Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt bevisst på at jeg noen ganger spiser for fort og uten å tygge maten skikkelig. Egentlig ganske teit, for jeg bruker mye tid på å lage god mat, og har i grunn et lystbetont forhold til det å spise og kose seg. Årsaken er kanskje at jeg spiser endel måltider alene. Dette er jo ikke spesielt bra for fordøyelsen heller... Så nå har jeg begynt å tygge maten lenger. Det jeg lurer på, for noe må en jo lure på, er hvor godt dere tygger det dere spiser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei, jeg er selv veldig glad i mat og passer alltid på å kose meg når jeg spiser og det inkluderer å spise rolig, koble ut og nyte maten, så jeg tygger maten min godt ihvertfall, spiser roligere også da :spise:

Endret av Lotte27
  • 2 uker senere...
Gjest Bolledeig
Skrevet

En gammel "slankemetode" var å tygge maten 30 ganger før man svelget. Slik gikk spisingen senere, og man fikk både tid til å nyte maten, men ga også kroppens metthetssignaler tid til å virke før man hadde spist veldig store mengder. Det er ikke uten grunn at en del matvarer som krever en del "arbeid" (grove korntyper, rå grønnsaker, fiberholdige grønnsaker etc.) ofte er anbefalt, i tillegg til at det er sunt er det ikke like lett å hive innpå ubegrensede mengder.

Jeg prøver å bli flinkere, jeg spiser dessverre ganske fort, men jeg tror absolutt dette er veldig smart å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...