Gå til innhold

Pinlig spørsmål. Hvor stor plass er det i et flysete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig og har planer om å fly til sommeren (har ikke gjort det på flere år) og kom plutselig på at det kanskje er fryktelig trange seter ombord på flyet. Hvor store er setene og hvor lange er setebeltene. Jeg må innrømme at jeg er nærmere 110 kg og 170 cm høy :sjenert:. Vil dette bli et stort problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er like høy som deg og 10-20 kg tyngre (varierer). Jeg har ikke problemer med å fly, men har det ikke akkurat romslig i flysetet. Det blir trangt ja. Det varierer fra flytype til flytype, noen har trangere seter enn andre. På noen fly får jeg akkurat såvidt beltet rundt livet, på andre fly er det en halvmeter belte til overs.

Men selv om jeg er tyngre enn deg så er det jo ingen garanti at jeg er bredere over hoftene enn deg. Det kommer jo an på hvordan kiloene er fordelt. Mine kilo er ganske jevnt fordelt, men noen har jo tynne legger og armer med har fått alt det overflødige plassert i hofte-/mageområdet.

Uansett så skal det nok gå bra. For min del synes jeg det er et større problem at det er så lite plass til beina. Jeg sitter med knærne trykket inn i seteryggen foran meg. Skjønner ikke hvordan 2 meter høye menn klarer å reise med fly!

Skrevet

Tusen takk for svar. Det høres beroligende ut. Jeg klarer fint å sitte trangt da flyturen ikke er så lang. Kiloene er fordelt over det hele (ikke noen tynne legger og armer), men har nok en del over baken og magen.

Hva slags fly har de lengste beltene? Det blir nok SAS eller Norwegian vi kommer til å bruke. Er det noen forskjell på disse?

Skrevet
Tusen takk for svar. Det høres beroligende ut. Jeg klarer fint å sitte trangt da flyturen ikke er så lang. Kiloene er fordelt over det hele (ikke noen tynne legger og armer), men har nok en del over baken og magen.

Hva slags fly har de lengste beltene? Det blir nok SAS eller Norwegian vi kommer til å bruke. Er det noen forskjell på disse?

Jeg husker ikke helt, men har en vag fornemmelse av at SAS har vært bedre enn Norwegian. Og Widerøe er definitivt bedre enn begge to. British Airways har vært ille.

Men forskjellige selskaper har jo forskjellige flytyper innad i selskapet også, så jeg vet ikke hvordan man kan vite sånt egentlig. Mine erfaringer kan jo være helt tilfeldige.

Skrevet
Hva slags fly har de lengste beltene?

Har sett at de har belteforlengere som du kan få om nødvendig, så det går nok greit.

Skrevet

110 kg fordelt på 170 cm er nok ingenting å bekymre seg for. Du vil ikke sitte komfortabelt nei, men det skal du være ganske liten for å gjøre i et flysete på økonomiklasse uansett.

Skrevet

Du får nok plass og skulle beltet være for kort så har flyvertinnene belteforlengere.

Noen flyselskap har vel også bedre seter enn andre.

Problemet er nok mere at det blir trangere for sidemannen din, dessverre.

Skrevet

Pleier i blant å be om å få sitte ved nödutgangen, der er det bedre beinplass. Er jeg tidlig ute får jeg som oftest det.

Skrevet
Du får nok plass og skulle beltet være for kort så har flyvertinnene belteforlengere.

Noen flyselskap har vel også bedre seter enn andre.

Problemet er nok mere at det blir trangere for sidemannen din, dessverre.

Det skal nok gå bra med sidmannen. Får passe på at et av barna sitter der. De tar ikke så stor plass.

Tusen takk for svar fra dere alle. Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldingene.

Skrevet

Du kan vel kanskje ta en telefon til flyselskapene før du bestiller også? De får sikkert mange lignende henvendelser. Godt mulig det står noe om det på nettsidene deres også om du kikker litt rundt! :)

Har sett og kjenner flere som jeg vil tro er rundt din størrelse (og større)på fly så du er ikke alene, og siden folk kommer i alle størrelser i dag så vil jeg tro at iallefall lille Norge har gode ordninger og rutiner sånn at alle skal kunne føle seg velkomne ombord! Håper du finner ut av det! :) Synes forøvrig at det ikke høres ut som om du er veldig stor! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...