Gå til innhold

Konstant hodepine!!!!

Lise

Anbefalte innlegg

Hei!

Je er 23 år, og har de siste to årene vært plaga av mer eller mindre konstant hodepine.

Noen som har noen tips? Både til hva jeg kan gjøre for å bli bedre, og hva jeg kan gjøre for å finne ut selv hva som er galt i forkant av et legebesøk. Har vært hos legen flere ganger men hun "hører ikke" hva jeg sier...

Jeg er ellers frisk og går ikke på noen form for medisin (Heller ikke hormonbasert prevensjon)

Håper noen kan komme med tips.

Lise icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og takk for svar!

Jeg bruker briller og går jevnlig til sjekk hos optiker. Tror du det holder? Jeg har vært inne på tanken selv, og lurt på om jeg burde gå til øyelege. Noen som vet?

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan jo være så mangt.

Har en ting det går an å sjekke ved en blodprøve, og det er å finne ut om man har for mye av hormonet Prolactin. Dette går på hypofysen inne i hodet. Har man for mye av dette, danner det seg en UFARLIG cyste på hypofysen som gjør at det blir litt trangt om plassen og fører da igjen til hodepine.

Dette kan man få medisiner for, men i verste fall fjerner man cysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det kan også være psykisk...om det er noe som plager deg som du kanskje fortrenger kan det lett føre til hodepine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vanskelig å gi noe svar på det uten å kjenne deg eller din situasjon. Det kan jo være alt fra spenninger i nakke/skuldre, dårlig innemiljø, dårlige spisevaner osv. i tillegg til det som allerede er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Dette høres ikke godt ut! Var selv veldig plaget av hodepine da jeg var liten, og var hos lege mange ganger. De fant aldri noe galt før jeg til slutt kom til en som skjønte at dette var spenningshodepine, altså som følge av stress. I denne perioden som jeg var plaget med hodepine gikk jeg på barneskolen, og var så "flink" at jeg ble flyttet opp fra 3. til 4. klasse. Følte altså et enormt forventningspress fra både foreldre, lærere og medelever, noe som gjorde at jeg fikk hodepine. Den legen som skjønte dette (riktignok lite å gjøre med det) var den legen (av en lang rekke) som tok seg tid til å prate med meg mer enn å spørre hvor det var vondt. Råder deg derfor til å gå til en annen lege hvis du føler at den du har ikke hører på deg. Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at min hodepine kom av at jeg var dehydrert. Derfor har jeg alltid en vannflaske med meg slik at jeg får nok veske i kroppen. Det er verdt forsøket. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange fine svar her! Vil bare legge til mulige mini-epilepsi anfall, eller en form for allergi. Begge deler kan føre til slik hodepine du beskriver. Sjokolade, ost, mat med høyt soya-olje innhold er eksempler på matprodukter som kan fremkalle slik hodepine icon_smile.gif

Spenningshodepine er vel det mest sannsynlige og mest vanlige årsaken til mye hodepine: tenk etter om du har opplevet store forandringer i livssituasjon siste året? eks: ny kjæreste? brudd? ny jobb? nye venner? Nytt hus? osv....

Hodepine over lengre tid kan også være tegn på alvorligere lidelser (svulst): det er meget viktig at du går til lege med dette her for sikkerhets skyld. Dessuten vil den psykiske virkningen av å dele bekymringen din omkring dette med en fagperson kunne hjelpe mer enn du aner, og tenk så deilig å få sjekket det ut og bli "ferdig med det"! icon_smile.gif

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde også samme problem i barndommen og i tenårene.

Det var flere grunner til at jeg fikk vondt i hodet da.

* Stress

* Hvis jeg ventet for lenge før jeg spiste, og ble ordentlig sulten. Da fikk jeg hodepine som varte hele dagen, helt til jeg la meg.

Det samme gjelder i dag. Må alltid passe på å ikke bli for sulten for lenge.

* Erstatte "ordentlig" mat med godteri osv..

* Lite søvn. Særlig i forhold til at du må prestere noe og burde vært opplagt. Da kommer spenningshodepinen løpende.

* For lite vann.

For min del handler det om å leve i konstant pakt med meg selv. Ikke gå med på noe jeg ikke vil. Følge kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Det meste av dette er ting jeg har tenkt på selv også, mobiltelefon blant annet... Men jeg bruker ikke denne så mye, så jeg har litt tungt for å tro at det skulle være årsaken. Men...

Jeg prøver å spise regelmessig, drikker masse vann, føler at jeg har det bra, sover nok og godt...

Men noe er det. Og nå bytter jeg lege. Skal blant annet forlange at jeg får tatt en blodprøve for å få sjekka hormonnivået i blodet.

Takk skal dere ha! Har fått litt som jeg kan tenke gjennom før legebesøket.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte hodepine når det er varmt og lufta er tett. Gå ut i frisk luft når du får vondt og se om det gir seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om du bruker mobilen lite hvis den er på og du har den i nærheten av deg. Strålinga er der uansett. Men det går an å beskytte seg om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg tror ikke det er veldig vanlig å reagere så kraftig på mobiltelefoner, men det er selvfølgelig en mulighet. Selv snakker ejg voldsomt mye i den og har ingen problemer med det.

Et lite tips:

Jeg har hørt at kvikksølv kan gi folk hodepine. Hvis du f.eks knuser et gammelt termometermed kvikksølv i og en av disse kulene gjemmer seg i en sprekk i gulvet eller lignende kan dette være nok til å gi enkelte mennesker konstant hodepine. Mange slike ting kan spille inn. Bor du i nærheten av store kraftledninger? Er det like ille overalt? Hjelper det når du er borte noen dager/uker? hva jobber du med? pc skjermer kan gi mye stråling... Hold deg unna crt skjermer (de vanlige store) og benytt lcd skjerm eller plasma skjerm. (flatscreen eller skjermen på laptopen)

Når det gjelder synet ditt virker det ikke som at dette kan være problemet siden du sjekker det jevnlig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest 0

kom på en ting til...

Hva med p-piller? Kan det ha noen sammenheng der? eller andre medisiner du bruker jevnlig? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg kronisk hodepine. Dette pågikk i 4 år, ble vant med det liksom. Grunnen til dette var at jeg tenkte ufattelig mye. Grublet og tenkte. Det var etter at jeg mistet faren min dette begynte. Jeg tenkte på ham, familien og fremtiden min. Det var vondt.

Jeg begynte å bli redd. For at jeg hadde svulst på hjernen, at det var det som gjorde at jeg hadde så vondt i hodet (pappa døde av dette). Legen min trodde ikke det, men for at jeg skulle slippe å bekymre meg for slikt bestilte han en CT-scan for meg, slik at jeg skulle være helt sikker. Den viste ingenting, så da slapp jeg å være redd.

Grunnen til mitt hodeverk, fikk jeg vite da jeg begynte hos fysioterapaut. Jeg har nakke-mylagi. Dvs at det er muskelansamlinger i nakken pga stress, tanker, høye skuldre + musklene i kjeven etc. Problemet satt så dypt at fysio hjelp ikke i lengden.

Prøvde da kiropraktor. Det ble redningen min. Han fikk knekt opp igjen alle problemer. Hadde flere behandlinger og det gikk bare bedre og bedre. Har også prøvd naprapat (blanding 50/50 fysio og kiro). Det er herlig.

Vær bevisst på hvordan kroppen din holder. F.eks; jeg tar meg selv på fersken i å ha skuldrene opp til ørene på jobben. SENK DEM. Vær oppmerksom! Det kan være mye rart, men mest sannsynlig muskelrelatert. Du forkastet hypotesen om synet, så da er dette mulig.

Dette ble langt, beklager. Men lykke til (",) 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode svar!

Jeg tenker så det knaker på dette for tida. Prøver å tenke over når og hvor jeg får vondt +++

Skal fortsette med det ei stund før jeg drar til den NYE legen min for å høre om hun/han kan hjelpe meg. Vil vente litt med dette sånn at jeg kan svare skikkelig på spørsmålene som kommer.

Lise kyss.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lise den 2002-04-23 23:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Selv om det er kiipt og kjedelig MÅ du skrive ned alt som har med hodepina å gjøre. Når har du vondt, hvor i hodet, har du gjort noen spesielt (fysiske eller psykiske anstrengelser), menstruasjonssyklus, mat, drikke, søvn, om du tok smertestillende etc.

Ut i fra dette kan legen din hjelpe deg på en mye bedre måte, og kanskje finner han/hun løsningen på dette.

Det tar tid, men på sikt er det verd det!

Og synes du ikke at legen din tar deg alvorlig og forsøker å hjelpe -BYTT LEGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...