Gå til innhold

Bygge hus

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det flere her inne som har eller skal til å bygge seg hus?

Vi er nemlig helt fersk på dette området og har nå kjøpt oss tomt.

Hvor går veien videre? :)

Det er vel mye å søke om?

Ønsker å lage oss et budsjett med alt vi må regne med av kostnader, kunne noen hjelpt oss litt her?

Evt. en link?

Hva bør vi forberede oss på/ ha tenkt på før vi går i banken å søker om lån?

Ble kanskje litt tåpelig formulert dette her, men setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ser at det virker som vi er helt uvitende.

Det vi har gjort til nå er:

-har kjøpt tomt

-sendt søknader til kommunen

-sendt ut nabovarsel

-venter på de som skal sprenge og opparbeide tomten

(har gjort mye grunnarbeid selv)

-funnet huset vi ønsker å bygge

Har lest litt om hva vi må gjøre og hva ting kommer til å koste.

Men bare lurte på om noen her inne har erfaringer de vil dele med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo valgt huset dere skal bygge.Da er det vel så at husleverandøren lager budsjett for dere?sånn var det da når jeg bygget hus som sto ferdig for litt over ett år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser at det virker som vi er helt uvitende.

Ja, og jeg synes du var på grensen til frekk også, all den tid du ikke gadd å skrive hva dere faktisk hadde gjort, men forventet at andre skulleb bruke tid på å gjette seg til hva dere trengte av info - også det dere nå tydeligvis har kunnskap om.

Jeg har bygd hus og har mye erfaring, men du er rett og slett for slækk til at jeg gidder å bruke mer tid i denne tråden - og det samme ser det ut som om andre synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg synes du var på grensen til frekk også, all den tid du ikke gadd å skrive hva dere faktisk hadde gjort, men forventet at andre skulleb bruke tid på å gjette seg til hva dere trengte av info - også det dere nå tydeligvis har kunnskap om.

Jeg har bygd hus og har mye erfaring, men du er rett og slett for slækk til at jeg gidder å bruke mer tid i denne tråden - og det samme ser det ut som om andre synes.

Det var ikke meningen i det hele tatt å virke frekk!

Dette beklager jeg!

Skjønner hva du mener og beklager at jeg formulerte meg så dårlig i det første innlegget mitt!!

Men føler meg ganske uvitende egentlig til hvordan vi skal gå frem, hva vi må huske på osv.

Har ikke så mange å spørre heller, og ønsker å være forberedt til jeg for eks. skal ringe til husleverrandøren.

Men skal ta å lese et annet sted å se om jeg finner svar.

Igjen, beklager jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er ikke så enkelt å vite bestandig hva man skal gjøre og når :)

Har dere vært i noen som helst kontakt med husleverandør?

Er det husleverandør som også skal sette opp huset eller er det en lokal el. lignende entreprenør som skal gjøre det?

Dersom det er husleverandøren som også skal sette opp huset, er det bare å ta kontakt med dem så vet de veien videre :)

Dersom det er en entreprenør som skal sette opp huset, så er det lurt å innhente tilbud hos de ulike entreprenørene i ditt nærmiljø. Det er bare å ta kontakt med dem og høre hvordan dere skal gjøre det videre og fortelle dem hva dere har gjort til nå.

Når det gjelder hva det skal gjøre videre, det er avhengig av hvem som skal gjøre jobben?

Fortell med det så kan jeg kanskje hjelpe dere litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikke så enkelt å vite bestandig hva man skal gjøre og når :)

Har dere vært i noen som helst kontakt med husleverandør?

Er det husleverandør som også skal sette opp huset eller er det en lokal el. lignende entreprenør som skal gjøre det?

Dersom det er husleverandøren som også skal sette opp huset, er det bare å ta kontakt med dem så vet de veien videre :)

Dersom det er en entreprenør som skal sette opp huset, så er det lurt å innhente tilbud hos de ulike entreprenørene i ditt nærmiljø. Det er bare å ta kontakt med dem og høre hvordan dere skal gjøre det videre og fortelle dem hva dere har gjort til nå.

Når det gjelder hva det skal gjøre videre, det er avhengig av hvem som skal gjøre jobben?

Fortell med det så kan jeg kanskje hjelpe dere litt mer :)

Takk for svar!! :)

Vi har ikke vært i kontakt med huslevereandør enda, annet enn å bestillt huskataloger og funnet ut hvilket hus vi ønsker (med noen justeringer) og hva som kommer til å passe på tomten vår..

Regner med at det er husleverandøren vi skal benytte oss av..

Hva er lurest å bruke?

Tomten bare er en skråning enda, men vi skal sprenge og prøve å få den til beinest mulig.

Har snakket med noen som kan komme å sprenge på tomten vår i løpet av noen uker.

Grunnmuren tror jeg at samboeren min og svigerfar skal støpe selv, da er vi spart mange tusen der..

Men vi skal i banken nå snart å søke om lån, er det noe spesielt vi må huske på da?

Vet at det er mange dumme spørsmål her, men jeg er helt fersk i dette og trenger virkelig å sette meg inn i mye skjønner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har funnet et hus i en husleverandørs katalog tar dere kontakt med de. Det er leverandørern som sitter på tegningene av huset, og det er tvilsomt at de vil gi dem fra seg hvis dere skal ha noen andre til å bygge. Hvis dere allerede har tegningene, noe jeg "mistenker" siden dere har sendt søknader, kan dere gå til hvilket snekkerfirma dere vil. Hent inn tilbud hos flere. Her avtaler dere hva dere selv skal gjøre og hva de skal levere. Firmaet vet hva som må avklares og bestemmes.

Regner med at dere må ha en pris for å gå i banken og få lån. Ring banken, avtal time med en lånerådgiver og spør hva dere skal ha med.

Så det dere må gjøre er å ta kontakt med husleverandør (er sikkert greiest å bruke leverandøren til det huset dere har valgt), prat om hva dere vil ha og evt endringer og få en pris på dette. Ring banken og avtal et møte. Etter dette vil det meste bli styrt av kontakten med leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye man skal tenke på når det gjelder boligbygging:)

Jeg jobber i et entreprenørfirma som bygger både små og store prosjekter. Mange av våre kunder har sett seg ut hus fra en leverandør som heter f.eks. Hibahus. http://hibahus.no/

Og de er interessert i å få tilbud på dette huset, for å se hvor mye dette vil koste.

Det vi da gjør er å kontakte Hibahus og så får tilsendt en detaljert materialsliste(med all materiell som skal benyttes i byggingen) slik at vi kan sette opp et tilbud til kunden ifølge våre priser. (Da prisene ikke er like i hele landet, er det vanskelig å ha en standard på dette.)

I mange tilfeller vil kunden gjøre noen endringer på tegningene, og da setter de seg ned sammen med en av våre ingeniører slik at vi blir enige om endringene som skal gjøres. Det blir tegnet nye tegninger(både av plan og fasader) og evnt. blir det da satt opp en ny materialsliste siden det vil bli endringer i brukt materiell.

I følge materialslistene fra f.eks. Hibahus er det satt opp en standard på valg av f.eks. panel, innerdører o.l., men dersom kunden har sett for seg sånne detaljer så tar bytter vi ut standarden med det kunden ønsker. Dermed kan kunden oppgradere eller "nedgradere" etter ønske, og både vi som entreprenør kan få en mer detaljert oversikt og deg som kunde.

Vi beregner da både prisen for materiell og arbeidspenger.

Og dersom kunden ønsker å gjøre noe av jobben selv(slik oms du sier der evil gjøre med grunnmuren) så trekker vi dette ut av tilbudet.

Mange kunder hører med forskjellige forhandlere for å få ulike tilbud, da prisene kan variere ut ifra kjeder o.l. Og da har muligheten til å velge evnt. billigste alternativ. Da er Bygger'n og Byggmakker eksempler på kjeder du kan få tilbud på materiell hos, og dersom de har en egen entreprenøravdeling som kan utføre jobben kan du også få tilbud på arbeidspenger.

Bortsett fra dette kan du høre med mer selvstendige entreprenører om å få tilbud på både jobben og materiell.(Da de har avtaler med forhandlere på materiell).

Dette kan selvfølgelig være annerledes i de ulike delene av landet, men det er slik dette fungerer her.

Men jeg vil råde dere om å være forsiktig med hvilken byggmester dere evnt. ansetter, da det finnes mange useriøse aktører på markedet. Hvis du har funnet noen som er aktuelle så forhør deg litt om i nærmiljøet om folk er fornøyde o.l. :)

Så jeg vil råde deg til å ta kontakt med de som har huset som dere har sett dere ut, og jeg regner med at de da vil henvise dere til nærmeste forhandler som dere kan forhøre dere om pris hos :)

Har du nettside på den du har sett deg ut hus hos?

Når du skal i banken må du ha fått utarbeidet en kostnadsoversikt på hvor mye det vil koste å få satt opp huset(som nevnt ovenfor) og ikke minst på grunnarbeidet.

Men det er jo bare å ringe banken din for å spørre hvilke detaljer dere må ha klare før dere tar turen til banken for å søke om lån:)

Hm..ja, tror jeg har fått med meg det jeg trengte :) Håper ikke noe ble mer uklart, men bare spør dersom det er noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

Er det slik at dere har sendt inn søknader? Dette kan vel ikke stemme? For deres husleverandør krever jo at kapital er på plass?

Ble litt forvirret over hvor langt dere faktisk har kommet.

Vi bygger selv nå, og ja - det er mye å huske på. Vi har valgt et ferdighus, og da er det husleverandøren som fikser ALT. Det vi har trukket ut av leveransen er spregning og oppsett av grunnmur, maling/sparkling og legging av gulv, legging av membran og flisarbeider. Vi valgte også å trekke ut alle garderobeskap og kjøkkeninnredning.

Kostnadene ballet seg på.

Det som kom litt overraskende på oss var:

- Vannbårent annlegg. Hustegninger viser ikke opplegg for ekstra vannrør etc.

- Ekstra utbygging yttervegger dersom man ønsker vannkraner her

- Tips: Kaldt og varmt vann i ytterkran. Lurt dersom man har hund eller barn.

- Elektriske punkt. Man ønsker seg MYE mer enn det som følger med i huset.

- Belysning ute. Ikke glem haven.

Vi har nå brukt 3,5 år siden vi kjøpte tomten, og flytter inn om ca. 2 mnd. Ting tar tid kan man trygt si. Spes. om man har vanskelige naboer....

Litt spent på hvilket type hus dere har valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! Mensen. eller??

Til TS: Sjekk heller byggebolig.no, der får du masse hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har funnet et hus i en husleverandørs katalog tar dere kontakt med de. Det er leverandørern som sitter på tegningene av huset, og det er tvilsomt at de vil gi dem fra seg hvis dere skal ha noen andre til å bygge. Hvis dere allerede har tegningene, noe jeg "mistenker" siden dere har sendt søknader, kan dere gå til hvilket snekkerfirma dere vil. Hent inn tilbud hos flere. Her avtaler dere hva dere selv skal gjøre og hva de skal levere. Firmaet vet hva som må avklares og bestemmes.

Regner med at dere må ha en pris for å gå i banken og få lån. Ring banken, avtal time med en lånerådgiver og spør hva dere skal ha med.

Så det dere må gjøre er å ta kontakt med husleverandør (er sikkert greiest å bruke leverandøren til det huset dere har valgt), prat om hva dere vil ha og evt endringer og få en pris på dette. Ring banken og avtal et møte. Etter dette vil det meste bli styrt av kontakten med leverandøren.

Takk for svar!

Ja, vi skal ta å ringe til husleverandøren, får nok det jeg trenger av info da..

Men kan vi snakke med hvilket som helst snekkerfirma å vise de tegningene av huset vi ønsker?

Det er vel ikke lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye man skal tenke på når det gjelder boligbygging:)

Jeg jobber i et entreprenørfirma som bygger både små og store prosjekter. Mange av våre kunder har sett seg ut hus fra en leverandør som heter f.eks. Hibahus. http://hibahus.no/

Og de er interessert i å få tilbud på dette huset, for å se hvor mye dette vil koste.

Det vi da gjør er å kontakte Hibahus og så får tilsendt en detaljert materialsliste(med all materiell som skal benyttes i byggingen) slik at vi kan sette opp et tilbud til kunden ifølge våre priser. (Da prisene ikke er like i hele landet, er det vanskelig å ha en standard på dette.)

I mange tilfeller vil kunden gjøre noen endringer på tegningene, og da setter de seg ned sammen med en av våre ingeniører slik at vi blir enige om endringene som skal gjøres. Det blir tegnet nye tegninger(både av plan og fasader) og evnt. blir det da satt opp en ny materialsliste siden det vil bli endringer i brukt materiell.

I følge materialslistene fra f.eks. Hibahus er det satt opp en standard på valg av f.eks. panel, innerdører o.l., men dersom kunden har sett for seg sånne detaljer så tar bytter vi ut standarden med det kunden ønsker. Dermed kan kunden oppgradere eller "nedgradere" etter ønske, og både vi som entreprenør kan få en mer detaljert oversikt og deg som kunde.

Vi beregner da både prisen for materiell og arbeidspenger.

Og dersom kunden ønsker å gjøre noe av jobben selv(slik oms du sier der evil gjøre med grunnmuren) så trekker vi dette ut av tilbudet.

Mange kunder hører med forskjellige forhandlere for å få ulike tilbud, da prisene kan variere ut ifra kjeder o.l. Og da har muligheten til å velge evnt. billigste alternativ. Da er Bygger'n og Byggmakker eksempler på kjeder du kan få tilbud på materiell hos, og dersom de har en egen entreprenøravdeling som kan utføre jobben kan du også få tilbud på arbeidspenger.

Bortsett fra dette kan du høre med mer selvstendige entreprenører om å få tilbud på både jobben og materiell.(Da de har avtaler med forhandlere på materiell).

Dette kan selvfølgelig være annerledes i de ulike delene av landet, men det er slik dette fungerer her.

Men jeg vil råde dere om å være forsiktig med hvilken byggmester dere evnt. ansetter, da det finnes mange useriøse aktører på markedet. Hvis du har funnet noen som er aktuelle så forhør deg litt om i nærmiljøet om folk er fornøyde o.l. :)

Så jeg vil råde deg til å ta kontakt med de som har huset som dere har sett dere ut, og jeg regner med at de da vil henvise dere til nærmeste forhandler som dere kan forhøre dere om pris hos :)

Har du nettside på den du har sett deg ut hus hos?

Når du skal i banken må du ha fått utarbeidet en kostnadsoversikt på hvor mye det vil koste å få satt opp huset(som nevnt ovenfor) og ikke minst på grunnarbeidet.

Men det er jo bare å ringe banken din for å spørre hvilke detaljer dere må ha klare før dere tar turen til banken for å søke om lån:)

Hm..ja, tror jeg har fått med meg det jeg trengte :) Håper ikke noe ble mer uklart, men bare spør dersom det er noe mer:)

Hei Sniktitt! :)

Tusen takk for svar og gode råd/ tips!!

Fikk mye informasjon som jeg trengte nå!

Kan holde dere oppdatert om hvordan det går fremover!

Huset vi tenker på er fra Drammens hus.

www.dhh.no -huset heter Høystad..

Tror vi blir nødt til å bygge med uteleie pga økonomi..

Må si det virker dyrt å bygge i steden for å kjøpe..

Men kan hende det bare er jeg som synest det..

Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at dere har sendt inn søknader? Dette kan vel ikke stemme? For deres husleverandør krever jo at kapital er på plass?

Ble litt forvirret over hvor langt dere faktisk har kommet.

Vi bygger selv nå, og ja - det er mye å huske på. Vi har valgt et ferdighus, og da er det husleverandøren som fikser ALT. Det vi har trukket ut av leveransen er spregning og oppsett av grunnmur, maling/sparkling og legging av gulv, legging av membran og flisarbeider. Vi valgte også å trekke ut alle garderobeskap og kjøkkeninnredning.

Kostnadene ballet seg på.

Det som kom litt overraskende på oss var:

- Vannbårent annlegg. Hustegninger viser ikke opplegg for ekstra vannrør etc.

- Ekstra utbygging yttervegger dersom man ønsker vannkraner her

- Tips: Kaldt og varmt vann i ytterkran. Lurt dersom man har hund eller barn.

- Elektriske punkt. Man ønsker seg MYE mer enn det som følger med i huset.

- Belysning ute. Ikke glem haven.

Vi har nå brukt 3,5 år siden vi kjøpte tomten, og flytter inn om ca. 2 mnd. Ting tar tid kan man trygt si. Spes. om man har vanskelige naboer....

Litt spent på hvilket type hus dere har valgt?

Hei Merete.

Vi har sendt inn fradelingsøknad og byggesøknad.

De har vi fått godkjent.

Men vi må vel sende søknad om hustegninger til kommunen også.

Takk for gode råd og nyttige tips, de har jeg notert meg! :)

Vi har bestemt oss for hus fra drammens hus, www.dhh.no.

Høystad heter huset.

Tror vi også må prøve å få gjort det vi kan gjøre selv for å prøve å spare der vi kan.. :)

Det har tatt noen år for dere da ja, kjedeligt det med naboene deres da...

Men sikkert deiligt å endelig være ferdig!? :)

Hvilket hus har dere bygget da?

Hvor mye kom alt på, om jeg kan få spørre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
OMG! Mensen. eller??

Til TS: Sjekk heller byggebolig.no, der får du masse hjelp.

Hei!

Takk for link, skal ta å sjekke ut den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, vi skal ta å ringe til husleverandøren, får nok det jeg trenger av info da..

Men kan vi snakke med hvilket som helst snekkerfirma å vise de tegningene av huset vi ønsker?

Det er vel ikke lov?

er vel drammens hus som må bygge huset for dere da.blir dem som er leverandør.

ikke lov og bygge noe selv som andre har eneretten på nei.

Ring drammens hus og avtale ett møte med dem,så er nok hjulene igang.

Lykke til!en spennende tid dere har foran dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel drammens hus som må bygge huset for dere da.blir dem som er leverandør.

ikke lov og bygge noe selv som andre har eneretten på nei.

Ring drammens hus og avtale ett møte med dem,så er nok hjulene igang.

Lykke til!en spennende tid dere har foran dere :)

Ja, skal ta en telefon til de..

Blir en spennende tid framover nå!

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...