Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #41 Del Skrevet 19. april 2009 All forskning tilsier at det tar kortere tid for mennesker å bli aper enn motsatt. Er det da de begynner å røke sigar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RETTSSAK Skrevet 19. april 2009 #42 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg lurer på hvorfor en fullkommen gud som elsker menneskene så høyt og ubetinget, lar dem få en planet som er ugjestmild. Grunnen til det er at alt var i skjønneste orden da skaperverket var ferdig med Eva til sist.Da begynte Jehova å hvile fra sine skapergjerninger. Jorden er ingen perpetuum mobile,evighetsmaskin, som ikke trenger vedlikehold.Dette vedlikeholdet hadde han satt han som ble Satan til å ta seg av,før han ble Satan - motstander. Menneskene valgte å følge Satan,og det oppstod et stridsspørsmål i universet - en rettssak.En sak av slike dimensjoner tar tid.Alternativet hadde jo vært å fjerne menneskene.Det er jeg glad for at han ikke gjorde.Imidlertid viste det seg heldigvis at endel av Adams etterkommere ville vende tilbake til Jehova Gud.Disse blir vitner i rettssaken.Jehova er anklaget og Djevelen er anklager - noe hans navn også betyr.Han fører alle sine menneskelige vitner som hevder at de selv kan skape fred og lykke på planeten.Ser det slik ut synes du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 20. april 2009 #43 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Den mest tilpasningsdyktige, er vel selve teorien. Tenker du på noen spesielle aspekter eller deler av evolusjonsteorien da, KR? Noen eksempler du gjerne vil dele med oss? Endret 20. april 2009 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 21. april 2009 Forfatter #44 Del Skrevet 21. april 2009 Rolig nå! - Vi skal ikke foregripe begivenhetenes gang. Jeg tror i hvert fall ikke at man blir smartere av å tygge i seg et eple fra kunnskapens tre. Slangen dåret Eva, -ja? Men til hva? Har DU noen forslag? Nå var det vel kunnskapen om godt og ondt som lå i denne frukten som vi så gjerne vil kalle et eple. Eller var treet forbudt kun fordi det skulle være en regel? en måte å teste adam og eva på? Jeg har ikke noe forslag, jeg tror ikke vi kommer fra Adam og Eva som ble skapt i en hage for seks tusen år siden. Jeg kan tenke meg at satan tok gener fra sitt eget folk (ætt), og laget en miks med mennesker, som NESTEN førte til at vi ble som dem, og fikk evig liv! Sin egen ætt? Står det noe sted om Satans ætt? Hvis du med mindre intelligente, mener at man ikke skjønner å skille mellom godt og ondt, så er svaret ja, - så abolutt! De første som Gud skapte var ikke engang klar over at de ikke hadde klær på seg! Så de fattige i ånden, har nok et fortrinn der. Så man bør helst være enfoldige som bittesmå barn, som heller ikke evner og se forskjell på godt og ondt. Hvorfor vil gud ha menneskene så enfoldige? For at de ikke skal stille spørsmål ved hans fortreffelighet? Hvorfor er det så givende å diskutere noe man ikke vet hva er? Og hvordan i all verden er det mulig å ta avstand fra noe man ikke vet hva er? Dette spørsmålet kan man jo stille i diverse tråder her inne. Grunnen til det er at alt var i skjønneste orden da skaperverket var ferdig med Eva til sist.Da begynte Jehova å hvile fra sine skapergjerninger. Jorden er ingen perpetuum mobile,evighetsmaskin, som ikke trenger vedlikehold.Dette vedlikeholdet hadde han satt han som ble Satan til å ta seg av,før han ble Satan - motstander. Menneskene valgte å følge Satan,og det oppstod et stridsspørsmål i universet - en rettssak.En sak av slike dimensjoner tar tid.Alternativet hadde jo vært å fjerne menneskene.Det er jeg glad for at han ikke gjorde.Imidlertid viste det seg heldigvis at endel av Adams etterkommere ville vende tilbake til Jehova Gud.Disse blir vitner i rettssaken.Jehova er anklaget og Djevelen er anklager - noe hans navn også betyr.Han fører alle sine menneskelige vitner som hevder at de selv kan skape fred og lykke på planeten.Ser det slik ut synes du? Hvis han er fullkommen, ufeilbarlig og allvitende så burde han vel strengt tatt ha visst dette på forhånd og tatt dette med i sine beregninger da han startet det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 21. april 2009 #45 Del Skrevet 21. april 2009 Hvis han er fullkommen, ufeilbarlig og allvitende så burde han vel strengt tatt ha visst dette på forhånd og tatt dette med i sine beregninger da han startet det hele. Det gjorde han nok, men hvordan skulle han da ha funnet mennesker som vil vise han lojalitet selv under de forhold vi har i dag med Satans innflytelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 21. april 2009 #46 Del Skrevet 21. april 2009 Det gjorde han nok, men hvordan skulle han da ha funnet mennesker som vil vise han lojalitet selv under de forhold vi har i dag med Satans innflytelse men hva er poenget? Det henger jo ikke på greip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 21. april 2009 Forfatter #47 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Det gjorde han nok, men hvordan skulle han da ha funnet mennesker som vil vise han lojalitet selv under de forhold vi har i dag med Satans innflytelse Han burde vel strengt tatt ha sørget for at problemstillingen aldri kom opp. Er man allmektig, så er man allmektig. Jeg tror jeg må trekke den litt lenger. Hvis han er allmektig og ufeilbarlig, så betyr det i praksis at han planla alt, også Lucifers og hans tilhengere fall, med de problemene som dette skaper på jorden i dag, og også det som kommer videre med forfølgelse av kristne, harmageddon, og alt det andre. Dette går videre hånd i hånd med Judas sitt virke som den som oppga Jesus slik at han ble tatt og korsfestet. Hvordan kan i såfall kristne i dag kalle Judas en sviker? Han var forutbestemt til akkurat den rollen, og fyllte den perfekt. Endret 21. april 2009 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. april 2009 #48 Del Skrevet 21. april 2009 Tenker du på noen spesielle aspekter eller deler av evolusjonsteorien da, KR? Noen eksempler du gjerne vil dele med oss? Er ikke evolusjonsteorien i stadig endring, tilpasset nye oppdagelser, eller ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. april 2009 #49 Del Skrevet 21. april 2009 Er ikke evolusjonsteorien i stadig endring, tilpasset nye oppdagelser, eller ideer? I likhet med alle vitenskaplige teorier, jo. Men man fikk liksom inntrykk av at det var noe spesielt du tenkte på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. april 2009 #50 Del Skrevet 21. april 2009 men hva er poenget? Det henger jo ikke på greip Hvordan velger du dine venner? De som kommer til deg når du har masse penger og er spandabel, eller de som kommer til deg selv om du ikke har annet å gi dem enn ditt vennskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. april 2009 #51 Del Skrevet 21. april 2009 Han burde vel strengt tatt ha sørget for at problemstillingen aldri kom opp. Er man allmektig, så er man allmektig. Jeg tror jeg må trekke den litt lenger. Hvis han er allmektig og ufeilbarlig, så betyr det i praksis at han planla alt, også Lucifers og hans tilhengere fall, med de problemene som dette skaper på jorden i dag, og også det som kommer videre med forfølgelse av kristne, harmageddon, og alt det andre. Dette går videre hånd i hånd med Judas sitt virke som den som oppga Jesus slik at han ble tatt og korsfestet. Hvordan kan i såfall kristne i dag kalle Judas en sviker? Han var forutbestemt til akkurat den rollen, og fyllte den perfekt. Det at Jesus visste at Judas kom til å forråde ham, betyr ikke at det var Gud som hadde planlagt det. Judas hadde også en fri vilje. Jesus ville nok blitt tatt uten hjelp av Judas. Jesus opptrådte aldri i hemmelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. april 2009 #52 Del Skrevet 21. april 2009 Han burde vel strengt tatt ha sørget for at problemstillingen aldri kom opp. Er man allmektig, så er man allmektig. Jeg tror jeg må trekke den litt lenger. Hvis han er allmektig og ufeilbarlig, så betyr det i praksis at han planla alt, også Lucifers og hans tilhengere fall, med de problemene som dette skaper på jorden i dag, og også det som kommer videre med forfølgelse av kristne, harmageddon, og alt det andre. Dette går videre hånd i hånd med Judas sitt virke som den som oppga Jesus slik at han ble tatt og korsfestet. Hvordan kan i såfall kristne i dag kalle Judas en sviker? Han var forutbestemt til akkurat den rollen, og fyllte den perfekt. He, he. Les Gaimans fortreffelige tegneserie-roman "Nøkkelen til Helvete", hvor Lucifer blir lei av jobben, sier opp, kaster ut alle demonene og alle de døde, låser Helvete, gir bort nøkkelen, og vier seg til selvrealisering (Han ender etter hvert opp med å ligge på stranda i Australia et sted og nyte solnedgangen). Da det blir klart at den nye eieren vurderer å la Helvete stå tomt, intervenerer Gud, krever nøkkelen tilbake, og innsetter to av englene som nye forpaktere. Helvete blir så gjenåpnet, med de samme demonene, de samme døde, og den samme funksjonen, nemlig endeløs tortur og straff. Men med en liten subtil vri på formålet med det hele, nemlig det rehabiliterende og lutrende ved torturen. Man skal fortsatt bli torturert til evig tid når man ender i helvete, men av kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 21. april 2009 #53 Del Skrevet 21. april 2009 Er ikke evolusjonsteorien i stadig endring, tilpasset nye oppdagelser, eller ideer? Det betyr ikke at den var mindre korrekt før, man kan kanskje si mindre komplett. Å si at den til stadighets endres er ikke sant, det er også stort sett bare detaljer det er snakk om. Basisen (modifikasjon+seleksjon) fra 150 år er der enda, men nå er det mye mere kjøtt på beina. Kan du gi 3-4 eksempler endringer i evolusjonsteorien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 21. april 2009 #54 Del Skrevet 21. april 2009 Hvordan velger du dine venner? De som kommer til deg når du har masse penger og er spandabel, eller de som kommer til deg selv om du ikke har annet å gi dem enn ditt vennskap? Hvis jeg var ett allmektig supervesen, ville jeg skapt en verden hvor skapningene mine slapp og velge om de ville tro på meg eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 21. april 2009 Forfatter #55 Del Skrevet 21. april 2009 Det at Jesus visste at Judas kom til å forråde ham, betyr ikke at det var Gud som hadde planlagt det. Judas hadde også en fri vilje. Jesus ville nok blitt tatt uten hjelp av Judas. Jesus opptrådte aldri i hemmelighet. Hvis han er allmektig, fullkommen og allvitende må han allikevel ha forutsett det. Har man hørt eller lest litt om Judas evangelie så styrker også det oppfatningen om at han kun gjorde som han måtte. Og at Konstantin ikke ville ha med Judas evangelium i bibelen er ikke for meg noen målestokk på hvorvidt dette er mindre troverdig enn de andre. Konstantin hadde sin agenda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 22. april 2009 #56 Del Skrevet 22. april 2009 Vi andre er glade for at vi kan velge selv. Joda, men du kan ikke være 100% sikker på at du virkelig har valgt det riktige. For du vet vel at menneskene har hatt forkjellige religioner og troer i tusenvis av år? Og alle disse troene inklusive din egen, er _kun_ basert på subjektive beretninger. Hva om åsatroen faktisk viser seg å være den "riktige"? Jeg vet du ikke greier å forestille deg den muligheten, men du må jo greie å se at andre er like sikre på at en annen motstridende tro er den eneste _riktige_? Og dere kan ikke alle ha rett, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Korrekt! Skrevet 22. april 2009 #57 Del Skrevet 22. april 2009 Og dere kan ikke alle ha rett, ikke sant? Korrekt! Så da er det kanskje på tide å svette litt.Og "grave etter sannheten som etter sølv og gull og skjulte skatter"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 Forfatter #58 Del Skrevet 22. april 2009 Korrekt! Så da er det kanskje på tide å svette litt.Og "grave etter sannheten som etter sølv og gull og skjulte skatter"... Hvordan vet du at den boka du graver i, har sannheten? Tror du ikke muslimene, buddhistene, hinduene og alle de andre også mener at de finner sannheten i sine kilder? Antakelig ber de og får svar og blir bønnhørt de også, akkurat som dere. Hvorfor tar man ikke også høyde for at det er veldig tilfeldig hvilken tro man kommer til å tilhøre all den tid de i stor grad faktisk er geografisk plassert? Fortjener du et evig liv i paradiset kun fordi du var så heldig at du ble født i den kristne delen av verden? :klø: Hva med de som er født og oppvokst i fjellene i India? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 22. april 2009 #59 Del Skrevet 22. april 2009 Sin egen ætt? Står det noe sted om Satans ætt? Yepp! Det kan du lese om i 1.mosebok kap.3 vers 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 Forfatter #60 Del Skrevet 22. april 2009 Ja, der står det om slangen i paradiset, men ikke et ord nevnes som sier at slangen er satan. Han snakker til ham som om han er et dyr, at han skal krype langs marken og at kvinnens ætt alltid skal knuse hans ætts hode... Ville han ha bannlyst alle slanger og ormer på den måten, hvis det tross alt bare var satan som hadde 'forkledd' seg og lurt Eva på denne måten? Det kunne jo strengt tatt ikke verdens slanger noe for, verken da eller nå... eller er alle slanger og ormer satans yngel, bokstavelig talt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå