Gjest Matglad Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Klarer meg i timevis uten mat, og på lite mat. Har lite matlyst og blir fort mett. Er ikke et frokostmenneske, og har problemer med å få i meg mer enn toppen 3 måltider om dagen, vanligvis blir det to. Sakset fra en annen tråd... Dette er for meg uforståelig. Jeg ELSKER mat. Smakene, konsistensene, reaksjonen i kroppen når den får næring. Som et resultat har jeg vektproblemer, og veier litt mer enn det jeg er komfortabel med. Jeg ser for meg at jeg hadde sluppet dette problemet hvis jeg var mindre interessert i å spise. Blir gjerne sittende leeenge ved bordet og kose meg, og det ender jo som regel med at jeg spiser mer enn jeg har behov for. Bare fordi det er så godt. Noen gode tips og råd? Viljestyrken min klarer jeg ikke å stole på. Dårlig erfaring med det. ;-)
Gjest nn Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Lettere sagt enn gjort, men bli forelsket, fungerer kjempefint!
Chanel.No5 Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 (endret) Sakset fra en annen tråd... Dette er for meg uforståelig. Jeg ELSKER mat. Smakene, konsistensene, reaksjonen i kroppen når den får næring. Som et resultat har jeg vektproblemer, og veier litt mer enn det jeg er komfortabel med. Jeg ser for meg at jeg hadde sluppet dette problemet hvis jeg var mindre interessert i å spise. Blir gjerne sittende leeenge ved bordet og kose meg, og det ender jo som regel med at jeg spiser mer enn jeg har behov for. Bare fordi det er så godt. Noen gode tips og råd? Viljestyrken min klarer jeg ikke å stole på. Dårlig erfaring med det. ;-) Kan jeg anbefale deg å gjøre motsatt av det vi blir tillært som barn, "gå fra bordet før du er ferdig",. Er du hjemme, puss tennene, dette fjerner litt av lysten, drikk masse vann sammen med maten, ta en kopp med te eller kaffe, putt en tyggegummi i munnen om du er i besøk istedenfor å pusse tennene.. Legg ned gafler/kniver, dytt fatet litt til siden og ta en pause, se om ikke mettheten kommer om du tar en pause og du må nesten bare lære deg å stoppe å spise etter en normal porsjon er inntatt. Anbefaler også at du spiser mange små måltider i løpet av dagen, oppretthold ett jevnt blodsukker og ikke gå i middagsbesøk ihjelsulten, spis noe smått en time før du skal der og drikk vann for å fylle magesekken litt, kanskje det hjelper å spise litt mindre om du ikke føler deg så sulten..?? Klart det er en del av kosen å bli sittende ved bordet, men prøv heller å bruke denne tiden etter måltidet til å sippe til noe varmt å drikke.. Bare litt tips.. Endret 13. april 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Jeg synes i utgangspunktet det er kjempebra å være glad i mat, jeg. Tross alt finnes det utrolig mye god mat, mat er kultur og hvis man spiser sunt holder man seg lettere frisk. Men man må kanskje prøve å styre det litt; lære mer om sunne matvarer og -vaner (som er tilpasset DINE behov, ikke sånn generelt fra heimkunnskapen), spise ting som ikke legger seg så lett på kroppen og være i aktivitet. Synes du det er vanskelig å få til?
Annikken Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Når jeg trener, er jeg mindre sugen på mat. Min teori er at når jeg først begynner å ete (og ikke trener noe særlig) tror kroppen det er "på tide å legge seg opp et lager, for nå blir det vinter!" eller noe sånt. Hehehe. Så da eter jeg bare videre. Tipset er rett å slett å bevege seg mer. Kanskje forsvinner noe av matlysten, kanskje blir å se at buksa blir større et annet "kick" for deg. Kanskje du bare trenger en hobby? Å overspise er ofte et tegn på at maten er "trøst" og tidsfordriv, og det er ikke et sunt forhold til mat. (Det motsatte er heller ikke sunt - altså å at mat kun er "drivstoff".)
Gjest Elfrida Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror det er viktig å fokusere mer på maten når man faktisk spiser den. Du beskriver at du gjør det, men prøv å gjøre det på 'min måte. Det jeg forsøker å gjennomføre, og som fører til at jeg spiser mindre når jeg får det til er følgende: Når maten er på bordet skal måltidet nytes (det fordrer i utgangspunktet at det er mat jeg liker). TV/radio/musikk slås av. Hver eneste bit nytes til fulle og tygges grundig. Jeg legger ned bestikket mellom hver munnfull. Da merker jeg veldig godt når det ikke smaker så godt lenger, og det blir et slags lett press i mellomgulvet som signaliserer at jeg er mett. Jeg slutter da å spise uansett om det er mere mat på tallerken eller fat. Når jeg klarer å gjennomføre dette blir jeg passe mett, og får i tillegg utløp for min kjærlighet til mat og smaker. I tillegg slutter jeg å tenke noe særlig på mat mellom måltidene. Og som Annikken skriver, trening er en veldig bra appetittregulering. Jeg opplever at jeg blir mer sulten på 'ordentlig' mat når jeg trener, i stedet for snacks og godt.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Jeg ville brukt matentusiasmen til noe positivt: les bruke interessen til å eksperimentere med å komponere sunne retter og liknende. I tillegg kommer man langt med å ersatte typisk gomle-mat med grønnsaker og ting som er veldig lavt i kcal hvis man har et tyggebehov. I tillegg er det som nevnt overfor en sammenheng mellom en balansert diett og trening og hvor mye søtsug og liknende som man har
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Et annet triks er å rett og slett lage mindre porsjoner. Du kan ikke sitte ved bordet og ete i evigheter om du bare har laget én laksefilet. Jeg har problemer med å kjenne om jeg er mett eller ikke, så jeg er pent nødt til å være nøye med porsjonene. Én kyllingfilet, 50 gram ris (tørr), og fylle resten av tallerkenen med salat, det er nok mat til at jeg ikke blir sulten igjen etter bare en time. Så da lager jeg kun dette, og ikke noe mer.
Vera Vinge Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Jeg er også glad i mat, og jeg elsker å sitte lenge ved middagsbordet og prate og småspise. Men jeg er verken spesielt glad i eller tåler fet mat noe særlig, så det blir automatisk mye magert. Så jeg syns ikke man skal avlære seg interesse og glede for mat, men kanskje man heller burde se på hva man spiser? Å kose seg ved bordet med frukt og grønt er noe annet enn om det er snakk om fete sauser og desserter. Og så har nok de fleste godt av å bevege mer på seg, om man har et vektproblem eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå