Nala Skrevet 14. juli 2003 #1 Skrevet 14. juli 2003 Jeg sliter med en greie når jeg tar bilder med mitt digitale fotoapparat: Jeg får ALLTID røde øyne på personene på bildene Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Finnes jo ingen anti-rødøye-funksjon på disse kameraene jo! Og en annen ting: Er det noen som har gode tips til hvordan jeg fjerner røde øyne i Photoshop? Blir bare tull og vas når jeg prøver. Ender opp med de djeveløynene
Leo Skrevet 14. juli 2003 #2 Skrevet 14. juli 2003 Har fått noen selvlysende grønne øyne på mine bilder, men ingen røde... Sikker på at du ikke har "anti-røde-øyne"-funksjon?
Nala Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2003 Har fått noen selvlysende grønne øyne på mine bilder, men ingen røde... Sikker på at du ikke har "anti-røde-øyne"-funksjon? *sjekker kameraet* Vet du, det kan hende jeg har en sånn funksjon :oops: Ser i alle fall et øye her på ene knappen. Må nok lese manualen i morgen ja. Men altså, da lurer jeg på en ting: Digitale kamera er jo litt trege i avtrekkern. Hvordan blir det da med denne funksjonen? Blinker det flere ganger eller? Eller forsåvidt, jeg kan jo bare teste. Takk for hjelpen, Leo
Leo Skrevet 14. juli 2003 #4 Skrevet 14. juli 2003 Sjekket masse før jeg kjøpte mitt kamera, skjønner du, og jeg tror ikke jeg fant et eneste uten denne funksjonen. Manualen kan være nyttig...
Nala Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2003 Sjekket masse før jeg kjøpte mitt kamera, skjønner du, og jeg tror ikke jeg fant et eneste uten denne funksjonen. Manualen kan være nyttig... Hehe, du har nok rett. Manualer ER nyttige. Men av en eller annen grunn har jeg rett og slett slått meg til ro med at det ikke var noen sånn fuknsjon på kameraet mitt. Jajamensann, sånn går det når topplokket ikke er med her i verden Nå har jeg forøvrig testa litt med denne øye-knappen. Men har jo ingen personer å teste det på. Det får bli i morgen. Enn så lenge har jeg tatt x antall bilder av en sovende katt i sofaen
Nala Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2003 Forresten, selv om jeg Leo har hjulpet meg å se lyset ang rødøye-funksjonen har jeg fremdeles en del eksisterende bilder med særdeles røde øyne. Så hvis noen vet hvordan jeg fikser de i Photoshop blir jeg veldig glad. Klem fra Nala - som alltid skal lese manualene GODT heretter
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #7 Skrevet 15. juli 2003 Røde øyne er ikke et problem spesifikt for digitale kameraer, men disse kameraene som i noen tilfeller har en liksom-løsning på problemet, i form av en "ikke røde øyne"-funksjon. Som ikke alltid virker. I den "vanlige" foto-verdenen løser man slikt ved å flytte blitzen lenger unna linsen. De røde øynene kommer jo av at blitzlyset reflekteres fra baksiden av øyeeplet (hvor det er mye blodårer) og inn i linsen. Har man et (digitalt) kamera med støtte for ekstern blitz, er det en enkel sak å f.eks. vinkle den mot taket, og det virker hver gang. Bare så det er nevnt, liksom.
Gjest lmari Skrevet 15. juli 2003 #8 Skrevet 15. juli 2003 Photoshop og røde øyne er genialt! Jeg pleier å forstørre bildet såpass at man ser de små firkantene som det er bygget opp av. Så kopierer jeg øyefarge fra deler av øyet som ikke er blitt rødt, og fyller inn over det røde. Pass på å legge litt forskjellige farger - ingen har helt den samme fargen over hele øyet... Har ikke photoshop på denne maskinen, så jeg husker ikke hvilke knapper jeg bruker for å få det til....
Achmed Skrevet 15. juli 2003 #9 Skrevet 15. juli 2003 I photoshop pleier jeg å merke begge øynene, enten med lasso toolen eller med elitical marquee. Deretter legger jeg på en liten feather (hvis jeg har nok pixler å gå på), og bruker så replace colour-funksjonen. Den lar deg erstatte en bestemt farge (i dette tilfellet rødt), og med fuzziness bestemmer du hvor mange farger i nærheten av denne fargen (altså hvor like fargene kan være) du vil forandre. Jo lenger til høyre slideren står, jo fler farger vil forandres. I tillegg får du disse valgene: Hue, saturation, og lightness. Her er det Hue som er den viktigste, og hue kan vel på norsk oversettes med fargetone. Drar du på denne slideren, vil du forandre fargetonen, og for eksempel ende opp med gule, blå eller turkise øyne. Det normale er å dra denne til man får et blå/grå skjær i øynene. Saturation bestemmer hvor mettet en farge skal være. Jo mer mettet, jo mindre gråkomponent. Har du for eksempel en helt klar rødfarge (Med r-verdi 255, og 0 på g og B), vil man ved å sette ned metningen få blandet inn de andre fargene, og dette betyr en gråere rødfarge. Hvis du tester, vil du oppleve at også R-verdien endrer seg. Jeg er litt usikker på hvorfor men det kan ha en av følgende grunner: 1: Fargerommet som PS bruker til omregning er Lab, ikke RGB, 2: Fargene har ulik opasitet, altså øyet oppfatter dem med ulik styrke. og PS tar høyde for dette. Lightness bestemmer hvor lys en farge skal være. Om du for eksempel har fargen 200-50-50 (Altså R-G-B, noe om er en klassisk leppestiftrød), kan du forandre lightnessen ved å legge til like mye på hver farge, eksempelvis slik at vi får 250-100-100 (Ikke 250-10-10 som det sto først). Fargen er per definisjon den samme, men med forskjellig lyshet. Men, også her spiller fargerommet oss et puss, så du vil ikke få akkurat dette resultatet. Dette ble kanskje litt tungt og uforståelig, men jeg kan jo prøve å fylle på litt om hva hvitt, svart og grått er når man holder på med RGB. Jeg forutsetter at alle de tre fargene behandles likt. Altså. I RGB har svart verdien 000000, eller R:0, G:0, og B:0, mens hvitt har verdien FFFFFF, eller R:255, G:255, B:255. Som vi ser er alle fargene like, og det er nettopp det som kjennetegner en gråtone også. Eksempler på gråtoner kan være R: 128, G:128, B:128 eller R: 53, G:53, B:53. Alle farger har en hviss gråandel i seg. Enkelt kan man si at gråandelen er lik den fargen med minst verdi. Har du for eksempel fargen R:178, G: 36, B:76, er gråandelen 36, og vi har altså en ganske lys farge. Ønsker man å gjøre denne fargen mørkere, legger man på for eksempel 70 på alle, slik at man får nye verdier R: 248, G: 116, B: 146. Nå er den nye gråandelen 116, altså en middels mørk farge. Tror egentlig jeg gir meg der. Ingen kommer til å lese hele dette uansett. 8) Jeg må dessuten si at jeg er elendig i Photoshop, så det finnes sikkert en enklere måte å få vekk røde øyne enn replace colour.
Gjest Zirine Skrevet 15. juli 2003 #10 Skrevet 15. juli 2003 Forresten, selv om jeg Leo har hjulpet meg å se lyset ang rødøye-funksjonen har jeg fremdeles en del eksisterende bilder med særdeles røde øyne. Så hvis noen vet hvordan jeg fikser de i Photoshop blir jeg veldig glad. http://www.scrapjazz.com/resources/article_121.shtml Mange nyttige tutorial på nett.
Crazee Skrevet 15. juli 2003 #11 Skrevet 15. juli 2003 Det er så mange måtar å fjerne raude auge på i Photoshop. Prøver å finna eit bilete slik at eg kan testa alle måtane eg har komme over og leggja ut resultata... Uansett: Trur ein måte er å velgja dei raude pupillane med magic wand (med så pass stor toleranse at du får med alt det raude) og deretter velje image -> desaturate. Kan ikkje sjekke nett no...
Nala Skrevet 15. juli 2003 Forfatter #12 Skrevet 15. juli 2003 Oi oi oi, her var det mange gode tips. Tusen takk alle sammen. Skal sjekke om jeg får til :-)
Morgan Skrevet 15. juli 2003 #13 Skrevet 15. juli 2003 Vet du forresten hvorfor du får røde øyne på bilder?? Mennesker har mest RØDE pigmenter i øynene,deretter kommer GRØNNE!Det har ingenting med blodårer eller regnbuer å gjøre! Den fargen mennesket kan se lengst unna og oppfatter raskest,er RØDT.Derav er nødraketter røde samt farlig sektor på lykter og fyrtårn.Og en hel del andre ting,som trafikklys,bremselys på biler,instrumentpanelet i bilen din og nattlyset på navigasjonsbro(rødt ødelegger ikke nattsynet). Fargeblinde har LIKE mange røde som grønne pigmenter i øynene og kan derfor ikke tjenestegjøre på dekk.
Achmed Skrevet 15. juli 2003 #14 Skrevet 15. juli 2003 Hum... Det er bare pupillen som blir rød? Isåfall er det jo bare å drite i det jeg skrev. Hør på Crazee. :D (Men det jeg skrev kan jo alltids brukes til noe annet, og desaturation fungerer vel på samme måten som hvis man drar saturation-slideren helt til venstre, altså legger på en gråkomponent uten å forandre lysheten. Neste gang jeg begynner på en lang utredning om noe, må noen stoppe meg. )
Nala Skrevet 16. juli 2003 Forfatter #15 Skrevet 16. juli 2003 Neste gang jeg begynner på en lang utredning om noe' date=' må noen stoppe meg. [/quote'] Stoppe deg? Er dy tullerusk?? Vi suger jo til oss kunnskap da vettu. Lange utredninger er kjempenyttige. Og jeg slutter aldri å glede meg over viljen til å bruke tid på å forklare tullinger som meg hvordan man gjør ting og tang :D
Crazee Skrevet 16. juli 2003 #16 Skrevet 16. juli 2003 Var litt meir å gjera enn berre det eg skreiv, så høyr på Achmed ;-) Elles har du denne leksjonen om akkurat raude auge.
Nala Skrevet 16. juli 2003 Forfatter #17 Skrevet 16. juli 2003 Dere er nå kledelig beskjedne da, Achmed og Crazee. *slenger over en stooooooor klem*
Achmed Skrevet 16. juli 2003 #18 Skrevet 16. juli 2003 Stoppe deg? Er dy tullerusk?? Vi suger jo til oss kunnskap da vettu. Lange utredninger er kjempenyttige. Og jeg slutter aldri å glede meg over viljen til å bruke tid på å forklare tullinger som meg hvordan man gjør ting og tang :D Hihi... God å høre at noen gidder å høre på våset mitt. :D Men det tar jo sinnsvakt lang tid å skrive et sånt inlegg, da. Men men... Skal ikke se bort fra at det kommer noe mer fra denne kanten. Klarer liksom ikke å stoppe når jeg først er i gang.... Dere er nå kledelig beskjedne da' date=' Achmed og Crazee.[/quote'] Hehe... Unntaket som bekrefter regelen. :oops:
Nala Skrevet 16. juli 2003 Forfatter #19 Skrevet 16. juli 2003 Men det tar jo sinnsvakt lang tid å skrive et sånt inlegg, da. Men men... Skal ikke se bort fra at det kommer noe mer fra denne kanten. Klarer liksom ikke å stoppe når jeg først er i gang.... Jaja, men da er det bare om å gjøre for oss å få deg i gang da
Achmed Skrevet 16. juli 2003 #20 Skrevet 16. juli 2003 For all del, fyr løs. Jeg har minst 20 vekttall bare i kantineteknikk, så det er jeg iallefall sabla god på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå