Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor, når han først skulle lage en planet som menneskene skulle få og bo på, han laget den så urolig?

Vulkanutbrudd, jordskjelv, tsunamier, stormer, oversvømmelser - katastrofer som tar menneskeliv. Kan en fullkommen skaper lage et så ufullkomment bosted da?

Bare spør, jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurer på hvorfor, når han først skulle lage en planet som menneskene skulle få og bo på, han laget den så urolig?

Vulkanutbrudd, jordskjelv, tsunamier, stormer, oversvømmelser - katastrofer som tar menneskeliv. Kan en fullkommen skaper lage et så ufullkomment bosted da?

Bare spør, jeg...

Hei! Dersom du observerer jorda, og sammenligner den med de andre planetene vi har rundt oss, vil du legge merke til en ganske stor forskjell på dem. Alle planeter i solsystemet har hel kappe utenpå, ingen kontinent. Prøv så å se for deg jorda, hvis du tar vekk alt vannet, hvordan vil du si den ser ut da?

Ganske skrukkete og sprukken, med kontinentalplater etc. etc. ikke sant? Dette kommer av at vår planet en gang for lenge siden kolliderte med et stort himmel-legeme. Store deler av vår planet ble slått av og knust til småstein. Disse smådelene utgjør det som i dag er kjent som kupierbeltet, eller asteroidebeltet. Resten av planeten lukket seg sammen og prøvde og gjøre seg så rund som mulig. Derfor er det svært ustabile forhold, sprekker i jordskorpa og tektonisk aktivitet. Vulkanutbrudd, jordskjelv, osv. osv. er uunngåelig!

Hva skaperen hadde i sinne da dette skjedde, kan vel ingen si noe sikkert om. Det som er sikkert, er at vi er nå engang her. Og vi får stå ut med våre prøvelser, for å teste om vi er skikket for det evige livet Han lovte oss.

Skrevet

Jeg vet hvordan planeten har blitt til. Også at det finnes andre planeter i andre solsystem som antakelig er nokså like med hensyn til vann, oksygen også videre. Det er ikke det som er spørsmålet.

Jeg lurer på hvorfor en fullkommen gud som elsker menneskene så høyt og ubetinget, lar dem få en planet som er ugjestmild.

Skrevet

Hvis min pappa hadde bygget en trehytte til meg, og den begynte å rase rundt ørene på meg, ville jeg ikke fått lov og leke i den lenger. Og min pappa er ikke allmektig en gang ;)

Skrevet

Kreasjonistforklaringen på dette er at skaperverket var perfekt i begynnelsen, men ble gradvis destruert over tid som følge av menneskelig synd.

Det er selvsagt ikke hold i dette, men det kan sikkert se sånn ut for den som betrakter verden gjennom bibelens moralske prekener, som fordømmer stort sett alt som er menneskelig og naturlig: sex, vold, og egne tanker og meninger.

Skrevet

Menneskene skal i såfall ha syndet veldig også før de ble til, for sånn har da vitterlig planeten vært alltid. De andre planetene er jo også sånn, bare stormer og varme og kulde, utbrudd og skjelv over en lav sko... vi lever farlig.

På toppen av alt som foregår dagstøtt rundt på planeten så har man jo den evige trusselen fra viltflyvende digre steiner som flakser i alle retninger utenfor også :O

Skrevet

Bare spør, jeg...

Nå kan det vel hende at dette til en viss grad er nødvendig for at planeten ikke bare skal ligge i ro og dø hen. Kanskje det trengs og røre litt om i all forurensingen som skjer til enhver tid?

På ei vulkanøy på Island som ble til for noen tiår siden, går det nå dyr og gresser. Vel, jeg bare undrer, men har ikke svaret.

Skrevet

Hmm... er det noe som tilsier at naturkatastrofer renser opp i forurensning? Nå spør jeg bare, for det aner jeg virkelig ikke noe om.

Island er full av vulkaner, aktive og inaktive. De har hatt sine katastrofer der borte. Noen steder i verden er så ekstreme at jeg skjønner ikke at folk bor der helt frivillig.

Jeg lurer på om det er i Yellowstone det ligger en megavulkan som ser ut som om den har begynt å rører på seg, og hvor det sies at dersom denne våkner, så er nordamerika, eller store deler av det, historie. (Jeg er urdårlig på detaljer)

Skrevet
Her fant jeg det, og det var verre enn jeg trodde.
Skrevet
Jeg vet hvordan planeten har blitt til. Også at det finnes andre planeter i andre solsystem som antakelig er nokså like med hensyn til vann, oksygen også videre. Det er ikke det som er spørsmålet.

Jeg lurer på hvorfor en fullkommen gud som elsker menneskene så høyt og ubetinget, lar dem få en planet som er ugjestmild.

Hva er det egentlig du lurer så fælt på, siden du utbroderer sånn?

Den beretningen du finner om skapelsen i 1.mosebok forteller hvordan det var ment å være. Mange ler høyt og lenge av den fortellingen, og det er ikke så rart. Vi er da fullt klar over at vi bare ser bruddstykker av hvordan det EGENTLIG gikk for seg! Men like fullt, ville vi hatt det godt, om vi bare hadde fått være i fred!

Skrevet

Jeg har lest skaperberetningen, og jeg vet hva som var ment å være. En paradisisk jord. Det jeg lurer på er hvorfor planeten her er så ugjestmild hvis den faktisk er laget for at menneskene skal leve et godt liv på den.

Og hva mener du med at vi ville hatt det godt hvis vi bare hadde fått være i fred? Hvem er det som ikke lar oss være i fred?

Det er lett å sitte i Norge og mene at planeten vår er god å leve på. For rundt 70 000 år siden var det et vulkanutbrudd på Summatra som utslettet veldig mye av livet på planeten vår, og alle vi som lever i dag er etterkommere av de 5-10 000 som overlevde den gangen. Dette er bevist, selv om det stemmer dårlig med bibelens fortellinger.

Og blåser denne supervulkanen i Yellowstone så går det utover hele verdens befolkning. Nordamerika blir liggende under metervis med aske, og det blir mørkt og kaldt i resten av verden. Man påstår at vulkanen er på overtid, så hvem vet?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg lurer på hvordan man kan mene at Gud er allmektig og at han har gitt oss denne planeten for at den skal være et paradis å leve i. Det holder ikke vann.

Skrevet
Det jeg lurer på er hvorfor planeten her er så ugjestmild hvis den faktisk er laget for at menneskene skal leve et godt liv på den.

Og hva mener du med at vi ville hatt det godt hvis vi bare hadde fått være i fred? Hvem er det som ikke lar oss være i fred?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg lurer på hvordan man kan mene at Gud er allmektig og at han har gitt oss denne planeten for at den skal være et paradis å leve i. Det holder ikke vann.

Denne planeten er laget for å ha et sted å skape LIV! Ettersom tiden gikk og man hadde prøvd med forskjellige skapninger, - kom en av dem på noe som mest fremstår som et innfall, mer enn en plan! "Hei! - La oss gjøre mennesker, - jaaa - I vårt bilde!!" Fantastisk - glimrende forslag, sett i gang forberedelsene, og la oss få det gjennomført!

Dette gikk veldig bra. Til og begynne med.

Men så sa jeg vel noe om å få bli latt i fred da?

Du skjønner, - Noen fant på at de skulle gjøre gjengjeld, - mot Gud! Denne "noen" ville hevne seg, fordi han og hans tilhengere hadde blitt kastet ut av Himmelen! Derfor brukte han sin kunnskap om genetikk, så vi fikk større hjerne, og derfor mer inteligens, og lærte å forstå forskjell på godt og vondt! Det var sågar på nære nippet, at vi ikke fikk evig liv, - DEN gangen! Bare les, men tenk selv, samtidig!

Skrevet

Kan du forklare hvordan 'han' brukte sine kunnskaper om genetikk på oss mennesker? Vi fikk større hjerner fordi vi begynte å spise kjøtt. Faktisk.

Og hvem er disse 'vi' som skapte menneskene - i 'vårt' bilde?

--- --- ---

I dag var det forresten et program om den vulkanen som omtrent utslettet alt liv her på jorden for 75 000 år siden, slik at kun 5-10 000 mennesker i Øst Afrika overlevde.

Nå tror de at det fantes titusener og kanskje millioner av mennesker over hele kloden før denne vulkanerupsjonen.

Lake Toba (om jeg ikke husker feil) som vulkanen heter ser ut til å fylle seg med magma igjen, og det samme gjør Old Faithful i Yellowstone. Ingen vet om de fyrer av i morgen eller om ti tusen år, eller om en av de andre mange supervulkanene kommer dem i forkjøpet, men det sier noe om planeten vi bor på. Og jeg tror ikke det har noe med den menneskelige hjerne å gjøre. Om den menneskelige hjerne skal ha noe med det å gjøre, så må det i såfall være at man kanskje kan komme opp med en løsning på hvordan man skal kunne forhindre det.

Skrevet
Kan du forklare hvordan 'han' brukte sine kunnskaper om genetikk på oss mennesker? Vi fikk større hjerner fordi vi begynte å spise kjøtt. Faktisk.

Og hvem er disse 'vi' som skapte menneskene - i 'vårt' bilde?

--- --- ---

I dag var det forresten et program om den vulkanen som omtrent utslettet alt liv her på jorden for 75 000 år siden, slik at kun 5-10 000 mennesker i Øst Afrika overlevde.

Nå tror de at det fantes titusener og kanskje millioner av mennesker over hele kloden før denne vulkanerup

Det med større tilgang på protein, er kun en teori, av mange. Nånei, den morfologiske forvandlingen er altfor stor og skjedde altfor fort til at det kan forklares med tilfeldige mutasjoner og naturlig utvelgelse. Hvorfor er ikke naturlige kjøttetere, som løver og tigre blitt mer inteligent da?

Disse "vi" finner du i 1.mosebok kap.1 vers 26. :)

Og noen forskere hevder at det var så lite som 2000 mennesker igjen etter katastrofen. Slike supervulkaner er blitt til etter sammenstøt med andre himmel-legemer, er en teori, lansert av noen astrofysikere. Og jeg synes ikke det virker så usannsynlig heller!

Skrevet
Det med større tilgang på protein, er kun en teori, av mange. Nånei, den morfologiske forvandlingen er altfor stor og skjedde altfor fort til at det kan forklares med tilfeldige mutasjoner og naturlig utvelgelse. Hvorfor er ikke naturlige kjøttetere, som løver og tigre blitt mer inteligent da?

Disse "vi" finner du i 1.mosebok kap.1 vers 26. :)

Og noen forskere hevder at det var så lite som 2000 mennesker igjen etter katastrofen. Slike supervulkaner er blitt til etter sammenstøt med andre himmel-legemer, er en teori, lansert av noen astrofysikere. Og jeg synes ikke det virker så usannsynlig heller!

Hvorfor er ikke løver og tigre blitt mer intelligent - enn hva? Løver og tigre som ikke spiser kjøtt? Sammenligner du løver og tigre med mennesker her, eller?

Ja, jeg vet at jeg finner 'vi' i 1. mosebok. Men man har i alle år lært at Gud var 1 person. At man på kirkemøtet i Nikea bestemte at Gud, Jesus og den Hellige ånd var en treenig gud, blir et annet kapittel. Eller var det så at han skapte englene først, og så var de med i skapelsen av resten? Jeg har boka på bordet foran meg, men orker ikke og har ikke helt tid til å sette mg ned å lese i den akkurat nå.

Supervulkanene er resultat av magma som bygger seg opp fra planetens indre og finner veien opp til overflaten via sprekker og kanaler i jordskorpa. De har ingen ting med andre planeter å gjøre. Magmaen har vært der siden klodens tilblivelse.

Tilblivelsen var nok ganske tøff, med kollisjoner osv, og kollisjoner med mindre himmellegemer forekommer nå og da, med de lager ikke supervulkaner.

Videre: en teori er ikke en løs antakelse.

All forskning drives ved at forskere lanserer teorier eller hypoteser for å forklare fenomen. Disse testes mot observasjoner («empiri»). Dersom teorien kan forklare observasjonene, er teorien styrket; hvis observasjonene motsier teorien, må teorien forkastes eller modifiseres. Strengt tatt kan ikke noe sies å være «vitenskapelig bevist», bare at det hittil ikke er funnet observasjoner som motbeviser teorien. Derfor påstår ikke vitenskapsfolk at de besitter «Sannheten» for all fremtid, bare at vitenskapen til enhver tid har de mest plausible, troverdige og mest motsigelsesfrie kunnskapene om sitt fagfelt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

(Nå dåner dere vel, dere som tror at jeg ikke vet hva vitenskap er)

Skrevet

Jeg kom på en ting til, Skvaldersjura. Du sier at det var Satan som genmodifiserte menneskehjernen slik at vi fikk større hjerner og ble mer intelligente. Betyr det at Gud skapte oss mindre intelligente? Er det derfor det heter: Salig er de fattige i ånden, for de skal arve Guds rike? Matteus 5. 3

Skrevet
Jeg kom på en ting til, Skvaldersjura. Du sier at det var Satan som genmodifiserte menneskehjernen slik at vi fikk større hjerner og ble mer intelligente. Betyr det at Gud skapte oss mindre intelligente? Er det derfor det heter: Salig er de fattige i ånden, for de skal arve Guds rike? Matteus 5. 3

Rolig nå! - Vi skal ikke foregripe begivenhetenes gang. Jeg tror i hvert fall ikke at man blir smartere av å tygge i seg et eple fra kunnskapens tre. Slangen dåret Eva, -ja? Men til hva? Har DU noen forslag?

Jeg kan tenke meg at satan tok gener fra sitt eget folk (ætt), og laget en miks med mennesker, som NESTEN førte til at vi ble som dem, og fikk evig liv!

Men det som er interessant med DET, er at når fortapelsens sønn setter seg i templet og gir seg selv ut for å være Gud, vil påstanden hans være nettopp det. Det vil bli ført bevis for at han har skapt oss, genetisk, og alle som ikke, fra jordens grunnvoll ble lagt, har sitt navn skrevet i livets bok, vil kjøpe den påstanden, og godta den.

Hvis du med mindre intelligente, mener at man ikke skjønner å skille mellom godt og ondt, så er svaret ja, - så abolutt! De første som Gud skapte var ikke engang klar over at de ikke hadde klær på seg!

Så de fattige i ånden, har nok et fortrinn der.

Skrevet

Men ettersom man faktisk kan følge utviklingen gjennom fossiler av våre mer primitive forfedre og frem til i dag, så er det nok naturlig seleksjon som er den mest nærliggende forklaringen likevel.

Dersom din "hypotese", som så vidt jeg skjønner, er at menneskenes tenke-evne ble til gjennom demonisk manipulasjon av genene våre, så burde man ikke se noen slik utvikling som den vi ser i fossilene.

En bedret tilgang på proteiner og ikke minst fett, er en av flere nødvendige forutsetninger for å utvikle en stor hjerne, men selvsagt ikke den eneste.

Og det er heller ikke slik at proteiner i seg selv sørger for at man får en større hjerne. Det er ikke så sikkert hva som forårsaket det hos oss. Men på et eller annet tidspunkt har kanskje vår overlevelse blitt bedret ved en bedret tenke-evne. Det ligger en stor tilpasningsdyktighet i evnen til å tenke. Det kan kompensere for mange andre mangler. Vi er ikke sterke fysisk. Vi har ingen naturlige våpen, som klør eller huggtenner eller gift. Vi dør lett, dersom det blir for varmt eller for kaldt. Men vi kan lage oss våpen, og vi kan lage oss klær og skjul, og over alt der vi går på denne planeten er vi alle andre livsformer overlegne i kraft av at vi kan tenke, planlegge, samarbeide, og konstruere ting.

Skrevet
Jeg kan tenke meg at satan tok gener fra sitt eget folk (ætt), og laget en miks med mennesker, som NESTEN førte til at vi ble som dem, og fikk evig liv!

Men da er det merkelig at nesten alt DNA vi har, er felles med apene, gen for gen? Og er det ikke dobbelt merkelig at et av våre kromosomer er satt sammen av to kromosomer som hos apene er atskilt?

Gjest VinglePetter
Skrevet
Men da er det merkelig at nesten alt DNA vi har, er felles med apene, gen for gen? Og er det ikke dobbelt merkelig at et av våre kromosomer er satt sammen av to kromosomer som hos apene er atskilt?

<ironi>

Det er jo ikke merkelig i det hele tatt. Guds vilje vet du. Og hva er ett kromosom? Hvis det er så lite at vi ikke ser det, er det uviktig. Da er det bare Gud som skal se det og vite om det. All mennesklig kunnskap opp slike ting, er å betrakte som tukling med Hans skaperverk, og bør forbys.

Og forresten likner ikke jeg på en ape heller. Gjør du?

</ironi>

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...