Gå til innhold

Skal på visning på rekkehus. Prisantyding 2.250 000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er kjempespent, skal på visning til et rekkehus vi har falt for.

Det har en prisantydning på 2 250 000,- eller 2 298 000 (inkludert fellesgjeld).

Jeg hører rykter om at rekkehus gjerne selges over takst, mens andre mener de gjerne selges lavere nå som vi er i disse krisetider?

Rekkehuset er bygget i 1973, men har blitt oppgradert og fremstår som flott og moderne. Ligger i Akershus.

Dersom ingen andre byr, hva kan jeg starte på? Jeg ønsker selvfølgelig å komme best mulig ut av et eventuelt kjøp og drømmer om å kunne presse prisen ned. Men hva er realistisk i forhold til dagens marked?

Takker for alle innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forresten taksten som er 2 250 000,- Prisantyding står det ingen ting om :)

Skrevet (endret)

Gå på bt.no/eiendom og finn ut hvor mye forrige eier ga for boligen. Selgere vil gjerne MINIMUM ha dekket inn det de selv ga + kanskje noe renter og litt for inflasjon. Har de pusset opp eller forbedret noe vil de gjerne ha igjen for det også (f.eks. + 100 000 i verdiøkning for oppussing av bad.)

Det er for lett å si "by 300 000 under", men om du ser litt på hva de ga selv en gang i tiden, pluss om du kjenner til hva lignende boliger er solgt for i området rundt, har du mer å gå på.

Det er lov å ta en "frekkas" og by langt under, men du vil jo i utgangspunktet by noe du mener er en realistisk (og kanskje litt under, da) sum å gi for boligen. Mistenker du mange med i budrunden, kan du kanskje starte lavere.

Selv har jeg aldri solgt, men det kan jo hende man bare fnyser og ikke tar det seriøst om du bare byr halvparten. Start lavt, men ikke fornærmende lavt.

Prisantydningen her er ca 2,25. Hva selgere kjøpte for er avhengig av når de kjøpte, og hvilken stand boligen var i. Dersom de selv kjøpte den for 1,8 er det kanskje realistisk å begynne på 1,85 eller 1,9, og så ta det derfra. In my humble opinion :)

Husk: Hva noe er "verd" er rett og slett bare hva andre er villige til å betale for det. Sliter de med å få solgt (bolig har ligget ute lenge) og allerede har kjøpt nytt (det kan du muligens se av taksten) så kan du jo dra en "kjiping" og starte på 1,5. Du vil jo selvsagt ikke betale mer enn du trenger for å få kjøpt. Dette er jo litt psykologisk. Men som oftest vil man ikke selge noe med tap med mindre man er skikkelig desperat.

Endret av Annikken
Skrevet

Himmel og hav, så dyrt bare for et rekkehus?!

Jeg hadde ikke giddet å by mer enn maks. 1,9.

Skrevet (endret)
Himmel og hav, så dyrt bare for et rekkehus?!

Jeg hadde ikke giddet å by mer enn maks. 1,9.

Rekkehus kan være så mangt. ;) Ville du betalt 1,9 for et rekkehus på 160-170 kvm også? Her gikk for eksempel et rekkehus på rundt 150 kvm for i overkant av 3.2 mill for kun noen måneder siden, og det var ikke noen luksusbolig, engang, men et skikkelig sent 80-talls furuhelvete, riktignok med fin planløsning og beliggenhet.

Det man bør tenke over nå, er at hvis et salgsobjekt er kommet på markedet relativt nylig, er nok prisantydningen justert nedover i tråd med det generelt fallende prisnivået, så å forvente noen enorm "besparelse" er kanskje i overkant optimistisk.

Endret av Honesty
Skrevet

Takker for svarene deres :) jeg gleder meg til visning og hører gjerne fra flere av dere :)

Skrevet
Dersom de selv kjøpte den for 1,8 er det kanskje realistisk å begynne på 1,85 eller 1,9, og så ta det derfra. In my humble opinion :)

Får håpe de kjøpte boligen for 500 000 for 30 år siden da, da er det jo bare å begynne på 550 000, så får du sikkert kjøpt boligen til den summen :fnise:

Skrevet

Jeg har dessverre ikke mulighet til å finne ut hva de kjøpte for... det er en borettslagsleilighet.. men ellers var jo ideen god :)

Skrevet
Får håpe de kjøpte boligen for 500 000 for 30 år siden da, da er det jo bare å begynne på 550 000, så får du sikkert kjøpt boligen til den summen :fnise:

Les setningen som står rett før :) "Prisantydningen her er ca 2,25. Hva selgere kjøpte for er avhengig av når de kjøpte, og hvilken stand boligen var i."

Hele poenget var at man IKKE kun bare kan legge på en viss sum, men må se på alt som en helhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...