Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Noen som kan anbefale meg en hunderase som passer til mine kriterier? Hunden blir først og fremst en familiehund og turhund. Vi har barn, og er mye ute på tur. Vi har hytte på fjellet, og går fotturer og skiturer. Vi ønsker å snørekjøre med hunden på vinteren, og at den skal kunne bære kløv. Også fint hvis den greier seg fint både i kaldt og varmt klima. Jeg har planer om å drive med lydighet med hunden, men det trenger ikke være på konkurransenivå. Er ikke noen border collie jeg er ute etter, men lydighet synes jeg er en fin ting å holde på med uansett både for hund og eier. I tillegg har jeg en drøm om at hunden skal bli redningshund. Det har jeg tenkt på i mange år at jeg har lyst til å drive med søk, og trene opp hunden til å bli en god redningshund. Hunden vil altså få mye tur og trening, men det er allikevel fint om den har en god av og på knapp. Jeg ønsker at den skal tåle at det ikke skjer noe en dag, uten å gå på veggen av den grunn. Jeg vil ikke ha noen stressa og hyperaktiv hund, men en med litt arbeidskapasitet og en som er lærevillig og førerorientert. Hunden må kunne gå løs (da utgår vel polar-rasene), og ikke være av typen som kan være problematisk med andre hunder. Vi treffer så mye hunder at dette bør være en omgjengelig type. Såklart har det mye med sosialisering å gjøre samt gemyttet på valpen. Jaja, jeg synes kriteriene mine kan passe til så mange raser at jeg har egentlig ikke peiling nå. Noen her som har noen forslag?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 En del av retrieverne passer jo ganske godt med kriteriene dine, jeg har alltid hatt flat coated retriever, og brukt de til alle de tingene du nevner... De kan være litt stressa, men med nøye vurdering av oppdretter og foreldredyr så kan du finne noen som kan bli bedre på det området. Jeg har hatt tre flat'er, og ingen av dem har hatt noe stressproblemer, men de er selvsagt "energiske" hunder. Og de trenger selvfølgelig en del stimulans, særlig når de er unge... Så er det jo laborador og golden som er litt roligere (her finnes det jo såkalte jakt-golden og jakt-laborador, som er litt mer "på").
Sort Pastill Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Synes en av retrieverne høres ypperlige ut for deg, spesielt golden og labrador. Ta kontakt med raseklubben og forklar hvilke behov du har, og hva du ønsker av hunden, så kan de sikkert gi et lite pek i riktig retning når det gjelder oppdrettere. Lykke til:)
lovenemo Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Tenker også retriever her, da golden og labrador
la Flaca Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Hehe, tenkte retriever med det samme jeg også. Mulig det er noe i det da? En golden fra stødige linjer kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Ja, en retriever kunne vært tingen. Samtidig tenker jeg at en collie kunne passe, dersom dere er påpasselige med hva slags linjer den kommer ifra (rasen har hatt en del problemer med angst og redsler, men de som er gode er utrolig kjekke og anvendelige hunder). Langhåren røyter en del. Korthåren er tradisjonelt brukt mer til bruksarbeide. Generelt er rasen veltilpasset mht aktivitet - det finnes et par som har lykkes som utdannede redningshunder, de er førerorienterte, førermyke og veldig greie rundt barn. De kan kløve med ca 7-8 kg og man kan snørekjøre med dem (korthåren er kanskje mer praktisk til det, da snøen kan klumpe seg på beina hos langhåren). Jeg har langhår - trener lydighet og spor - skal gå runderingskurs om et par uker. Hvis du er interessert i rasen, kontakt meg gjerne. Du finner bloggen min ved å google etter "mikkel collie". Der finner du også link til videoer. Vet forøvrig om en korthårsoppdretter som virkelig ville vært midt i blinken for deg og din familie.
Gjest ts Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Labrador, Golden, Flat og Collie er de som er nevnt! De er jo fine hunder alle sammen!! Men jeg vet litt for lite om Collien. Eneste er at jeg synes den pelsen må være et helvete å holde fin? Jeg har også hørt at det kan være mye lyd i dem? Kjenner ei som har omplassert en Collie bl.a. pga den hylte så fælt, og hun nevnte også at hun aldri fikk dreisen på den pelsen. Mikkel var jo nydelig da forresten! Skulle jeg hatt en Collie, ville jeg hatt en i sånn farge!! D Golden er jeg redd kan bli litt lite fart i, på en måte? Jeg synes kanskje de virker litt kjedelige, og at selv om de er lærevillige er de kanskje ikke de kjappeste i hodet? Mulig jeg tar feil nå. Labrador kjenner jeg litt til, og det er absolutt en rase som kunne vært aktuell! Hva er forskjellen på Flat og Labrador egentlig? Jeg har fått anbefalt Hovawart fra et annet sted, men det er en helt ukjent rase for meg. Noen som vet noe om den?
lovenemo Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Labrador, Golden, Flat og Collie er de som er nevnt! De er jo fine hunder alle sammen!! Men jeg vet litt for lite om Collien. Eneste er at jeg synes den pelsen må være et helvete å holde fin? Jeg har også hørt at det kan være mye lyd i dem? Kjenner ei som har omplassert en Collie bl.a. pga den hylte så fælt, og hun nevnte også at hun aldri fikk dreisen på den pelsen. Mikkel var jo nydelig da forresten! Skulle jeg hatt en Collie, ville jeg hatt en i sånn farge!! D Golden er jeg redd kan bli litt lite fart i, på en måte? Jeg synes kanskje de virker litt kjedelige, og at selv om de er lærevillige er de kanskje ikke de kjappeste i hodet? Mulig jeg tar feil nå. Da anbefaler jeg jaktlinjer. Du trenger ikke nødvendigvis bruke den til jakt, men jeg har et inntrykk av at det er myye mer "motor" i dem. Raskere og mer lærevillige enn den hvite, og i mine øyne dorske, varianten. Labrador kjenner jeg litt til, og det er absolutt en rase som kunne vært aktuell! Hva er forskjellen på Flat og Labrador egentlig? Jeg synes flat'en er mye mer hyper i oppførsel enn labradoren. Kjenner ikke flat'en så veldig godt, men de er på lik linje med labradoren veldig aktive, meget lettlærte og elsker alt og alle (som de fleste retrievere). Sjekk hjemmesiden for retrieverklubben og les litt mer der. Jeg har fått anbefalt Hovawart fra et annet sted, men det er en helt ukjent rase for meg. Noen som vet noe om den?
Pjukset Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Hehe, tenkte retriever med det samme jeg også. Mulig det er noe i det da? En golden fra stødige linjer kanskje? OT, hva slags rase har du bilde av på avataren din?
Frey Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Min første tanke var korthårscollien. Har inntrykk av de er mer arbeidsvillige enn langår av en eller annen grunn.
Gjest ts Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Nå har jeg lest masse om korthårscollien, og den høres jo helt perfekt ut!! :D Har aldri tenkt over den en gang, visste ikke at den fantes med kort hår. Men jeg liker det jeg leser. Men de er penere med lang pels da! Men høres med praktisk ut med kort, vedlikeholdsfri pels. Men leser at den er veldig myk? Jeg har noen venner som har en springer spaniel som er VELDIG myk. Og jeg har ikke så bra inntrykk av den hunden. Myk, usikker, vanskelig å trene med den pga manglende initiativ og fordi den er så forsiktig. Og dersom man en gang skulle gjøre den feilen å bli sint på hunden har man ødelagt for seg selv kan man si. Har tenkt til å styre unna kjempemyke hunder etter å ha sett hva disse sliter med.
Frey Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 To svenske oppdrettere av rasen som får mye skryt for bra hunder. Send dem en epost og spør der - de vet vel bedre enn hva vi andre gjør hva rasens styrker og svakheter er: http://www.tornskogens.com/ http://www.gemdales.se/
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Jeg liker heller ikke VELDIG førermyke hunder - de skal ha litt egenvilje og egenmotivasjon! En god collie skal være førermyk i den forstand at den tar ting lett og med milde virkemidler, den skal være samarbeidsvillig og engasjert og ikke knekker sammen når den hører et nei. Den skal være glad og ivrig. Førermyk skal ikke bety "kryper langs bakken"! Hvor i landet befinner du deg? Jeg kan godt forsøke å hjelpe deg slik at du får treffe noen i virkeligheten og gjøre opp din egen mening. Her kan du se min (langhår) som valp under innlæring. Ikke mye blygsel! http://www.youtube.com/watch?v=ENBzOiPR Hører gjerne ifra deg - kontaktinfo på bloggen jeg nevnte! (Er ikke oppdretter selv, men er veldig opptatt av å bevare god mentalitet og gode arbeidsegenskaper i rasen)
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 To svenske oppdrettere av rasen som får mye skryt for bra hunder. Send dem en epost og spør der - de vet vel bedre enn hva vi andre gjør hva rasens styrker og svakheter er: http://www.tornskogens.com/ http://www.gemdales.se/ Gemdales mottok nylig Hamiltonplaketten fra Svensk Kennel Klubb for utmerkelse innen avlsarbeidet sitt. Husk at oppdrettere ALLTID vil være subjektive. De fleste vil fremheve sitt eget oppdrett framfor andres. Mange er ikke ærlige om rasens svakheter, overfor seg selv eller andre, hvilket er hvorfor rasen har hatt problemer. Stol aldri blindt på informasjon fra oppdrettere eller raseklubber (som i mange rasemijøer er det en del svartmaling ute og går). Hør med de som ikke har noe å tape på å være helt ærlige, nemlig de som eier rasen uten å avle (jeg sier ikke nødvendigvis meg, det kan være helt andre personer). Det er en kvinne i Norge som driver aktivt med sine korthår, spesielt innen rundering (redningshundarbeid). Hun har hatt som intensjon å avle fram psykisk og helsemessig sunne individer, men hun har ikke latt de tre første hundene passere igjennom nåløyet, selv om de ble skaffet med tanke på avl. Så ærlige skulle flere oppdrettere vært med seg selv, uansett rase! Dessverre er det fort gjort å komme med unnskyldninger og se igjennom fingrene på svakheter når man har brukt tusenvis av kroner på importering, kursing, utstilling, veterinær, foring etc og et par år på å fostre fram den håpefulle. (For orden skyld nevnes at hundene hennes fremdeles er hos henne, elsket og trenet som enhver verdifull avlshund)
Rafi Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Jeg har hatt en collie på prøve i 1 mnd, fordi jeg vurderte å ta over den hunden. Det ble ikke noe av pga den hunden jeg hadde fra før og denne collien aldri kom overens. Bare krangling og vokting :/ skikkelig kjedelig for jeg var utrolig begeistra for den hunden. Så rolig og snill og herlig. Nå kan jeg kanskje ikke uttale meg mest siden jeg bare har kjent ett individ, men av negative ting med han som jeg hadde så kan jeg nevne: synes han hadde lite språk, og fikk høre det var typisk collie. var liksom ikke snakk om å gi noe forvarsel før han snappa etter tispa mi (som var fortjent altså, hu sjefa fælt med han). Men kom liksom helt ut av det blå at han glefsa. Ingen knurring først, og jeg så ikke noe ører eller hale som viste noen ting. bjeffa en del når han var ute. var litt skeptisk når folk var langt unna. gikk ikke overens med andre hannhunder. var veldig myk og klengete, men trenger ikke være typisk for rasen. ellers, en nydelig hund og såå vakker å se på <3 Mikkel var virkelig flott, han har lik farge som den jeg hadde. Tenkte på den mentaltestsaken, at jeg synes han virka skeptisk? Jeg har selv 2 hunder, og med den saken der det spratt opp en buksedress uten menneske inni vil jeg tro hun ene hadde bjeffa litt med én gang, men så gått bort og undersøkt og vært ferdig med det... Lurer på om colliene er skeptiske av natur?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Forskjellen på flat og (den tradisjonelle laboradoren) er vel at flat'en har en del mer "liv i seg", er veldig, veldig begeistret for folk, er litt mer sporty (og har kanskje dermed enda mer behov for fysisk og psykisk trening, men det betyr IKKE at ikke laborador trenger det) og har jo en helt annen kropp og pels. Den er jo også litt større enn laboradoren. Laboradoren er litt mer dempet i lynnet, kanskje ikke en som velter alt over ende når den snur seg, som flat'en kan gjøre;) Den er litt kraftigere, sterk, og jeg har inntrykk av at den kanskje har litt lettere for å konsentrere seg... Nå snakker jeg om den tradisjonelle laboradoren, jakt-lab.en er nok likere flat'en. Laboradoren kan nok være litt mindre "på" enn flat'en, og hvis du skal ha en hund som ser ivrig ut i alt den gjør, og som spretter rundt deg uansett hva du ber den om å gjøre så er kanskje flat'en et bra valg, men det fører jo med seg at du må ha energien til å gi den det den trenger. Men som flat-eier så stemmer jeg selvfølgelig på den:)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Og med spretter rundt deg uansett hva du ber den om, så mener jeg ikke det som negativt, jeg mener det som at den ivrer etter å gjøre det du ber den om, "will to please"...
Gjest ts Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Tror nok Labrador passer bedre enn Flat jeg:)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Tror nok Labrador passer bedre enn Flat jeg:) Det er nok sånn for ganske mange;) Men det er ikke noe dårlig valg isåfall...
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Labradoren er en "super hund", og høres ut til å være rette hunden for dere. Les selv her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå