Sheherasade Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Etter å ha vært litt dårlig til å trene den siste måneden tenkte jeg å virkelig få fart på det nå i påska. Snart bikinisesong osv. osv. Så nå i påska har jeg trent seks dager på rad (både kondis og styrke, mellom en til to timer), og spist mindre enn vanlig. MEN!!! Jeg har gått OPP i vekt hver eneste dag!!! Så nå, på sjette dagen, veier jeg en kilo mer enn før påska. Jeg skjønner ingenting. Tror da ikke at muskelmassen kan øke så mye på så kort tid. I tillegg har jeg kjørt både kondis og styrke, ikke bare styrke. Ikke tror jeg det kan være fett jeg har lagt på meg heller. Noen som kan forklare dette???
Klematis Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Nytrente muskler binder mer væske, og du vil veie mer en stund etter trening. Jeg kan godt være 2 kg mer dagen etter en hard styrkeøkt eller spinningtime eller en lang fjelltur enn jeg var dagen før. Du bør ikke veie deg oftere enn maks en gang i uken. Og det er den store trenden du må se på, ikke fra uke til uke. Dessuten er det ikke kun vekt som betyr noe, siden som du selv sier muskler veier mer enn fett. Hva med å finne frem målebåndet og måle annenhver uke eller en gang i måneden? Eller kjøpe en vekt som viser fettprosent? Jeg har alltid brukt en slik vekt som viser fettprosent, det synes jeg er fint. Selv om den langt fra er nøyaktig og kan variere litt alt etter hvor mye en har drukket eller hvor våt en er på føttene, så gir det over tid en indikasjon på hvilke kg som forsvinner. F.eks. gikk jeg ned 12 kg i løpet av et års tid. Ifølge vekta mi mistet jeg 13-14 kg fett mens jeg la på meg 1-2 kg "annet", som jeg regner med var muskler. Lykke til!
Sheherasade Skrevet 13. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2009 Nytrente muskler binder mer væske, og du vil veie mer en stund etter trening. Jeg kan godt være 2 kg mer dagen etter en hard styrkeøkt eller spinningtime eller en lang fjelltur enn jeg var dagen før. Du bør ikke veie deg oftere enn maks en gang i uken. Og det er den store trenden du må se på, ikke fra uke til uke. Dessuten er det ikke kun vekt som betyr noe, siden som du selv sier muskler veier mer enn fett. Hva med å finne frem målebåndet og måle annenhver uke eller en gang i måneden? Eller kjøpe en vekt som viser fettprosent? Jeg har alltid brukt en slik vekt som viser fettprosent, det synes jeg er fint. Selv om den langt fra er nøyaktig og kan variere litt alt etter hvor mye en har drukket eller hvor våt en er på føttene, så gir det over tid en indikasjon på hvilke kg som forsvinner. F.eks. gikk jeg ned 12 kg i løpet av et års tid. Ifølge vekta mi mistet jeg 13-14 kg fett mens jeg la på meg 1-2 kg "annet", som jeg regner med var muskler. Lykke til! Ahaaa! Takk for svar. Joda, jeg vet jo at man ikke bør veie seg så ofte, men når man er utålmodig... I morgen skal jeg ta få en analyse av kroppen som viser sammensetning av ben, muskler, fett og annet. Det viser blant annet stoffskifte osv. Det blir spennende! http://www.bodyanalyse.no/
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Tror det stemmer det Klematis sier Jeg har vært ganske aktiv den siste uka (mye lange og litt tøffe turer), og jeg kan både se og kjenne det på musklene. Selv om de selvsagt ikke er "bygd" som ved langvarig trening skjer det definitivt en rask forandring. Ville heller ikke fokusert på vekten. Du trener og spiser forhåpentligvis nok og sunt, og det er DET som er viktig og som vil gi deg strammere/mer veltrent kropp, ikke kiloene i seg selv.
Sheherasade Skrevet 13. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2009 Tror det stemmer det Klematis sier Jeg har vært ganske aktiv den siste uka (mye lange og litt tøffe turer), og jeg kan både se og kjenne det på musklene. Selv om de selvsagt ikke er "bygd" som ved langvarig trening skjer det definitivt en rask forandring. Ville heller ikke fokusert på vekten. Du trener og spiser forhåpentligvis nok og sunt, og det er DET som er viktig og som vil gi deg strammere/mer veltrent kropp, ikke kiloene i seg selv. Sant nok. men det føles uansett ikke kult å veie mer enn man ønsker... Blir spennende å se hvordan jeg ligger an i forhold til idealvekten i morgen! Tror ikke det er så mye over... håper jeg...
Annikken Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 (endret) Ja, hvordan gikk det? Jeg trener styrke og kondisjon. Jeg har gått ned en buksestørrelse og opp fire kilo. Spesielt i starten vil musklene være hovne og binde væske. Vekt er den dårligste måten å måle fettreduksjon på. Vil råde deg til å kaste vekta og aldri se deg tilbake. Endret 15. april 2009 av Annikken
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Dette skurrer: 'gått OPP i vekt hver eneste dag' --> veier nå en kilo mer enn før påska. Altså, driver du og regner på gram? Når du har så små marginer har jo vann i kroppen og hva du har spist og om det er morgen eller kveld og om du har vært på do aaalt å si. Hvis jeg veier mer nå, spiser en Grandiosa og så veier meg igjen ville jeg ikke si at jeg har lagt på meg en halv kilo. Nå veier jeg meg sjelden, men før når jeg trente mye og hadde matchvekt på 60 kilo veide jeg like ofte 58 som 62, enda jeg både spiste og trente jevnt. Som andre sier, ikke bruk vekten på den måten, du er jo tydeligvis forvirret.
Chanel.No5 Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Ahaaa! Takk for svar. Joda, jeg vet jo at man ikke bør veie seg så ofte, men når man er utålmodig... I morgen skal jeg ta få en analyse av kroppen som viser sammensetning av ben, muskler, fett og annet. Det viser blant annet stoffskifte osv. Det blir spennende! http://www.bodyanalyse.no/ Når en trener så mye som du gjør så anbefaler jeg å finne frem målebånd, bruk dette for å se at kroppen strammes inn, ikke bruk vekt, den gir feile signaler mtp. muskelvekst og oppgang i vekt.
Sheherasade Skrevet 15. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2009 Dette skurrer: 'gått OPP i vekt hver eneste dag' --> veier nå en kilo mer enn før påska. Altså, driver du og regner på gram? Når du har så små marginer har jo vann i kroppen og hva du har spist og om det er morgen eller kveld og om du har vært på do aaalt å si. Hvis jeg veier mer nå, spiser en Grandiosa og så veier meg igjen ville jeg ikke si at jeg har lagt på meg en halv kilo. Nå veier jeg meg sjelden, men før når jeg trente mye og hadde matchvekt på 60 kilo veide jeg like ofte 58 som 62, enda jeg både spiste og trente jevnt. Som andre sier, ikke bruk vekten på den måten, du er jo tydeligvis forvirret. Jeg VET!!!!! Men jeg gjør det likevel!!!! Ellers tok jeg den analysen av kroppen i går. Var vel ikke noen overraskelser. Normal vekt, men for mye fett og for lite muskler. Sukk...
Sheherasade Skrevet 15. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2009 Når en trener så mye som du gjør så anbefaler jeg å finne frem målebånd, bruk dette for å se at kroppen strammes inn, ikke bruk vekt, den gir feile signaler mtp. muskelvekst og oppgang i vekt. Herregud. Jeg VET!!! Men jeg synes det kan være greit likevl.
Bambimor Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Herregud. Jeg VET!!! Men jeg synes det kan være greit likevl. Kjenner meg igjen der jeg også. Veier meg ofte, gjerne to ganger dagelig. I normale perioder trener jeg 4-5 dagers tung trening pr uke, og jeg er ikke overvektig. Det er bare så greit å sjekke vekta. Selv om jeg vet at den ikke betyr noe
Chanel.No5 Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Herregud. Jeg VET!!! Men jeg synes det kan være greit likevl. Var ikke ment som noe "bedrevitende" av meg. Selvfølgelig skal du veie deg og du synes det er greit å følge med på vekten, men ville bare understreke at med all treningen har fett forsvunnet av din kropp og blitt erstattet med muskler og det gir utslag på vekt og kan gi en oppgang.
Sheherasade Skrevet 15. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. april 2009 Var ikke ment som noe "bedrevitende" av meg. Selvfølgelig skal du veie deg og du synes det er greit å følge med på vekten, men ville bare understreke at med all treningen har fett forsvunnet av din kropp og blitt erstattet med muskler og det gir utslag på vekt og kan gi en oppgang. Det er sant, men jeg tror nok ikke det skjer i løpet av to til fire dager?
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Det er sant, men jeg tror nok ikke det skjer i løpet av to til fire dager? Musklene samler vann i kropen og det skjer med en gang.
Chanel.No5 Skrevet 16. april 2009 #15 Skrevet 16. april 2009 Musklene samler vann i kropen og det skjer med en gang. Enig! Og om du trener tungt og spiser riktig så starter musklene å utvikle seg gangske umiddelbart!
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 16. april 2009 #16 Skrevet 16. april 2009 (endret) Enig! Og om du trener tungt og spiser riktig så starter musklene å utvikle seg gangske umiddelbart! De starter å utvikle seg med en gang, men først og fremst er det vel nervesystemet som utvikler seg mest til å begynne med hos utrente personer. Dette gjør at man ofte får veldig bra fremgang til å begynne med styrkemessig siden hjernen blir bedre til "å få med seg" musklene. Noen stor økning i muskelmasse på et par uker er det sjelden snakk om; det tar litt tid før man begynner å legge på seg ren muskelmasse, og det er uansett ikke snakk om så mye som en kilo i uka. Kanskje mer i retning av en kilo eller tre på et år, selvfølgelig avhengig av hvor godt/dårlig trent man er på forhånd og hvor hardt man trener, hva man spiser, hvor god man er til å restituere seg osv osv. Man legger også gjerne på seg mer muskelmasse til å begynne med om man er utrent. Men det med at musklene binder mer vann når de nettopp har vært utsatt for påkjenning føler jeg stemmer veldig bra med meg iallefall. Dagen etter en treningsfri dag dropper jeg gjerne ned mellom en og to kg fht dagen før (som ikke er etter en treningsfri dag). Endret 16. april 2009 av O-Ren Ishii
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå