Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har en side på blogspot.com med babybilder og hvor jeg skriver litt om hvordan vi har det, slik at familie og venner skal få se hvordan vi har det. Så fikk jeg endel kommentarer fra noen om hvordan jeg kunne tørre å legge ut bilder slik at hvem som helst kunne få tak i dem/inn å se på dem, og at jeg ikke har noen kotroll om hvem som kan gå inn å se på dem. Er dette noe jeg burde tenke på? Hvorfor er dette så farlig? Noen andre som blogger med bilder av babyene sine? Eller som bruker andre sider hvor man har det mer kontrollert hvem som går inn og ser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 13. april 2009 #2 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Vi lar kun inviterte lesere se bloggen vår, og har også begrensninger på familie og tildels venner på Flickr. "Vanlige" babybilder gjør det vel kanskje ikke allverdens å legge ut, men bilder av babyen i f.eks. badebalja vil jeg ikke ha liggende allment tilgjengelig. Du vet aldri hva folk bruker sånt til, det er mange raringer der ute... Har du bilder liggende åpent, kan bokstavelig talt hvem som helst i hele verden se dem og laste dem ned for bruk til ting man ikke har noen som helst styring over. Politiet har blant annet funnet bilder som i utgangspunktet er veldig uskyldige (familiebilder fra strandferier o.l.) i databasene til pedofiliringer og lignende. Da er de plutselig ikke så uskyldige lenger... Jeg har jobbet med bilder, og har sett hvordan de både kan misbrukes og også kan gi et helt annet uttrykk brukt i feil/annen sammenheng enn de ble tatt i. (Hmm, kronglete setning, den siste der, men forhåpentligvis forstår du hva jeg mener.) Edit: Du er klar over at du kan begrense hvem som leser bloggen din på blogspot? Endret 13. april 2009 av itla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MRN Skrevet 13. april 2009 #3 Del Skrevet 13. april 2009 Sjekk ut fenomenet "pedobear". Jeg synes det er humoristisk - fordi jeg ser humoren i det. På grunnlag av det kan jeg ikke FATTE OG BEGRIPE at foreldre legger ut bilder av ungen sin. Ikke vanlige bilder, men halvt påkledde. Et bilde som brente seg inn, var en jente på stranda, i bikini. Pupper hadde hun fått, men var et godt stykke 16 år (seksuell lavalder i vestlig verden), og *veldig* godt stykke under 18 år (lavalder for publisering av bilder av sensuell og seksuell karakter). Hun lå der, skrevde litt med beina og pekte på bikinitrusa si mens hun hadde en eller annet uttrykk i trynet. OM det er foreldre eller ikke som har tatt bildet og lagt det ut, vet jeg ikke. Men bildet er såpass uskyldig at det skulle ikke forundre meg. Jeg vet (egentlig ikke, men) at dere er kjempestole av ungen deres. Hvordan det vokser fram og alt det der. Men, lær dere nettvett. Alt misbrukes. (Også innlegget mitt.) Visste ikke at Flickr hadde sånn tjeneste (kontroll/sperre av bildene), men det hørtes som en god idé. Facebook burde vel også kunne brukes til det formålet - om dere så absolutt må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 13. april 2009 #4 Del Skrevet 13. april 2009 MRN: Du gir FB rettighetene til bildene du legger ut når du publiserer dem på nettsidene deres, så nei, der har man ikke den muligheten. Jeg har kun lagt ut ett eneste bildet av babyen der av den grunn, for å stille nysgjerrigheten til en del bekjente som jeg ikke synes det er naturlig å invitere til å lese bloggen, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #5 Del Skrevet 13. april 2009 Ikke noe farlig å legge ut bilder av ungene. Men unngå å legge ut bilder uten klær eller halvnakne, da dette kan være interessant for noen syke mennesker der ute. Om det er babybilder, så hadde jeg nok ikke brydd meg om han hadde på seg bare en bleie, el satt naken i en balje hvor man ser bare overkropen. Men etter hvert som de blir eldre, bør man nok være litt mere forsiktig med det også og bare legge ut bilder hvor hele kroppen er dekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 13. april 2009 #6 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Du kan lese tips frå Datatilsynet om publisering av bilete av barn i dette heftet: I beste mening Eit godt tips er at dei bileta du legg ut er i låg oppløysing! Bilete blir gode nok til å visast fram på ei nettside, men det blir vanskelegare for andre å bruke dei. Me har ikkje lagt ut eit einaste bilete av babyen, verken på Facebook eller andre stader. Sender heller ein e-post til familie og venner som har lyst å sjå babyen! Endret 13. april 2009 av cogito Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå