Gå til innhold

Trenger litt råd ang. svigerproblem

Anbefalte innlegg

Gjest Svigerdatteren
Skrevet

Jeg trenger litt råd her...

Jeg har flyttet til min manns hjemsted og bor sammen med mannen min og våre 3 barn. Det er langt fra min egen familie. Her hvor vi bor har mannen min sine foreldre og sin søster.

Vi har fått tre tette barn og det har iblandt vært hektisk. Svigerforeldrene mine har aldri vist noen interesse for barna våre og det har vært sårt for både mannen min og meg. De er en familie hvor det ikke prates åpent om ting så vi har et veldig overfladisk forhold. Ingen konflikter men heller ikke noe samhold.

Som sagt så har det vært veldig liten interesse for barna våre fra svigers sin side. De kommer jevnlig på besøk men de kan godt være her et par timer uten en gang å snakke med barna. Den eldste er nå 5 år. De har aldri hjulpet oss med praktiske ting. Når vi skulle ha sistemann dro til til syden en uke før termin, selv om de visste jo meget godt at vi ikke har noen andre å spørre om barnevakt. Når mannen min reiser med jobben er det aldri en håndsrekning å få av dem. Misforstå meg ikke; vi klarer oss fint selv altså - det er vel mangelen på interesse som sårer mest.

Så har det altså skjedd at svigerfar har blitt syk. Såpass syk at det de ikke kan dra noe sted og det er til og med vanskelig å dra på butikken. Og nå forventer de plutselig at vi skal stille opp og bl.a. kjøre svigermor ut for å handle. Mannen min er helt bestemt på at vi ikke skal tilby dem å hjelpe mens jeg som er vant fra min familie selvfølgelig tilbyr meg å hjelpe dem når de er i en vanskelig situasjon. Men jeg kjenner at jeg en veldig tvil om hva jeg skal gjøre.... Hva ville dere gjort? La meg legge til at svigerfar aldri kommer til å bli frisk igjen og at svigermor har førerkort men hun tør ikke å kjøre bil......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-)

Behandle andre som du ønsker dei skal behandle deg:-)) Hadde jeg vært deg så hadde jeg stilt opp for svigers. Kanskje dei lærer noe veldig positivt av deg?

Stå på du og gjør det som hjertet taler for:-)

Jeg ønsker deg lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke om du syns at jeg er for ung til å svare, men jeg velger å svare likevel :)

Jeg syns det er trist å lese om dine svigerforeldre. Trist fordi de har vist så liten interesse for sine barnebarn trist fordi de har hatt så liten velvilje til å hjelpe dere og trist fordi din svigerfar nå er blitt syk.

Det merkes at du er et godt menneske, og du vil nok ikke noen noe vondt. Selv anser jeg meg selv som et godt menneske, men jeg er også opptatt av rettferdighet. Mitt valg i denne sammenheng ville først vært en samtale med mine svigerforeldre. Her vil jeg først sagt hvor trist jeg syns det er at svigerfar er blitt så syk, og deretter ville jeg sagt at de ikke bare kan forvente at dere skal stille opp å hjelpe når de selv ikke har gjort noe for å fortjene denne hjelpen. En oppklarende samtale hvor de må gjøre rede for hvorfor de ikke har noen interesse for barnebarna sine eller å hjelpe dere i forbindelse med dem, syns jeg er på sin plass. Med bakgrunn i dette kan du jo vurdere om du er villig til å hjelpe din svigermor mens hun får hjelp til å tørre å kjøre bil selv slik at de blir selvhjulpne. Min mormor trenger skyss for å komme seg på butikken for å handle, men hun har til gjengjeld alltid stilt opp for andre, og derfor er folk villige til å stille opp.

Håper du finner ut av det.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du er deg og svigers er svigers. Hvis det er din natur å hjelpe dem så synes jeg det er naturlig at du skal gjøre det, uten krav på "gjengjeldelse" og uten å regne over om dere har hjulpet. Jeg hadde aldri klart å ikke hjelpe selv.

Når det er sagt er neste spørsmål: hva slags hjelp skal gis, og skal det alltid være slik at dere slipper alt dere har i hendene når de trenger hjelp?

Det første jeg ville sett på muligheten for å hjelpe med var å få dem selvhjulpen. Hva skal til for å få svigermor til å kjøre bil igjen? Må det kjøretimer til? Noen må forklare henne at dette må hun nå.

Dernest ville jeg prøvd å få hjelp inn i så ordnede former som mulig. Trenger svigerfar tilsyn mens svigermor er for å handle inn til uken hver lørdag? Greit det kan arrangeres. Men ut fra den situasjonen som har vært tidligere er det ikke rett at dere nærmest skal være døgnkontinuerlig vakt for dem.

Har de flere barn? Kan dere samarbeide med disse angående hjelp til egne foreldre?

Skrevet

cats in the cradle. la dem klare seg selv.....

Gjest regine ii
Skrevet
Du er deg og svigers er svigers. Hvis det er din natur å hjelpe dem så synes jeg det er naturlig at du skal gjøre det, uten krav på "gjengjeldelse" og uten å regne over om dere har hjulpet. Jeg hadde aldri klart å ikke hjelpe selv.

Når det er sagt er neste spørsmål: hva slags hjelp skal gis, og skal det alltid være slik at dere slipper alt dere har i hendene når de trenger hjelp?

Det første jeg ville sett på muligheten for å hjelpe med var å få dem selvhjulpen. Hva skal til for å få svigermor til å kjøre bil igjen? Må det kjøretimer til? Noen må forklare henne at dette må hun nå.

Dernest ville jeg prøvd å få hjelp inn i så ordnede former som mulig. Trenger svigerfar tilsyn mens svigermor er for å handle inn til uken hver lørdag? Greit det kan arrangeres. Men ut fra den situasjonen som har vært tidligere er det ikke rett at dere nærmest skal være døgnkontinuerlig vakt for dem.

Har de flere barn? Kan dere samarbeide med disse angående hjelp til egne foreldre?

Dette syns jeg var veldig bra sagt!

det er ikke gitt at de skal "få" all den hjelp de krever, bare fordi de trenger det nå, når de i grunn aldri har vært interessert i å hjelpe andre. Samtidig tror jeg heller ikke jeg hadde hatt samvittighet til å la være å hjelpe, men da i "ordnede" former som blondie her foreslår. Da slipper du å ha dårlig samvittighet for at du IKKE hjelper, samtidig som du og slipper å bli utslitt (og antakeligvis ganske bitter) av å måtte hjelpe hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...