Gå til innhold

Hva skyldes FANTOMSMERTER?

Silmarill

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det klø i en arm eller et ben man har mistet?

Man kan føle både smerte, kulde, varme, prikking og stikking fra en arm, et ben eller en annen legemsdel som er mistet - såkalte fantomsmerter!

Dette fenomenet mener jeg er utrolig merkelig - noen som har en forklaring?

PS!Takk for et glimrende nytt forum :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Lemmet er kuttet av, men nervene er litt anderledes "lagt opp" en resten av lemmet. Dvs. at nerver som forteller at man klør på hånden fortsetter å sende dette signalet ut i armen selv om den da er avkuttet ved albuen. De "vet ikke" at hånden ikke er der lenger.

Jeg har hørt at dette er veldig ubehagelig fordi man jo ikke kan klø seg på hånden (det hjelper ikke å klø albuen).

Dette var litt uvitenskapelig forklart da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemmet er kuttet av, men nervene er litt anderledes "lagt opp" en resten av lemmet. Dvs. at nerver som forteller at man klør på hånden fortsetter å sende dette signalet ut i armen selv om den da er avkuttet ved albuen. De "vet ikke" at hånden ikke er der lenger.

Jeg har hørt at dette er veldig ubehagelig fordi man jo ikke kan klø seg på hånden (det hjelper ikke å klø albuen).

Dette var litt uvitenskapelig forklart da ...

Takk for innspill Blondie65 :)

Det har jeg tenkt på også at det må være ekstremt ubehagelig å klø et sted du ikke får klødd fordi kroppsdelen ikke eksisterer lenger!

Farmoren min måtte kutte benet sitt og hun hadde ikke fantomsmerter (sa hun da)

En legevenn fortalte meg at når den delen av hjernen som tidligere styrte vedkommende legemsdel, blir arbeidsløs, vil naboområdene i hjernen også utnytte situasjonen.

De invaderer så å si den ledige plassen. Derfor kan det hjelpe å klø seg for eksempel på leppene eller skulderen hvis man føler at det klør i en arm man ikke har lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Takk for innspill Blondie65 :)

Det har jeg tenkt på også at det må være ekstremt ubehagelig å klø et sted du ikke får klødd fordi kroppsdelen ikke eksisterer lenger!

Farmoren min måtte kutte benet sitt og hun hadde ikke fantomsmerter (sa hun da)

En legevenn fortalte meg at når den delen av hjernen som tidligere styrte vedkommende legemsdel, blir arbeidsløs, vil naboområdene i hjernen også utnytte situasjonen.

De invaderer så å si den ledige plassen. Derfor kan det hjelpe å klø seg for eksempel på leppene eller skulderen hvis man føler at det klør i en arm man ikke har lenger.

Hvis det er planlagte amputasjoner så gis det sterke smertestillende i lang tid i forveien slik at hjernen "glemmer" lemmet som amputeres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er planlagte amputasjoner så gis det sterke smertestillende i lang tid i forveien slik at hjernen "glemmer" lemmet som amputeres..

Hvor har du lest om det?

Da min farmor måtte amputere beinet (planlagt) fikk hun ingen smertestillende som "fortalte nervene" at nå må dere slutte å reagere på et ben som snart blir fjernet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.

Såkalte fantomsmerter oppleves av 85 prosent av alle som mister en del av kroppen. Tidligere mente man at følelsene stammet fra nervebaner som var skåret over, men ny forskning viser at de kuttede nervene forholdsvis fort faller til ro hos de fleste. I stedet har det vist seg at det oppstår en slags overfølsomhet i ryggmargen når den ikke lenger får impulser fra en manglende del av kroppen. Ryggmargen begynner å sende impulser på egen hånd til hjernen, der de blir opplevd som smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på her jeg også, synes fantomsmerter er fascinerende.

Kroppen min har funnet på noen rare sprell; jeg måtte fjerne en eggstokk + eggleder pga en graviditet utenfor livmoren, og nå, årevis etterpå, får jeg fortsatt menssmerter og ubehag i den eggstokken som ikke er der :gjeiper: Forstå det den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Hvor har du lest om det?

Da min farmor måtte amputere beinet (planlagt) fikk hun ingen smertestillende som "fortalte nervene" at nå må dere slutte å reagere på et ben som snart blir fjernet!

Har ikke lest det... En lege på sykehus som fortalte dette til en som hadde planlagt amputasjon. Han hadde faktisk ingen smerter etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har et astralegeme (en blåkopi av den fysiske kroppen), og hvis du da klør der armen/beinet mangler, så klø på auraen din. Det funker så visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har et astralegeme (en blåkopi av den fysiske kroppen), og hvis du da klør der armen/beinet mangler, så klø på auraen din. Det funker så visst.

Astralegeme, what a f.. is that..

Google gir ikke mange muligheter her 5 treff og se selv hvor seriøs de virker.

post-11483-1239795867_thumb.png

Velger du den MINST sannsynlige forklaringen av prinsipp. Hva er liksom galt med det legene sier ?

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger du den MINST sannsynlige forklaringen av prinsipp. Hva er liksom galt med det legene sier ?

Prøv å søke på astral kropp, og eterisk legeme også. :)

http://shareno.net/ordlisteutskr.htm

http://www.mystikkens.com/modules.php?name...r=0&thold=0

http://www.spaatjenester.net/index.asp?mid...148&mid3=20

Hva sier legene da? Og sier alle legene det du mener de sier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søke på astral kropp, og eterisk legeme også. :)

http://shareno.net/ordlisteutskr.htm

http://www.mystikkens.com/modules.php?name...r=0&thold=0

http://www.spaatjenester.net/index.asp?mid...148&mid3=20

Hva sier legene da? Og sier alle legene det du mener de sier? :)

Vel, skal man forklare hvordan kroppen virker så er

SPAATJENESTER.net og MYSTIKKENS.com

IKKE virkelige seriøse plassene..

Du kan starte på wikipedia så for du ett innblikk i medisinens versjon.

Og sier alle legene det du mener de sier? :)

Hva mener du med det ?

1. Spiller det noen rolle hva jeg mener ?

2. Må man finne BARE de som mener det samme som man seg?.

(er det derfor du bruker spaatjeneser.net)

3. MÅ alle leger si det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astral-legeme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vel, skal man forklare hvordan kroppen virker så er

SPAATJENESTER.net og MYSTIKKENS.com

IKKE virkelige seriøse plassene..

Du kan starte på wikipedia så for du ett innblikk i medisinens versjon.

Hva mener du med det ?

1. Spiller det noen rolle hva jeg mener ?

2. Må man finne BARE de som mener det samme som man seg?.

(er det derfor du bruker spaatjeneser.net)

3. MÅ alle leger si det samme ?

Hvor kan du egentlig forvente å lese om eteriske legmer og slikt da?

I felleskatalogen, eller? Jeg googlet dette opp, og da fant jeg dette.

Beklager men wikipedia er ikke såå seriøst ut i fra mitt syn, da de lar hvem som helst redigere innlegg der (blandt annet meg, høhø). Du har tydeligvis ingen stor tiltro til meg og det jeg mener, så da burde du ikke ha så stor tiltro til wikipedia heller, skjønner?

Når det gjelder enkelte leger, så har de sikkert veldig rett i mye av det de sier, men det ene behøver ikke utelukke det andre.

Mange leger tenker alternativt. Jeg går på alternative kurs med både jurister, leger og psykologer.

Ikke se alt inne i firkanten. Ha litt mer vidsyn.

Det jeg mente var; Du sa; Hva er liksom galt med det legene sier?

Hva sier legene spør jeg da! Kan du svare på det? For nå har jeg gitt deg en del svar...

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Til og med på wikipedia. Da burde jo saken være grei for midgard *fniser*

Ja. du kan fnise.. Her er ALT det som står

Et astrallegeme er, ifølge forskellige trosretninger (heriblandt antroposofien og teosofien), et ikke-materielt, usynligt legeme knyttet til den menneskelige bevidsthed. Astrallegemet har form omtrent som den menneskelige krop, og antages ofte at befinde sig på astralplanet.

Det finnes selvfølgelig INGEN seriøse referanser.

Går du på "phantom pains" finner du en DRØSS med tekst og PLENTY av seriøse referanser.

Selv personer med ekstremt selektiv syn må greie å se kvalitetsforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...