Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Jeg er nok ganske opptatt av og tildels opphengt i enkelte ting, og kan ramse opp disse "prinsippsakene": * Hvete, dyrket og prosessert som i dag, er antagelig ikke bra for oss, i hvert fall en stor minoritet (også utenom de med uttalte/kraftige allergier, cøliaki og intoleranser). Jeg tror ikke nødvendigvis man ikke bør spise det, men jeg tror ikke det er bra at det finnes hvete i omtrent ALT av hel-og halvfabrikata i tillegg til at det utgjør en stor del av et norsk gjennomsnittskosthold med mye brødmat. Jeg tror de andre kornsortene er sunnere (selvsagt forutsatt at man ikke har relevant allergi/cøliaki/intoleranse). Har ikke særlig tro på spelt, annet enn at det har mindre gluten enn moderne hvete, og dermed kan være godt for noe. * Mat som ikke er laget av hovedsaklig reine råvarer fungerer som vomfyll mer enn som kilde til nødvendige næringsstoffer, og jeg kan ikke få meg til å forstå hvordan et kosthold basert på poser - kun tilsatt kjøtt og vann, med salat til, kan dekke kroppens behov. Og ja, jeg har levd sånn selv noen år. * jeg tror veldig mange lidelser er psykosomatiske og skyldes stresshåndtering gone bad. Det betyr selvsagt ikke at man ikke egentlig er syk, eller at medisinsk behandling ikke er noe vits, men at mange ikke blir varig friske med mindre de legger om livsstilen og stresser mindre. Stress er også både fysisk (pga kosthold, røyking, alkohol, døgnrytme, annen sykdom) og psykisk utløst, og jeg mener absolutt ikke det er en svakhet å få problemer med dette, men at det er utrolig lett å overse og la gå for langt slik vi lever, med lite plass til ro og refleksjon. Jeg tror også ofte helsevesenet tilbyr for dårlige og midlertidige løsninger på dette (symptomdempende medikamenter), og håper flere leger og andre kan bli bevisst på og henvise til stressmestrings/avspenningskurs og kanskje noen som kan gi råd om hvordan man kan leve et roligere og lykkeligere liv uten å måtte flytte i ei koie på fjellet eller dyrke egne urter (selv om det også er bra). * (sekulær) meditasjon burde vært introdusert i skolen. En av mine sorger er at jeg ikke fant ut hva dette kan gi meg før jeg var over 30. * jeg har stor tro på melkesyrebakterier! * man bør velge ting som føles lystbetont og givende for en selv om det er ting som rent objektivt kan forkorte livet - som å ta seg noen glass rødvin eller trene mindre enn en "bør". Jeg mener at det er viktigere å nyte livet enn å prøve å leve lengst mulig, selv om man selvsagt kan kombinere en sunn livsstil med lykke. * jeg synes det er kjempefint med et offentlig støttet kulturliv og mener at kultur er berikende for sinnet. Jeg tror også man kan bli både syk og dum og trist av å aldri oppsøke kultur (kan godt være tegneserier, idrett og religion, trenger ikke være opera og billedkunst). Det er viktig med utdannede kulturformidlere/lærere o.l, kulturskole og annen undervisning bør ikke overlates til "hvem som helst" av frivillige, da det er håndverk og fag dette også. * Foreldre/oppdragere bør bruke mye tid sammen med barn i det offentlige rom for å lære bort hensynsfull oppførsel og oppmerksomhet ovenfor andre. * Akryl og dess like er dritt, og stort sett bør en velge naturlige materialer i klær og interiør. Ull, bambus og silke er høyt på lista, samt sjøgress, sisal o.l i tepper. (her er jeg visst mer på linje med en gammel Lillehammer-original enn intendert) Jeg har sikkert flere kjepphester også. Innser at jeg antagelig er politisk korrekt og lite kontroversiell, men det får så være.
Kitsune Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 *Blinklys. Jeg bruker alltid blinklys og synes det er helt latterlig og irriterende at andre lar vær!!
annamaria8 Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 * Ett ord for én ting. Det går ikke an å skrive støtte hjul; det heter støttehjul! * En gang da, alltid/framtid når. * Å er bare et infinitivsmerke og interjeksjon. * Det heter ikke "han gidde", men "han gav".
Gjest antigartner Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Jeg mener det finnes altfor mye alternativ-bogus som blir gitt for stor oppmerksomhet i media. Følelser, synsing og lettvint argumentasjon om påståtte virkninger og resultater av alternativ medisin og behandling blir stående som uimotsagte "sannheter", da seriøse forskere og forskningsbaserte resultater aldri kan være like lettvinte og bastante. Dette er en sak jeg brenner for økt opplysning rundt. En annen kjepphest for meg er generell dannelse og allmennkunnskap i befolkningen. Jeg tror, i likhet med et tidligere innlegg her, at kultur/mangel på kultur er viktig. Kulturopplevelse og -forståelse er sentralt for allmenndannnelsen og ingen har vondt av å oppleve et bredt spekter av kultur. Offentlig støtte til dette er allmenndannende og nasjonsdannende. FrP-argumentasjonen, med ord som "finkultur", bidrar til fremmedgjøring av deler av kulturlivet og medfører dermed en fordumming av befolkningen. Jeg er også opptatt av at det må formidles overfor unge (og eldre også) at alle ting ikke kan være lystbetonte hele tiden, og at vi av og til må tenke og handle til fellesskapets beste, og ikke bare for egen nytelses skyld.
Gjest Liberal konservativ, finansbrans Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 * Mat som ikke er laget av hovedsaklig reine råvarer fungerer som vomfyll mer enn som kilde til nødvendige næringsstoffer, og jeg kan ikke få meg til å forstå hvordan et kosthold basert på poser - kun tilsatt kjøtt og vann, med salat til, kan dekke kroppens behov. Og ja, jeg har levd sånn selv noen år. * jeg tror veldig mange lidelser er psykosomatiske og skyldes stresshåndtering gone bad. Det betyr selvsagt ikke at man ikke egentlig er syk, eller at medisinsk behandling ikke er noe vits, men at mange ikke blir varig friske med mindre de legger om livsstilen og stresser mindre. Stress er også både fysisk (pga kosthold, røyking, alkohol, døgnrytme, annen sykdom) og psykisk utløst, og jeg mener absolutt ikke det er en svakhet å få problemer med dette, men at det er utrolig lett å overse og la gå for langt slik vi lever, med lite plass til ro og refleksjon. * jeg synes det er kjempefint med et offentlig støttet kulturliv og mener at kultur er berikende for sinnet. Jeg tror også man kan bli både syk og dum og trist av å aldri oppsøke kultur (kan godt være tegneserier, idrett og religion, trenger ikke være opera og billedkunst). Det er viktig med utdannede kulturformidlere/lærere o.l, kulturskole og annen undervisning bør ikke overlates til "hvem som helst" av frivillige, da det er håndverk og fag dette også. * Foreldre/oppdragere bør bruke mye tid sammen med barn i det offentlige rom for å lære bort hensynsfull oppførsel og oppmerksomhet ovenfor andre. Jeg er helt enig med deg i disse prinsippene. I tillegg vil jeg føye til: * Matmeatikkfaget og musikkfaget i skolen bør styrkes i måten det formidles på overfor elevene av fagkvalifisert personell * Det er veldig ok å ikke stå på ski, gå i fjellet eller ha hytte i fjellene i isolat * Sport på TV er en uting - det er altfor mye sport som sendes på TV-kanalene Og det at norske kanaler blander sport og nyheter i én og samme sending er bare forvirrende. * Om 100 år bør nordmenn skamme seg over det lave kulturelle nivået som råder her til lands: det enorme latterlige motstanden mot operaen i Oslo er et eksempel. Operaen tiltrekker eiendom- og næringsbygg, næringsvirksomhet, er en turismemagnet, skaper verdier i seg selv, gjør at internasjonale miljøer tar turen innom Oslo og det var på høy tid: at nordmenn evner å tenke større enn Block Watne: og erkjenner at det er noe som heter estetikk. * Det er lov å være bli'.
annamaria8 Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 * At de humanistiske faga får tilbake sin status i skolen. * At nordmenn om 100 år ikke ser på seg selv med samme husmannsånd som til nå. At de innser at sin egen sangkultur og sitt eget språk er like kulturelt høyverdig som noen opera eller imperialistspråk.
Malum Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Det går an å være noe for noen, selv om de ikke tilhører din nærmeste familie eller krets. Ikke lukk øynene for det som er ubehagelig å se på, men bry deg, og bry deg om. Full religionsnøytralitet i den norske skolen.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Det er alt for mange mennesker i verden allerede; oppegående mennesker burde innse at de ikke bør formere seg (eller i det minste holde seg til 1-2 barn).
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg har tydeligvis mange kjepphester; jeg kan si meg enig i omtrent samtlige over her. Tillegg fra meg: * Folkeskikk og høflighet. Jeg synes folkeskikken snart er fraværende i samfunnet, og blir stadig overrasket over hvor lite høflige og oppmerksomme mange er. Litt god, gammel dannelse hadde de fleste ikke hatt vondt av å inneha. Endret 15. april 2009 av O-Ren Ishii
Gjest Catwoman Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 * Hvete, dyrket og prosessert som i dag, er antagelig ikke bra for oss, i hvert fall en stor minoritet (også utenom de med uttalte/kraftige allergier, cøliaki og intoleranser). Jeg tror ikke nødvendigvis man ikke bør spise det, men jeg tror ikke det er bra at det finnes hvete i omtrent ALT av hel-og halvfabrikata i tillegg til at det utgjør en stor del av et norsk gjennomsnittskosthold med mye brødmat. Jeg tror de andre kornsortene er sunnere (selvsagt forutsatt at man ikke har relevant allergi/cøliaki/intoleranse). * Mat som ikke er laget av hovedsaklig reine råvarer fungerer som vomfyll mer enn som kilde til nødvendige næringsstoffer, og jeg kan ikke få meg til å forstå hvordan et kosthold basert på poser - kun tilsatt kjøtt og vann, med salat til, kan dekke kroppens behov. enig i disse. Tror mat i mest mulig naturlig form er det aller beste for oss. Og lærer man seg selv til å spise mer ren mat som ikke er over-bearbeidet og tilsatt alt mulig crap så liker man det og. Tror manges smakssløker er ødelagt av all natriumglutamaten og e-stoffene, noe som gjør at de synes ren mat smaker for lite. Også synes jeg det er jåleri med retter som tar en evighet å lage med mye dill-dall hvor resultatet man sitter igjen med bare er en liten dert. feks. blomkålskum. Synes også mange- retters middag er jåleri og teit. (tror ikke så mange er enig med meg i det) Har og tro på at vegansk kosthold er bra, * Det er veldig ok å ikke stå på ski, gå i fjellet eller ha hytte i fjellene i isolat * Sport på TV er en uting - det er altfor mye sport som sendes på TV-kanalene Og det at norske kanaler blander sport og nyheter i én og samme sending er bare forvirrende. og disse. Jeg ser at sport sikkert er en viktig del av kulturen, men det er bare altfor altfor mye. Dessuten tror jeg mange av de som sitter og glor på tv-sport hadde hatt mye bedre av å drive med sport selv. Mye sunnere det enn å bare sitte å glo på andres prestasjoner. Og angående skiturer: jeg likte å gå på ski som barn, men som voksen har jeg mistet all interesse for vintersport, jeg er ikke så glad i snø og vinter, og oppsøker ikke snøen mer enn jeg må. Derimot elsker jeg å gå en skikkelig skogtur til fots, med joggesko, på snøfrie stier.
Gjest Gjest_damen_* Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Ta ansvar for dine handlinger, dine valg og ditt eget liv Er det noe som er viktigere egentlig? Det er for mange mennesker som føler seg som ofre for omstendighetene, som spiller martyr og lukker øynene for sine egne muligheter. Holdninger som de også overleverer sine barn. Du velger selv. Å ikke velge er også et valg.
Gjest strykebrett Skrevet 15. april 2009 #13 Skrevet 15. april 2009 Ta ansvar for dine handlinger, dine valg og ditt eget liv Er det noe som er viktigere egentlig? Det er for mange mennesker som føler seg som ofre for omstendighetene, som spiller martyr og lukker øynene for sine egne muligheter. Holdninger som de også overleverer sine barn. Du velger selv. Å ikke velge er også et valg. Er så enig. Ansvarsfraskrivelse er nærmest blitt en folkesport.
Gjest Gjest_Susanne_* Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Jeg mener depresjon er blitt en folkesykdom, en diagnose som brukes altfor ofte av både leger og mannen i gata.. Ikke alt vi føler av ubehag her i livet er en depresjon.
Stillest vann Skrevet 15. april 2009 #15 Skrevet 15. april 2009 Ta ansvar for dine handlinger, dine valg og ditt eget liv Er det noe som er viktigere egentlig? Det er for mange mennesker som føler seg som ofre for omstendighetene, som spiller martyr og lukker øynene for sine egne muligheter. Holdninger som de også overleverer sine barn. Du velger selv. Å ikke velge er også et valg. Akkurat dette er min også. Men hvordan kan man formulere det så folk ikke umiddelbart går i forsvarsposisjon? Hver gang jeg prøver å forklare forskjellen på "å ta ansvar for hva man gjør" og "å ha skylden for noe som er gjort" stanger jeg hodet i veggen... Eksempler (noe spisset, da): Det er ikke min skyld at jeg ble voldtatt, det er overgriperens skyld. Men det er mitt ansvar å redusere risikoen for å bli voldtatt. At det er overgriperens ansvar å la være å begå overgrep er irrelevant for meg, for det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Det er ikke min skyld at jeg blir mobbet. Men det er mitt ansvar hva jeg velger å gjøre for å unngå å være et mobbeoffer. At det er mobbernes ansvar å la være å mobbe er irrelevant for meg, for det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Det er ikke min skyld at jeg ble påkjørt. Men det er mitt ansvar å meg for i trafikken. At det er sjåførens ansvar å kjøre forsvarlig er irrelevant for meg, for det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Ansvaret for min fremtid ligger alltid hos meg, selv om skylden for at det gikk galt kan være andres. Noen reagerer allerede her, men det er først når jeg bytter ut 1. person med 2. person at blir det full blokkering. Det stemmer at ditt liv ikke er mitt ansvar, men betyr det at jeg skal gi blaffen i hvordan du velger å møte livet? Relatert kjepphest: Ansvar handler om fremtid, mens skyld handler om fortid...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå