cilja Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Har en sjuåring som brukte å gå i sånn hettelue (bare hull til ansiktet) og vinterdress. Etter at noen jenter først sa til han at slike luer var bare for småbarn vil han ikke gå i slike lenger. Og etter at noen andre jenter sa at vinterdress er for småbarn vil han ikke gå i det lengre heller. Da blir det boblebukse og jakke med vanlig topplue. Har forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen og bedt han ha på seg det han pleide, men han vil ikke, og jeg vil ikke presse på for mye heller (siden han er relativt ny på skolen). Hva ville dere sagt eller gjort i samme situasjon?
*Mocca* Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 når han er 7 år synes jeg det er på tide med vanlig lue, og todelt dress ja... Ser ingen på skolen der 6åringen min går som har noe av dette.... i halsen, skjerf, fleece eller ull hals...
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Nå har jeg ingen råd å gi jeg altså. Men en sånn hettelue skal jeg være enig i at er for små barn. Men hel dress gikk vi da med til ni-ti årsalderen når jeg var liten. Det var enklere enn todelt, og så slpp vi at snø mellom jakke og bukse i akebakken. Antagelig ville jeg kanskje bare sagt at han ikke skal bry seg om hva andre sier, dette høres ut som en jentegjeng som er ute etter å mobbe. Men om heldress er et problem, er det vel ikke noe i veien for å kjøpe en to delt dress?
ToveM Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Har en 10 åring jeg, som mye heller vil ha hel dress enn to-delt.
Helen Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Sønnen min på snart 13 år bruker hel dress, han vil ikke ha todelt. Dressen han bruker er en varmedress fra Europris, den liker han godt.
Dølahoppa Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Hettelue kan jeg forsåvidt være enig i, er flaut for mange etter skolestart.. Er ingen tilhenger av vanlig topplue, da de ikke sitter på ørene, noe jeg synes er viktig, spesielt midtvinters! (Reima har noen kjempegode i fleece, som sitter godt på hodet og har en klaff for ørene, uten at det blir Oluf!) Hel og todelt dress er individuelt, og kanskje forskjell fra skole til skole, by og bygd.. Denne skolen bruker begge deler, og gutter helt opp til 7.ende bruker hel, men kjeldress.. Populært med heldresser som har litt anleggspreg.. ;-D
cilja Skrevet 14. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2009 Takk for svar. For meg er det uviktig hva han har på seg så lenge han er varm og tørr. Han har alltid hatt både dress og todelte sett. Men jeg synes det er synd at vi mennesker påvirkes så mye av hva andre sier. Samtidig forventer jeg ikke at en sjuåring skal "stå imot" slike utsagn fra andre.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Trekker fram denne gamle tråden nå for det begynner jo å bli aktuelt igjen. Har samme problem her at enkelte ting blir ungene ertet for å bruke. Men hettelue bruker de fleste på småskolen her heldigvis. Det er mye bedre med hettelue enn skjerf!
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Trodde det var vanlig med heldress i alle fall til 8-10 år? Det bruker ungene her i området i alle fall. Varmedress (slike forede kjeledresser man får til voksne) passer jo også fint for litt større barn.
Yummy_Mummy Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg kjøpte meg heldress selv i fjor. Så da er jeg vel en baby da. Deilig når man skal være ute og leke med småtten (desuten sliter jeg med å finne skikkelig boblebukse, synes bare det er tynne skibukser til voksne).
Kara W Skrevet 28. oktober 2009 #11 Skrevet 28. oktober 2009 Da jeg var liten hadde jeg todeltdress og lue og skjerf på skolen. men når vi skulle være ordentlig ute, f.eks aketur, skitur osv. så var det hel dress og hettelue en stund til. Kanskje til jeg var rundt 10? Kanskje det er en løsning for dere? Man er jo ikke ute så lenge av gangen på skolen, så man rekker ikke å bli skikkelig kald og våt da.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 Har en sjuåring som brukte å gå i sånn hettelue (bare hull til ansiktet) og vinterdress. Etter at noen jenter først sa til han at slike luer var bare for småbarn vil han ikke gå i slike lenger. Og etter at noen andre jenter sa at vinterdress er for småbarn vil han ikke gå i det lengre heller. Da blir det boblebukse og jakke med vanlig topplue. Har forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen og bedt han ha på seg det han pleide, men han vil ikke, og jeg vil ikke presse på for mye heller (siden han er relativt ny på skolen). Hva ville dere sagt eller gjort i samme situasjon? Jeg hadde tatt signalene fra gutten og latt han sleppe og stå i problemstillingen.
Gjest Gjest_J19_* Skrevet 28. oktober 2009 #13 Skrevet 28. oktober 2009 Har en sjuåring som brukte å gå i sånn hettelue (bare hull til ansiktet) og vinterdress. Etter at noen jenter først sa til han at slike luer var bare for småbarn vil han ikke gå i slike lenger. Og etter at noen andre jenter sa at vinterdress er for småbarn vil han ikke gå i det lengre heller. Da blir det boblebukse og jakke med vanlig topplue. Har forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen og bedt han ha på seg det han pleide, men han vil ikke, og jeg vil ikke presse på for mye heller (siden han er relativt ny på skolen). Hva ville dere sagt eller gjort i samme situasjon? Si at de jentene kommer til å få øre betennelse fordi de ikke besytter ørene sine ordentlig :gjeiper:
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 28. oktober 2009 #14 Skrevet 28. oktober 2009 Når ungene er 7 år så synes jeg foreldrene skal ta hensyn til hva de sier de vil ha på seg eller ei. Vi foreldre har ofte ikke peiling på hva som er mobbegrunn eller hva som er kult og "akseptabelt". Det nytter ikke å be unger stå imot presset hvis de ikke er tøffe nok til det .. Og jeg tviler på at han fryser i en vanlig lue.
Gjest SmallTalk Skrevet 28. oktober 2009 #15 Skrevet 28. oktober 2009 Trodde det var vanlig med heldress i alle fall til 8-10 år? Det bruker ungene her i området i alle fall. Varmedress (slike forede kjeledresser man får til voksne) passer jo også fint for litt større barn. Si ikke det for sikkert. Jeg brukte kun hel dress når jeg var knøttliten, og fra jeg var ca 4 så var det todelt dress som gjaldt.
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2009 #16 Skrevet 28. oktober 2009 Sikkert forskjellig fra plass til plass Men det er ikke sååå lenge siden jeg gikk på barneskolen, og alle brukte hel dress i alle fall de tre første åra.
LukaFrost Skrevet 28. oktober 2009 #17 Skrevet 28. oktober 2009 Litt snodig dette på en måte. Når barn kommer i en viss alder blir de for store for saker og ting. Hel dress blir man på en måte for gamle til et sted på barneskolen. Når man blir voksen blir det lov igjen, da med termodress fx fra Wenaas. Jeg har nettopp kjøpt en sånn selv.
Nokia Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg ville hørt på gutten og latt ham "slippe" å gå med det han ikke vil... Kjipt å bli ertet for sånne ting hvir man kan unngå det! Selv har jeg en datter på 7 år som eeeelsker dressen sin. Selv om hun er den eneste som bruker heldress i klassen nå, kunne ikke ti ville hester fått den av henne... Så de er nå forskjellige, disse små!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Har en sjuåring som brukte å gå i sånn hettelue (bare hull til ansiktet) og vinterdress. Etter at noen jenter først sa til han at slike luer var bare for småbarn vil han ikke gå i slike lenger. Og etter at noen andre jenter sa at vinterdress er for småbarn vil han ikke gå i det lengre heller. Da blir det boblebukse og jakke med vanlig topplue. Har forsøkt å forklare hvordan ting henger sammen og bedt han ha på seg det han pleide, men han vil ikke, og jeg vil ikke presse på for mye heller (siden han er relativt ny på skolen). Hva ville dere sagt eller gjort i samme situasjon? Jeg ville latt han prøve. Jenta mi hadde også en slik periode da dress og "findlandshette" var for barnslig, men da hun ble eldre valgte hun selv hel dress og "finlandshette", fordi hun "fikk så mye snø i nakken og ryggen" med todelt dress og lue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå