Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søker jobb, men er ikke registrert hos NAV (de er så treige med å sende ut en registreringskode..............). Må man være registrert arbeidssøker hos Nav for å få sosialstønad?

Hvordan går man frem for å søke sosialstønad?

Hvis man må møte på kontoret, sitter man slik at alle de andre på "venterommet" hører hvilket ærend man er i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan aldri tenke meg at man må være arbeidssøker for å få sosialstønad. Sosialstønad er stønad til livsopphold. Søker du om sosialstønad i påvente av arbeidsledightestrygd er det som regel ikke hjelp å få på sosialkontoret da de mener du burde klare deg på siste lønn fra forrige arbeidsgiver.

Du må på et møte med saksbehandler på sosialkontoret for få sosialstønad. Du behøver ikke skamme deg over det, møter du noen du kjenner der er de jo ute i samme ærende.

Lykke til :)

Skrevet
Søker jobb, men er ikke registrert hos NAV (de er så treige med å sende ut en registreringskode..............). Må man være registrert arbeidssøker hos Nav for å få sosialstønad?

Hvis man må møte på kontoret, sitter man slik at alle de andre på "venterommet" hører hvilket ærend man er i?

I utgangspunktet skal man være registrert arbeidssøkende, ja. Dette kan gjøres på nett. https://www.nav.no/sbl/as/registrering.do

Ta med deg bankutskrift fra de siste tre månedene, likningsattest, dokumentasjon på husleie/lån, strøm og andre ting du søker dekket, og gå på sosialkontoret/NAV sosiale tjenester. Der skal du finne et skjema som du skal fylle ut og vedlegge dokumentasjon. Dette kan du levere inn til en som sitter i mottaket (noen ganger må man trekke kølapp), slik at vedkommende kan se over søknaden for å se om du mangler noe informasjon. Det er som regel kjappere enn å poste søknaden, få brev om at dokumentasjon mangler, innhente manglende informasjon og så vente på saksbehandling.

Saksbehandlingstiden skal ikke overstige 3 uker.

Nå er visstnok NAV arbeid kommet ganske så ajour med dagpengene som har like lang behandlingstid som sosialstønad, så det er ikke sikkert du vil få støtte fra sosialtjenesten før NAV arbeid har behandlet sin søknad om dagpenger. http://www.nav.no/191216.cms Husk også at sosialkontoret nok vil ta tilbake sine utbetalinger til deg, dersom du får innvilget hjelp, i det du får betalt/etterbetalt fra NAV arbeid. Dette til etteretning.

Skrevet

Mamma hentet søknad for meg på kommuen :P

og så fylte jeg den ut og hun leverte den med kontoutskrift!

og etter ei lita stund så fikk jeg brev i posten om at jeg fikk penger.

så måtte jeg komme på møte der! og samme dagen så gikk jeg på nav

og meldte meg som arbeidsledig-søker... og venter på nå om det er noe jobbing:)

du må melde deg hos nav!!!! - men om du har mulighet reis heller til nav og si at du skal melde deg som søker så får du kode med en gang!! det gjorde jeg= )

Skrevet

Du kan melde deg som arbeidssøkende på nettet. Siiw. Du kan ikke regne med at NAV finner arbeid til deg. Du må selv lete aktivt.

Skrevet
Kan aldri tenke meg at man må være arbeidssøker for å få sosialstønad. Sosialstønad er stønad til livsopphold. Søker du om sosialstønad i påvente av arbeidsledightestrygd er det som regel ikke hjelp å få på sosialkontoret da de mener du burde klare deg på siste lønn fra forrige arbeidsgiver.

Du må på et møte med saksbehandler på sosialkontoret for få sosialstønad. Du behøver ikke skamme deg over det, møter du noen du kjenner der er de jo ute i samme ærende.

Lykke til :)

Jo, det er en forutsetning at man står som arbeidssøkende, for at man skal få sosialhjelp. Du kan få hjelp fra sosialkontoret i påvente av dagpenger. Det er nettopp dette som har vært tema i nyhetbildet tidligere i år. At arbeidsledige måtte søke sosialhjelp da NAV arbeid ikke klarte å ta unna den kraftige økningen i dagpengesøknader, grunnet den høye arbeidsledigheten. Men, du må betale tilbake til sosialkontoret når dagpengene kommer. For da vil en få etterbetalt for den perioden en skulle hatt dagpenger. Kommuneøkonomien skal ikke måtte lide for at staten ikke klarer å holde saksbehandlingstiden sin.

En må heller ikke på møte med saksbehandler for å søke om sosialhjelp. Hvor du har fått det fra aner jeg ikke, men det stemmer altså ikke. Man kan levere søknad i posten, i mottak og i postkassa på sosialkontoret dersom de har en der. Saksbehandlerne har stort sett nok med å ta seg av søknadene, og å følge opp litt mer krevende klienter som har behov for ekstra oppfølging.

Skrevet

Jo, du må være en reell arb.søker. Kode får du med en gang. Går du på nav, så får du komt deg på nett og reg. med en gang.

Du kan også ringe.

Du må bevise at du ikke har penger til faste utgifter so strøm,hus,mat osv.

Du kan ringe å bestille time,lite sannsynlig at du kommer inn med en gang om du dukker opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...