planet en gang for lenge siden kolliderte med et stort himmel-legeme. Store deler av vår planet ble slått av og knust til småstein. Disse smådelene utgjør det som i dag er kjent som kupierbeltet, eller asteroidebeltet. Resten av planeten lukket seg sammen og prøvde og gjøre seg så rund som mulig. Derfor er det svært ustabile forhold, sprekker i jordskorpa og tektonisk aktivitet. Vulkanutbrudd, jordskjelv, osv. osv. er uunngåelig!

Hva skaperen hadde i sinne da dette skjedde, kan vel ingen si noe sikkert om. Det som er sikkert, er at vi er nå engang her. Og vi får stå ut med våre prøvelser, for å teste om vi er skikket for det evige livet Han lovte oss.

Det du skrev om Kuiperbeltet er feil, prøv og les litt, så kanskje du kan komme med fakta....Jorda har kollidert med et stort legeme på størrelse med mars og det dannet månen, ikke Kuiperbelt objektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hobby astronom
Hei! Dersom du observerer jorda, og sammenligner den med de andre planetene vi har rundt oss, vil du legge merke til en ganske stor forskjell på dem. Alle planeter i solsystemet har hel kappe utenpå, ingen kontinent. Prøv så å se for deg jorda, hvis du tar vekk alt vannet, hvordan vil du si den ser ut da?

Ganske skrukkete og sprukken, med kontinentalplater etc. etc. ikke sant? Dette kommer av at vår planet en gang for lenge siden kolliderte med et stort himmel-legeme. Store deler av vår planet ble slått av og knust til småstein. Disse smådelene utgjør det som i dag er kjent som kupierbeltet, eller asteroidebeltet. Resten av planeten lukket seg sammen og prøvde og gjøre seg så rund som mulig. Derfor er det svært ustabile forhold, sprekker i jordskorpa og tektonisk aktivitet. Vulkanutbrudd, jordskjelv, osv. osv. er uunngåelig!

Hva skaperen hadde i sinne da dette skjedde, kan vel ingen si noe sikkert om. Det som er sikkert, er at vi er nå engang her. Og vi får stå ut med våre prøvelser, for å teste om vi er skikket for det evige livet Han lovte oss.

Det er nok ikke bare jorden som har kontinenter. Mars har hatt det før, og vi vet også at Ganymede har store "sjøer" av metan. Månen Europa er helt dekket av et stort hav av vann med et tykt lag over.

Du har rett i at jorden kolliderte med et legeme for ca 4.5 milliarder år siden, og restene som ble kastet ut i rommet dannet månen, altså ikke Kuiper beltet.

Dette er derimot ikke grunnen til at vi har har tektoiske plater og vulkaner, ettersom at jorden var en eneste stor vulkan på den tiden.

Religion kan du skrive hva du vil om, men ikke kom her å forklar oss hvordan gud skapte jorden på 5 dager når vi VET at det ikke skjedde slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Ja men dette er jeg da fullstendig klar over.

Det er jo dette barna blir hjernevasket med på skolene i dag.

I min skoletid fikk vi servert sannheten.

Sannheten? Hvilken sannhet? At jorda er 6000 år? Vi stammer fra Eva og Adam? At det finnes en Gud og at de som ikke tror havner i helvete???

Evolusjonsteorien er godt støttet av mange beviser, bibelen har ikke et snev av bevis. Bare studer menneskekroppen så ser du at vi bærer store preg av evolusjon.

Det beste som har skjedd er avkristningen av norske skoler. Jeg er glad mine fremtidige barn ikke blir hjernevasket og terrorisert av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor han har gitt oss blindtarmen - den er ikke til nytte og kan bli til veldig stor bry.

Vi har haleben - det trenger vi antakelig heller ikke.

Hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...