Gjest Amalia, 30 Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 I alle år, så lenge jeg kan huske, har jeg vært tett i nesen. Da jeg var liten var det pollenallergi, så lett å finne årsaken. Jeg vokste av meg allergien og var fortsatt tett i nesen, spesielt om nettene. Nattesøvnen har blitt ødelagt så ofte jeg kan huske. Jeg har brukt nesespray med kortison i de siste årene. Nasonex hjalp ingenting, ble tvert i mot verre. Rhinocort pulver er det nærmeste som hjelper, men selv med den er jeg konstant tett i nesen. Om nettene hjelper det om jeg holder/trykker inn nesetuppen litt, får da puste bedre. Mistenker at det er brusket i tuppen som hindrer luften å gå lett gjennom nesen. Var hos nesespesialist og han ba meg prøve ut Nasonex i 3 mnd før jeg kom tilbake. Selv om jeg sa at jeg hadde testet den ut før og den ikke hjalp. Han kunne se at problemet ikke var skjev neseskillevegg. Han nevte at det kunne være "nesemuslinger". De kan visst svis av, men det er ikke garantert at det hjelper. Hv annet kan man gjøre? Om det er som jeg mistenker, at det er for mye brusk ytterst i nesen i nesetuppområdet, kan det da "kortes ned" eller operes bort til nærmere neseryggen? Jeg tror det kan hjelpe, føler at det er ytterst området i nesen som hindrer for luftgjennomstrømmen. Men hvorfor så ikke spesialisten det sist jeg var der? Jeg skal dit igjen nå snart for å fortelle at Nasonex ikkje hjalp det spor, som jeg også fortalte før jeg dro derfra...
Frustrert Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Har du fått testet polyppene og mandlene? Dersom de er store, kan det føre til tett nese. Min fetter sved av "nesemuslinger" når han var liten. Jeg husker han blødde nye neseblod før han gjorde det. Nesten bare han kom borti nesen, og som aktiv unge blødde han nesten hele tida.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Har du fått testet polyppene og mandlene? Dersom de er store, kan det føre til tett nese. Min fetter sved av "nesemuslinger" når han var liten. Jeg husker han blødde nye neseblod før han gjorde det. Nesten bare han kom borti nesen, og som aktiv unge blødde han nesten hele tida. Da jeg var hos øre/nese/hals-spesialisten undersøkte han, og sa at mandlene så fine ut, og han sa han mente det ikke var polyppene det var noe galt med. Han kunne ikke se noe galt/unormalt. Selv mistenker jeg at det er brusket i "hengende" nesetupp som kan være årsaken, i og med at problemet lettes veldig idet jeg skyver nesetuppen opp/trykker ned inn og opp...Det bør vel telle i vurderingen videre?
Frustrert Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Da jeg var hos øre/nese/hals-spesialisten undersøkte han, og sa at mandlene så fine ut, og han sa han mente det ikke var polyppene det var noe galt med. Han kunne ikke se noe galt/unormalt. Selv mistenker jeg at det er brusket i "hengende" nesetupp som kan være årsaken, i og med at problemet lettes veldig idet jeg skyver nesetuppen opp/trykker ned inn og opp...Det bør vel telle i vurderingen videre? Hvis du vet hva som hjelper, er det klart legen/spesialisten burde ta dette med i vurderingen. Det er jo tross alt du som kjenner kroppen din best. Du kjenner symptomene, og vet hva som hjelper. Vil jo tippe at for mye brusk kan opereres bort..? Jeg synes det virker som om han nesespesialisten du var til ikke tok deg seriøst nok. Hvis du har testet ut Nasonex, burde han hørt på deg og ikke sendt deg hjem for å teste 3 mnd til
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Jeg har også vært tett så lenge jeg kan huske. Fikk bekreftet midd og støv allergi og fikk en mengde sprayer og tabletter i mange år som ikke virket noe særlig. Ø\N\H fant ikke annet en at jeg muligens var noe "trang" \smal åpning. Men ingen forslag til forbedring. Tror jeg har prøvd ut det meste av dråper, tabletter og tørrspary. I svært mange år (15\20 år) var jeg avhengig av Otrivin og (husker ikke hva den andre hette) Brukte 1-3 flasker i uka for å holde nesen åpen. Prøvde også diverse saltvannsoppløsninger uten virkning. Tilfeldig var det en på apoteket som annbefalte Mirvana. Som også er en saltvannsoppløsning. Som hun sa,,,"tving deg igjennom en uke for å prøve. Denne kan du bruke så ofte du ønsker og er ikke skadelig for slimhinnene" Og jeg testet. Sprayet så mye den første uken at jeg ble litt sår av alt saltet. I starten var det bare så vidt jeg klarte holde nesen åpen. Måtte ligge med 2-3 puter om natten og enda våknet jeg med at jeg pustet med munnen. Men hadde vann på nattbordet. Gikk bedre og bedre ut over uken. Og etter uken var slutt gikk det mye lettere. Noen mnd senere hadde jeg ikke følt behov for andre typer nesespray en Mirvana. Nå er det ca 3 år siden. Jeg har alltid mirvana i huset, men bruker den svært lite. Er litt småtett av og til ,,, men kan ikke sammenlignes. Prøv Mirvana en periode, kanskje det kan hjelpe for deg også. Vet noen bruker en olje dråper en får kjøpt på apoteket også. Det er for å åpne opp og bedre slimhinnene i nesen. Få mer veske så det åpner seg. Denne fungerte ikke på meg,, synes jeg ble "rar" i nesen,, fikk lite luft og så synes jeg det luktet olje hele tiden. Men den kan jo virke anderledes på deg. Når en har brukt div nesespray over tid ødelegger det slimhinnene i nesen og halsen. De slutter å produsere riktig slim så nesen holdes ren og åpen. Legene og spessialistene har aldri kommet noe vei med min nese. Men damen på apoteket var den som hjalp meg. Kanskje du kan høre med de på apoteket om de har andre ting som virker. Og ja.. kom på noe mer..Kjærringråd. Er jeg riktig tett smører jeg på 1-2 dråper peppermynteolje på nesevingen. (dampen svir litt i øya så det er lurt å ta når en skal legge seg). Ellers så har jeg noen dråper på en snyteduk og legger over nesa (enkel å ta bort når nesen åpner seg) Peppermynteolje virker og på stramme kjeveparti og andre ømme muskler. (men det stinker jo en del, så ikke bruk mer en 1-2 dråper ellers iser det og kan bli tørr\svie i huden)
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Jeg har også vært tett så lenge jeg kan huske. Takk for innspillene. Jeg har forsøkt ale disse midlene fra apoteket som du nevner her for lenge siden over tid. Og igjen, ved siden av og i perioder i stedenfor kortisonsprayene. Men det virker dessverre ikke. Jeg er enig med en annen i tråden i at det var tåpelig av den unge utenøandske øre/nese/halsspesialisten å sende meg hjem med Nasonex i 3 måneder etter at jeg hadde fortalt ham at det ikke virket. Hvilket det heller ikke gjorde. Min neste time er hos en annen spesialist. Jeg har hvertfall 2 muligheter videre: - Brenne vekk nesemuslingene - Operere bort brusket foran i nesen slik at nesetuppen blir strammet opp
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Jeg har hvertfall 2 muligheter videre: - Brenne vekk nesemuslingene - Operere bort brusket foran i nesen slik at nesetuppen blir strammet opp Jeg har vært operert i nesen pga tetthet/ skjev skillevegg m.m. Har ikke blitt bra etter dette. Operert høsten 2002. Var hos en annen ØNH-spesialist våren 2007. Han anbefalte å brenne nesemuslingene med laser, det var det minst inngripende å gjøre, og ganske effektivt. Det foregikk slik at han sprøytet på noe lokalbedøvelse og legesekretæren holdt meg i hånden mens det hele foregikk. Det var gjort på 5 min. og var i høyden ubehagelig. Dro rett på skolen og var der hele dagen uten problem. Så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve dette først. Er fortsatt noe plaget, men betraktelig mindre tett enn jeg var før. Så anbefaler deg å i hvertfall prøve dette først, da det er billig, raskt og effektivt. Operasjon i nesen er ingen picnic, det er kort sagt det verste jeg har vært med på og det er ikke den eneste gangen jeg har blitt operert. Har forøvrig også forsøkt saltvannssprayer som Minerva, men vil man ha noe som virkelig fungerer, skal man kjøpe nesehorn(!) (fåes på helsekost og apotek) og skylle med saltvann (1 ts salt uten jod og lunkent vann) Det er litt ekkelt å venne seg til å bruke det, men etter kort tid får man det til. For meg har det blitt som å pusse tennene, det føles 1000 ganger bedre etterpå. Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Merkelig at det ikke er noe som hjelper tette neser...
Gjest TS Skrevet 24. april 2009 #9 Skrevet 24. april 2009 Legen sa hun ville fjerne en musling i nesen. Man har visstnok 3 muslinger i nesen, så den nedre som er stor, skal svis bort. Veldig ubehagelig med slanger langt inn i neserøret... Forstår ikke logikken...legen sa hun egentlig ikke trodde det ville hjelpe, for hun sa også at jeg har skjev neseskillevegg. Så jeg må prøve noe legen ikke tror på først. Så skal det evalueres i 3-4 måneder, så kan videre step bestemmes. Neste steg blir den skjeve neseveggen. Så...om ingenting av dette hjelper, blir siste steg å operere nesens utseende, mer i retning plastisk kirurgi. Mye av luften/oksygenet blir forhindret på grunn av mye brusk og hengende nesetipp. Det er der problemet kan løses, vet jeg. Men legen vil ikke gå til det skritt før alt annet (som hun selv ikke tror på) er prøvd. Kan egentlig ikke forstå logikken i det.
Cata Skrevet 24. april 2009 #10 Skrevet 24. april 2009 Hva er "nesemuslinger"? Jeg er også ofte tett i nesen uten egentlig å være forkjølet og har hele livet hatt lett for å blø neseblod. (Fryktelig irriterende.) Fikk svidd av noen blodkar da jeg var 21 og holdt tett i flere år, men så ble det gradvis oftere neseblødninger igjen. Brukte Miwana i flere år,men har nå gått over til nesesalve. Så lenge jeg holder slimhinnen myk så blør jeg ikke så lett. Men det lureste hadde jo vært om jeg kunne fått fjernet selve problemet
Gjest TS Skrevet 24. april 2009 #11 Skrevet 24. april 2009 Hva er "nesemuslinger"? Jeg er også ofte tett i nesen uten egentlig å være forkjølet og har hele livet hatt lett for å blø neseblod. (Fryktelig irriterende.) Fikk svidd av noen blodkar da jeg var 21 og holdt tett i flere år, men så ble det gradvis oftere neseblødninger igjen. Brukte Miwana i flere år,men har nå gått over til nesesalve. Så lenge jeg holder slimhinnen myk så blør jeg ikke så lett. Men det lureste hadde jo vært om jeg kunne fått fjernet selve problemet Jeg aner ikke hva nesemuslinger er...legen har ikke tid eller lyst til å høre på spørsmål, så vi får bare søke på internett. Jeg vet bare at en musling skal fjernes, men aner ikke hvor den er, hvordan den ser ut og hva slags funksjon den måtte ha. Jeg bør omtrent aldri neseblod, så har ikke det samme problemet som deg. Om det er mulig å fjerne ditt problem, kan du vel spørre fastlegen om henvisning til øre/nese/hals og få gjort noe?
Gjest ostehøvel Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 Jeg har også hatt samme problemer som deg tidligere. Min fastlege mènte at jeg hadde polypper som burde fjernes, og henviste meg til spesialist. Der fikk jeg påvist skeiv nesevegg, samt hovne muslinger. Jeg var inne og tok en septumplastikk (som er oppretting av skeiv nestevegg), og svidde bort nederste muslingen. Desverre er jeg fortsatt ikke helt bra (men myyye,myye bedre enn tidligere), så jeg skal inn å svi av musling nr 2 også. -Muslinger har vi forresten 3 stk av i hvert nesebor, og de ligger som noen slagt hudfolder etterhverandre og fungerer som filter i nesen - så vet du det -Anbefaler deg å gå til en spesialist som tar deg alvorlig, og ta operasjon om d anbefales det. Lykke til :-)
Gjest TS Skrevet 24. april 2009 #13 Skrevet 24. april 2009 Der fikk jeg påvist skeiv nesevegg, samt hovne muslinger. Jeg var inne og tok en septumplastikk (som er oppretting av skeiv nestevegg), og svidde bort nederste muslingen. -Muslinger har vi forresten 3 stk av i hvert nesebor, og de ligger som noen slagt hudfolder etterhverandre og fungerer som filter i nesen - så vet du det -Anbefaler deg å gå til en spesialist som tar deg alvorlig, og ta operasjon om d anbefales det. Lykke til :-) Takk for svar! Ble neseveggrettingen og sviing av musling gjort i en og samme operasjon? Eller måtte du dit to ganger? Håper det er mulig å få fjernet brusk ved å "stramme opp" ytre nesen litt...da kommer det mer luft inn og blir lettere å puste. Utføres slikt også tro?
Gjest ostehøvel Skrevet 24. april 2009 #14 Skrevet 24. april 2009 -Begge deler ble utført under samme operasjon ja. Helt ærlig så var det noen smertefulle dager i etterkant, men absolutt verdt det !! -Jeg vil tro du kan fjerne brusken du nevner, men vær klar over at utseende på nesen da sikkert vil endre seg noe. Dette er noe legen din vil informere deg om. -Har du forresten forsøkt å legge en metallplate el.lignede under nesen? Da puster du ut av nesen, og kan se på denne platen om det kommer lik mengde luft ut av begge neseborene. :-)
Gjest MåneSkygge Skrevet 24. april 2009 #15 Skrevet 24. april 2009 Jeg aner ikke hva nesemuslinger er...legen har ikke tid eller lyst til å høre på spørsmål, så vi får bare søke på internett. Jeg vet bare at en musling skal fjernes, men aner ikke hvor den er, hvordan den ser ut og hva slags funksjon den måtte ha. Jeg bør omtrent aldri neseblod, så har ikke det samme problemet som deg. Om det er mulig å fjerne ditt problem, kan du vel spørre fastlegen om henvisning til øre/nese/hals og få gjort noe? Jeg er operert for polypper i nesen to ganger. Dette kalles også nesemuslinger. Hos meg har operasjonen gort det bra i ett par år også vokser de ut igjen. Skal se om jeg får fjernet de igjen for det er veldig godt å kunne puste ordentlig.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #16 Skrevet 25. april 2009 Hva, vokser disse nesemuslingene ut igjen etter å ha blitt svidd av med laser? Man må gjennom dette smertefulle hvert 2. år hele livet for å fjerne musling?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #17 Skrevet 25. april 2009 Jeg er operert for polypper i nesen to ganger. Dette kalles også nesemuslinger. Hos meg har operasjonen gort det bra i ett par år også vokser de ut igjen. Skal se om jeg får fjernet de igjen for det er veldig godt å kunne puste ordentlig. Er du sikker på at polypper er det samme som muslinger?
Gjest Ostehøvel Skrevet 25. april 2009 #18 Skrevet 25. april 2009 polypper og muslinger er IKKE det samme nei...
Gjest TS Skrevet 25. april 2009 #19 Skrevet 25. april 2009 polypper og muslinger er IKKE det samme nei... Ikke sant...for først spurte spesielisten om jeg hadde tatt polyppene tidligere: svaret var nei. Deretter sa spesialisten at det kunne være muslingene. Så det må jo være to forskjellige ting.
Gjest MåneSkygge Skrevet 25. april 2009 #20 Skrevet 25. april 2009 Spesialisten som undersøkte meg sa at jeg hadde polypper også kalt muslinger. Ikke vet jeg sikkert om det stemmer men regnet med det i og med at det var det han sa. Syntes heller ikke det var så veldig smertefullt etter inngrepet, var mye verre å fjerne mandler og polypper samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå